Anterialis Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai (endret) Hei! Jeg kjøpte en Dewalt hammerdrill med batterier av Staypro.no i juni 2022. I forrige uke observerte jeg en uvanlig glipe i batteriet og kontaktet selger av bekymring for mulig batterisvelling. For å nærmere undersøke årsaken til denne glipen, åpnet jeg forsiktig batteridekselet ved å skru ut fire lett tilgjengelige skruer på undersiden. Jeg konstaterte da at festene til skruene på innsiden av dekselet var knekt og at dette var årsaken til glipen. Selve batteriet fremstår imidlertid som normalt og uskadet. Batteriet har vært brukt i samsvar med normal bruk og har ikke vært utsatt for unormale påkjenninger, spesielt ikke store høyder eller kjemiske stoffer/væsker. Jeg vil påstå at det har vært utsatt for vesentlig mindre belastning enn hva som bør kunne forventes av et proff-merke. Staypro.no avviste min reklamasjon raskt med den begrunnelse at jeg hadde åpnet batteriet, uten at jeg tror de mistenker at min handling er årsaken til skaden. Jeg er uenig i denne avgjørelsen. Min forståelse av forbrukerkjøpsloven er at reklamasjonsretten kun bortfaller dersom det foreligger en direkte og påviselig årsakssammenheng mellom min handling og den aktuelle mangelen. Jeg mener det er åpenbart, og har dokumentert dette med bilder tatt før batteriåpningen, at den interne skaden (glipen i batteriet) var tilstede før jeg åpnet batteriet. Staypro.no synes ikke å ville vurdere saken utover denne initielle konstateringen av at åpningen i seg selv diskvalifiserer reklamasjonen, noe jeg bestrider. Mine sentrale spørsmål er: 1) Er min forståelse av forbrukerkjøpsloven korrekt, nemlig at det kreves en direkte årsakssammenheng mellom min handling og den påståtte mangelen for at reklamasjonsretten skal bortfalle? Belær meg! 2) Har jeg en berettiget sak mot Staypro.no i henhold til forbrukerkjøpsloven? Jeg hevder at batteriet kun har vært utsatt for normal bruksslitasje, faktisk mindre en det som bør forventes av et profesjonelt merke da jeg kun bruker dette privat ifm. DYI-prosjekter, og at hendelser som at drillen velter fra en krakk eller faller fra lav høyde (maks 20-30 cm) må anses som innenfor forventet bruk av slikt utstyr. Jeg er klar over at det i neste steg kan oppstå bevisproblematikk rundt skadens opprinnelse da jeg antar selger kan hevde at skaden skyldes fall fra større høyde, noe jeg selvsagt ikke kan definitivt motbevise. De har bl.a. skrevet at "sprekk i plastikk ikke oppstår av seg selv, og må være grunnet stor energi / fall fra stor høyde". Jeg synes det er urimelig å begrunne på denne måten, man kan vel ikke si at "normal bruk skal ikke skade produktet, så produktskade betyr at det må ha foregått unormal bruk". Det blir jo en slags logisk feilslutning der konklusjonen er inkludert i antagelsen. Imidlertid er dette altså ikke hovedgrunnlaget for selgers avvisning av reklamasjonen. På forhånd takk for svar! Endret 14. mai av Anterialis 1
aklla Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Tror du har en veldig svak sak her. At plasten etter over 2 år med diverse småfall og bruk plutselig skal bli ødelagt pga en produksjonsfeil er ganske usannsynlig. Samt ut fra hva jeg har lest er det generellt sett også kun 2 års reklamasjonsrett på batterier, du nærmer deg 3 år. Altså langt utenfor reklamasjonstiden. Om du fortsatt har batteriet eller du kan få det sendt tilbake, så er jo også alt som trengs 2 dråper lim. 3 1
Anterialis Skrevet 15. mai Forfatter Skrevet 15. mai Ja det kan jeg jo forstå. Men allikevel synes jeg det er litt rart at et slikt produkt ikke kan forventes å ha lenger levetid enn to år? Er det bare meg som tenker at slikt utstyr bør forventes å fungere i fem år med normal bruk? For du har helt rett, det forekommer regelmessig småfall og lignende. Men drillene i seg selv tåler jo dette fint og lever i langt over fem år med normal bruk... Men for diskusjonens skyld: Er det riktig at man kan avvise en reklamasjonssak kun fordi man har åpnet et produkt, om denne "åpningen" av produktet ikke har årsakssammenheng med skaden/mangelen?
barfoo Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai 4 minutes ago, Anterialis said: Men for diskusjonens skyld: Er det riktig at man kan avvise en reklamasjonssak kun fordi man har åpnet et produkt, om denne "åpningen" av produktet ikke har årsakssammenheng med skaden/mangelen? Nei, det er ikkje riktig. Dei kan avvise ei reklamasjonssak om produktet ikkje har ein mangel, dvs. at det var levert som forutsett og tåler normal bruk for det ei slik vare er meint å brukast til. Om du hadde øydelagt det ved å skru det opp og kortslutte det så hadde du sjølvsagt ikkje hatt reklamasjonsrett. 19 hours ago, aklla said: Samt ut fra hva jeg har lest er det generellt sett også kun 2 års reklamasjonsrett på batterier, du nærmer deg 3 år. Altså langt utenfor reklamasjonstiden. Det trur eg du har dårleg grunnlag for. Du har ikkje reklamasjonsrett på alminneleg slitasje. At batteriet vert dårlegare må du rekne med. Men om det t.d. slutter å fungere, eller får mekanisk skade under normal bruk så vil eg påstå du har reklamasjonsrett. Hugs at kriteriet er om det er meint å vare vesentleg meir enn to år.
Zepticon Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai Loven er klar på at man ikke ødelegger hverken garanti eller reklamasjonsmulighet ved å åpne produktet.
Zepticon Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai Forbrukerkjøpsloven gjelder uansett. Og man kan ikke avtale seg vekk fra den med ugunst for frobrukeren. Forbrukerkjøpsloven åpner derfor ikke for at selger kan avtale seg vekk fra en reklamasjon ved å hevde at forbruker ikke kan åpne tingen. "Warranty void" stickers (som dette i praksis er) er ikke håndhevbart i EU eller Norge. 1
Axefjord Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai Å åpne produktet fjerner ikke reklamasjonsretten nei. Og det er heller ingen grunn til at åpning av batteriet skulle brekke av festene på den måten. Men... Om det er merker etter slag eller mye slitasje på produktet, så stiller du dårligere. De kan da vise til at produktet er blitt skadet pga ytre påvirkning utover hva produktet er ment å tåle. Men slik de har ordlagt seg (hittil), så ser jeg ikke at de har en sak. Det kan jo hende at å spørre dewalt direkte vil gi bedre resultater. 2
Axefjord Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai Jeg gjorde et kjapt google-søk etter lignende problemer med dewalt, men fant ikke noe som lignet. Om "ingen" andre har problemet, så er det stor sjanse for at dette ikke er en produksjonsfeil, og dermed ikke dekkes av reklamasjonsretten. 1
Zepticon Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai For min del hadde ikke dette vært verdt krangelen uavhengig av utfallet. Batterier er forbruksvare. Om batteriet funger bra ville jeg klemt ting sammen med skrustikken og så skrudd to større/lengere skruer inn i hullene, og limt kanten med superlim. 1
joandreas Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai (endret) at folk ikke passer på tingene er største grunn til at jeg ville ha senket rettighetene på det. Folk vil jo sende i retur på hver minste filleting. droppe en iphone eller laptop hardt bryter reklamasjon. Endret 15. mai av joandreas 1
Dubious Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai barfoo skrev (På 15.5.2025 den 10.24): Det trur eg du har dårleg grunnlag for. Du har ikkje reklamasjonsrett på alminneleg slitasje. At batteriet vert dårlegare må du rekne med. Men om det t.d. slutter å fungere, eller får mekanisk skade under normal bruk så vil eg påstå du har reklamasjonsrett. Hugs at kriteriet er om det er meint å vare vesentleg meir enn to år. Batterier er ikke ment å vare lengre enn 2 år. Maskinen har 5+ års reklamasjon, men siden batteriet kan taes ut så er det 2 år på batteriet.
barfoo Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai 38 minutes ago, Dubious said: Batterier er ikke ment å vare lengre enn 2 år. Maskinen har 5+ års reklamasjon, men siden batteriet kan taes ut så er det 2 år på batteriet. Says who? Om du les t.d. https://www.staypro.no/kunnskapsportalen/guider/hvor-lenge-varer-et-verktoybatteri så står det følgjande: Quote Et annet vanlig spørsmål er hvor lenge et verktøybatteri varer – men selv dette spørsmålet har det kjedelige svaret "det kommer an på". Hvor mange ganger et batteri kan lades før det mister strøm og må skiftes ut, måles i antall ladesykluser. Men dessverre er det få produsenter som går ut med hvor mange ladesykluser batteriene deres er beregnet til å vare. Når du først finner tallet, viser det seg at mange batterier tåler tusenvis av ladinger, noe som i praksis betyr mange års bruk. Mange store produsenter tilbyr opptil tre års garanti på batteriene sine. Mi utheving. Du vil sjølvsagt ikkje ha reklamasjonsrett på slitasje på eit batteri, men min påstand er at den formuleringa underbygger at batterier i verktøy stortsett er meint å vare vesentleg meir enn to år, dvs. at du vil kunne reklamere på mangler i fem år. Ein mangel er t.d. at det slutter totalt å fungere, eller at det som trådstarter opplevde - fysisk defekt. Merk at her er staypro faktisk klagemotpart for trådstarter, og ergo veldig relevant for reklamasjonsperioden mot dei som seljar. 2
Anterialis Skrevet 1. juli Forfatter Skrevet 1. juli (endret) Zepticon skrev (På 15.5.2025 den 13.00): For min del hadde ikke dette vært verdt krangelen uavhengig av utfallet. Batterier er forbruksvare. Om batteriet funger bra ville jeg klemt ting sammen med skrustikken og så skrudd to større/lengere skruer inn i hullene, og limt kanten med superlim. Ja det er akkurat det jeg har gjort. Jeg mener dette har brekt prematurt, men forstår jeg har en dårlig sak. Sender jeg det inn finner de sikkert merker som kunne vært forenelig med fall fra høyde, og det vil være umulig for meg å motbevise dette. Jeg ville vel endt opp med å betale frakt + inspeksjon. Batteriet funker, limt og festet 😊 For ordens skyld da det virker som noen misforstår: saken handler ikke om selve batteriet eller dets kapasitet. Dette handler om at skruefestene har brukket tross kun små fall. Mine Ryobi-batterier har tålt veldig mye mer (de bryr jeg meg litt for lite om..). Dewalt-batteriene behandler jeg pent… Burde ikke knekt.. Men synes også de er designet noe dårlig. Et hvert fall gir et traume/trykk opp i batterifestene… Endret 1. juli av Anterialis
Føniks Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli (endret) Dubious skrev (På 16.5.2025 den 18.58): Batterier er ikke ment å vare lengre enn 2 år. Maskinen har 5+ års reklamasjon, men siden batteriet kan taes ut så er det 2 år på batteriet. Selvfølgelig er batterier ment å vare mer enn 2 år. Det kommer selvfølgelig litt an på batteriteknologi og bruk, men situasjonen er ganske ulik i dag enn for få år siden. I dag er det blitt fornuftig å forvente minst 5 år levetid på de fleste batterier. Både av miljøhensyn og forbrukerhensyn. Endret 1. juli av Føniks
SpecialForce Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Har du forsøkt å rette et krav direkte mot Dewalt? Presiser heller at det er chassiset til batteriet som er skadet, og ikke selve batteriet. På den måten labbdu kanskje unngå den diskusjonen om at batteriet har kort garanti og heller forfølge saken i reklamasjons-sporet.
Anterialis Skrevet 5. juli Forfatter Skrevet 5. juli Nei har ikke forsøkt det. Vil reklamasjonsretten gjelde mot Dewalt direkte også, og ikke bare butikken jeg kjøpte varen fra?
SpecialForce Skrevet søndag kl 18:08 Skrevet søndag kl 18:08 Anterialis skrev (På 5.7.2025 den 17.34): Nei har ikke forsøkt det. Vil reklamasjonsretten gjelde mot Dewalt direkte også, og ikke bare butikken jeg kjøpte varen fra? Du kan alltid reklamere direkte til produsenten dersom du ønsker det. Du har samme rettigheter ovenfor de, som hos din Dewalt-forhandler. Det er regulert av lovverket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå