Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Diskutere gaming i dating sammenheng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler slike diskusjonsemner fort blir å slå ned stråmenn eller kirsebærplukke en eller annen Twitter-diva som har eksponert seg selv. 

I alle mine år der jeg har datet så har jeg aldri opplevd min casual gaming som problematisk.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
ilpostino skrev (12 minutter siden):

Jeg tror du er inne på noe her. Jeg spiller fint lite (kanskje 15-20 timer igjennom et år maks), og å da leve med noen som aldri bidrar med å lage mat, hente unger, legge unger, rydde eller vaske og whatever annet så blir ting litt slitsomt. 

Skal ikke prøve å endre synet ditt, men var det egentlig gamingen som var problemet?
Høres jo ut som om du erstatter gaming med enhver annen aktivitet så vil resultatet bli det samme.

Selv ville jeg sett på det som positivt med gaming, men åpenbart med evnen til å begrense seg selv. Men det er jo uavhengig av aktivitet.
F.eks strikking eller orientering kan medføre det samme problemet..

Skrevet
Hansien skrev (4 timer siden):

Og akkurat dette er problemet til mange. De har vært borti en person som har forsuret livet sitt med å drive med aktivitet X, og dømmer alle nord og ned etter det ene tilfellet. Det er trist.

Litt på samme måte som de som sier de ikke liker feminister, fordi de har hørt en brumlebass av en dame på 8. mars?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
knopflerbruce skrev (2 timer siden):

Litt på samme måte som de som sier de ikke liker feminister, fordi de har hørt en brumlebass av en dame på 8. mars?

Siden du gikk rett mot feminister så antar jeg du har en agenda bak spørsmålet ditt. Forklar gjerne hva du ønsker å oppnå. 

Svaret mitt står vel på sett og vis i innlegget du siterte.

aklla skrev (3 timer siden):

Skal ikke prøve å endre synet ditt, men var det egentlig gamingen som var problemet?

Jeg er ikke han du siterer, men spytter inn mine erfaringer lell.

Ut i fra hva jeg har sett av folk som har gaming som et problem og ikke en hobby så er det heller ikke gamingen som er roten til problemet. Bare et symptom.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner flere damer som driver med gaming, men er man ikke interessert i det overhodet er det kanskje et tema man bør styre unna.

Skrevet
On 5/5/2025 at 9:48 PM, Martelè said:

Og det er at gaming i seg selv er ansett av mange damer som et "red flag" i dating, uavhengig spilletiden.

So?

De må da vel få ha så mange "red flag" (hva er det med den jævla engelsken folk bruker. Det heter unger, ikke kidz etc.) de vil ha. Jeg har sannelig mine. Dog driter jeg en lang kabel i hva andre har av røde flagg. Kunne faktisk ikke brydd meg mindre.

Ett rødt flagg kan jeg dele; dyre vaner uten tilsvarende inntekt. 

• Liker 1
Skrevet
Hansien skrev (31 minutter siden):

Siden du gikk rett mot feminister så antar jeg du har en agenda bak spørsmålet ditt. Forklar gjerne hva du ønsker å oppnå. 

Svaret mitt står vel på sett og vis i innlegget du siterte.

Jeg bare dro en parallell for å utdype poenget med at folk kan finne på å generalisere ut fra enkeltindivider.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Martelè skrev (På 5.5.2025 den 21.48):

kult for oss å diskutere gaming i dating sammenheng,
og hva dere mener om det.

Mitt inntrykk er at det fortsatt eksisterer en del fordommer rundt gaming. At gaming er noe som barn/ungdom gjør, eller noe voksne uten arbeid fyller dagene med.

Om jeg datet ville jeg neppe på første date nevnt gaming spesifikt som en interesse, utover å nevne det i forbifarten. nettopp grunnet fordommene mange sitter inne med. Men når man først har lært vedkommende å kjenne litt så tror jeg gaming har sin sjarm, og jeg ville ikke skammet meg over å snakke om det. Men sannsynligvis ville damen ikke hatt stor interesse av temaet, så det hadde nok blitt med det.

Skrevet (endret)
6 hours ago, Donkey Kong said:

Mitt inntrykk er at det fortsatt eksisterer en del fordommer rundt gaming. At gaming er noe som barn/ungdom gjør, eller noe voksne uten arbeid fyller dagene med.

Om jeg datet ville jeg neppe på første date nevnt gaming spesifikt som en interesse, utover å nevne det i forbifarten. nettopp grunnet fordommene mange sitter inne med. Men når man først har lært vedkommende å kjenne litt så tror jeg gaming har sin sjarm, og jeg ville ikke skammet meg over å snakke om det. Men sannsynligvis ville damen ikke hatt stor interesse av temaet, så det hadde nok blitt med det.

Problemet er voksne som bruker mye tid på spill, til tross for at de aldri blir bedre. Enten det er dansing eller spill, er det dumt å bruke hele uka på det hvis man ikke blir bedre.

Det er mulig å måle om man blir bedre. Hvis man ikke blir bedre, bør man vurdere tidsbruken.

Hvis spilling ikke er levebrødet og tidsbruken er stor, er det svært sannsynlig at man gjør det betydelig dårligere økonomisk enn jevnaldrende. 

Det er forskjell på å spille litt og på å spille så mye uten mål og mening, at viktige aspekter av livet blir stående på vent.

Kvinner er skeptisk til å endre opp som spillenker. Hun er i praksis enslig fordi gubbens tid og oppmerksomhet forsvinner i et spill.

Endret av BadCat
Skrevet
BadCat skrev (29 minutter siden):

Problemet er voksne som bruker mye tid på spill, til tross for at de aldri blir bedre. Enten det er dansing eller spill, er det dumt å bruke hele uka på det hvis man ikke blir bedre.

Det er mulig å måle om man blir bedre. Hvis man ikke blir bedre, bør man vurdere tidsbruken.

Hvorfor det?
Kan ikke å ha det gøy være en målsetting i seg selv?

• Liker 4
Skrevet (endret)
8 minutes ago, aklla said:

Hvorfor det?

Hvis man er enslig. Ikke mens kone og unger sitter i naborommet og lurer på om far kommer til å skru av spillet før ungene har flyttet ut. 

Det er ingen som nekter noen å være en taper så lenge det ikke forsurer livet til andre.

Endret av BadCat
Skrevet

Nå spiller jo folk ofte for avkoblingens skyld og for det sosiale, ikke for å bli bedre. Selv om man gjerne prøver sånn halvveis så godt man kan hele tiden.

Tilsvarende som at folk flest ikke løper for å bli best mulig der, heller. Fint med progresjon, men det er bare en hyggelig bieffekt for de fleste.

• Liker 2
Skrevet
BadCat skrev (3 timer siden):

Du er jo inne på det selv her. En hobby bør være en hobby, uavhengig av om hobbyen er fotball på TV, gaming, puslespill eller bygging av modelltog.

Jeg tror de fleste over 30 har jobb og kanskje barn. Gaming handler da om å koble av i ledige øyeblikk. Gaming handler ikke om å bli en pro-spiller.

Skrevet (endret)

Jeg sier ikke at man ikke kan spille de gjennomsnittlige 8-10 timene per uke.

Min bestemor leverte en femukerskupong i Lotto og brukte minimalt med tid på det. Min bestefar brukte hele uka på tipping, Lotto og trav. Folk måtte vente på ham hver dag for han var opptatt med en kupong som skulle leveres.

Jeg snakker om å bruke så mye tid på en aktivitet at du blir et problem for de rundt. Spesielt hvis man er elendig i aktiviteten lenge etter å ha brukt ti tusen timer.

Dårlig disponering av tid eksisterte før videospill. Dette er ikke noe jeg har funnet på. Det er et uttrykk som heter "Don't spend major time on minor things."

Endret av BadCat
Skrevet
Gavekort skrev (22 timer siden):

Føler slike diskusjonsemner fort blir å slå ned stråmenn eller kirsebærplukke en eller annen Twitter-diva som har eksponert seg selv. 

I alle mine år der jeg har datet så har jeg aldri opplevd min casual gaming som problematisk.

Skiller går mellom casual og livstil. Jeg har ikke noe problem med at samboer går på turer. Men hun har en veninne som bruker alle penger, tid og energi på å reise rundt å bestige fjelltopper. Det hadde jeg ikke gidda.

Donkey Kong skrev (18 timer siden):

Om man setter gaming opp mot mange andre interesser så mener jeg, som en gamer, at det kommer langt ned. Det gir relativt liten nytteverdi med få egenskaper som kan overføres til andre ting. Om man er treningsnarkoman så gir jo det mange fordeler. Om man er oppslukt av bøker, så kan det gi deg mye nyttig. Men at du har 5000 timer i CS og 4000 timer i WOW, det gir særdeles lite.

aklla skrev (12 timer siden):

Hvorfor det?

Jeg forstår heller ikke hvorfor folk har et problem med at folk bare koser seg. Alle må ikke spille på høyeste vansklighetsgrad for å ha det gøy.

Skrevet

Om en ikke deler interessen tenker jeg temaet i seg selv ikke er så interessant å gå inn på i detalj. Det gjelder uavhengig av om det er spilling, reality eller strikking. 

Ellers så spiller nok det overveldende flertallet unge menn i noen grad, så om en har det som absolutt utsilingskriterie er det nok fare for at en sorterer seg selv ut. 

Skrevet
BadCat skrev (På 8.5.2025 den 23.29):

Jeg snakker om å bruke så mye tid på en aktivitet at du blir et problem for de rundt. Spesielt hvis man er elendig i aktiviteten lenge etter å ha brukt ti tusen timer

Det var jo ikke nødvendigvis den grad gaming vi diskuterte her,
men heller det å stigmatisere gaming i seg selv, bare for å være gaming

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...