obygda Skrevet søndag kl 09:56 Skrevet søndag kl 09:56 Salvesen. skrev (2 minutter siden): Ja mange gjør det også, så pusser de det opp. Var i bursdag i går, de hadde pusset opp utvendig og innvendig. Sist bolig jeg hadde var pusset opp innvendig. 2 boliger før det nybygg osv. alt dette skaper store ringvirkninger mot å spare pengene på konto og bo på gården til mor å far som har vært tilnærmet lik de siste generasjonene. Men det forbruker natur...så fotavtrykket på vår planet blir større...Alt fordi noen vil ha mer komfort..flottere bolig osv osv.. 1
Salvesen. Skrevet søndag kl 09:57 Skrevet søndag kl 09:57 obygda skrev (1 minutt siden): Jeg betaler selvfølgelig skatt etter inntekt og har ingen innvendinger der. Men hva jeg gjør med pengene som ikke gir avkastning...bør vel ikke bety noe for skatten mener jeg. Så vi skal ikke ha moms heller da? Eller andre avgifter på forbruk? om du er så bekymret for formuesskatt så er det en masse rabatter å samle, som gjør at du bidrar til samfunnet og sparer skatt. I tillegg vill du sannsynligvis øke formuen din også. 1
Salvesen. Skrevet søndag kl 09:57 Skrevet søndag kl 09:57 obygda skrev (1 minutt siden): Men det forbruker natur...så fotavtrykket på vår planet blir større...Alt fordi noen vil ha mer komfort..flottere bolig osv osv.. Hvorfor bor du ikke i en hule med de meningene?
Camlon Skrevet søndag kl 09:59 Skrevet søndag kl 09:59 (endret) 13 minutes ago, Salvesen. said: Jeg betaler eiendomsskatt og har forøvrig ikke noe i mot å betale mer av det heller. Tenker generelt sett at vi har lav skatt i Norge. Eiendomskatten i Norge er generelt sett veldig lav. Den bør flerdobles til ca 1% av hele eiendomsverdien og så bruke pengene til å fjerne formuesskatten og redusere skatt på inntekt. Men det kommer aldri til å skje, fordi boligeierene er en beskyttet gruppe som får lavere formueskatt, rentefradrag, og ingen skatt på kapitalgevinst, noe de har fått masse av på grunn av boligmangel. Dette er hva som bidrar mest til uliket i Norge og selv ikke Rødt tør å gjøre noe med det. Endret søndag kl 10:06 av Camlon
0laf Skrevet søndag kl 10:00 Skrevet søndag kl 10:00 (endret) Salvesen. skrev (4 timer siden): At skattene har økt er det ingen som nekter på, men diskusjonen omhandlet inntektsskatt. I tillegg er skattene omfordelt slik at de fleste har fått redusert skatt. Inkludert meg, og stor sannsynlighet deg. Jeg snakker om skatt, all skatt, og du hevdet dagens regjering har senket skatten, uten å spesifisere det nærmere, men når du får tall på at de har øket skatten, så er det plutselig bare inntektsskatten du snakker om Har du spart 10 000 i inntektsskatt, og du har bil, så betaler du trolig flere tusen mer i bilavgifter, og dersom den ikke er elektrisk, mange tusen til i miljøavgifter Har du formue over 1.8 mill. så betaler du mer i formueskatt også, og skulle du eie en bedrift eller aksjer hvor du tar utbytte, så betaler du mer skatt Folk flest har fått høyere skattetrykk, men dersom du ikke har formue eller bil, ikke reiser, ikke bruker plastposer, og lever et noget spesielt liv, så har kanskje nettopp ditt skattetrykk blitt lavere, enten det, eller så tror du at du har fått skattekutt fordi prosenten på inntekten har gått ned, uten at du har merket at alt annet har blitt dyrere AP er også ute å kritiserer Erna's skatteløfter, og hevder at det er alt for mye, og ikke kan gjøres, rentene vil øke, oljeprengebruken vil øke .. men du hevder at AP har gått lengre enn Høyre? Erna ønsker å heve grensen for frikort og innføre nye jobbfradrag, det er der kuttene kommer, så heller ikke der er det snakk om direkte kutt i inntektsskatten, som du er så opptatt av Endret søndag kl 10:02 av 0laf
obygda Skrevet søndag kl 10:06 Skrevet søndag kl 10:06 Salvesen. skrev (6 minutter siden): Hvorfor bor du ikke i en hule med de meningene? Ok - så å mobbes det også nå......vel, vel... Jo - jeg har faktisk tenkt tanken mange ganger om å skaffe meg et sted helt off-grid samt slutte å arbeide...Mulig det blir slik - med en skatteprosent nær 50% - så føles det jo ut som man er den store slaven i samfunnet...Så hvorfor bidra mer, når reglene er slik de er.....
Theo343 Skrevet søndag kl 10:06 Skrevet søndag kl 10:06 (endret) Hvilke partier er det som ikke er opptatt av å starte en større krig i Europa? Endret søndag kl 10:06 av Theo343
Salvesen. Skrevet søndag kl 10:07 Skrevet søndag kl 10:07 Camlon skrev (6 minutter siden): Eiendomskatten i Norge er generelt sett veldig lav. Den bør flerdobles og så bruke pengene til å redusere skatt på aktiv kapital og inntekt. Men det kommer aldri til å skje, fordi boligeierene er en beskyttet gruppe som får lavere formueskatt, rentefradrag, og ingen skatt på kapitalgevinst, noe de har fått masse av på grunn av boligmangel. Dette er hva som bidrar mest til uliket i Norge og selv ikke Rødt tør å gjøre noe med det. Ja jeg er helt klar over at det er en kjempegode! Men det er ikke uten risiko det heller, har tapt mange hundretusen på bolig. leie er jo også enormt bra i Norge, utrolig gode regler for leietaker.
leticia Skrevet søndag kl 10:09 Skrevet søndag kl 10:09 0laf skrev (10 timer siden): Så ... ingen grandis, ingen vedfyring, ingen kremer og parfyme, ingen salt sukker eller olje ! Det er ingen overraskelse at enkelte stemmer MdG Nå var det ikke jeg som skreiv alle de punktene der, men når vi klager på for høyt sykefravær og for få folk i jobb, burde vi ikke da se på hva som faktisk gjør folk (kronisk) syke, og prøve å forhindre det slik at flere folk kan leve av egen inntekt fremfor å havne utenfor samfunnet og på NAV? 2
Salvesen. Skrevet søndag kl 10:09 Skrevet søndag kl 10:09 0laf skrev (6 minutter siden): Jeg snakker om skatt, all skatt, og du hevdet dagens regjering har senket skatten, uten å spesifisere det nærmere, men når du får tall på at de har øket skatten, så er det plutselig bare inntektsskatten du snakker om Har du spart 10 000 i inntektsskatt, og du har bil, så betaler du trolig flere tusen mer i bilavgifter, og dersom den ikke er elektrisk, mange tusen til i miljøavgifter Har du formue over 1.8 mill. så betaler du mer i formueskatt også, og skulle du eie en bedrift eller aksjer hvor du tar utbytte, så betaler du mer skatt Folk flest har fått høyere skattetrykk, men dersom du ikke har formue eller bil, ikke reiser, ikke bruker plastposer, og lever et noget spesielt liv, så har kanskje nettopp ditt skattetrykk blitt lavere, enten det, eller så tror du at du har fått skattekutt fordi prosenten på inntekten har gått ned, uten at du har merket at alt annet har blitt dyrere AP er også ute å kritiserer Erna's skatteløfter, og hevder at det er alt for mye, og ikke kan gjøres, rentene vil øke, oljeprengebruken vil øke .. men du hevder at AP har gått lengre enn Høyre? Erna ønsker å heve grensen for frikort og innføre nye jobbfradrag, det er der kuttene kommer, så heller ikke der er det snakk om direkte kutt i inntektsskatten, som du er så opptatt av Nei det var ikke plutselig bare det om du leser det du siterer så var diskusjonen kun om inntektsskatt. Så dro du inn all skatt også påpekte jeg noen ting der. Men utganspunktet var inntektsskatt, det var helt åpenbart. du er utrolig ‘flink’ til å prate. Sett tall på det og end med QED eller slutt å mas. 1 1
Camlon Skrevet søndag kl 10:09 Skrevet søndag kl 10:09 Just now, Salvesen. said: Ja jeg er helt klar over at det er en kjempegode! Men det er ikke uten risiko det heller, har tapt mange hundretusen på bolig. leie er jo også enormt bra i Norge, utrolig gode regler for leietaker. De aller fleste, meg inkludert, har tjent store summer på bolig. Jeg kjenner flere godt voksne som har tjent mer på bolig enn de har spart opp i sitt hele liv.
Salvesen. Skrevet søndag kl 10:10 Skrevet søndag kl 10:10 obygda skrev (3 minutter siden): Ok - så å mobbes det også nå......vel, vel... Jo - jeg har faktisk tenkt tanken mange ganger om å skaffe meg et sted helt off-grid samt slutte å arbeide...Mulig det blir slik - med en skatteprosent nær 50% - så føles det jo ut som man er den store slaven i samfunnet...Så hvorfor bidra mer, når reglene er slik de er..... Tror du må oppfriske kunnskapen om mobbing… for det var det absolutt ikke.. go for it! Ingen som stopper deg, er ikke det litt digg da? Nav støtter deg garanter også. 1
Salvesen. Skrevet søndag kl 10:11 Skrevet søndag kl 10:11 Camlon skrev (1 minutt siden): De aller fleste, meg inkludert, har tjent store summer på bolig. Jeg kjenner flere godt voksne som har tjent mer på bolig enn de har spart opp i sitt hele liv. Ja absolutt! Jeg er også godt i pluss.
gurka Skrevet søndag kl 10:12 Skrevet søndag kl 10:12 leticia skrev (1 minutt siden): Nå var det ikke jeg som skreiv alle de punktene der, men når vi klager på for høyt sykefravær og for få folk i jobb, burde vi ikke da se på hva som faktisk gjør folk (kronisk) syke, og prøve å forhindre det slik at flere folk kan leve av egen inntekt fremfor å havne utenfor samfunnet og på NAV? Enig, men det er viktig at ikke nav blir for lukrativt også. Da kollapser hele systemet til slutt. 1
leticia Skrevet søndag kl 10:14 Skrevet søndag kl 10:14 gurka skrev (5 minutter siden): Enig, men det er viktig at ikke nav blir for lukrativt også. Da kollapser hele systemet til slutt. Nei, det må ikke bli for lukrativt (og det tror jeg heller ikke det er). Men flere kunne hatt nytte av økonomirådgivning, hvordan leve etter budsjett osv, fremfor å bare få mer penger på konto. (Mange i jobb kunne sikkert også hatt nytte av det for den saks skyld). 2
Subara Skrevet søndag kl 10:20 Skrevet søndag kl 10:20 (endret) https://www.vg.no/spesial/2025/valgomat/ Jonas Gahr Støre bør fortsette som statsminister: Spoiler Endret søndag kl 10:20 av Subara 2
Subara Skrevet søndag kl 10:25 Skrevet søndag kl 10:25 https://www.nrk.no/valg/2025/valgomat/storting/nb Nrk valgomat om formueskatten. Denne er det altså ikke enighet om hva forårsaker. Ikke rart man er uenig om den. Argumenter for og imot Formuesskatten er en het debatt. Den er en skatt på verdier du eier hvis de samlet er verdt over 1,75 millioner kroner. Både penger i banken, boligen, aksjer og annet teller med. Det er en viktig skatt for omfordeling, mener de som kjemper for at den skal leve videre. Problemet er at eiere av bedrifter får beregnet formue av aksjer og utstyr som er nyttig for bedriften. Det rammer norsk eierskap, mener noen. Det er også en skatt utenlandske eiere i Norge slipper.
Mr.M Skrevet søndag kl 10:41 Skrevet søndag kl 10:41 (endret) Subara skrev (29 minutter siden): Formuesskatten er en het debatt. Den er en skatt på verdier du eier hvis de samlet er verdt over 1,75 millioner kroner. Både penger i banken, boligen, aksjer og annet teller med. også minne om at formueverdi på bolig kun beregnes som 25% av markedsverdi, ergo man kan sitte på bolig verdt opptil 7 millioner kr. uten at det medfører skatt. Utenfor Oslo-gryta er dette romslig beløp, så har man noe annen formue i tillegg, bankinnskudd etc. så skal det endel til for å pådra seg formueskatt. btw, glemte å ta med gjeld i regnestykket. Gjeld kommer til fratrekk når formue beregnes, så i praksis kan man selvsagt sitte med langt dyrere bolig enn 7 millioner uten at det genererer skatt, fordi evt. gjeld man har skal trekkes fra. Endret søndag kl 11:00 av Mr.M 2
Camlon Skrevet søndag kl 10:46 Skrevet søndag kl 10:46 12 minutes ago, Subara said: https://www.nrk.no/valg/2025/valgomat/storting/nb Nrk valgomat om formueskatten. Denne er det altså ikke enighet om hva forårsaker. Ikke rart man er uenig om den. Argumenter for og imot Formuesskatten er en het debatt. Den er en skatt på verdier du eier hvis de samlet er verdt over 1,75 millioner kroner. Både penger i banken, boligen, aksjer og annet teller med. Det er en viktig skatt for omfordeling, mener de som kjemper for at den skal leve videre. Problemet er at eiere av bedrifter får beregnet formue av aksjer og utstyr som er nyttig for bedriften. Det rammer norsk eierskap, mener noen. Det er også en skatt utenlandske eiere i Norge slipper. En argument imot er at det er ofte en dårlig sammenheng mellom formueskatt og faktiske verdier. For eksempel Person A: Han bygger opp et AS som blir verdsatt til 20 millioner kroner, han tar opp 1 million i lån over 5 år for å betale formueskatt og så kollapser bedriften og aksjene går ned til 0. Person B: Har 10 millioner kroner i bolig som stiger til 20 millioner kroner. Person B sitter igjen med 20 millioner og har betalt ca 100K i formueskatt, mens Person A sitter igjen med -1 million og har betalt 1 million i formueskatt. Er det virkelig et rettferdig system som skatter formue likt? 1
Snikpellik Skrevet søndag kl 10:47 Skrevet søndag kl 10:47 Theo343 skrev (40 minutter siden): Hvilke partier er det som ikke er opptatt av å starte en større krig i Europa? Alle partiene bortsett fra mikropartiene FOR, Norgesdemokratene og Konservativt, som alle støtter Russland. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå