Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 hours ago, ps5 said:

image.thumb.png.5ba2fd16e6da32020b2708d84ca5ad4f.png

Relatert til skolevalget og valget ellers: Høyre har ikke tatt inn over seg hvilken vei vinden blåser. Etter mange år med globalisering ser vi en tydelig dreining mot mer nasjonalkonservative verdier. I USA har vi fått Trump og i Norge merkes dette særlig i strømdebatten.

Høyre svarer fortsatt med globalistiske løsninger som fri flyt av varer, mer EU og klimareguleringer. Det skaper friksjon med FrP og lite entusiasme. Justerer Høyre kursen de neste fire årene og snakker mer om nasjonal kontroll på strøm og fører en tydeligere linje på innvandring, så tror jeg Høyre, FrP og KrF kan få flertall alene.

Per nå overser Høyre dette skiftet vekk fra globalisering, og derfor uteblir entusiasmen.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Det blir spennende å se om det norske tillitsamfunnet fortsatt eksisterer etter 8.september.

Vil taperne respektere det demokratiske flertallet og gratulere vinnerne ?

Det eneste partiet som ikke kommer til å akseptere valgresultatet er Norgesdemokratene. De har allerede i et par måneder mast om "valgfusk", og lagt til rette for å hevde at de har blitt utsatt for det.

• Liker 4
Skrevet
Camlon skrev (11 minutter siden):

Relatert til skolevalget og valget ellers: Høyre har ikke tatt inn over seg hvilken vei vinden blåser. Etter mange år med globalisering ser vi en tydelig dreining mot mer nasjonalkonservative verdier. I USA har vi fått Trump og i Norge merkes dette særlig i strømdebatten.

Høyre svarer fortsatt med globalistiske løsninger som fri flyt av varer, mer EU og klimareguleringer. Det skaper friksjon med FrP og lite entusiasme. Justerer Høyre kursen de neste fire årene og snakker mer om nasjonal kontroll på strøm og fører en tydeligere linje på innvandring, så tror jeg Høyre, FrP og KrF kan få flertall alene.

Per nå overser Høyre dette skiftet vekk fra globalisering, og derfor uteblir entusiasmen.

Viktig poeng.

Også i resten av den vestlige verden ser vi dette taktskiftet.
Den overnasjonale globaliseringstanken er utdatert fordi den på mange områder har spilt falitt.
Den har skapt større forskjeller, mer polarisering og konflikter og den har tatt mer hensyn til kapitalkrefter/sentralisering av makt enn av lokale behov, interesser og forutsetninger.

Når individets innflytelse svekkes vil dette naturligvis gå ut over samhold, solidaritet og tillit..

Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Godt poeng
Det blir spennende å se om det norske tillitsamfunnet fortsatt eksisterer etter 8.september.

Vil taperne respektere det demokratiske flertallet og gratulere vinnerne ?
Vil vinnerne opptre uten hovmot og behandle taperne som likeverdige mennesker ?

Jeg er bekymret for at disse edle prinsippene har forsvunnet etter at Trump har «legalisert» diktatur og et fjernt EU har overtatt det meste av makten.

Vi har vært heldige å ha FrP her til lands som et mørkeblått parti som har klart å holde seg fornuftige. Det har gitt en del ytre høyre-folk noe å stemme på som har dempet ytre høyre-bølgen her til lands. De mer ekstreme høyrevridde partiene har jo kommet her også, men sliter heldigvis med å få noe fotfeste i befolkningen. Som en som har stemt alt fra Sv til Høyre så er jeg takknemlig for at vi har FrP.

Jeg er ikke så veldig bekymret, men jeg er litt spent. Jeg husker godt hvordan Siv Jensen plutselig ble mer realitetsorientert og «mildere» i språket når hun ble finansminister. Jeg håper og tror at Sylvi & co også innser ansvaret sitt dersom de kommer i stolen. FrP i maktposisjon har vist seg å være ganske ulikt FrP i opposisjon.

• Liker 5
Skrevet
10 minutes ago, Nimrad said:

Vi har vært heldige å ha FrP her til lands som et mørkeblått parti som har klart å holde seg fornuftige. Det har gitt en del ytre høyre-folk noe å stemme på som har dempet ytre høyre-bølgen her til lands. De mer ekstreme høyrevridde partiene har jo kommet her også, men sliter heldigvis med å få noe fotfeste i befolkningen. Som en som har stemt alt fra Sv til Høyre så er jeg takknemlig for at vi har FrP.

Jeg er ikke så veldig bekymret, men jeg er litt spent. Jeg husker godt hvordan Siv Jensen plutselig ble mer realitetsorientert og «mildere» i språket når hun ble finansminister. Jeg håper og tror at Sylvi & co også innser ansvaret sitt dersom de kommer i stolen. FrP i maktposisjon har vist seg å være ganske ulikt FrP i opposisjon.

Enig, men spørsmålet er hvor lenge det varer. Ser vi på partier til høyre for FrP, fikk de 0,4 % i 2017, 1,4 % i 2021, og meningsmålinger viser rundt 2 % i år.

Foreløpig er det ikke nok misnøye i samfunnet, men hvis økonomien får en nedtur og Høyre holder fast ved dagens kurs, kan vi fort se et ytre høyreparti bryte sperregrensen. Da vil mange som ikke stoler på at en borgerlig regjering gir en ny kurs, lete etter et mer solid alternativ.

• Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (9 timer siden):

Her må hun nok reflektere litt. Trygghet er noe man bytter bort proporsjonalt med at man får frihet. Det går ikke at begge enhetene øker.

Mer politi i gatene (trygghet) og mer penger (frihet - tar dem fra staten/betale mindre skatt), er vel Listhaugs oppskrift.

Mindre til integrering fra FrP, et parti som påvirker folk til å skylde på innvandring for alt det som går galt i samfunnet. Integreringstilskuddet: - 5 018 013 000 , som gjør det vanskeligere å tilpasse seg.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hvis vi begrenser innvandring begrenser vi også kriminell invandring. Hvorfor ønsker vi at masse politi skal kjempe mot masse kriminalitet i gatene, når vi heller kunne droppe begge deler og bruke pengene på tannbehandling?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
29 minutes ago, leticia said:

Kjekk siste måling, med KRF som går riktig vei (under sperregrensen). 

Jeg håper velgerne gjennomskuer Krf og denne bølgen legger seg. Det kan jo se ut slik nå. Dessverre er det vel mange som har forhåndsstemt på Krf.

• Liker 3
Skrevet

Boligprisene opp 1,7 i august. Dette valget er meget viktig for unge. Enten blir det videreført en misunnelsespolitikk som gjør alt dyrere, eller så får man en ny kurs der norske borgere prioriteres for å få bukt med utfordringene spesielt unge står ovenfor økonomisk sett her på berget.

• Liker 1
Skrevet (endret)

https://www.instagram.com/reel/DN1EpMWULpt/?utm_source=ig_web_copy_link 

Veldig godt sagt av leder i Rødt om hvordan hun oppfatter forskjellen på Rødts og FrPs politik. At hun er for demokratisk sosialisme og FrP går for en politikk der man er sin egen lykkes smed, mens Rødt vil ta vare på fellesskapet.

Hadde vært interessant å høre hvordan Listhaug svarer Martiniussen.

Fra en diskusjon på Dagsnytt 18, antagelig mai i fjor i følge FB:

Sitat

Da har jeg lovt Sylvi Listhaug en duk brodert med Rødts demokratiske prinsipper 😂 flaks at jeg kan korssting og har syskrinet fult av fine farger. Hvilke syns du jeg skal gå for?
Dette var altså noe jeg sa på sparket på Dagsnytt18 i dag etter å ha møtt en vegg av helt sjuke påstander om at jeg står for det samme som Sovjet. Dette er etter en føljetong i VG der jeg flere ganger har svart Listhaug tydelig hva Rødt står for og hva Rødt mener, men hun har virkelig kappa av begge ørene mens kjeften er i full vigør.
Jobber fortsatt med manus og design for denne duken, men budskapet er altså:
🧵Rødt har gang på gang tatt krystallklar avstand fra autoritære regimer som har drept og sulta millioner i kommunismens navn. Det skulle bare mangle, og innebærer også et tydelig oppgjør med den støtten AKP (ml) hadde til ettpartistaten og Maos Kina.
🪡 Rødt er ikke et kommunistisk parti, vi står for en demokratisk sosialisme, som innebærer at samfunnsendringer må bekreftes gjennom frie valg. Og vi slår ring rundt de demokratiske frihetene, som ytringsfrihet. For oss er en sosialisme uten demokrati ingen sosialisme i det hele tatt.
Dette er ikke noe jeg har funnet på for å komme meg ut av debatter, det er noe Rødts medlemmer og lokallag gang på gang har slått fast på våre landsmøter.
🧶Er det noe parti som vil forsvare og forsterke demokratiet, så er det Rødt. Det er vi som sier nei når makt flyttes fra folkevalgte til foretaksstyrer og direktører. Det er vi som har gått i spissen for at «folkets advokat» (sivilombudsmannen) igjen skulle få innsyn i regjeringsdokumenter etter at FrP tok fra den denne retten og dermed svekket kontrollen med maktutøverne. Og det er FrP (!) som har gitt den makta det norske folk hadde over krafta vår til EU og den europeiske strømbørs. Det var de som sa ja til ACER, nye kraftkabler og signerte på avtaler som hindrer Norge i å regulere eksport av kraft. De har flytta makt fra det norske folk til den europeiske eliten.
🇳🇴Der Rødt vil bygge videre på den norske modellen med felles eie og kontroll over naturressursene, universelle velferdsordninger og fagbevegelse som gjør at folk ikke er helt maktesløse i møte med mektige selskaper og eiere - så står FrP for den 🇺🇸 amerikanske modellen der alle er sin egen lykkes smed og der ressursene skal komme noen få til gode.
Duken er på vei!

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
6 minutes ago, Colin. said:

Boligprisene opp 1,7 i august. Dette valget er meget viktig for unge. Enten blir det videreført en misunnelsespolitikk som gjør alt dyrere, eller så får man en ny kurs der norske borgere prioriteres for å få bukt med utfordringene spesielt unge står ovenfor økonomisk sett her på berget.

Økende boligpriser er en ønsket politikk så dette kommer det aldri til å bli gjort noe med. Nesten 80% av befolkningen (velgere) eier egen bolig og er interresert i mest mulig verdistigning. Å gå til valg på lavere boligpriser vil være politisk selvmord.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 minutes ago, sedsberg said:

Å gå til valg på lavere boligpriser vil være politisk selvmord.

Man trenger ikke gå til valg på det, men det vil være en konsekvens av hvilken politikk som føres. Unge bør ikke la seg lure av venstreorienterte "akademikere."

• Liker 1
Skrevet
10 minutes ago, Subara said:

Veldig godt sagt av leder i rødt om hvordan hun oppfatter forskjellen på Rødts og FrPs politik. At hun er for demokratisk sosialisme og FrP går for en politikk der man er sin egen lykkes smed, mens de vil ta vare på fellesskapet.

Hadde vært interessant å høre hvordan Listhaug svarer Martiniussen.

Fra en diskusjon på Dagsnytt 18, antagelig mai i fjor i følge FB:

Blinkskudd! Det er hva sosialisme handler om for meg, og hvorfor jeg stemmer på Rødt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Rødt er nåtidens arbeiderparti. AP vil ha bedre rettigheter for arbeidstakere med faste ansettelser, så her skinner det igjennom hva slags parti de er, selv om Støre langt i fra er "en arbeider" selv.  Dessuten har partiene på denne siden av skalaen gode/humane verdier/holdninger - som kan være vanskelig å få til i praksis. Men at de er på god vei.

Jeg synes også at Venstre gjorde et godt inntrykk i partilederdebatten i går, selv om de er over på blå side.

Skjermbilde2025-09-03kl_11_27_18.thumb.jpg.b79bc206481fe90e0eaa0340bd3dc644.jpg

Endret av Subara
  • Liker 3
Skrevet
Colin. skrev (37 minutter siden):

Man trenger ikke gå til valg på det, men det vil være en konsekvens av hvilken politikk som føres. Unge bør ikke la seg lure av venstreorienterte "akademikere."

Og sist Høyre og FRP satt i regjering hvilken vei gikk boligprisene da? Det er ønsketenkning at boligprisene skal ned. Så lenge det er noen som har råd til og er villig til å betale høye priser fordi "alle vil bo på samme sted" så skjer det ikke en endring her. Skal man virkelig tenke på tiltak som kan gjøre boligene billigere så må det være partier som ønsker å sette tak på hvor mange som kan bo i en by, SP er da riktig parti for deg. 

(Jeg har ikke tro på SP sin politikk, og har selv aldri stemt på dem). 

Ser at i skolevalget så har mange unge latt seg lure av det vanlige fra FRP, som billig røyk, snus, alkohol, billig bensin, høyere fart på mopeder, og sist men ikke minst droppe formuesskatten som de uansett ikke er i en posisjon til å betale... (neida, jeg har ikke sett skoledebattene, men dette er vanlig kost fra FRP, og det selger godt). 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Subara skrev (40 minutter siden):

Rødt er nåtidens arbeiderparti. AP vil ha bedre rettigheter for arbeidstakere med faste ansettelser, så her skinner det igjennom hva slags parti de er, selv om Støre langt i fra er "en arbeider" selv. 

Dette passer ikke helt med Rødt sin velgermasse. Flere med høy utdanning stemmer på Rødt. Det er FRP som trekker til seg de med lav utdanning og lave inntekter. Hvem stemmer på Rødt? - Institutt for samfunnsforskning

Hvem stemmer på Fremskrittspartiet? - Institutt for samfunnsforskning

EDIT: litt "morsomt" da, at det er nettopp denne gruppen som får minst ut av å få FRP i regjering ;) 

Endret av leticia
edit
  • Liker 3
Skrevet
2 minutes ago, leticia said:

Ser at i skolevalget så har mange unge latt seg lure av det vanlige fra FRP, som billig røyk, snus, alkohol, billig bensin, høyere fart på mopeder, og sist men ikke minst droppe formuesskatten som de uansett ikke er i en posisjon til å betale... (neida, jeg har ikke sett skoledebattene, men dette er vanlig kost fra FRP, og det selger godt). 

En annen klassiker er at de skal ta "utlendingene som kommer og tar jobbene fra nordmenn". Samtidig jobber de for at arbeidsgivere og konsern skal kunne leie inn billig, underbetalt arbeidskraft som da kommer fra nettopp utenlandske arbeidere. FrP er faktisk eneste partiet på hele stortinget som ikke er imot sosial dumping.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)
Subara skrev (55 minutter siden):

Veldig godt sagt av leder i Rødt om hvordan hun oppfatter forskjellen på Rødts og FrPs politik. At hun er for demokratisk sosialisme og FrP går for en politikk der man er sin egen lykkes smed, mens Rødt vil ta vare på fellesskapet.

Og hvilken politikk er det FRP fører som gjør at man er sin egen lykkes smed?

Er man klar over at de største velgergruppene for FRP er folk med lav og middels inntekt?

Man er ikke imot felleskapet fordi man ikke skal skattelegges til blods for alt man gjør, og prioriterer nordmenn og norske verdier ovenfor ikke vestlige.

Rødt sitt felleskap = du er slaven til staten.

For å ha et felleskap må det være verdier igjen å dele, det blir det ikke med rødt. 

Endret av MrL
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...