leticia Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai fredrik2 skrev (1 time siden): Verkar som det 3:dje skiftet mest brukes för att kunna visa at kvinner gör mest samtidigt som man slipper bry sig om den andra arbeidsbelastningen. Er så otroligt viktigt att visa hur ojämställt det fremdeles er i Norge. Artiklene setter fokus på det tredje skiftet, den andre arbeidsbelastningen er allerede godt dokumentert. Det er ganske beleilig å ikke ta med det tredje skiftet inn i totalbelastningen. Men det er jo i hovedsak kvinner som gjør den, så det er ikke så farlig, ikke sant.... 🙄 Fokuset mitt her er ikke ment på hvem som gjør mest, men hvem som er mest sykemeldt, hvem som oftest blir ufør, og hvorfor. Det kan være flere årsaker til det, men det er mye som peker på at det tredje skiftet er endel av det bildet. fredrik2 skrev (1 time siden): Resten av ditt inlägg er irrelevant. Bara dina egna spekulationer och fordommar. Ja, det er nok bare mine spekulasjoner og fordommer, tallene fra kredittselskapene om at det er 80 % flere menn enn kvinner som har inkassosaker 🫣... - og at derfor så bør flere menn overlate økonomistyringen til kvinnene... 4
BadCat Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Hvis kvinnene verken bidrar eller sprer beina, er det bedre med noe slikt. https://www.nytelse.no/herrevibrator/the-tornado-male-masturbator/menn/ 1 1
herzeleid Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai fredrik2 skrev (1 time siden): Tyckte nog Herzeleid överdrev lite i sina inlägg men han har nog rätt. Verkar som det 3:dje skiftet mest brukes för att kunna visa at kvinner gör mest samtidigt som man slipper bry sig om den andra arbeidsbelastningen. Er så otroligt viktigt att visa hur ojämställt det fremdeles er i Norge. Som sagt er det ingen tvil om at kvinner gjør mer ‘hjemme’. Det jeg har påvist er at når en samler arbeid ute og hjemme gjør menn litt mer og når en samler fritid og personlige behov har kvinner litt mer. Det er med andre ord ikke noe i den faktiske tidsbruken som tilsier at den totale arbeidsbelastningen på kvinner er større enn menn. https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/tids-og-mediebruk/statistikk/tidsbruksundersokelsen Så kan en spe på med diffuse størrelser der en ‘kirsebærsplukker’ tankeaktiviteter kvinner gjør mer av og ‘glemmer’ det menn gjør, og krydre dette med irrelevante ‘kvinner er best’-artikler. For meg fremstår det som en ganske åpenbar tankefeil der en har låst seg i et lite konstruktivt spor der ‘svaret’ alltid er det samme uavhengig av spørsmål. 1 2
fredrik2 Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai 2 hours ago, leticia said: Artiklene setter fokus på det tredje skiftet, den andre arbeidsbelastningen er allerede godt dokumentert. Det er ganske beleilig å ikke ta med det tredje skiftet inn i totalbelastningen. Men det er jo i hovedsak kvinner som gjør den, så det er ikke så farlig, ikke sant.... 🙄 Fokuset mitt her er ikke ment på hvem som gjør mest, men hvem som er mest sykemeldt, hvem som oftest blir ufør, og hvorfor. Det kan være flere årsaker til det, men det er mye som peker på at det tredje skiftet er endel av det bildet. Ja, det er nok bare mine spekulasjoner og fordommer, tallene fra kredittselskapene om at det er 80 % flere menn enn kvinner som har inkassosaker 🫣... - og at derfor så bør flere menn overlate økonomistyringen til kvinnene... En massa ord men inte ett ord om själva forskningen och vad den visar ... At springa efter målet til nabo byn för att kommentera din länk om inkasso saker gidder jag ikke. Men tittade lite mer i forskningsartikel och kom fram till att saken er meningslöst. Talen de visar om 3:dje skiftet visar att det i de flesta familjerna er kvinnerna som mest tar hand om gaver och köp av kläder. Hur mye mer de gör det framgår inte. På resten av sakerna som de tar upp är de flesta familjerna likställt hur mye ansvar föräldrarna tar. I tidnings artiklarna som du länker till verkar det som att kvinnerna tar hand om det allra mesta i de allra flesta familjerna i det 3:dje skiftet. 2
rabler Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai 3 hours ago, herzeleid said: Som sagt er det ingen tvil om at kvinner gjør mer ‘hjemme’. Det jeg har påvist er at når en samler arbeid ute og hjemme gjør menn litt mer og når en samler fritid og personlige behov har kvinner litt mer. Det er med andre ord ikke noe i den faktiske tidsbruken som tilsier at den totale arbeidsbelastningen på kvinner er større enn menn. Menn som gjemmer seg på jobb? Ja der har du en gjeng med unnasluntrere. At det er de du trenger for å få regnestykket til å gå opp forteller egentlig alt. 3 1
herzeleid Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai rabler skrev (25 minutter siden): Menn som gjemmer seg på jobb? Ja der har du en gjeng med unnasluntrere. At det er de du trenger for å få regnestykket til å gå opp forteller egentlig alt. De voksnes verden er nok litt mer nyansert enn som så 1
knopflerbruce Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Nå kan jo Sanna strengt tatt spre beina for dem som ikke vil det, dersom hun vil - og det er så lett å bare gjøre det når man ikke egentlig har lyst. Tviler på det er en eneste mann som måtte være enig med Sanna her som ville ønsket å ligge med kona uten å ha lyst selv. Og, det sier jo egentlig ganske mye om de mennene som faktisk ville foretrukket et umotivert "mase-ligg" over å ta saken i egne hender. Helt ærlig, hvis ikke kona vil ligge bør en normalt skrudd sammen mann klare å skru av det behovet der og da siden det ikke eksisterer noen akseptabel måte å få det dekket. Mon tro om det finnes en eneste kvinne som faktisk sitter og tenker "søren, hun derre Sanna har jammen meg rett - nå må jeg ta meg sammen!". I think not. Og, da kan hun forsåvidt bare rante i vei. Hjelper jo ikke om hun høster applaus fra gutta eller fra kvinner som allerede tenker som henne. 3
disk Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Er det ingen menn her inne som har hatt lav sex drift en periode? Eg har hatt dette, og då gnålte kjerringen på meg, og viste tydelig sin frustrasjon over at eg ikke ville ha nok sex. Eg så det som min "plikt", å gjøre noe med dette, å finne lysten tilbake. For meg funket det å gå ned mange kilo, trene og komme i form og legge om kosthold samt mindre alkohol, då våknet eg med morgenbrød akkurat som når eg var tenåring, og begge ble fornøyde i forholdet. Det tok ca 6 måneder fra eg bestemte meg, og det krevde innsats. Eg tror Sanna bommer, eller ikke nevner, at det å presse noen til sex når en ikke har driften, ikke er heldig. Eg kunne ikke magisk bare ha sex når eg ikke følte for det, eg måtte finne ut hva som gjorde at eg fikk lysten tilbake. Og dette synes eg man kan forvente av partneren sin, uavhengig av kjønn. For Sanna har rett i noe av det hun skriver 4
qualbeen Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai disk skrev (7 timer siden): Eg så det som min "plikt", å gjøre noe med dette, å finne lysten tilbake. Er det ikke akkurat dette Sanna sier, da? At folk må ta ansvar for å finne lysten. Bruke de virkemidler som hjelper? Sånn jeg forstod det, ønsker ikke Sanna at noen skal ha plikt-sex. Det fungerer ikke. Har de som er kritiske prøve å lese forbi den svært tabloide overskriften? Budskapet er virkelig ikke kvinner skal spre beina 24/7. Men da må man gidde å lese artikkelen ... 4 1
leticia Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai qualbeen skrev (20 minutter siden): Er det ikke akkurat dette Sanna sier, da? At folk må ta ansvar for å finne lysten. Bruke de virkemidler som hjelper? Sånn jeg forstod det, ønsker ikke Sanna at noen skal ha plikt-sex. Det fungerer ikke. Har de som er kritiske prøve å lese forbi den svært tabloide overskriften? Budskapet er virkelig ikke kvinner skal spre beina 24/7. Men da må man gidde å lese artikkelen ... Har lest hele artikkelen, syns fremdeles at meningene hennes er bås... - det verste er hvor frekt hun svarer innsenderen av spørsmålet... 4
fredrik2 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Hade missat att hela svaret fanns tillgängligt. https://www.minerva.no/familie-samliv-sexlyst/bare-lukk-oynene-og-tenk-pa-kongen-fedrelandet-rupert-brooke-eller-otto-von-bismarck/471349 Tycker hon er ovanligt lite spissformulerad. Tycker det ända hon gör är att vara lite väl säker på hur det kommer gå. På den andra sidan så var det ju det kvinnan spurte om. Är ju rätt uppenbart att det kan bli problem i ett förhold hvis en part vill ha sex medans den andra inte vill det. Hon kommer ju i första han med råd om hur försöka få till det. Kvinnan vill ju vara kvar i förhållandet också och hon älskade sin man. 1
knopflerbruce Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai qualbeen skrev (34 minutter siden): Er det ikke akkurat dette Sanna sier, da? At folk må ta ansvar for å finne lysten. Bruke de virkemidler som hjelper? Sånn jeg forstod det, ønsker ikke Sanna at noen skal ha plikt-sex. Det fungerer ikke. Har de som er kritiske prøve å lese forbi den svært tabloide overskriften? Budskapet er virkelig ikke kvinner skal spre beina 24/7. Men da må man gidde å lese artikkelen ... For å sitere fra artikkelen: "- Er det din lyst det står på, så er det bare å lukke øynene og tenke på kongen, fedrelandet, Rupert Brooke eller Otto von Bismarck - tenk på det som fungerer for deg." Dette er ikke en type råd for å øke sexlysten på sikt, men å tvinge seg til å "ha lyst" her og nå - selv om man ikke har noe lyst. Hvis målet er å ha økt sexlyst om, si, et halvt år (ref en annen post i tråden) - hvilken nytte skulle det ha å lukke i nuet og tenke på Otto von Bismarck? Care to explain? Denne er også fin: "Og så er det mange, spesielt kvinner, som reagerer på det de oppfatter som oppfordring til pliktsex. Hun forteller at ordet har en negativ klang. - Selv tenker jeg enkelt og greit at sex er en del av ekteskapet og en del av et romantisk samliv. Har man ikke sex, så er man ute å kjøre. Jeg synes for øvrig at mange plikter er en glede. Gjennom plikter tar vi ansvar for dem vi er glad i, sier hun." "Pliktsex har negativ klang", etterfulgt at "jeg syns mange plikter er en glede". Vanskelig å ikke lese det som en oppfordring til å utøve nettopp pliktsex. Eller videre: "Det er en glede å ha noen å ligge med. Kan det tenkes at det er en lystbetont plikt?" Tittelen er ikke så tabloid, gitt innholdet. 3 1
fredrik2 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai 4 minutes ago, knopflerbruce said: For å sitere fra artikkelen: "- Er det din lyst det står på, så er det bare å lukke øynene og tenke på kongen, fedrelandet, Rupert Brooke eller Otto von Bismarck - tenk på det som fungerer for deg." Dette er ikke en type råd for å øke sexlysten på sikt, men å tvinge seg til å "ha lyst" her og nå - selv om man ikke har noe lyst. Hvis målet er å ha økt sexlyst om, si, et halvt år (ref en annen post i tråden) - hvilken nytte skulle det ha å lukke i nuet og tenke på Otto von Bismarck? Care to explain? Denne er også fin: "Og så er det mange, spesielt kvinner, som reagerer på det de oppfatter som oppfordring til pliktsex. Hun forteller at ordet har en negativ klang. - Selv tenker jeg enkelt og greit at sex er en del av ekteskapet og en del av et romantisk samliv. Har man ikke sex, så er man ute å kjøre. Jeg synes for øvrig at mange plikter er en glede. Gjennom plikter tar vi ansvar for dem vi er glad i, sier hun." "Pliktsex har negativ klang", etterfulgt at "jeg syns mange plikter er en glede". Vanskelig å ikke lese det som en oppfordring til å utøve nettopp pliktsex. Eller videre: "Det er en glede å ha noen å ligge med. Kan det tenkes at det er en lystbetont plikt?" Tittelen er ikke så tabloid, gitt innholdet. Finner ikke alla dina sitat i hennes svar. Vad har du läst?
fredrik2 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Går ju att inte bara sitera korta avsnitt i dagbladet artikeln. Kunde ju ta med detta for eksempel " - Å begynne å ha seg etter en lang dag med jobb og barn kan være et ork for mange, men når man først setter i gang, er det som regel ikke så verst. Spesielt hvis man kommer! Skal det oppleves som en plikt? At man har seg med den man elsker? Med den man er gift eller samboer med? Nei. Det er en glede. Det er en glede å ha noen å ligge med. Kan det tenkes at det er en lystbetont plikt?" 2
knopflerbruce Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai fredrik2 skrev (1 minutt siden): Går ju att inte bara sitera korta avsnitt i dagbladet artikeln. Kunde ju ta med detta for eksempel " - Å begynne å ha seg etter en lang dag med jobb og barn kan være et ork for mange, men når man først setter i gang, er det som regel ikke så verst. Spesielt hvis man kommer! Skal det oppleves som en plikt? At man har seg med den man elsker? Med den man er gift eller samboer med? Nei. Det er en glede. Det er en glede å ha noen å ligge med. Kan det tenkes at det er en lystbetont plikt?" ...og som alle kan se, så er konteksten akkurat det jeg påpeker at den er. 1 2
fredrik2 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai 2 minutes ago, knopflerbruce said: ...og som alle kan se, så er konteksten akkurat det jeg påpeker at den er. Ok, jag tolkade dina inlägg på en annan måte. Jag tycker Sanna förklarar sig bra. 1
Selfuniverse Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai 12 hours ago, knopflerbruce said: Tviler på det er en eneste mann som måtte være enig med Sanna her som ville ønsket å ligge med kona uten å ha lyst selv. Og, det sier jo egentlig ganske mye om de mennene som faktisk ville foretrukket et umotivert "mase-ligg" over å ta saken i egne hender. Helt ærlig, hvis ikke kona vil ligge bør en normalt skrudd sammen mann klare å skru av det behovet der og da siden det ikke eksisterer noen akseptabel måte å få det dekket. Du ser ut til å ha en sterk mening om dette. Da vil jeg gjerne spørre deg om noe. Min ekskone ville at jeg skulle stille opp for henne 24/7, og det gjorde jeg i mange år. Jeg sa aldri nei uansett hvordan jeg følte om det eller hvordan jeg hadde det. Jeg gjorde alt hun ville. Så hva er din mening om den situasjonen jeg var i. Skulle jeg ha sagt nei til min kone hvis jeg ikke følte for det? Ville en normalt skrudd sammen kvinne klare å skru av det behovet for at mannen skal gjøre alt hun vil for henne? Har du en like sterk mening til min fordel?
Ole-Br Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Selfuniverse skrev (38 minutter siden): Du ser ut til å ha en sterk mening om dette. Da vil jeg gjerne spørre deg om noe. Min ekskone ville at jeg skulle stille opp for henne 24/7, og det gjorde jeg i mange år. Jeg sa aldri nei uansett hvordan jeg følte om det eller hvordan jeg hadde det. Jeg gjorde alt hun ville. Så hva er din mening om den situasjonen jeg var i. Skulle jeg ha sagt nei til min kone hvis jeg ikke følte for det? Ville en normalt skrudd sammen kvinne klare å skru av det behovet for at mannen skal gjøre alt hun vil for henne? Har du en like sterk mening til min fordel? Hvorfor tror du ikke folk har det? Av det du har skrevet i denne tråden, er det ganske tydelig at du har levd i et forhold hvor du har blitt overkjørt og ikke har blitt tatt hensyn til og at du fortjener bedre. Er det ikke også din egen mening? Eller er du så usikker på dette, at du må vente på et svar på hva andre mener om menn som har levd eller lever i forhold med kvinner som behandler partneren sin dårlig? Jeg lurer oppriktig på hva du selv mener. Er du usikker på om du har gjort din plikt eller om du har blitt overkjørt? 3 1
Ole-Br Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai qualbeen skrev (4 timer siden): Er det ikke akkurat dette Sanna sier, da? At folk må ta ansvar for å finne lysten. Bruke de virkemidler som hjelper? Sånn jeg forstod det, ønsker ikke Sanna at noen skal ha plikt-sex. Det fungerer ikke. Har de som er kritiske prøve å lese forbi den svært tabloide overskriften? Budskapet er virkelig ikke kvinner skal spre beina 24/7. Men da må man gidde å lese artikkelen ... Vi kan virkelig ikke diskutere om det som står svart på hvitt står der. Det er heller ingen her som har skrevet at Sanna mener man skal ligge med tassen i været hele døgnet. At hun har uttalt seg om at pliktsex er greit står der, i tillegg til hennes forsøk på omdefinering av begrepet. Jeg regner ikke med at Sanna forstår forskjellen på regelmessig pliktsex og å i noen overbærende stunder gi sin partner orgasme selv om man selv ikke er in the mood, noe jeg tror både menn og kvinner gjør. En god skribent ville ha anerkjent denne forskjellen. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå