Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (3 timer siden):

Tror faktisk Sp vil kunne bytte side en gang de neste 4 år. De har akkurat nok mandater til å snu hele stortinget og Sp er kjent for å hestehandle med alle og har historisk hatt bein i begge leire. De står også nærmere sentrumspolitikk enn regjeringens andre støttespillere. Det handler om politikk og jeg tror Frp vil gå ekstremt langt for å få inflytelse. Sp er,selv om de er små,det partiet som kan snu alt på hodet for Støre.

Dette kan bli en joker. 
Hvis FrP får en del kutt i "sløsing" ala dyre jernbaneutbygginger eller regjeringskvartaler, kan de nok bytte dette mot litt mer støtte til distriktene. 

Avstanden mellom Rødt og SP er stor, og blir det for mange rare krav fra den kanten kan det hende de ser seg tjent med å bytte. På sikt kan de også kanskje tjene på dette rent oppslutningsmessig,ved å stjele noen verdikonservative velgere fra FrP.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Stått opp med feil fot? Hat? Nå må du roe deg ned din fjott

Fjott? Igjen, du opererer for mye med følelser. Tar eg feil mener du? Stemte selv AP denne gang for å forhåpentligvis unngå at de måtte samarbeide med småpartiene. Så slapp helt av, eg tror vi stemte på de samme. Eg stemte derimot taktisk, du stemte fordi du misliker en person. Tenker vi kan være enige om to ting som avgjorde valget. Stoltenberg, og krangling på høyresiden

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Villfaren skrev (1 time siden):

Fjott? Igjen, du opererer for mye med følelser. Tar eg feil mener du? Stemte selv AP denne gang for å forhåpentligvis unngå at de måtte samarbeide med småpartiene. Så slapp helt av, eg tror vi stemte på de samme. Eg stemte derimot taktisk, du stemte fordi du misliker en person. Tenker vi kan være enige om to ting som avgjorde valget. Stoltenberg, og krangling på høyresiden

Han har hengt seg helt opp i Listhaug.

Blir en slags nåså antagelig når han hører ordet frp eller listhaug.

oar2.jpg

Endret av Kone
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
KalleKanin skrev (7 minutter siden):

Dette kan bli en joker. 
Hvis FrP får en del kutt i "sløsing" ala dyre jernbaneutbygginger eller regjeringskvartaler, kan de nok bytte dette mot litt mer støtte til distriktene. 

Avstanden mellom Rødt og SP er stor, og blir det for mange rare krav fra den kanten kan det hende de ser seg tjent med å bytte. På sikt kan de også kanskje tjene på dette rent oppslutningsmessig,ved å stjele noen verdikonservative velgere fra FrP.

Avstanden politisk mellom frp og sp er nok overdrevet mener nå jeg. Vi får bare vente å se

• Liker 3
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Avstanden politisk mellom frp og sp er nok overdrevet mener nå jeg. Vi får bare vente å se

Tror jeg også.

Skrevet
Rune_says skrev (2 minutter siden):

https://valgresultat.no/valg/2025/st#partyDistribution

Synes det var hyggelig at GP fikk 0,7% kontra INP som fikk 0,6%, men stusser på at INP er på flere oversikter mens GP er anonymisert i "Andre"  

Eg skjønner at det er vanskelig å finne tid og plass til alle partiene, men eg synst også helt ærlig at det burde være mer rom for alle. Er veldig vanskelig å bygge seg opp som nytt parti her til lands med så lite mediadekning

Skrevet
Kone skrev (14 minutter siden):

Valgkampen 2025.

Fantastisk at dere vet alt altså 🤣 spåkonene kommer på rekke å rad, durek må passe seg før dere tar hele kongeriket…

Skrevet
Sir skrev (25 minutter siden):

Jeg synes det er et bra tegn at vi har såpass god spredning blant partienes oppslutning, med flere småpartier. Det tror jeg er et godt tegn på at det er forskjellige meninger i befolkningen og at ikke alle samler seg på de samme plassene. Norges tredje største parti er sofavelgerne. De to største er litt for store etter min mening, men det er er bra vi ikke blir helt bipolare. 

Blir vanskelig å lande budsjetter..og all makt sitter nå i Stortinget fra sak til sak. Ap trenger ikke støtte fra Rødt,SV eller MDG i f.eks industripolitikk. Ikke i skattepolitikk heller..de kan bare kjøre slalom fra sak til sak. Men det er nok vanskelig å lande ett budsjett..Flertallet ligger jo egentlig ikke mot venstre på mange områder..

• Liker 1
Skrevet
Villfaren skrev (16 minutter siden):

du kommer med vanvittig mye stråmenn, ja du er en fjott og oppfører deg som en. 

• Liker 4
Skrevet

Hva om Listhaug frir til Vedum med tidenes landbruksoppgjør. Hadde jo vært gøy om SP bytter tilbake til siden de hører hjemme på, og snyter Støre for seieren ✌️😎

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Sp kan bli vippe parti fremover, helt klart. Blir nok noen spennende og kaotiske uker fremover før ting blir landet. Mange hestehandler på bakrommet vil jeg tro. 

• Liker 3
Skrevet
4 minutes ago, kremt said:

Sp kan bli vippe parti fremover, helt klart. Blir nok noen spennende og kaotiske uker fremover før ting blir landet. Mange hestehandler på bakrommet vil jeg tro. 

Enig. Med en og to stemmer som kan bli avgjørende i saker, kan det fort bli en bra mengde hestehandel. Spørs bare hvor mange kompromisser en kan leve med. Ikke at kompromisser er nødvendigvis en dårlig ting, men det ødelegger jo fort forutsigbarhet.

Skrevet (endret)
muummi skrev (12 minutter siden):

Hva om Listhaug frir til Vedum med tidenes landbruksoppgjør. Hadde jo vært gøy om SP bytter tilbake til siden de hører hjemme på, og snyter Støre for seieren ✌️😎

Et «takk for sist» fra SP til tidligere maktkåte regjeringspartner AP er absolutt realistisk.
SP har mer til felles med FrP enn med Rødt.

https://www.vg.no/nyheter/i/wgaR04/hanne-skartveit-kommenterer-svakt-sp-faar-mye-makt

Endret av Vokteren
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...