Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
JonTj skrev (På 25.6.2025 den 19.49):

Skal ikke si så mye om bilene, men at folk gidder å kjøre rundt i en doning som "alle" andre har fatter jeg ikke. Må være slik folk som kjørte boble på 60 og 70 tallet hadde det. Blir som å dra på fest bare for å finne ut at 50% går rundt med den samme skjorten kjøpt på H/M. Men når interessen for bil er tilnærmet null og man bare skal ha noe å forflytte seg i så blir det gjerne sånn. Nordmenn elsker å gå i flokk.

Dette er selvmotsigende. Du kan ikke både påstå at folk "gidder" å kjøre rundt i samme bil som mange andre (implisitt at de gjør det selv om de egentlig ikke liker det), og at de elsker å gå i flokk (altså at de kjøper bilen fordi "alle andre" har den).

Dette er åpenbart bare rør fra din side. Folk kjøper ikke bilen for å ha samme bil som alle andre. De kjøper det ikke for å gå i flokk. De kjøper den fordi det er et jævla bra kjøp. En veldig bra bil der du får mye for pengene.

Og det er ikke noe galt i å bare se på bil som en måte å komme seg rundt på. Det er slik de aller fleste ser på det. Du er ikke noe spesiell eller bedre enn andre fordi du ser annerledes på det. Det blir faktisk litt påfallende "jeg er så spesiell så, se så enestående jeg er!" når du skal holde på slik.  

JonTj skrev (På 26.6.2025 den 8.24):

Ja her demonstrerer du virkelighetsoppfatningen til de fleste som kjører Tesla. De skjønner ikke hvorfor ikke alle kjøper Tesla, den er jo best. Det er nesten så de ikke forstår hva vi skal med andre biler så lenge Tesla eksisterer.

Det er ikke det han skriver i det hele tatt. Og det er du som syter over andres valg av bil. Han påpeker hvordan argumentasjonen din ikke henger på greip. At det ikke gir mening for folk å kjøpe en bil som passer dårligere for dem bare fordi mange andre har den også.

Endret av Markiii
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hansien skrev (På 26.6.2025 den 10.15):

Nå har vel uansett årenes løp ofte vist at den/de mest populære bilene ikke er de beste. Ofte er det et godt kompromiss mellom flere faktorer hvorav pris er en stor en.

Tvert imot er det ofte bra biler som blir populære. Det er ikke uten grunn at Toyota har mange populære biler. De vet å lage gode fossilbiler.

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (På 26.6.2025 den 10.20):

Når mener folk her inne at "fasiten" kommer og hvordan mener dere den skal regnes?

Det er ikke godt å si. Vi vet ikke om eller når produksjonen er oppe i 100% igjen. Men ut over andre halvdel av året så burde ting bli klarere. 

Skrevet
obygda skrev (På 27.6.2025 den 14.24):

Det er stor forskjell å si :

A) Tesla er den beste bilen, og

B) Jeg synes Tesla er den beste bilen.

Dersom man sier den første setningen er man ekstremt selvsentrert og klarer ikke se at det finnes andre meninger der ute.  Det er jo kanskje problemet for en del Tesla eiere? Muskegutten har jo definitivt slike utfordringer  Men folk skal selvfølgelig få velge selv - enten den er Kina bil, Europa bil eller Made in US bil. Litt snodig at EU folket er mer fokusert på å IKKE velge Tesla enn hva nordmenn er. 

Men herregud da. Espen har aldri sagt at "Tesla er den beste bilen". Han har hele veien snakket om at folk velger den beste bilen for seg, og at det ikke gir mening å velge en dårligere bil for seg bare fordi mange andre har den som er best for dem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sk0yern skrev (På 27.6.2025 den 21.54):

Han påstår at han faktisk la den ut, men ingen ville kjøpe:

https://www.facebook.com/groups/387406495549827/posts/1514390159518116/

Jeg har egentlig liten tro på det. Det er nok bare prisen som var for høy. Hadde han solgt den billig nok, ville noen ha kjøpt den.

Men det virker som han faktisk prøvde, i det minste.

Jeg får ikke lest artikkelen, så jeg vet ikke om dette er omtalt der.

Skrevet
Markiii skrev (37 minutter siden):

Han påstår at han faktisk la den ut, men ingen ville kjøpe:

https://www.facebook.com/groups/387406495549827/posts/1514390159518116/

Jeg har egentlig liten tro på det. Det er nok bare prisen som var for høy. Hadde han solgt den billig nok, ville noen ha kjøpt den.

Men det virker som han faktisk prøvde, i det minste.

Jeg får ikke lest artikkelen, så jeg vet ikke om dette er omtalt der.

Nå er det nå flere som har solgt bil rask til god pris bare her innpå f.eks @Salvesen.. Det går nok mer på at den var priset feil og så stakk ikke skammen så dypt at han ville la det koste noe ved å legge den ned på markedspris. Nybiltapet er ofte større enn det man betaler ned på lånet dersom det er valgt 10års finansiering og da må man betale inn det som er over salgssum for å slette heftelse ved salg. At ikke Tesla selger til riktig pris i markedet har jeg null tro på så mye som de omsettes. 

Skrevet
minim skrev (5 timer siden):

Ja? Det understreker poenget med at disse kun er ute å jakter PK poeng på sosiale medier. Det tilfører mer enn å si at motdebatanter har feberfantasier når man innser at man bommet litt med egne poster. Det er heller intet personangrep på med debattanter. 

Det understreker ingenting. Og enda mindre noe som er relevant for trådens tema.

Prøv igjen.

  • Liker 1
Skrevet
knopflerbruce skrev (10 minutter siden):

Det understreker ingenting. Og enda mindre noe som er relevant for trådens tema.

Prøv igjen.

Mer relevant en personangrep :) Hvor vil du med avsporingen? 

Skrevet
Markiii skrev (8 timer siden):

Tvert imot er det ofte bra biler som blir populære. Det er ikke uten grunn at Toyota har mange populære biler. De vet å lage gode fossilbiler.

Nå er ikke bra biler det samme som den/de beste.

Skrevet
Hansien skrev (11 minutter siden):

Nå er ikke bra biler det samme som den/de beste.

Hva som er "best" kommer an på behovene til hver enkelt. Jeg vil si at en bil som dekker veldig manges behov er en av de beste. Hvordan måler man ellers "best"?

Skrevet
Markiii skrev (4 timer siden):

Hva som er "best" kommer an på behovene til hver enkelt. Jeg vil si at en bil som dekker veldig manges behov er en av de beste. Hvordan måler man ellers "best"?

Problematikken er at de mest populære bilene ofte er kompromiss på flere punkter. Ofte er det gjerne at den er eksepsjonelt god på et eller få punkter og i bestefall middelmådig på resten, men et nødvendig kompromiss for å holde prisen nede. Ser man også til land der kjøretøy ikke utgjør en så stor utgift som her til lands ser man plutselig helt andre biler og gjerne flere i husholdningen.

 

Det at Golfen var et av de beste valget for meg når den ble handlet er ikke det samme som at det er den beste bilen.

Skrevet (endret)
Hansien skrev (16 minutter siden):

Problematikken er at de mest populære bilene ofte er kompromiss på flere punkter. Ofte er det gjerne at den er eksepsjonelt god på et eller få punkter og i bestefall middelmådig på resten, men et nødvendig kompromiss for å holde prisen nede. Ser man også til land der kjøretøy ikke utgjør en så stor utgift som her til lands ser man plutselig helt andre biler og gjerne flere i husholdningen.

Det at Golfen var et av de beste valget for meg når den ble handlet er ikke det samme som at det er den beste bilen.

Det var den beste bilen for dine behov.

Ingen bil er "perfekt". For det første fordi alles behov er ulike, og for det andre fordi ingen biler vil score 100% på alle punkter hvis man skal prøve å være "objektiv". Dermed kan du ikke si at bil X er objektivt bedre enn Golf. Du må veie hver enkelt person sine behov, inkludert prisnivå, opp mot bilene som sammenlignes.

Endret av Markiii
Skrevet
Markiii skrev (6 minutter siden):

Det var den beste bilen for dine behov.

Nei det var det ikke. Men til prisen jeg så for meg og bruke, samt primærbruken, var det et godt nok valg. Det er en helt OK bil med sine svakheter og intet mer enn dette.

Skrevet
41 minutes ago, Hansien said:

Nei det var det ikke. Men til prisen jeg så for meg og bruke, samt primærbruken, var det et godt nok valg. Det er en helt OK bil med sine svakheter og intet mer enn dette.

Kanskje det ikke var den beste bilen for dine behov, men hvis du hadde visst om en bedre bil så hadde du kjøpt den i stedet. Riktignok forutsatt at du er en rasjonell aktør.

Faktorer som pris og tilgjengelighet inngår i hva som er den beste bilen for seg.

  • Liker 1
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (15 minutter siden):

Kanskje det ikke var den beste bilen for dine behov, men hvis du hadde visst om en bedre bil så hadde du kjøpt den i stedet. Riktignok forutsatt at du er en rasjonell aktør.

Og her er utfordringen. Det er et hav av biler som er bedre enn denne golfen, inkludert andre varianter av Golf. Hadde jeg ville brukt 50k mer ville jeg fått, blant annet, firehjulsdrift. Bakdelen hadde blitt en bil som var en smule dyrere på mila i tillegg.

Skrevet
Hansien skrev (47 minutter siden):

Og her er utfordringen. Det er et hav av biler som er bedre enn denne golfen, inkludert andre varianter av Golf. Hadde jeg ville brukt 50k mer ville jeg fått, blant annet, firehjulsdrift. Bakdelen hadde blitt en bil som var en smule dyrere på mila i tillegg.

...og det er heller ikke sånn at alle bilkjøpere (eller kjøpere av andre ting) har nok informasjon til å slå fast hvilken bil som faktisk ER best ut fra deres behov. Du kan se på bilder, google tester og lese deg opp - men det er noe helt annet å faktisk bruke bilen selv. Selv uten å ta hensyn til hvert individs unike behov i en bil, og det gjør det enda mer hårete.

Vi velger ikke "den beste bilen" ut fra premissene, men den vi synser, føler, mener og tror er den beste ut fra den informasjonen vi har funnet frem. En del av avveiningen er også risikoen for et bomkjøp, og kjente merkevarer vil som regel score ganske bra på det sistnevnte. Selv om det ofte finnes en mindre kjent vare som faktisk ER bedre, alt tatt i betraktning.

Skrevet

Tall fra juni fortsetter vel bare å indikere at "Tesla-Skam" er blåst ut av proposjoner - folk flest kjøper biler dem har lyst på. 

Quote

 

Dette er hele listen over de mest solgte bilene i juni, med alle eksemplarer solgt hittil i år i parentes:

Tesla Model Y: 5004 (11.006)
Toyota bZ4X: 825 (4801)
Volkswagen ID.4: 714 (3923)
Tesla Model 3: 639 (2018)
BYD Sealion 7: 604 (1517)
Volkswagen ID.3: 573 (2953)
Skoda Enyaq: 461 (2060)
Volvo EX30: 433 (2016)
Volkswagen ID.7: 428 (3075)
Volvo EX40: 384 (1338)
BMW iX1: 343 (1406)
Nissan Ariya: 330 (2808)
Ford Explorer EV: 286 (1395)
Audi Q6: 261 (1348)
BMW i4: 257 (1403)
Hyundai Kona: 252 (1060)
Audi A4 etron: 207 (1203)
XPeng G6: 203 (1016)
MG MG4: 200 (1159)
Toyota Yaris Cross: 187 (1048)

 

 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/5Eave1/bilsalget-juni-2025

  • Liker 2
Skrevet
Wheeljack skrev (28 minutter siden):

Tall fra juni fortsetter vel bare å indikere at "Tesla-Skam" er blåst ut av proposjoner - folk flest kjøper biler dem har lyst på. 

 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/5Eave1/bilsalget-juni-2025

Tall fra Europa for Q2:

image.thumb.png.7d11dbea7c0caab373ef55ed139d07bc.png

Stigning for Tesla VS Q1 selv med en dårlig start på Q2. Og det mangler Juni tall i fra de fleste land som kommer til å bikke den enda mer oppover. 

I motsetning til de som prøvde å poste disse grafene før Q2 slutt som viste to kvartaler med slak oppgang... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...