Markiii Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli BlunderPOP skrev (23 timer siden): Vell jeg må si at jeg har vell aldri likt designen på iRobot bilene noe særlig, den er kjedelig og utrykksløs blanding mellom en forvokst Porsche og VW bitel og jeg har vell i utgangspunktet alltid tenkt at den har en veldig oppskrytt markedsverdi, når det kommer til E Musk, var vell han på nazi radaren lenge før Hitler hilsenen så hele skam greia er oppskrytt spør du meg, Musk har startkapitalen nedarvete fra sør afrikansk apartie penger som han investerte i pay pal som han igjen investerte i Tesla som allerede var et produkt som var utviklet, han skapte det ikke, han er inuativ ikke i produktet men i investeringen og det samme gjelder vell egentlig på alle fronter penger skaper penger og når ekstremt høyre ønsket å etablere politikk i USA ble han vell en naturlig støttespiller, selv om de også har litt forskjellige måter di ønsker å utvikle fremtiden, folk flest har vell forskjellige grunner til å kjøpe Tesla, prestisje, smak, politisk holdning, behov for å støtte en lokal forhandler som de kjenner eller behov for å passe in i omgangskretsen. Hvem vet. Pengene han investerte i PayPal m.m. kom fra det første selskapet han startet, Zip2. Han startet også Tesla. Før han puttet sine egne penger inn i selskapet, var det kun et navn på et papir. De to andre grunnleggerne nektet å bruke sine egne penger. Så Musk kom inn og brukte (og risikerte) sine egne penger. Men det som er enda viktigere, er at han ble tvunget til å ta over som konsernsjef for å redde selskapet fra konkurs. Det var Musk som satte en ny retning for selskapet og gjorde at det begynte å tjene penger. Hva har de andre to oppnådd siden? Vi ser jo at det var Musk som var drivkraften bak Tesla fra starten. 1
knopflerbruce Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli Markiii skrev (1 time siden): Hva har å tvinne tommeltotter med saken å gjøre? Du har blitt forklart hvordan bilen som står for det meste av Teslas salg ble fornyet, og dette medførte nedetid for produksjonslinjene. De kan ikke planlegge seg bort fra at det blir nedetid da. Men alle har nedetid. Som forklart før. Det er ikke en saklig debatt når den eneste nedetiden som tas hensyn til fra din side er Teslas egen, når diskusjonen handler om relative størrelser. 2
oophus Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli Markiii skrev (3 timer siden): Men det som er enda viktigere, er at han ble tvunget til å ta over som konsernsjef for å redde selskapet fra konkurs. Kilder, for den kilden du bruker må komme fra feil plass. 1
oophus Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli Markiii skrev (På 3.7.2025 den 20.22): Tesla kommer som sagt ikke med prognoser. De gir en oversikt over estimater fra analytikere. Jeg regner med at Tesla filtrerer disse slik at de slår "prognosene". Markiii skrev (På 3.7.2025 den 20.22): Forresten så er jeg ikke engang sikker på om de faktisk har gått bort fra 20M og 50% gjennomsnittlig vekst mot 2030. Mener jeg leste noe om at masseproduksjon av Cybercab kunne bidra til dette. Ja, nå har dem jo bokført inventar, altså biler de ikke har fått solgt mot mulig fortjeneste gjennom robotaxi. 😅
oophus Skrevet 3. august Skrevet 3. august https://www.yahoo.com/news/articles/behind-scenes-emails-tesla-meekly-134534852.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly90LmNvLw&guce_referrer_sig=AQAAAJ1fLSbVU7A6ZxOnJjyxvZqJaQe4K2XkFcqrCEQoP1Z4cUBqWyYXLOCnKpxBZ4DZICsQlE4d5UMKC-f2QK0x0Tly87tfTCtF6iiTJGU1dfwDeskUAnJ2wNC6QSiOn_vbzF7nF4RAi0AOdpYdfsTNtpJMFa4WrnvqnS0vff4bbakf Hva Elon Musk sier ut til oss, og hva han sier til regulatoriske krefter er to vidt forskjellige ting. Så hvilke av oss lyver han til? 1
FrihetensRegn Skrevet 7. november Skrevet 7. november Godt å se at norsk politisk aktivisme ikke hadde noen effekt på Musk og Tesla. https://www.bbc.com/news/articles/cwyk6kvyxvzo
Espen Hugaas Andersen Skrevet fredag kl 10:39 Skrevet fredag kl 10:39 Synd. Jeg hadde vurdert å kjøpe meg inn igjen i Tesla om den ikke hadde blitt godkjent. Det er ikke en god avtale. Musk bryr seg ikke om Tesla, og har ikke gjort det på mange år. Nå når den er godkjent vil han gå tilbake til å fokusere på andre ting. 2 1
trikola Skrevet fredag kl 21:39 Skrevet fredag kl 21:39 (endret) 11 hours ago, Espen Hugaas Andersen said: Synd. Jeg hadde vurdert å kjøpe meg inn igjen i Tesla om den ikke hadde blitt godkjent. Det er ikke en god avtale. Musk bryr seg ikke om Tesla, og har ikke gjort det på mange år. Nå når den er godkjent vil han gå tilbake til å fokusere på andre ting. Du tenker vel Tesla=elbil? Elbil-siden av Tesla kommer til å minke kraftig imho. EM har selv sagt i minst én video (veldig grovt etter hukommelsen): om overgangen til fornybar energi er gjort, kan Tesla gjerne gå konkurs. Fremtidens Tesla er batterier, AI, Optimus Endret fredag kl 21:40 av trikola
obygda Skrevet fredag kl 23:10 Skrevet fredag kl 23:10 Mener Elon har fått mer penger ut av Tesla enn de har tjent så langt..Det sier jo litt om kunsten å selge skinnet før bjørnen er skutt. Alt ved Tesla fremstår jo som en boble som må sprekke. Problemet er at ballongen fortsatt vokser og ingen vet hvor lenge... 1 1
John-B Skrevet fredag kl 23:49 Skrevet fredag kl 23:49 13 hours ago, Espen Hugaas Andersen said: Synd. Jeg hadde vurdert å kjøpe meg inn igjen i Tesla om den ikke hadde blitt godkjent. Det er ikke en god avtale. Musk bryr seg ikke om Tesla, og har ikke gjort det på mange år. Nå når den er godkjent vil han gå tilbake til å fokusere på andre ting. Det du skriver her gir jo ingen mening? Han får jo ingenting om ikke han mangedobler verdien på Tesla. 1
WiiBoy Skrevet lørdag kl 00:04 Skrevet lørdag kl 00:04 11 minutes ago, John-B said: Det du skriver her gir jo ingen mening? Han får jo ingenting om ikke han mangedobler verdien på Tesla. Det gir definitivt mening. Avtalen gjør at EM har ALT å tjene på at kursen mangedobles og ingen ting å tjene på at den dobles. (Satt på spissen siden han eier aksjer). Det betyr at han blir ekstremt risikovillig på Teslas vegne. Heller konkurs en kun en dobling av verdien på selskapet, her må vi ha femdobling!! 1
trikola Skrevet lørdag kl 08:17 Skrevet lørdag kl 08:17 (endret) 8 hours ago, WiiBoy said: Avtalen gjør at EM har ALT å tjene på at kursen mangedobles og ingen ting å tjene på at den dobles. (Satt på spissen siden han eier aksjer). Det betyr at han blir ekstremt risikovillig på Teslas vegne. Heller konkurs en kun en dobling av verdien på selskapet, her må vi ha femdobling!! Kursen må ikke bare femdobles, den må også holde seg der en lang periode (5 år?). Så den risikoen han tar må vise seg i 5 år at den var verdt det. Eller var det at han ikke kan selge disse i fem år? Eller begge deler. Går vel egentlig ut på det samme. Endret lørdag kl 08:26 av trikola
John-B Skrevet søndag kl 22:45 Skrevet søndag kl 22:45 On 11/8/2025 at 1:04 AM, WiiBoy said: Det gir definitivt mening. Avtalen gjør at EM har ALT å tjene på at kursen mangedobles og ingen ting å tjene på at den dobles. (Satt på spissen siden han eier aksjer). Det betyr at han blir ekstremt risikovillig på Teslas vegne. Heller konkurs en kun en dobling av verdien på selskapet, her må vi ha femdobling!! Du er vel klar over at han eier ca 15% av Tesla allerede?
FrihetensRegn Skrevet mandag kl 05:42 Skrevet mandag kl 05:42 Hele aksjeverdien til Tesla er basert på markedets tro at Musk leverer. Og så langt har han levert, ellers hadde ikke avtalen blitt stemt gjennom. Robot taxi og "hjemme-humanoid robot" blir en større verdi av Tesla enn privatbiler om få år. Hva nordmenn mener og tror, inkludert Oljefondet og norske politikere, er totalt irrelevant og uinteressant.
trikola Skrevet mandag kl 08:36 Skrevet mandag kl 08:36 2 hours ago, FrihetensRegn said: Robot taxi og "hjemme-humanoid robot" blir en større verdi av Tesla enn privatbiler om få år. Og Megapacks, Powerwalls, AI, kanskje solar - som har vel vært nedprioritert i flere år. Elbilprodusenter finnes det jo mange av idag - og EM har sagt det på videoer flere ganger: når elbilsituasjonen i verden er på stabil vekst, er Tesla (underforstått bil-delen) ikke så viktig lenger.
oophus Skrevet mandag kl 09:51 Skrevet mandag kl 09:51 trikola skrev (1 time siden): Og Megapacks, Powerwalls, AI, kanskje solar - som har vel vært nedprioritert i flere år. Elbilprodusenter finnes det jo mange av idag - og EM har sagt det på videoer flere ganger: når elbilsituasjonen i verden er på stabil vekst, er Tesla (underforstått bil-delen) ikke så viktig lenger. Er jo fint man kan si slike ting når tidligere prognoser for elbil delen ikke lengre kan oppnåes. 4
Espen Hugaas Andersen Skrevet mandag kl 10:58 Skrevet mandag kl 10:58 (endret) On 11/8/2025 at 12:49 AM, John-B said: Det du skriver her gir jo ingen mening? Han får jo ingenting om ikke han mangedobler verdien på Tesla. Han må ikke gjøre stort for å oppnå en rekke milepæler. Som et eksempel må han bare gjøre tre ting for å få 260 mrd kroner i aksjer: 1. Ha en årlig verdiøkning på selskapet på 6%. (Under gjennomsnittet for børsen.) 2. Levere 2 millioner biler per år. (Færre enn 2025.) 3. Ha 10 millioner aktive FSD subscriptions. (Bare dropp prisen til $0,1/mnd, så er den i boks.) Endret mandag kl 10:59 av Espen Hugaas Andersen 2
ozone Skrevet mandag kl 11:35 Skrevet mandag kl 11:35 obygda skrev (På 8.11.2025 den 0.10): Alt ved Tesla fremstår jo som en boble som må sprekke. Problemet er at ballongen fortsatt vokser og ingen vet hvor lenge... Alt (no less) ved Tesla, "en boble som må sprekke"?? Hvilken planet lever du på? ...ikke på den der Tesla faktisk leverer noen av de beste bilene som kjører på veien, i alle fall... Faktiske salgstall høyere enn noe annet bilmerke har hatt i historien i Norge. Har ikke Tesla levert sånn omtrent en fjerdedel av alle bilene her på berget i flere år nå? Så hvis Tesla er en boble, er den i hvertfall høyst reell😉
trikola Skrevet mandag kl 11:36 Skrevet mandag kl 11:36 (endret) 42 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: 1. Ha en årlig verdiøkning på selskapet på 6%. Var det ikke snakk om fra 1.5 til 8.5 trillioner? 10 år med vekst på 6% gir bar 2.7. Endret mandag kl 11:43 av trikola
Espen Hugaas Andersen Skrevet mandag kl 11:43 Skrevet mandag kl 11:43 6 minutes ago, trikola said: Var det ikke snakk om fra 1.5 til 8.5 trillioner? 10 år med vekst på 6% gir bar 2.7. Det er 10 forskjellige nivåer av utbetalinger. Det starter på 2, jeg viste et eksempel med 2,5.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå