Vokteren Skrevet i går, 19:54 Forfatter Skrevet i går, 19:54 Snikpellik skrev (9 timer siden): Frp: Ingen under 40 skal få uføretrygd https://www.nrk.no/nyheter/frp_-ingen-under-40-skal-fa-uforetrygd-1.17084630 Å definere hvem som er ufør eller ikke etter alder virker merkelig. Så du mener at 110 000 unge uføre mellom 20-29 år, uten jobb og utdanning er helt ok ? Hvis du leser din egen link, er det snakk om hovedregel og varig uførhet 3 1
Snikpellik Skrevet i går, 19:56 Skrevet i går, 19:56 Vokteren skrev (Akkurat nå): Så du mener at 110 000 unge uføre mellom 20-29 år, uten jobb og utdanning er helt ok ? Uh, hvor har jeg uttrykt at jeg mener det..? 4
leticia Skrevet i går, 20:04 Skrevet i går, 20:04 freedomseeker skrev (49 minutter siden): Som regel går man først på AAP med tilhørende tiltak. Med dagens praksis er det uansett svært sjelden å få innvilget varig uføretrygd før man er godt oppi 30-årene og alt er veldig usikkert. Ja, og det er nettopp AAP ordningen (eller tilsvarende ordning og den usikkerheten folk kjenner på jeg tenker vil bli verre hvis man setter en grense på 40 år (eller 30 år som Høyre ønsker). Når man samtidig kombinerer slike utsagn med at man vil gjeninnføre karensåret, som førte til at noen folk på AAP måtte selge husene sine før de fikk økonomisk sosialhjelp mens de var i karens, så blir det tydelig at disse partiene ikke har folks beste i tankene når de skal vedta ting... Tilfellet jeg har snakket om tidligere, AAP i 13 år fikk innvilget 13 år etter myndighetsalderen. Altså som 31 åring. Men å gå med så lav inntekt og usikkerhet i så lang tid, det er rett og slett umenneskelig i en stat som liksom skal være en velferdsstat. freedomseeker skrev (51 minutter siden): Ola Svenneby er kanskje for lite politisk korrekt til å klatre i rekkene i Høyre, men han er utvilsomt en svært dyktig politiker. Enig om Svenneby, har sansen for han. 1
Vokteren Skrevet i går, 20:06 Forfatter Skrevet i går, 20:06 Snikpellik skrev (5 minutter siden): Uh, hvor har jeg uttrykt at jeg mener det..? For omtrent 10 timer siden, da du helt unyansert satte alder og uførhet i sammenheng med hverandre. Da du så bort fra din egen kilde og glatt hoppet over unge uføre uten utdanning eller jobb. 3
Gouldfan Skrevet i går, 20:14 Skrevet i går, 20:14 Vokteren skrev (17 minutter siden): Så du mener at 110 000 unge uføre mellom 20-29 år, uten jobb og utdanning er helt ok ? Hvis du leser din egen link, er det snakk om hovedregel og varig uførhet I motsetning til land som Spania og verre med dårlige sosiale sikkerhetsnett.. Der familien må brødfø de syke og handikappede ja… Mye bedre Så slipper alle familier i Norge disse byrdene. Hvem i Norge har ikke noen i familien som er syke? Enten det er unge eller gamle. 2
Vokteren Skrevet i går, 20:19 Forfatter Skrevet i går, 20:19 leticia skrev (13 timer siden): Det har vel kommet noen tydelige signaler om at mange av krf, V og Høyre sine velgere sitter på gjerdet eller hopper over til partier på rødgrønn side, hvis Listhaug skal bli statminister. Jeg har gått den veien selv, ved å hoppe fra Venstre til MDG, bl.a. pga jeg ser på Listhaug som statsminister som en katastrofe for landet. Signalene er vel de samme fra partiene også, at KRF og Venstre vil støtte Solberg fremfor Listhaug. Likevel så fremstår dette Ultimatumet temmelig desperat fra Solberg, og om ikke de borgerlige lå an til å tape valget, så tror jeg iallefall de gjør det nå. Det hjelper nok ikke med sympatistemmer til Listhaug, jeg tror at dette kan være dråpen, slik at mange borgerlige velgere og tidligere sofasittere sikrer 4 nye år for Støre. Dette begynner å ligne Sverige for 15-20 år siden hvor det var viktigere for styringspartiene å holde fløypartiene ute i kulden enn å respektere velgermassen på demokratisk vis. Man så hvordan det gikk….. 2
Vokteren Skrevet i går, 20:23 Forfatter Skrevet i går, 20:23 Gouldfan skrev (6 minutter siden): I motsetning til land som Spania og verre med dårlige sosiale sikkerhetsnett.. Der familien må brødfø de syke og handikappede ja… Mye bedre Så slipper alle familier i Norge disse byrdene. Hvem i Norge har ikke noen i familien som er syke? Enten det er unge eller gamle. I denne saken snakker vi om mennesker i sin beste arbeidsføre alder uten jobb eller utdanning. Ikke om kronisk syke uten restarbeidsevne. Du bør lese kildene før du uttaler deg så bombastisk. 2
Gouldfan Skrevet i går, 21:00 Skrevet i går, 21:00 (endret) Vokteren skrev (36 minutter siden): I denne saken snakker vi om mennesker i sin beste arbeidsføre alder uten jobb eller utdanning. Ikke om kronisk syke uten restarbeidsevne. Du bør lese kildene før du uttaler deg så bombastisk. Diagnoser kan være så mangt…. problemet ligger ikke hos de uføre, men de private næringslivet som ikke vil ta i folk med handikap og diagnoser med ildtang… Endret i går, 21:01 av Gouldfan 1 3
Vokteren Skrevet i går, 21:03 Forfatter Skrevet i går, 21:03 Gouldfan skrev (Akkurat nå): Diagnoser kan være så mangt…. Og før man fyller 40 bør de fleste fortsatt ha evnen til rehabilitering, omstille seg og tilegne seg ny kunnskap.
Tussi Skrevet i går, 21:04 Skrevet i går, 21:04 Vokteren skrev (1 time siden): Så du mener at 110 000 unge uføre mellom 20-29 år, uten jobb og utdanning er helt ok ? Hvis du leser din egen link, er det snakk om hovedregel og varig uførhet Jeg gikk 12 år på midlertidige ytelser før jeg fikk varig uføretrygd i 2010 eller noe... tror du man blir frisk av å leve på lave satser på midlertidige ytelser? Uføretrygd gav meg stabilitet og etterhvert evnen til jobb. Og selv om man ikke blir bedre skal man ikke straffe folk med aap fra man er 20 til man er 40 4
Vokteren Skrevet i går, 21:09 Forfatter Skrevet i går, 21:09 Tussi skrev (1 minutt siden): Jeg gikk 12 år på midlertidige ytelser før jeg fikk varig uføretrygd i 2010 eller noe... tror du man blir frisk av å leve på lave satser på midlertidige ytelser? Uføretrygd gav meg stabilitet og etterhvert evnen til jobb. Og selv om man ikke blir bedre skal man ikke straffe folk med aap fra man er 20 til man er 40 Så bra at du har kommet deg ut i jobb igjen og ikke ble evig ufør. De fleste trenger både pisk og gulrot for å gjøre krevende endringer i livet sitt.
Tussi Skrevet i går, 21:11 Skrevet i går, 21:11 Vokteren skrev (1 minutt siden): Så bra at du har kommet deg ut i jobb igjen og ikke ble evig ufør. De fleste trenger både pisk og gulrot for å gjøre krevende endringer i livet sitt. Ja, jeg kom leg ut i jobb etterhvert, men det å få en varig ytelser jeg kunne leve av var avgjørende. 3
Gouldfan Skrevet i går, 21:11 Skrevet i går, 21:11 (endret) Vokteren skrev (5 minutter siden): Så bra at du har kommet deg ut i jobb igjen og ikke ble evig ufør. De fleste trenger både pisk og gulrot for å gjøre krevende endringer i livet sitt. Jeg spurte NAV om jeg kunne jobbe for en tidligere arbeidsgiver ville ha meg. NAV sa det ville bli altfor mye byråkrati og rådet meg til å la være… Faktisk har det skjedd to ganger. Jeg har jo mine diagnoser da.. men det er ikke vår skyld at det er slik. Og før jeg ble ufør på AAP osv så var alle dørene til arbeidslivet stengt med lås og slå… Prøvde alt jeg kunne til systemet sa nok og jeg fikk ufør av legene. Jeg ville faktisk jobbe, det var legene som sa nei og ikke jeg.. Endret i går, 21:14 av Gouldfan 3 1
Mykesider Skrevet i går, 21:31 Skrevet i går, 21:31 Vokteren skrev (På 1.5.2025 den 10.07): Årets stortingsvalg er i startgropen og de forskjellige partiene har begynt å posisjonere seg. https://no.wikipedia.org/wiki/Stortingsvalget_2025 Med pågående krig og finansiell uro antar jeg at stabilitet og forutsigbarhet blir et nøkkelord. Hva mener du blir de viktigste sakene ved årets valg ? En sak som ikke er debattert. Å få ned avgiftene på biler. Det er horribelt dyre biler i Norge.
0laf Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) leticia skrev (4 timer siden): AAP i 13 år fikk innvilget 13 år etter myndighetsalderen. Altså som 31 åring. Men å gå med så lav inntekt og usikkerhet i så lang tid, det er rett og slett umenneskelig i en stat som liksom skal være en velferdsstat. Har man gått 13 år på AAP så har man nok større problemer enn karensår Her er det verdt å merke seg at dersom vedkommende nærmest går rett i AAP etter fylte 18 år, og kanskje ikke oppfyller det nå strengere kravet til ung ufør tillegg, så ville det ikke være noe økonomisk bedre å bli ufør Hovedmålet må jo være å få folk i jobb, særlig de unge, med mindre de er åpenbart så syke eller skadede at de ikke kan jobbe At man ønsker en hovedregel hvor mennesker under 40 år ikke blir erklært uføre for resten av livet, med unntak for de som åpenbart ikke kan jobbe, må jo være en god ting? Endret 21 timer siden av 0laf 3 1
BadCat Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) 5 hours ago, Gouldfan said: Jeg ville faktisk jobbe, det var legene som sa nei og ikke jeg.. Det er ingen som hindrer noen i å starte en business så lenge de er over 18 år og har oppholdstillatelse for arbeid. https://info.altinn.no/starte-og-drive/starte/registrering/starte-og-registrere-enkeltpersonforetak/ Endret 19 timer siden av BadCat 2
Snikpellik Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) Vokteren skrev (9 timer siden): For omtrent 10 timer siden, da du helt unyansert satte alder og uførhet i sammenheng med hverandre. Da du så bort fra din egen kilde og glatt hoppet over unge uføre uten utdanning eller jobb. At jeg mener det å definere hvem som er ufør eller ikke etter alder virker merkelig betyr på ingen måte at jeg «mener at 110 000 unge uføre mellom 20-29 år, uten jobb og utdanning er helt ok». Besvar gjerne på noe andre faktisk har skrevet, ikke vær en weirdo som bare finner på ting andre liksom skal mene fra løse lufta. Endret 15 timer siden av Snikpellik 3
Vokteren Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden Snikpellik skrev (29 minutter siden): At jeg mener det å definere hvem som er ufør eller ikke etter alder virker merkelig betyr på ingen måte at jeg «mener at 110 000 unge uføre mellom 20-29 år, uten jobb og utdanning er helt ok». Besvar gjerne på noe andre faktisk har skrevet, ikke vær en weirdo som bare finner på ting andre liksom skal mene fra løse lufta. Enda en som fossror når han blir svar skyldig…… 1
Vokteren Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden Anders Magnus treffer spikeren på hodet igjen: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/anders-magnus-bor-jeg-politianmeldes-for-medvirkning-til-drapet-pa-tamima/o/5-95-2586987
Snikpellik Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Vokteren skrev (12 minutter siden): Enda en som fossror når han blir svar skyldig…… Ganske spesiell måte du «debatterer» på må jeg si. Jeg er jo ikke svar skyldig for noe jeg overhodet ikke mener, men som du har funnet på at jeg skal mene. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå