Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil

Anbefalte innlegg

Man bare veldig enkelt opplyser om alle feilene i annonsen, hvis bilen er tungstartet når kald så opplyser man om dette. Om bilen girer tregt når varm så opplyser man om dette, er det klunkelyder i hjulopphenget så opplyser man om dette, er det rust under som man kjenner til så opplyser man om dette, fungerer ikke ac så opplyser man om dette. 

Det er ikke verre enn det, tipper at minst 70% av selgerne på finn ikke gjør dette og da blir det såklart konflikter.

Videoannonse
Annonse
John-B skrev (49 minutter siden):

"Selges som den er" er ikke juridisk verdt noe lenger. En kan ikke lenger frita seg ansvar på den måten, etter lovendringen for et par år siden.

Dette er bare tull. Privatpersoner kan avtale "selges som den er uten reklamasjonsrett."

Endringen som kom for noen år siden gjelder salg fra næringsdrivende. 

Utbredt misforståelse dessverre. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
peterjohn skrev (16 minutter siden):

Hvis jeg selger bilen gjennom nettbil. De utfører en prøvekjøring og selger bilen med testrapport fra NAF til kjøperen, da har jeg ikke noe reklamasjon på å motta det, ikke sant ? Det eneste problemet er at jeg får 5 til 10 000 mindre enn bilen solgte. 

Forhandleren som kjøper bilen betaler et gebyr til Nettbil for å kjøpe bilen. Gebyret er fra 5 000 til 19 000 avhengig av bilens verdi.

I tillegg vil forhandleren tjene penger på bilen, og ha noe margin til eventuelle reparasjoner. Vil tro kostnaden ved bruk av Nettbil er høyere en 5 - 10 000 kr?

Syns du det er pes med salg, pga selger-ansvar og ymse (på tross av gammel bil).

Kan du unngå mange konflikter, ved å kjøpe en NAF Test.
https://www.naf.no/bilverksted-og-tester/naf-test-kjop-og-salg

Dette kan også bidra til et raskere salg. Siden du har en tilstandsrapport. 
En slik rapport, kombinert med "Selges som den er / uten garanti" - gjør at du kan sove godt om natta.

Testen koster en del.... Og det er nok (dessverre) garantert at de vil finne noe rusk, NAF er ganske nøye. 

Finn.no er stedet for gamle biler. 
Nettbil og den type sider, da mister du myyyye verdi i salget - vil jeg sterkt påstå. 

• Liker 2
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Nettbil og den type sider, da mister du myyyye verdi i salget - vil jeg sterkt påstå. 

Det er derfor jeg setter det litt på spissen ved å si at TS kan være helt garantert null reklamasjoner ved å vrakpante bilen. Da er han også garantert trygg lav betaling, akkurat som med Nettbil.

• Liker 1
peterjohn skrev (5 timer siden):

Jeg ønsker å selge min forrige bil. Jeg har ingen erfaring med å selge biler før. Jeg forventer ikke høyere pris på min forrige bil. Jeg trenger råd om hvordan jeg kan selge bilen.

Jeg kjøpte en ny bil forrige uke. Jeg kjøpte den nye bilen fra en annen by og kjørte tilbake til hjembyen min.

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal selge min forrige Mercedes Benz 2006 B-klasse som har lav km. Siste service og EU-kontroll ble utført i april 2024. Dette betyr at neste EU-kontroll vil være i april 2026, men det krever en årlig service nå. 

Legg ut annonse på finn. Du kan velge smidig handel, og også kjøpe forsikring for 6 måneder via if der. En bilforhandler nevnte at det går i gjennonsnitt 31 dager til bilen blir solgt. 

Jeg har gjort det. Selger privat. 

Salvesen. skrev (4 timer siden):

Min fremgangsmåte:

Dra på finn og finn de billigste tilsvarende bilene til salgs, lag finn annonse med så mye info som gir mening og legg deg blandt de laveste i pris for tilsvarende biler. Forvent litt pruting og mas i fra folk som skal fikse annonsen din osv. Kanskje også noen rare bytte forespørsler etc. 

Men hold ut litt og plutselig kommer det ett bud som ikke svir for mye også selger du. Finn har også en tjeneste for enkelt bilbytte, betalte vell 2000 kroner sist jeg solgte bil, da trykker en seg bare igjennom og finn fikser alt med kontrakt og føre bil over etc. 

Kan du beskrive hva bilbytte går ut på? hvor finner man det? Du kjøper bil samtidig som du bytter den bilen du allerede har?

Mykesider skrev (12 minutter siden):

Kan noen nevne om bilforhandlere aksepterer å ta imot innbytte på en bil som du allerede har, og jeg kan kjøpe rimeligere bil hos dem? jeg får inntrykk de kun godtar at du kjøper en tilsvarende prisklasse eller kjøper dyrere?

Absolutt mulig, gjort det mange ganger. Men din bil går sannsynligvis bare til en oppkjøper og prisen blir nok veldig lav

The Avatar skrev (3 timer siden):

Det har eigentleg ikkje så stor betydning, det viktige er at trådstarter gir dei opplysningane som trådstarter veit om bilen. Einaste tilfellet der lite bilkompetanse frå ein privat selgar er eit problem er dersom det dukker opp problem som kjøper "måtte" ha kjent til. Terskelen der er ganske høg og gjeld tilfeller der ein heilt vanleg bileigar måtte forstått at det var noko alvorleg gale med bilen.

Faktisk ikke. Om du kjøper en bil og ut av det blå raser turboen på tur hjem, så har du i følge loven og rettspraksis et krav mot selger. Problemet er "dersom bilen er i vesentlig dårligere stand enn man kan forvente". Denne formuleringen krever ikke at selger vet om problemet. Det handler utelukkende om bilens stand gitt pris og kmstand.

Hva man kan forvente av en 20 år gammel bil til 50k er jo en annen avveing.

• Innsiktsfullt 1
Simen1 skrev (3 timer siden):

Man trenger ikke skrive så utfyldig og skremmende for potensielle kjøpere. Det holder med

"selges som den er"

"ingen garanti eller reklamasjon på grunn av alder"

"kjøper må/oppfordres til å undersøke bilen"

"se tilstand på bilder"

Feil og mangler man kjenner til opplyser man om. Så tar man mange bilder, inkludert mange under, i alle hjulbuer, nærbilder av dekk, skader, slitasje innvendig, motorrom etc. Gjerne 50+ bilder så ikke kjøper kan komme og påstå at synlige skader er forsøkt holdt skjult.

Den som er uthevet er i grunnen den neste måten man kan sikre seg. For selger må eksplisitt si fra seg reklamasjonsretten i kontrakten for at det skal være gyldig. "Selges som den er" kan man faktisk reklamere mot dersom det faller inn under "vesentlig dårligere stand enn man kan forvente".

sedsberg skrev (4 timer siden):

Var det ikke noen nye regler nå som gjør at man ikke lengre kan fraskrive seg reklamasjonsretten? Eller gjaldt det kun forhandlere/profesjonelle?

John-B skrev (3 timer siden):

"Selges som den er" er ikke juridisk verdt noe lenger. En kan ikke lenger frita seg ansvar på den måten, etter lovendringen for et par år siden.

Marzo skrev (3 timer siden):

Det har aldri vært mulig å fraskrive seg en lovpålagt rettighet. 
Skal man selge en billig bil så kan skrive i kontrakten at den selges som reparasjonsobjekt pga alder og km. 

Her blander dere "forbrukerkjøpsloven" og "kjøpsloven". Førstnevnte er kjøp fra bedrifter, altså "forbrukerkjøp", mens kjøpsloven dekker alt annet (untatt eiendom). Forbrukerkjøpsloven kan man ikke avtale seg vekk fra.

Kjøpsloven har derimot ingen slike begrensnigner, og mellom to private personer vil salget være regulert i stor grad av kontrakten. Her står man fritt til å avtale at kjøper ikke har noen reklamasjonsrett overhode.

"Kjøperen frasier seg retten til å reklamere på tingen etter kjøpsloven §19"

• Liker 1
peterjohn skrev (6 timer siden):

Jeg ønsker å selge min forrige bil. Jeg har ingen erfaring med å selge biler før. Jeg forventer ikke høyere pris på min forrige bil. Jeg trenger råd om hvordan jeg kan selge bilen.

Jeg kjøpte en ny bil forrige uke. Jeg kjøpte den nye bilen fra en annen by og kjørte tilbake til hjembyen min.

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal selge min forrige Mercedes Benz 2006 B-klasse som har lav km. Siste service og EU-kontroll ble utført i april 2024. Dette betyr at neste EU-kontroll vil være i april 2026, men det krever en årlig service nå. 

Dersom du selger bilen sjølv, IKKJE STOL PÅ AT KJØPER GJØR PAPIRARBEIDET FOR DEG.

Send inn salsgsmelding og gjør alt sjølv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...