Kone Skrevet 9. september Skrevet 9. september Salvesen. skrev (Akkurat nå): Kilde? Valgkampen 2025. 7
KalleKanin Skrevet 9. september Skrevet 9. september obygda skrev (3 timer siden): Tror faktisk Sp vil kunne bytte side en gang de neste 4 år. De har akkurat nok mandater til å snu hele stortinget og Sp er kjent for å hestehandle med alle og har historisk hatt bein i begge leire. De står også nærmere sentrumspolitikk enn regjeringens andre støttespillere. Det handler om politikk og jeg tror Frp vil gå ekstremt langt for å få inflytelse. Sp er,selv om de er små,det partiet som kan snu alt på hodet for Støre. Dette kan bli en joker. Hvis FrP får en del kutt i "sløsing" ala dyre jernbaneutbygginger eller regjeringskvartaler, kan de nok bytte dette mot litt mer støtte til distriktene. Avstanden mellom Rødt og SP er stor, og blir det for mange rare krav fra den kanten kan det hende de ser seg tjent med å bytte. På sikt kan de også kanskje tjene på dette rent oppslutningsmessig,ved å stjele noen verdikonservative velgere fra FrP. 1
Populært innlegg Snikpellik Skrevet 9. september Populært innlegg Skrevet 9. september (endret) Det høyreradikale pro-russiske partiet Norgesdemokratene, som har flere tilknytninger til nynazistiske miljøer, fikk 0.7% i valget. De gikk tilbake 0.4 prosentpoeng fra sist, til tross for en del entusiasme og stor tro på stortingsplass inne i ekkokammeret deres på X. Partiet har hevdet målingene er falske, derfor leide de inn et litauisk markedsanalysebyrå til å levere en «meningsmåling» der partiet tilsynelatende sleiket oppunder 2% for å danne grunnlaget for «valgfusk»-påstander etter valget. Men de norske målingene var ikke falske, og nå har de oppskriftsmessig begynt å rope om «valgfusk», slik de også gjorde etter forrige valg. For en komisk gjeng. Det klart mest gledelige med dette valget er hvor dårlig disse rasistene, og de andre pro-russerne i FOR og Konservativt gjorde det. Endret 9. september av Snikpellik 11 2
Rune_says Skrevet 9. september Skrevet 9. september https://valgresultat.no/valg/2025/st#partyDistribution Synes det var hyggelig at GP fikk 0,7% kontra INP som fikk 0,6%, men stusser på at INP er på flere oversikter mens GP er anonymisert i "Andre"
obygda Skrevet 9. september Skrevet 9. september KalleKanin skrev (7 minutter siden): Dette kan bli en joker. Hvis FrP får en del kutt i "sløsing" ala dyre jernbaneutbygginger eller regjeringskvartaler, kan de nok bytte dette mot litt mer støtte til distriktene. Avstanden mellom Rødt og SP er stor, og blir det for mange rare krav fra den kanten kan det hende de ser seg tjent med å bytte. På sikt kan de også kanskje tjene på dette rent oppslutningsmessig,ved å stjele noen verdikonservative velgere fra FrP. Avstanden politisk mellom frp og sp er nok overdrevet mener nå jeg. Vi får bare vente å se 3
Kone Skrevet 9. september Skrevet 9. september obygda skrev (1 minutt siden): Avstanden politisk mellom frp og sp er nok overdrevet mener nå jeg. Vi får bare vente å se Tror jeg også.
Villfaren Skrevet 9. september Skrevet 9. september Rune_says skrev (2 minutter siden): https://valgresultat.no/valg/2025/st#partyDistribution Synes det var hyggelig at GP fikk 0,7% kontra INP som fikk 0,6%, men stusser på at INP er på flere oversikter mens GP er anonymisert i "Andre" Eg skjønner at det er vanskelig å finne tid og plass til alle partiene, men eg synst også helt ærlig at det burde være mer rom for alle. Er veldig vanskelig å bygge seg opp som nytt parti her til lands med så lite mediadekning
Salvesen. Skrevet 9. september Skrevet 9. september Kone skrev (14 minutter siden): Valgkampen 2025. Fantastisk at dere vet alt altså 🤣 spåkonene kommer på rekke å rad, durek må passe seg før dere tar hele kongeriket…
Villfaren Skrevet 9. september Skrevet 9. september Har vi enda en "ufør, gidd ikkje å jobbe fordi det er kjedelig og ikkje passer meg, og eg finner ikkje noe eg liker" type som endelig har funnet sitt kall her i verden https://www.nrk.no/innlandet/lars-rem-far-plass-pa-stortinget-for-oppland-frp-1.17560412 1
obygda Skrevet 9. september Skrevet 9. september Sir skrev (25 minutter siden): Jeg synes det er et bra tegn at vi har såpass god spredning blant partienes oppslutning, med flere småpartier. Det tror jeg er et godt tegn på at det er forskjellige meninger i befolkningen og at ikke alle samler seg på de samme plassene. Norges tredje største parti er sofavelgerne. De to største er litt for store etter min mening, men det er er bra vi ikke blir helt bipolare. Blir vanskelig å lande budsjetter..og all makt sitter nå i Stortinget fra sak til sak. Ap trenger ikke støtte fra Rødt,SV eller MDG i f.eks industripolitikk. Ikke i skattepolitikk heller..de kan bare kjøre slalom fra sak til sak. Men det er nok vanskelig å lande ett budsjett..Flertallet ligger jo egentlig ikke mot venstre på mange områder.. 1
Mus Musculus Skrevet 9. september Skrevet 9. september Villfaren skrev (2 minutter siden): Har vi enda en "ufør, gidd ikkje å jobbe fordi det er kjedelig og ikkje passer meg, og eg finner ikkje noe eg liker" type som endelig har funnet sitt kall her i verden https://www.nrk.no/innlandet/lars-rem-far-plass-pa-stortinget-for-oppland-frp-1.17560412 Bra at det er lavterskel å være i politikken 😃Tinget er jo ellers fylt opp at jurister og lignende. 1
muummi Skrevet 9. september Skrevet 9. september Hva om Listhaug frir til Vedum med tidenes landbruksoppgjør. Hadde jo vært gøy om SP bytter tilbake til siden de hører hjemme på, og snyter Støre for seieren ✌️😎 2 1
kremt Skrevet 9. september Skrevet 9. september Sp kan bli vippe parti fremover, helt klart. Blir nok noen spennende og kaotiske uker fremover før ting blir landet. Mange hestehandler på bakrommet vil jeg tro. 3
Pop Skrevet 9. september Skrevet 9. september 4 minutes ago, kremt said: Sp kan bli vippe parti fremover, helt klart. Blir nok noen spennende og kaotiske uker fremover før ting blir landet. Mange hestehandler på bakrommet vil jeg tro. Enig. Med en og to stemmer som kan bli avgjørende i saker, kan det fort bli en bra mengde hestehandel. Spørs bare hvor mange kompromisser en kan leve med. Ikke at kompromisser er nødvendigvis en dårlig ting, men det ødelegger jo fort forutsigbarhet.
Vokteren Skrevet 9. september Forfatter Skrevet 9. september (endret) muummi skrev (12 minutter siden): Hva om Listhaug frir til Vedum med tidenes landbruksoppgjør. Hadde jo vært gøy om SP bytter tilbake til siden de hører hjemme på, og snyter Støre for seieren ✌️😎 Et «takk for sist» fra SP til tidligere maktkåte regjeringspartner AP er absolutt realistisk. SP har mer til felles med FrP enn med Rødt. https://www.vg.no/nyheter/i/wgaR04/hanne-skartveit-kommenterer-svakt-sp-faar-mye-makt Endret 9. september av Vokteren 2
Salvesen. Skrevet 9. september Skrevet 9. september muummi skrev (9 minutter siden): Hva om Listhaug frir til Vedum med tidenes landbruksoppgjør. Hadde jo vært gøy om SP bytter tilbake til siden de hører hjemme på, og snyter Støre for seieren ✌️😎 Det er 100% usannsynlig, ingen av partiene ønsker listhaug som statsminister... 2
Kone Skrevet 9. september Skrevet 9. september (endret) kremt skrev (10 minutter siden): Sp kan bli vippe parti fremover, helt klart. Blir nok noen spennende og kaotiske uker fremover før ting blir landet. Mange hestehandler på bakrommet vil jeg tro. Nå har vel også SP skjønt at innvandring fra afrika/midtøsten ikke er bærekraftig og fører til mer kriminalitet og uro, så får håpe de vekter det høyt i forhandlinger. At de ikke liker EU er også en bonus. https://www.nettavisen.no/nyheter/vedum-advarer-innvandring-truer-velferdsstaten/s/5-95-2592999 Endret 9. september av Kone 3 1
ronron25 Skrevet 9. september Skrevet 9. september (endret) Det har vært mye snakk om formuesskatten i dette valget.Bergens milliardæren Mohn støtter Støre regjeringas økning av formueskatten, men han sier også: "For dem som driver virksomhet og ikke tjener penger, bør regjeringen se på om de kan finne en annen løsning. Det er ikke rettferdig at man skal betale formuesskatt av driftsmidler, når man ikke tjener penger." https://www.vg.no/nyheter/i/G3JPBx/milliardaer-ut-mot-daehlie-og-skatteflyktninger-det-er-usolidarisk Her kan han ha et poeng. Da er det å håpe på at venstre og høyresiden kan møtes og få til et skatteforlik, men jeg er redd Frp ikke ønsker det. Og så mener jeg at de som tjener godt med penger bør fortsette å betale formuesskatt. Endret 9. september av ronron25 7
leticia Skrevet 9. september Skrevet 9. september Camlon skrev (2 timer siden): Det er fortsatt Venstre sin feil at de gjorde det så dårlig. De burde ha blitt et ekte sentrumsparti som er åpen for samarbeid på begge sider, ikke låst seg fast til en borgerlig regjering. Hadde de vært åpen for samarbeid på begge sider så ville det ikke vært mulig for MDG å skremme Venstre sine velgere med FRP og da hadde MDG trolig havnet under sperregrensen. Uenig. Så lenge venstre hadde vært åpen for samarbeid på begge sider, og MDG hadde vært tydelige på at de støttet Støre, så hadde risikoen for at Venstre ville samarbeide med FRP vært der, og det hadde vært uaktuelt å "utsette seg for den risikoen" som venstrevelger. Iallefall er det min holdning som nettopp gikk fra Venstre til MDG. 5
Vokteren Skrevet 9. september Forfatter Skrevet 9. september Salvesen. skrev (26 minutter siden): Det er 100% usannsynlig, ingen av partiene ønsker listhaug som statsminister... Det er kun et narrativ som Solberg klarte å gjødsle da hun «avskiltet» Listhaug i valgkampen. Et taktisk tabbe fra Høyre som torpederte ethvert samarbeid lenge før velgerne hadde sagt sitt. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå