Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 hours ago, WiiBoy said:

Norge har IKKE et landskap som er konkurransedyktig når det kommer til matproduksjon. Det er bare sånn det er og ikke noe noen politikere kan gjøre noe med.

Valget er da om Norge skal ende opp uten landbruk og være nær 100% avhengig av å importere mat, eller om nordmenn må betale litt mer for mat og da være delvis selvforsynt i eget land.

Ved krig og/eller katastrofer, så er det ekstremt farlig om forsyningslinjer brytes eller handelspartnere blir fiender. 

Beskytte eget landbruk av hensyn til rikets sikkerhet er godtatt og forståelig blant internasjonale toppledere.

Jeg tror også det å fjerne importvernet er å i praksis avvikle norsk landbruk, altså vi har jo lavere- og ingen toll på varer som ikke blir produsert i Norge, men å skulle konkurranseutsette norsk landbruk mot fks. Europeisk landbruk vil nok være slutten på norsk landbruk, uten å dermed argumentere for at tingene som taper en konkurranse er dårligere ting, tvert imot; Landbruk dreier seg jo blant annet om behandling av levende væsen, bonden og de såkalte husdyra, det er lett å utnytte dem såpass grovt at sluttsummen blir billigere, men driften er ikke dermed bedre, i alle fall ikke for bonden og dyra, heller ikke konsumenten dersom det i tilegg kuttes hjørner på fór og antibiotika.

Jeg tror likevel modellen vi har utviklet kan forbedres, det er mitt inntrykk og mistanke at den som bidrar minst til produksjonen også er den som tjener mest på modellen, altså kjøpmannen.

Jeg skulle ønske senterpartiet var et parti som tok bondens rolle i samspill med fremtiden på alvor, at man så nytten i å utvikle et renere og mer tilpasset landbruk, med bedre dyrevelferd og bedre forutsetninger for bonden å lykkes, om svaret delvis ligger i et statligstyrt utsalg, gjennomgang av subsidieringsløsningen, eller hva, vet jeg ikke, men jeg skulle ønske senterpartiet var interessert i å finne ut av det, og ikke kastet bort tiden sin på å syte over Greta Thunberg, eller bry seg i narkotikapolitikk.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Norgesdemokratene fremstår veldig høyre orientert..nærmest nasjonalistisk. Jeg er ikke for et ekstrem nasjonalistisk styresett ala Trump eller Elon Musk. Jeg ønsker meg tilbake til ekte borgerlige og sosialistiske velferdsverdier der målet er å bygge en sterk velferdsstat. Jeg finner dessverre ingen i ærlighet blant politikere lenger hvilket jeg anser som den viktigste verdien en politiker må ha. Alt for mange skal male sin egen kake og tør ikke gå inn for noe som vil ramme dem selv på en negativ måte selv om de skulle få faglig råd om at det vil gavne landet.

Skjønner godt hva du mener. Flere føler at politikken har blitt mer som spill og taktikk enn ærlige, langsiktige valg for fellesskapet. Jeg nevnte Norgesdemokratene mest som et eksempel på hvordan noen partier setter klassisk naturvern høyere, ikke som et helhetlig forslag. Det viktigste er nettopp det du sier, at man må prøve å finne noe som stemmer med egne verdier. Tror vi trenger et behov for noe ekte i politikken, uavhengig av partifarge.

Skrevet
On 7/26/2025 at 9:04 AM, leticia said:

For en gangs skyld enig med deg. Nok folk må stemme konservativt i stedet for KRF slik at vi beholder både KRF og konservativt laaaaangt under sperregrensa. 👌 

Jeg har ikke noe imot at folk stemmer taktisk på FRP, fordi de mest sannsynlig er det eneste realistiske alternativet til de venstresosialistiske stemmene. Personlig velger jeg heller denne gangen å hjelpe et parti som står nærmere mine verdier enn å stemme taktisk.

On 7/26/2025 at 9:51 AM, leticia said:

Dugnaden? Tenker du på covid - vaksinene her eller noe annet? 

😉

Men hvis målet er å redusere fattigdom så burde kanskje disse tiltakene og andre vært mer behovsprøvd. (Vi har jo bostøtten da, den går mer på den enkeltes økonomiske situasjon). 

Kravet for å kunne få bostøtte har blitt latterlig lav nå. Jeg får ikke lenger bostøtte som minsteufør slik jeg gjorde tidligere. Så det er vel den viktigste støtten man kunne gitt til folk med lav inntekt, og spesielt enslige som sitter med alt av regninger selv.

Endel er reelt fattige, mens andre "gjør seg fattige" ved at de ikke greier styre økonomien sin (hint luksusfellen). Så det er fullt mulig å ha god inntekt og likevel føle seg fattig fordi man gjør litt ugjennomtenkte valg. 

Forøvrig syns jeg det blir feil å si (slik som SV gjør) at man skal "straffe" de rike. Det handler ikke om det, men at man bidrar etter evne. Skattesystemet vårt brukes for å utjevne inntekter. Slik at man betaler en høyere skatteprosent hvis man tjener mer. Formuesskatten syns jeg dog er litt "teit", den går ikke bare ut over bedrifter, men også " enke Olga minstepensjonist" som har arvet bolig etter mannen sin, men som knapt har råd til å betale eiendomsskatten hun får som følge av det. 

Dette du sier her er jeg helt enig i! Jeg er også enig i at man kan bruke en viss skjønn mtp skatteprosent (det tror jeg rikingene også er enig i til en viss grad), men slik det virker å være nå, så går jo en stor del av rikingene til utlandet, og hvem tjener på det? Ihvertfall ikke fattige folk i Norge! Og rike folk betaler selvfølgelig mye mer skatt totaltsett, så man burde heller heie på de som lykkes og belønne dem! Misunnelses-politikk gjør bare alt verre for alle!

Men, jeg ser ingen grunn til at fattige uføre skulle få det bedre hvis de rike (eller andre) investerer og gjør det bra.

Oi da, her er jeg helt uenig. 😆 Inflasjon og elendig kronekurs er jo følgene av at man har et miljø der grundere og bedrifter skattes i så høy grad at de heller vurdere å flagge ut enn å fortsette her på berget.

Jeg er ganske sikker på at satsene ikke ville økt med noe særlig mer enn hvordan de reguleres nå. Det er nemlig nok av andre ting å bruke mer penger på. Hadde det ikke vært for oljeinntektene så hadde statsbudsjettet gått i stort minus hvert år. 

Satsene trenger ikke å økes, det som trengs, er at krona blir sterkere, og at inflasjonen går ned. Da kan vi igjen få billigere matvarer og strøm-priser. Men å holde krona elendig tjener hvem? Jo, tenk tenk 😉

Selvfølgelig går statsbudsjettet i minus, sløseri og og det at det ikke fødes nok folk her på berget. 😉

• Liker 1
Skrevet
Colin. skrev (56 minutter siden):

Kravet for å kunne få bostøtte har blitt latterlig lav nå. Jeg får ikke lenger bostøtte som minsteufør slik jeg gjorde tidligere. Så det er vel den viktigste støtten man kunne gitt til folk med lav inntekt, og spesielt enslige som sitter med alt av regninger selv.

Ja, det er ikke alltid samsvar i reglene. 

Colin. skrev (59 minutter siden):

Oi da, her er jeg helt uenig. 😆 Inflasjon og elendig kronekurs er jo følgene av at man har et miljø der grundere og bedrifter skattes i så høy grad at de heller vurdere å flagge ut enn å fortsette her på berget.

Joda. Jeg tror bare ikke at det vil "dryppe mer" på uføre og andre "svake' grupper selv om staten får inn mer inntekter fordi bedriftseierne blir værende  og satser mer i Norge. 

Colin. skrev (1 time siden):

Satsene trenger ikke å økes, det som trengs, er at krona blir sterkere, og at inflasjonen går ned. Da kan vi igjen få billigere matvarer og strøm-priser. Men å holde krona elendig tjener hvem? Jo, tenk tenk 😉

De som tjener mest på at krona er svak er sjømat og oljenæringen som eksporterer til utlandet, samt turistnæringen,  fordi flere turister kommer til Norge. Men det var sikkert ikke det du tenkte på. 

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (På 26.7.2025 den 10.24):

Men vi er fortsatt medlem av EØS

Bare det at Brussel nå foreslår å øke tollsatser og innføre nye skatter, bryter totalt med EUs grunnprinsipper.

Har EU noen prinsipper?
Nei, de er tiggere som truer Norge med alle sine ressurser og rikdom.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jarmo skrev (På 26.7.2025 den 1.53):

Lett, vi har ikke behov for så mange offentlige ansatte. Gamle karer og damer i politikk klarte seg fint uten ørten rådgivere og kommunikasjonsselskaper osv. Hvor mange tidligere politikere som jobber for disse nå for tiden? Med skyhøy lønn sammen med bonuser.?

Det er helt riktig. Men vi må ha en gradvis nedbygging av offentlig sektor slik at vi ikke ender opp med en enorm mengde med arbeidskraft som ikke benyttes. Så da må man tenke to tanker, og finne løsninger som styrker vekst i privat næringsliv. 

• Liker 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (På 1.5.2025 den 10.53):

Mennesker med psykiske lidelser relatert til politikk og egen verdi, eller som jobber på vegne av interesser som er interessert i å endre lover, og/eller folk med personlighetsforstyrrelser vil alltid engasjere seg i å få makt til lovgiving, og fyller tomrommet i fravær av politisk engasjerte vanlige mennesker.

Det er faktisk unødvendig og lite konstruktivt å stemple en hel gruppe mennesker med negative karakteristikker som ikke er forankret i faktum. 

Skrevet
Morromann skrev (På 2.5.2025 den 19.18):

Ta tilbake statlig kontroll over energien som tilhører folket. MAKSPRIS på strøm, IKKE fastpris. Full stans i bygging av vindturbiner og umiddelbar start i utredning som ikke er byråkratisk trenering for utbygging av kjernekraft. Stans i elektrifisering av Melkøya. Kaste ut datasentrene til Google og TikTok. Full stans i statsstøtte til batterifabrikker. EUs fjerde energipakke reverseres

Subsidier av strøm kan jo sluses inn i Enova som kan omfordele dette til lokale ENØK-tiltak og småskala anlegg for produksjon av fornybar energi. Så støtteordningen er bra. Problemet er at den blir en sovepute fremfor noe som skaper arbeidsplasser, økonomisk vekst og bedre forsyningssikkerhet for den enkelte. 

Ved å bygge solcelleanlegg, med mer så skaper vi arbeidsplasser, vekst og utvikling. Det hadde sågar kunnet gi en positiv innvirkning på nettleien. 

Skrevet (endret)

Vanligvis har jeg ingen sympati med milliardærer som flykter til Sveits for å slippe å bidra til fellesskapet.
Men argumentene deres er viktige i et land hvor økonomien har blitt helt avhengig av stadig mer oljepenger, hvor offentlig sektor vokser uhemmet og hvor generøse trygdeordninger virker kontraproduktivt.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/milliardaer-raser-gjor-folket-fattigere/83353646

Oljeformuen har blitt så stor at handlingsregelen må revideres.
LO må også gjennomgå et paradigmeskifte hvor arbeid, bidrag til fellesskapet og produktivitet må sees på som et gode.
I dag virker det som om velferd er det samme som å ligge på sofaen og heve trygd.

Endret av Vokteren
Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):

Vanligvis har jeg ingen sympati med milliardærer som flykter til Sveits for å slippe å bidra til fellesskapet.
Men argumentene deres er viktige i et land hvor økonomien har blitt helt avhengig av stadig mer oljepenger, hvor offentlig sektor vokser uhemmet og hvor generøse trygdeordninger virker kontraproduktivt.

Vel, pga oljepengene blir kostnadsnivået i Norge svært høyt, mye av det næringslivet som normale land har forsvinner, og med det så forsvinner store mengder arbeidsplasser, i og med at kostnadene med og ha folk ansatt er svært høye vil man kun ansett de mest produktive og friske menneskene, vi har en inflasjon i utdannelse så man kan sette helt absurde krav ved ansettelser til selv enklere jobber. Så mange blir plassert på trygd rett og slett for de det ikke er plass til dem i arbeidslivet.

• Liker 1
Skrevet
agvg skrev (13 minutter siden):

Vel, pga oljepengene blir kostnadsnivået i Norge svært høyt, mye av det næringslivet som normale land har forsvinner, og med det så forsvinner store mengder arbeidsplasser, i og med at kostnadene med og ha folk ansatt er svært høye vil man kun ansett de mest produktive og friske menneskene, vi har en inflasjon i utdannelse så man kan sette helt absurde krav ved ansettelser til selv enklere jobber. Så mange blir plassert på trygd rett og slett for de det ikke er plass til dem i arbeidslivet.

Mye rett i det du skriver, men det er en lite bærekraftig utvikling som LO merkelig nok forsvarer. Det virker som de er kjøpt og betalt for å sitte stille i AP-båten.  Et «kjøttbein» til B-laget er tydeligvis mye verdt

Skrevet (endret)
Vokteren skrev (8 minutter siden):

Mye rett i det du skriver, men det er en lite bærekraftig utvikling som LO merkelig nok forsvarer. Det virker som de er kjøpt og betalt for å sitte stille i AP-båten.  Et «kjøttbein» til B-laget er tydeligvis mye verdt

Ja, dette vil antagelig ikke endre seg før ting begynner og kollapse under egen tyngde, vi ser allerede at folk som vil noe enten flytter ut med bedriften eller reiser ut før de starter den. 

En meget alvorlig situasjon som nordmenn ikke tar seriøst.

I og med staten dominerer  vil mer og mer av næringslivet forholde seg bare til staten og det offentlige. Vi vil kunne få noe som ligner på rike oljestater i Midtøsten, land hvor alt er integrert mer eller mindre med staten, vi får håpe på 10$ fatet i lang tid fremover så vi får en mulighet til og bli edruelige igjen.

Endret av agvg
Skrevet
On 7/26/2025 at 10:17 AM, Vokteren said:

Jo det er en stigmatiserende floskel.
Tror du verdiene i samfunnet er upåvirkelige og konstante ?
Verdier og velferd skapes ved at det arbeides og skapes via effektivitet, kreativitet og med minimale tap.
AP gikk en gang i tiden til valg med slagordet « gjør din plikt og krev din rett».
De siste årene har det dessverre blitt mest av det siste.

Går det meste av lønna di til å underholde hjemmeværende familiemedlemmer som ikke yter etter evne ?

Det er bare å ta en titt på Hs partiprogram så ser du at du tar feil. Det verste er vel at de vil gjeninnføre karensår for de på AAP.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Valgflesket henger løst om dagen:

https://www.vg.no/nyheter/i/LMVel9/regjeringen-skal-loefte-norske-elevers-lesing-vil-innfoere-daglig-lesekvarter

En ekstra milliard for å opprette en kommisjon ?? Dette stinker AP-applaudert byråkrati og billig valgflesk som ikke er beregnet på skolefolk.
Mine kontakter i skolen forteller at de har praktisert lesekvarter i årevis og at utfordringene ligger på helt andre områder.
Dagens problem er skrikende mangel på personell som kan er lære fremmedkulturelle norsk.
En gruppe som ikke snakker /leser norsk hjemme og som sliter med integreringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...