MrL Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) leticia skrev (31 minutter siden): Har du jobbet på eldrehjem siden du vet at de har tørre brødskiver der? Kjenner til det fordi jeg har familie der. Eldrehjem er noe av det mest tragiske jeg har sett. Forøvrig vært i media. leticia skrev (31 minutter siden): Fordelt etter landbakgrunn er sosialhjelpsmottakere med Norge som landbakgrunn den største gruppen. I 2022 utgjorde disse 40 prosent av alle mottakere av sosialhjelp. Antall sosialhjelpsmottakere økte med nesten 10 prosent – SSB 7 av 10 kroner går til sosialhjelpkroner går til innvandrere, ref 2023 tall. leticia skrev (31 minutter siden): Ja, for disse sektorene hadde seeelvfølgelig ikke noen økonomiske problemer da høyresiden satt i regjering og kastet milliarder ut til innvandring og bistand. Det er en av forskjellene blant Høyre og FRP, FRP har aldri støttet dette. Kostnaden av innvandring og asyl er hinsides, bare for Syria flykningene estimeres til hundrevis av milliarder. Til sammenligning var hele statsbudsjettet for helseforetak 228 milliarder i 2025. Mao, disse pengene kunne hatt stor effekt for å si det mildt. leticia skrev (31 minutter siden): Det er jo veldig beleilig å skylde på venstresiden - når det er hele det politiske landskapet som i såfall må være ansvarlig for den politikken som har blitt ført over tid. Høyre satt med regjeringsmakten i hele 8 år før befolkningen ble så lei av dem at de heller gikk inn for en AP - regjering. Kanskje befolkningen er lei av AP nå, eller kanskje befolkningen husker hvordan det var i disse 8 årene da Høyre styrte? Valgresultatet vil gi oss fasiten på det. Poenget er at nordmenn generelt er veldig flinke på å klage, aldri bli fornøyd med noe som helst. Derfor så bytter vi regjering hvert 4 - 8 år. Vi får aldri stabilisert oss nok, de nye som kommer til virker mer opptatt av å rive ned det de andre har fått til, i stedet for å utvikle samfunnet i en positiv retning som varer. Ja det er nok et problem. På godt og vondt at flere partier på samme side skal kjempe om sine saker, gjør også at valgløfter brytes og ingen blir fornøyde. Endret 19 timer siden av MrL 2
Frode789 Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) leticia skrev (På 24.8.2025 den 13.14): Har du noen forslag til hvilke områder man skal hente inn de tapte inntektene til staten som følge av at formuesskatten forsvinner? Det er snakk om 34, 5 milliarder kroner. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/O84Bzw/staten-vil-tape-345-milliarder-kroner-i-aaret-paa-aa-fjerne-formuesskatten Enkelt. Fjerne subsidiene til havvind og redusere kraftig i bistand. Og ikke minst, redusere kraftig i innvandring, og ytelsene som gis til dem. Innvandring fra ikke-vestlige land er et enormt netto-tap for Norges befolkning, og vil på sikt føre til lavere velferd. Andre spørsmål? Endret 19 timer siden av Frode789 2 1
Lagabøter Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Siden man har så steile fronter, er det et tegn/symbol på at det egentlig ikke er noen fasit? Hadde f.eks politikken til x-siden vært det som faktisk var det som hadde funka, så hadde vel alle vært enig?..... 1
Duriello Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Sliter fortsatt med å finne ut hvem jeg skal stemme på.. Kjernen for min del er; Vil ha litt strengere regler/krav rundt innvandring, at kriminelle får straffer som faktisk tjener en hensikt, at politiet faktisk gjør jobben sin fremfor å henlegge absolutt alt. Noe som vil tilsi høyresiden. Det kræsjer derimot med at jeg vil at uføre familiemedlemmer skal få det bedre.. Man ser f.eks karensår på aap som høyre vil gjenninføre. I tillegg vil jeg at det fokuseres mer på styrking av vår egen forsvarsevne, mer av bistand går til Ukraina, Norge ikke ut av NATO, og mer tilstedeværelse rundt Svalbard. Ifølge valgomater ligger PP konstant blandt 3 på topp, samme med DNI. Men føler at en stemme til dem er bortkastet.. Sigh.. Edit* Misliker egentlig Erna, Sylvi og Jonas like mye.. 😅 Endret 18 timer siden av Duriello
Jarmo Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden https://www.tv2.no/nyheter/vedum-jens-stoltenberg-bestemmer-ikke-over-sp/18025070/ SP på farten, blir vel stollek ut av dette der?
Mbappe09 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Det er fullstendig krise hvis MDG og Rødt havner i vippeposisjon. 3
Sjørøver Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden MrL skrev (1 time siden): Kostnaden av innvandring og asyl er hinsides, bare for Syria flykningene estimeres til hundrevis av milliarder Jeg tror ingen hadde vært for innvandring i dagens form om de var klar over kostnadene. Duriello skrev (31 minutter siden): Vil ha litt strengere regler/krav rundt innvandring, at kriminelle får straffer som faktisk tjener en hensikt, at politiet faktisk gjør jobben sin fremfor å henlegge absolutt alt. Noe som vil tilsi høyresiden. Det kræsjer derimot med at jeg vil at uføre familiemedlemmer skal få det bedre.. Man ser f.eks karensår på aap som høyre vil gjenninføre Jeg er mye i samme båt. Velger å tro sy om høyresiden får slanket staten kan de som trenger hjelp virkelig få det bedre. Tror i alle fall ikke SV eller rødt er løsningen. Frode789 skrev (57 minutter siden): Enkelt. Fjerne subsidiene til havvind og redusere kraftig i bistand. Og ikke minst, redusere kraftig i innvandring, og ytelsene som gis til dem. Innvandring fra ikke-vestlige land er et enormt netto-tap for Norges befolkning, og vil på sikt føre til lavere velferd. Andre spørsmål? Du kan kutte mye i kultur også. Innovasjon Norge og mange andre greier kan også legges ned. Samtidig bør vi kutte i arbeidsgiveravgift, moms på mat og avgifter på energi. 2 1
Subara Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Sjørøver skrev (3 timer siden): Du kan kutte mye i kultur også. Innovasjon Norge og mange andre greier kan også legges ned. Det kreative, skapende og innovative mennesket som skal overta etter oljen. Tror vi må ha noe fart på området. Hører ellers ikke mye om kunst og kultur i valgkampen. Det er sport og fotball som gjelder. Lurer nesten på om museum og konserthus m.fl. er i ferd med å legges ned. Reiser man litt nedover i Europa er landets kultur noe man er stolte av, ikke minst når turistene kommer på besøk. Og det er samtaleemne på middager i forretningslivet. Endret 15 timer siden av Subara 1
Duriello Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Sjørøver skrev (52 minutter siden): Du kan kutte mye i kultur også. Man kan kutte i eksperimentelt fjas. 😂 1 1
Sjørøver Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Subara skrev (13 minutter siden): Det kreative, skapende og innovative mennesket som skal overta etter oljen. Tror vi må ha noe fart på området Jeg er Helt for innovasjon. Vi trenger flere gründere. Men innovasjon Norge og enova må dø. Morrow, freyr med mer er bevis på det. Subara skrev (13 minutter siden): Hører ellers ikke et knyst om kultur i valgkampen, hvis man ikke mener sport og fotball. Lurer nesten på om museum og konserthus m.fl. er i ferd med å legges ned. Reiser man litt nedover i Europa er landets kultur noe man er stolte av, ikke minst når turistene kommer på besøk. Og det er samtaleemne på middager i forretningslivet. Sstse på turisme og kultur som tiltrekker de hadde vært en god ting. Endret 17 timer siden av Sjørøver 3
BadCat Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 1 hour ago, Sjørøver said: Du kan kutte mye i kultur også. Innovasjon Norge og mange andre greier kan også legges ned. Samtidig bør vi kutte i arbeidsgiveravgift, moms på mat og avgifter på energi. Heller tredobbel mva. på næringsmidler. Nær 2/3 av norske voksne er overvektige.
freedomseeker Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Subara skrev (8 timer siden): Jeg tenkte på tråden om thaikvinner (ev. filippinere) her på forumet. En del norske menn finner kjærligheten i Thailand. Det virker som at thaikvinner er flinke til å integrere seg/få jobb i Norge. Jeg så en dansk serie om temaet. En av mennene var ufør og hadde ikke nok penger til å få til et varig forhold, kanskje på grunn av denne regelen. I dette tilfellet var det bra, da han ble utnyttet. Forslaget vil vel også gjelde for Ukrainere i Norge? Den beste oppskriften på psykisk ubalanse og depresjon er å nekte noen familiegjenforening. Det kan ta tid å få jobb. Mulig Høyre bruker inntektskravet som gulrot for å jobbe mer og tjene mer, mens AP tester ut arbeidsfradrag for at det skal lønne seg å jobbe i lavtlønnsyrker, om jeg forstod det rett. Det er åpenbart at nordmenns rettigheter gradvis svekkes når norske politikere fører en av verdens mest radikale innvandringspolitikk og først i etterkant forsøker å begrense konsekvensene. For ukrainske flyktninger gjelder et særskilt regelverk, de vil få permanent oppholdstillatelse etter åtte års botid, mens andre flyktninger kan oppnå dette allerede etter tre år. I tillegg er ukrainere og andre flyktninger unntatt fra inntektskravet for familiegjenforening, forutsatt at søknaden fremmes innen seks måneder etter at permanent opphold er innvilget. Thaikvinner hadde neppe blitt fornøyde med den økonomiske situasjonen ved å leve sammen med en norsk uføretrygdet uansett. Ting har endret seg. Endret 16 timer siden av freedomseeker
Shoxx Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 26 minutes ago, BadCat said: Heller tredobbel mva. på næringsmidler. Nær 2/3 av norske voksne er overvektige. Helt hinsides at enkelte tenker slik som dette. 🙄 2
BadCat Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 6 minutes ago, Shoxx said: Helt hinsides at enkelte tenker slik som dette. 🙄 Hvor tykke vil du at normenn skal bli?
leticia Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Duriello skrev (3 timer siden): Ifølge valgomater ligger PP konstant blandt 3 på topp, samme med DNI. Men føler at en stemme til dem er bortkastet.. Høres ut som du er litt konservativ, men samtidig empatisk og tenker på andre. Jeg ville gått litt lenger ned på lista over partier enn de som ikke er i nærheten av å nå sperregrensa. Kan SP være noe for deg?
leticia Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden BadCat skrev (1 time siden): Heller tredobbel mva. på næringsmidler. Nær 2/3 av norske voksne er overvektige. BadCat skrev (46 minutter siden): Hvor tykke vil du at normenn skal bli? Det handler ikke nødvendigvis om at vi spiser for mye, men spiser feil type mat og beveger oss for lite? 3
Shoxx Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden 42 minutes ago, BadCat said: Hvor tykke vil du at normenn skal bli? Nordmenn er ikke tjukke på verdensbasis. Hvor stort problem er dette for deg? Dette er akkurat det jeg mener. Folk her i Norge bryr seg mer om hva andre ikke skal ha lov til,en at de behøver en politikk de selv behøver endret. 1
leticia Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Mbappe09 skrev (3 timer siden): Det er fullstendig krise hvis MDG og Rødt havner i vippeposisjon. Større krise om både KrF og Venstre havner over sperregrensa. Ser helst at av de 2 at det er Venstre som kommer over. 1
leticia Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Frode789 skrev (4 timer siden): Enkelt. Fjerne subsidiene til havvind og redusere kraftig i bistand. Og ikke minst, redusere kraftig i innvandring, og ytelsene som gis til dem. Innvandring fra ikke-vestlige land er et enormt netto-tap for Norges befolkning, og vil på sikt føre til lavere velferd. Andre spørsmål? Ja, da har vi iallefall et reelt forslag som kan hente inn all den formuesskatten man går glipp av. Så bare vi selv har det bra, så drit i kriser i resten av verden som på sikt også vil merkes her hjemme? (bistand og innvandring). 1
leticia Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden MrL skrev (4 timer siden): Kjenner til det fordi jeg har familie der. Eldrehjem er noe av det mest tragiske jeg har sett. Ok, jeg har jobbet som helgevakt (ikke på eldrehjem, men bofellesskap). Det var ikke dårlig mat der, ingen tørre skiver iallefall, men det er sikkert forskjeller fra sted til sted. MrL skrev (4 timer siden): Kostnaden av innvandring og asyl er hinsides, Ja, jeg betviler ikke det. Men man legger opp diskusjonen rundt innvandring til negativitet, alt vi ikke vil ha. Innvandring fører også positive ting med seg, som arbeidsinnvandring, blandingsekteskap osv. Heller ikke jeg er så veldig gira på innvandring fra MENA - land.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå