Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?


Anbefalte innlegg

Skrevet
BlunderPOP skrev (23 timer siden):

Vell jeg må si at jeg har vell aldri likt designen på iRobot bilene noe særlig, den er kjedelig og utrykksløs blanding mellom en forvokst Porsche og VW bitel og jeg har vell i utgangspunktet alltid tenkt at den har en veldig oppskrytt markedsverdi, når det kommer til E Musk, var vell han på nazi radaren lenge før Hitler hilsenen så hele skam greia er oppskrytt spør du meg, Musk har startkapitalen nedarvete fra sør afrikansk apartie penger som han investerte i pay pal som han igjen investerte i Tesla som allerede var et produkt som var utviklet, han skapte det ikke, han er inuativ ikke i produktet men i investeringen og det samme gjelder vell egentlig på alle fronter penger skaper penger og når ekstremt høyre ønsket å etablere politikk i USA ble han vell en naturlig støttespiller, selv om de også har litt forskjellige måter di ønsker å utvikle fremtiden, folk flest har vell forskjellige grunner til å kjøpe Tesla, prestisje, smak, politisk holdning, behov for å støtte en lokal forhandler som de kjenner eller behov for å passe in i omgangskretsen. Hvem vet.

Pengene han investerte i PayPal m.m. kom fra det første selskapet han startet, Zip2.

Han startet også Tesla. Før han puttet sine egne penger inn i selskapet, var det kun et navn på et papir. De to andre grunnleggerne nektet å bruke sine egne penger. Så Musk kom inn og brukte (og risikerte) sine egne penger. Men det som er enda viktigere, er at han ble tvunget til å ta over som konsernsjef for å redde selskapet fra konkurs. Det var Musk som satte en ny retning for selskapet og gjorde at det begynte å tjene penger.

Hva har de andre to oppnådd siden? Vi ser jo at det var Musk som var drivkraften bak Tesla fra starten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Markiii skrev (1 time siden):

Hva har å tvinne tommeltotter med saken å gjøre?

Du har blitt forklart hvordan bilen som står for det meste av Teslas salg ble fornyet, og dette medførte nedetid for produksjonslinjene. De kan ikke planlegge seg bort fra at det blir nedetid da.

Men alle har nedetid. Som forklart før. Det er ikke en saklig debatt når den eneste nedetiden som tas hensyn til fra din side er Teslas egen, når diskusjonen handler om relative størrelser.

  • Liker 2
Skrevet
Markiii skrev (3 timer siden):

Men det som er enda viktigere, er at han ble tvunget til å ta over som konsernsjef for å redde selskapet fra konkurs.

Kilder, for den kilden du bruker må komme fra feil plass. 

Skrevet
Markiii skrev (På 3.7.2025 den 20.22):

Tesla kommer som sagt ikke med prognoser. De gir en oversikt over estimater fra analytikere.

Jeg regner med at Tesla filtrerer disse slik at de slår "prognosene". 

Markiii skrev (På 3.7.2025 den 20.22):

Forresten så er jeg ikke engang sikker på om de faktisk har gått bort fra 20M og 50% gjennomsnittlig vekst mot 2030. Mener jeg leste noe om at masseproduksjon av Cybercab kunne bidra til dette.

Ja, nå har dem jo bokført inventar, altså biler de ikke har fått solgt mot mulig fortjeneste gjennom robotaxi. 😅 

  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...