kremt Skrevet 7. april Skrevet 7. april 4 hours ago, rabler said: store konsekvenser for gjørmehullet kalt X Han har reddet det ved å blåse opp verdien kunstig og selge til xAI. Etter hva jeg har forstått står han ikke i noen umiddelbar fare med det første. Kanskje til ergrelse for noen.
Populært innlegg Markiii Skrevet 7. april Populært innlegg Skrevet 7. april AgurkMaske skrev (På 6.4.2025 den 18.00): Personlig, så er Musk en bra fyr hvis vi ser bort fra konkurransen. Jeg ser fra alle mulige måter at han er en bra fyr. Alle pekepinnene peker på at han er en mann med svært høy moral. Han gjør alt riktig, og hvis han finner feil så retter han på de. Han er et lys for verden, det er nettopp derfor han får så høy motstand fra hold høyt oppe. Det forsøkes å ta kredibiliteten hans, de står høyt oppe og forsøker å flytte han nedover. Tuller du nå? Han er en skamløs løgner og ekstrem dobbeltmoralist, og han støtter og promoterer ren ondskap. Han er totalt blottet for moral. 12 2
Markiii Skrevet 7. april Skrevet 7. april (endret) Ankor skrev (På 6.4.2025 den 19.05): Ja, for de som ikke har bil vet jo ikke at det er helt umulig å komme seg fra A til B med andre biler enn Tesla. Nettopp. Du har ikke engang bil, og så skal du sitte og moralisere overfor de som faktisk trenger det. Sitat En av betingelsene for at han skal kunne løse dem inn er at totalverdien på Tesla må være minst $650 mrd. Nå er den $770 mrd så det godt innenfor rekkevidde å gjøre dem verdiløse. Det kriteriet ble oppnådd for lenge siden. Han har bare ikke løst dem inn enda på grunn av søksmålet. Endret 7. april av Markiii 1
halnes1 Skrevet 13. april Skrevet 13. april Stort sett hele EV industrien er full i dobbel moral. Kinesiske firma som driver nikkel utvinning i Indonesia med enorme utslipp fra kullkraftverk og tungmetall utslipp som arsenikk og kvikksølv rett i naturen, har 70% av verdens markedet av nikkel til EV batterier. Det er typisk kinesisk utnyttelse av korrupte politikere i Indonesia og deres tankesett om å ta over verdensmarkedet i enkelte områder, der liv og natur ikke betyr noen ting. 6
linux-fan Skrevet 13. april Skrevet 13. april https://www.nettavisen.no/nyheter/aktivister-til-angrep-pa-elon-musk-tesla-totalsmadret-i-london/s/5-95-2384345 Aktivister til angrep på Elon Musk: Totalsmadret Tesla 1
Populært innlegg Wheeljack Skrevet 13. april Populært innlegg Skrevet 13. april Sånn for ordens skyld: Den Teslaen blei donert bort for å bli smadra. Det er ikke snakk om tullinger som har gått løs på en tilfeldig bil eid av en tilfeldig person. Jeg har mye mer sans for den slags markering. Budskapet kommer frem, men ingen uskyldige fikk bilen sin ramponert. 12 1
Hanhijnn Skrevet 23. april Skrevet 23. april linux-fan skrev (På 13.4.2025 den 17.46): https://www.nettavisen.no/nyheter/aktivister-til-angrep-pa-elon-musk-tesla-totalsmadret-i-london/s/5-95-2384345 Aktivister til angrep på Elon Musk: Totalsmadret Tesla Skikkelig tabloid click-bait overskrift som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Takk for at du blåser opp den. Wheeljack skrev (På 13.4.2025 den 19.42): Sånn for ordens skyld: Den Teslaen blei donert bort for å bli smadra. Det er ikke snakk om tullinger som har gått løs på en tilfeldig bil eid av en tilfeldig person. Jeg har mye mer sans for den slags markering. Budskapet kommer frem, men ingen uskyldige fikk bilen sin ramponert. Takk til @Wheeljack for en edruelig og saklig framstilling av fakta. Er alt for sjeldent nå til dags. 1
Simen1 Skrevet 28. april Skrevet 28. april Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden): Prisnivået nå er allerede ganske attraktivt opp mot konkurrentene. Du glemmer den politiske faktoren og at det er dyrt å ha uutynyttet kapasitet i fabrikkene. Tesla kommer til å kjøre på med tiltak fram til salget tar seg opp til bortimot produksjonskapasiteten. Da er ikke spørsmålet hvor mye som skal til for at de rent tekniske sidene av bilen skal konkurrere til den prisen, men også hvor mye de skal sukre pillen for de som sitter på gjerdet av politiske grunner. Hvor mye må Tesla betale gjerdesitterne for at mange nok av de skal svelge kamelen Musk. Fasiten kommer gradvis utover året. Jeg spår at denne rentekampanjen alene er for svakt. Det trengs mer for å få solgt unna like mange biler som i slutten av fjordåret. 4
Salvesen. Skrevet 28. april Skrevet 28. april (endret) Simen1 skrev (3 minutter siden): Du glemmer den politiske faktoren og at det er dyrt å ha uutynyttet kapasitet i fabrikkene. Tesla kommer til å kjøre på med tiltak fram til salget tar seg opp til bortimot produksjonskapasiteten. Da er ikke spørsmålet hvor mye som skal til for at de rent tekniske sidene av bilen skal konkurrere til den prisen, men også hvor mye de skal sukre pillen for de som sitter på gjerdet av politiske grunner. Hvor mye må Tesla betale gjerdesitterne for at mange nok av de skal svelge kamelen Musk. Fasiten kommer gradvis utover året. Jeg spår at denne rentekampanjen alene er for svakt. Det trengs mer for å få solgt unna like mange biler som i slutten av fjordåret. du er klar over at selv i denne "dårlige" månenden så er model Y på topp 2 i Norge? De selger godt men likevel peiser de på for å selge mer, sannsynligis pga de ønsker ett godt kvartal pga sist kvartal. EDIT: Sorry, de gikk opp til #1 for måneden i dag.. Endret 28. april av Salvesen. 2
Espen Hugaas Andersen Skrevet 28. april Skrevet 28. april Det er definitiv et omdømme-aspekt her i forhold til Musks politiske virksomhet, men mitt inntrykk er at prisinivået for Tesla er allerede på smertegrensen. De gikk med tap i første kvartal om man ser bort i fra miljøkreditter, og de kan så klart kutte prisen mer for å selge mer, men da tjener man mindre per bil. Når Tesla allerede er attraktivt priset opp mot konkurrentene tenker jeg at salgsforbedringen ved å senke prisene enda mer vil være begrenset, slik at de vil tape mer ved å senke prisene enn ved å beholde de der de er. Tesla må nok heller se på andre typer løsninger enn priskutt. F.eks kunne de inkludere ting som FSD - da reduserer de maksinntjening på bilene, men de kan kanskje løfte salget av de rimeligere modellene de tjener noe penger på høyt nok. Eventuelt kunne f.eks Musk tre av som CEO. Eller kanskje det blåser over nå når Musk avslutter arbeided med DOGE. Det er mange ting som kan spille inn som i hvert fall ikke jeg har kontroll på, men i hovedsak er altså mitt inntrykk at Tesla har lite ytterligere handlingsrom for priskutt. 2
Snowleopard Skrevet 28. april Skrevet 28. april (endret) Salvesen. skrev (2 timer siden): du er klar over at selv i denne "dårlige" månenden så er model Y på topp 2 i Norge? De selger godt men likevel peiser de på for å selge mer, sannsynligis pga de ønsker ett godt kvartal pga sist kvartal. EDIT: Sorry, de gikk opp til #1 for måneden i dag.. De har vaket litt mellom topp 1 og 2 nå på slutten av måneden, ettersom VW har hatt "registreringskampanje". Bl.a. ble det registrert noen biler og på søndagen. Jeg er ikke delaktig i denne tråden, alle mine innlegg her har blitt flyttet av moderator, noe jeg ikke er enig i. Endret 28. april av Snowleopard Skriveleif 1
Simen1 Skrevet 28. april Skrevet 28. april Salvesen. skrev (18 minutter siden): du er klar over at selv i denne "dårlige" månenden så er model Y på topp 2 i Norge? De selger godt men likevel peiser de på for å selge mer, sannsynligis pga de ønsker ett godt kvartal pga sist kvartal. EDIT: Sorry, de gikk opp til #1 for måneden i dag.. Du måler feil. Tesla optimerer for maks overskudd, ikke for å være nr 1 i mikrolandet Norge. Så hvorvidt de er nr 1, 2 eller 3 er egentlig ikke det som avgjør om de velger å sette igang kampanjer og tiltak. Det som avgjør er hvorvidt de får fylt opp produksjonskapasiteten og der spiller mange flere land inn. Disse fabrikkene (og forsåvidt salgskontorer rundt om kring) utgjør en enorm kapitalkostnad og invariable driftskostnader. Desto flere salg de kan fordele kostnadene på jo lavere blir kostprisen per bil. Enig i at det er et spørsmål om hva som er det minste ondet av å enten selge færre biler enn kapasiteten eller å senke prisene. Rentetiltaket har til hensikt å øke salget av de bilene som gir høyest enhetspris på bekostning av de rimeligere variantene. Det er naturlig at de utnytter den mest betalingsvillige delen av markedet først og deretter kommer sterkere tilbake med tiltak for de rimeligere variantene. 4
Snowleopard Skrevet 28. april Skrevet 28. april (endret) Simen1 skrev (2 timer siden): Du måler feil. Tesla optimerer for maks overskudd, ikke for å være nr 1 i mikrolandet Norge. Så hvorvidt de er nr 1, 2 eller 3 er egentlig ikke det som avgjør om de velger å sette igang kampanjer og tiltak. Det som avgjør er hvorvidt de får fylt opp produksjonskapasiteten og der spiller mange flere land inn. Disse fabrikkene (og forsåvidt salgskontorer rundt om kring) utgjør en enorm kapitalkostnad og invariable driftskostnader. Desto flere salg de kan fordele kostnadene på jo lavere blir kostprisen per bil. Enig i at det er et spørsmål om hva som er det minste ondet av å enten selge færre biler enn kapasiteten eller å senke prisene. Rentetiltaket har til hensikt å øke salget av de bilene som gir høyest enhetspris på bekostning av de rimeligere variantene. Det er naturlig at de utnytter den mest betalingsvillige delen av markedet først og deretter kommer sterkere tilbake med tiltak for de rimeligere variantene. Skjønner egentlig ikke innsigelsen din, for i argumentasjonen lander du jo mer eller mindre på samme konklusjon, om at Tesla vil ha opp leveransene sine. Et mål på om de er i nærheten, blir da de "lokale" salgstallene. @Salvesen. skriver jo bare at salgstallene viser at salget øker fra tidligere måneder i år, såpass at de nå ligger på topp for måneden. Helt enig i at plasseringen ikke er viktigst, men det er jo der de ønsker å havne, for det viser at de har høyt salgs/omsetningsvolum. Jeg er ikke delaktig i denne tråden, alle mine innlegg her har blitt flyttet av moderator, noe jeg ikke er enig i. Endret 28. april av Snowleopard 1
Salvesen. Skrevet 28. april Skrevet 28. april Simen1 skrev (16 minutter siden): Du måler feil. Tesla optimerer for maks overskudd, ikke for å være nr 1 i mikrolandet Norge. Så hvorvidt de er nr 1, 2 eller 3 er egentlig ikke det som avgjør om de velger å sette igang kampanjer og tiltak. Det som avgjør er hvorvidt de får fylt opp produksjonskapasiteten og der spiller mange flere land inn. Disse fabrikkene (og forsåvidt salgskontorer rundt om kring) utgjør en enorm kapitalkostnad og invariable driftskostnader. Desto flere salg de kan fordele kostnadene på jo lavere blir kostprisen per bil. Enig i at det er et spørsmål om hva som er det minste ondet av å enten selge færre biler enn kapasiteten eller å senke prisene. Rentetiltaket har til hensikt å øke salget av de bilene som gir høyest enhetspris på bekostning av de rimeligere variantene. Det er naturlig at de utnytter den mest betalingsvillige delen av markedet først og deretter kommer sterkere tilbake med tiltak for de rimeligere variantene. SnowL svarte godt på denne synes jeg:) 1
Simen1 Skrevet 28. april Skrevet 28. april (endret) Snowleopard skrev (10 minutter siden): Skjønner egentlig ikke innsigelsen din, for i argumentasjonen lander du jo mer eller mindre på samme konklusjon, om at Tesla vil ha opp leveransene sine. Et mål på om de er i nærheten, blir da de "lokale" salgstallene. Det stemmer. Men vi får en faktor til her. Enklest forklart ved at hvis de fortsatt selger dårlig i Tyskland så vil de gjerne selge de bilene her. Så å se på norske salgstall alene er ikke nok. Hvert land har ikke sin egen Tesla-fabrikk, så det er totalsalget fra fabrikkene som gjelder, ikke salget i et spesifikt land. Endret 28. april av Simen1 4
Salvesen. Skrevet 28. april Skrevet 28. april Simen1 skrev (4 minutter siden): Det stemmer. Men vi får en faktor til her. Enklest forklart ved at hvis de fortsatt selger dårlig i Tyskland så vil de gjerne selge de bilene her. Så å se på norske salgstall alene er ikke nok. Hvert land har ikke sin egen Tesla-fabrikk, så det er totalsalget fra fabrikkene som gjelder, ikke salget i et spesifikt land. Men likevel setter de kampanje i ett land bilen er på salgstoppen. Med din teori burde de jo gjort tiltak der bilen selger dårlig? Det er ikke uendelig av kjøpere i alle land liksom.. Selv om potensiale i Norge sannsynligvis er bra. 1
oophus Skrevet 28. april Skrevet 28. april Salvesen. skrev (Akkurat nå): Men likevel setter de kampanje i ett land bilen er på salgstoppen. Med din teori burde de jo gjort tiltak der bilen selger dårlig? Det er ikke uendelig av kjøpere i alle land liksom.. Selv om potensiale i Norge sannsynligvis er bra. Kan være så enkelt som at det er billigere å teste ut en kampanje i et land hvor man ikke risikerer å se hele produksjonsvolumet gå unna på kun den kampanjen. Altså at kampanjen bommet og er "for god".
Espen Hugaas Andersen Skrevet 28. april Skrevet 28. april 16 minutes ago, Zeph said: Utstyr? Kva utstyr skal dei fjerne? Det er ikkje noko inkludert utstyr å fjerne. Det er masse utstyr, det er bare standard. Noen aktuelle kandidater for å ta ut av listen med standardutstyr er slik jeg ser det 8" skjerm bak, ventilerte seter og hengerfeste. Det er riktignok bare eksempler. 1
Salvesen. Skrevet 28. april Skrevet 28. april oophus skrev (5 minutter siden): Kan være så enkelt som at det er billigere å teste ut en kampanje i et land hvor man ikke risikerer å se hele produksjonsvolumet gå unna på kun den kampanjen. Altså at kampanjen bommet og er "for god". Jeg tror det er så enkelt at de sendte for mange biler til Norge og for å unngå at de blir sittende lenge på tomten tømmer de lageret med kampanjen før neste lass kommer 1
Simen1 Skrevet 28. april Skrevet 28. april (endret) Salvesen. skrev (31 minutter siden): Men likevel setter de kampanje i ett land bilen er på salgstoppen. Med din teori burde de jo gjort tiltak der bilen selger dårlig? Det er ikke uendelig av kjøpere i alle land liksom.. Selv om potensiale i Norge sannsynligvis er bra. Jeg vil anta at priselastisiteten kan variere stort mellom land. Sagt på en annen måte: Det er muligens flere som svelger Swasticar-kamelen i Norge enn i Tyskland. I Tyskland kan det være en høyere andel enn her som har satt Tesla på ignore-lista uansett om de fikk TMY kastet gratis etter seg. I Norge er det bare to personer (av 5,5 mill) som har stukket seg fram i media med Tesla på sin ignore-liste: Halvtan Sivertsen og Anders Opsal. Jeg vil anta det er adskillig høyere andel tyskere som har satt Tesla på ignore - uansett pris. Kortversjonen: Tesla vil antagelig finne det lettere å kompensere tapte salg i Tyskland med salgsøkning i Norge. Derfor tror jeg på prisfall snart og andre kampanjer. Endret 28. april av Simen1 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå