Mannen med ljåen Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Tussi skrev (7 minutter siden): Det erstattet ihvertfall den norske kulturen med å reise rundt og voldta og plyndre i Europa Denne kulturen er gjeninnført. 1 1
skaftetryne32 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Mannen med ljåen skrev (25 minutter siden): Islam? Samme guden, samme religion, om kristendom er norsk kultur, ja da er islam det også, jeg mener dog ikke at kristendom er norsk kultur, det er så fjernt fra det som det er mulig å komme. 5
skaftetryne32 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden): Denne kulturen er gjeninnført. Denne kulturen forsvant aldri, og den lever i beste velgående på mang en helnorsk hjemmefest. 4
VifteKopp Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai skaftetryne32 skrev (5 minutter siden): Det er bare et standard seremonielt bygg, så nei jeg er ikke enig i det, om det er bare tradisjon at dette bygget blir brukt, men ingen av brukerne av eiendommen faktisk bryr seg om ideologiske innholdet hvilken påvirkning har det sånn egentlig ? Dåp, bryllup og begravelser er kulturelle utrykk. At de så ofte foregår i kirken, formet av kirkelige tradisjoner, viser at kristendommen fremdeles påvirker kulturen, selv om ikke alle deltakerne tar innholdet bokstavelig. Sitat Jeg tror egentlig ikke det, det er allerede så veldig mye fra denne tiden vi har beholdt, kanskje du skal ta en hel historietime for vi er faktisk ikke først og fremst formet av en fremmed religion som i store deler av landet aldri engang fikk det store fotfestet, vår kultur kommer først og fremst fra vår egen mytologi, det faktum at vi var veldig avhengig av samarbeid i et kaldt, hardt og grisgrendt land, kristendommen har hatt sin påvirkning naturligvis, men mye av den er fremdeles negativ. Hvis vi har beholdt kulturelle uttrykk fra en norrøn tro (som jeg er enig i) som gikk under for tusen år siden, har vi selvsagt også beholdt kulturelle uttrykk fra den nye troen som erstattet den gamle og var fullstendig dominerende frem til sekulariseringen i moderne tid. Så kristendommen har, enten vi liker det eller ikke, enten vi er kristne eller ateister, fremdeles mye med norsk kultur å gjøre. Nå har det kommet nye religioner til Norge, og de begynner så smått å påvirke kulturen, de også. 1
Socketlicker Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai skaftetryne32 skrev (17 minutter siden): Det er bare et standard seremonielt bygg, så nei jeg er ikke enig i det, om det er bare tradisjon at dette bygget blir brukt, men ingen av brukerne av eiendommen faktisk bryr seg om ideologiske innholdet hvilken påvirkning har det sånn egentlig ? Flertallet av nordmenn støtter opp om vår kristne kulturarv og ønsker å videreføre den. Flertallet er også medlemmer av kristne trossamfunn. 1
skaftetryne32 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai VifteKopp skrev (Akkurat nå): Dåp, bryllup og begravelser er kulturelle utrykk. At de så ofte foregår i kirken, formet av kirkelige tradisjoner, viser at kristendommen fremdeles påvirker kulturen, selv om ikke alle deltakerne tar innholdet bokstavelig. Som sagt det er del av kulturen, men den er liten, og det skal vi være glad for, også må vi ikke glemme at vi fremdeles bruker mange av de samme tradisjoner som fra før kristendommen, kristendommen har alltid vært en jævel til assimilere. 2 1
freedomseeker Skrevet 20. mai Forfatter Skrevet 20. mai En av grunnene til at vi fortsatt har det som i realiteten er uregulert masseinnvandring er at norsk media i motsetning til mange andre land er meget, meget ensidig i sin dekning. Ikke bare er de ensidig, de promoterer denne praksisen. Det er den eneste måten for at man kan føre en så destruktiv politikk på, uten denne skjeve dekningen så hadde det ikke vært mulig. https://www.rights.no/2025/05/storavis-med-storslegge-mot-innvandringen-fra-muslimske-land/ https://www.berlingske.dk/opinion/i-ishoej-er-flertallet-snart-indvandrere-og-efterkommere-under-en-gaatur-i 1 2
skaftetryne32 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Socketlicker skrev (1 minutt siden): Flertallet av nordmenn støtter opp om vår kristne kulturarv og ønsker å videreføre den. kan du dokumentere ? Det er veldig mange som ikke greier å skille mellom kristen kulturarv og norsk kulturarv, vi hadde for ikke så lenge siden en minister som ikke skjønte at jul var norsk, hun mente at jula var en kristen høytid, noe den selvsagt ikke er. Kristendommen er veldig flink til assimilere, men det gjør ikke kulturen kristen. Socketlicker skrev (1 minutt siden): Flertallet er også medlemmer av kristne trossamfunn. Det er jo et resultat av at vi blir meldt inn automatisk, og at mange ikke bryr seg nok til melde seg ut, det blir litt som å si at flertallet av mannlige jøder mangler forhud. 5
VifteKopp Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai skaftetryne32 skrev (2 minutter siden): Som sagt det er del av kulturen, men den er liten, og det skal vi være glad for, også må vi ikke glemme at vi fremdeles bruker mange av de samme tradisjoner som fra før kristendommen, kristendommen har alltid vært en jævel til assimilere. Påstanden var at kristendommen hadde ingenting med norsk kultur å gjøre, så det var det jeg svarte på. Jula som vi nordmenn elsker å feire er jo feks. en hybrid av norrøn og kristen kultur med en god dose innsprøytet britisk og senere amerikansk kommersialisme. 1
skaftetryne32 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai VifteKopp skrev (1 minutt siden): Påstanden var at kristendommen hadde ingenting med norsk kultur å gjøre, så det var det jeg svarte på. Fair enough, jeg vil fremdeles si påvirkningen er marginal, og det mange kaller kristent er ikke det, inkludert jula og påsken. 1 1
James G Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai freedomseeker skrev (13 timer siden): I Oslo som allerede huser nordens største moske så skal det nå bli bygget enda en monster moske på hele 6000kvm: Her er et interessant poeng som folk flest ikke vet eller ikke vil vite: Jeg antar 'nordens største moske' refererer til Bait-un-Nasr i Furuset. Den moskeen har ingenting med «ortodokse» eller vanlige islamske stater å gjøre. De er verken sjia eller sunni, men en ahmadiyya-sekt som stammer fra India. Sekten er dypt påvirket av indisk filosofi og anser Krishna og Buddha som profeter, også inkludert Konfucius fra Kina. Tilhengerne deres blir sjelden anerkjent som muslimer i andre islamske sekter (som Det Islamske Forbundet). Forskjellen mellom dem er sannsynligvis større enn den mellom katolisismen og gnostisismen. Selv om de kaller sine trosretninger ved samme navn og er oppført på samme rad i SSB om befolkningens religiøse befolkning, er det ikke så galt å betrakte dem som to religioner. 4 1
VifteKopp Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai skaftetryne32 skrev (23 minutter siden): Fair enough, jeg vil fremdeles si påvirkningen er marginal, og det mange kaller kristent er ikke det, inkludert jula og påsken. Både jula og påsken er kristne høytider, men de overtok samtidig andre høytider som du sier og er i dag påvirket av helt nye tradisjoner. Det er derfor kristendommens påvirkning kan være vanskelig å få øye på. Jeg sier "herregud" og "dra til helvete" og flagger med et flagg som er formet som et kors og forholder meg til en grunnlov som ble skrevet av kristne menn og kan ikke handle på butikker som er søndagstengt, men tenker i det daglige ikke på at alt dette er formet av en religion som stammer fra en ørken langt, langt unna.
skaftetryne32 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai VifteKopp skrev (23 minutter siden): Jeg sier "herregud" og "dra til helvete" Herregud sies det nok mange steder både før og etter kristendommen, Helheim er selvsagt der Hel styrer og herjer så det er nok et produkt av norrøn mytologi. VifteKopp skrev (26 minutter siden): og flagger med et flagg som er formet som et kors og forholder meg til en grunnlov som ble skrevet av kristne menn og kan ikke handle på butikker som er søndagstengt, men tenker i det daglige ikke på at alt dette er formet av en religion som stammer fra en ørken langt, langt unna. Men å flagge med et flagg og ikke gå på veldig stor butikk på søndag er vel ikke akkurat en stor del av vår kultur ? 2
Red Frostraven Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) Gargantua skrev (5 timer siden): Den eldste dokumenterte kristne kirken er Kongsberg kirke på øya Kvirnes i Sogn, datert til rundt år 1000. Første permanente moskébygning kom på Tøyen i 1984. Nesten tusen års forskjell. Din historieløshet er jo helt forbløffende. Ja, det er 1000 år siden norsk kultur ble erstattet med en religion og adopterte en kultur fra midtøsten, så en skulle tro at man i dag hadde mer toleranse for samme religion som bare tror på en ekstra profet. Det fremstår usannsynlig at de abrahamittiske religionene regnes som separate om 10 000 år, gitt fortsatt fremgang. Endret 20. mai av Red Frostraven 5 1
Tussi Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Red Frostraven skrev (7 minutter siden): Ja, det er 1000 år siden norsk kultur ble erstattet med en religion og adopterte en kultur fra midtøsten, så en skulle tro at man i dag hadde mer toleranse for samme religion som bare tror på en ekstra profet. Det fremstår usannsynlig at de abrahamittiske religionene regnes som separate om 10 000 år, gitt fortsatt fremgang. Jeg er helt uenig, den Gud jeg tror på har ikke noe med islam å gjøre, og for muslimer er min tro på Jesus som Gud blasfemi. At vi har en del felles endrer ikke på det at demmest sentrale delene av vår tro er fundamentalt forskjellig
Red Frostraven Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Tussi skrev (Akkurat nå): Jeg er helt uenig, den Gud jeg tror på har ikke noe med islam å gjøre, og for muslimer er min tro på Jesus som Gud blasfemi. At vi har en del felles endrer ikke på det at demmest sentrale delene av vår tro er fundamentalt forskjellig Det er guden Jesus kalte Alah på ditt språk, jødenes Yahweh, de tror på. En gud del av en mengde guder i en panteon hvor Yahweh var vær- og krigsgud før det, ikke alt for fjernt fra Tor sin posisjon i norrøn mytologi, for sammenligning. "Yahweh was an ancient Semitic deity of weather and war in the ancient Levant, the national god of the kingdoms of Judah and Israel, and the head of the pantheon of the polytheistic Israelite religion.[4][9][10] Although there is no clear consensus regarding the geographical origins of the deity,[11] scholars generally hold that Yahweh was associated with Seir, Edom, Paran, and Teman,[12] and later with Canaan. The worship of the deity reaches back to at least the early Iron Age, and likely to the late Bronze Age, if not somewhat earlier.[13]" https://en.wikipedia.org/wiki/Yahweh Meninger om Jesus er små forskjeller i troen på guden når historien skrives på større avstand. 4 1
Tussi Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Red Frostraven skrev (6 minutter siden): Det er guden Jesus kalte Alah på ditt språk, jødenes Yahweh, de tror på. En gud del av en mengde guder i en panteon hvor Yahweh var vær- og krigsgud før det, ikke alt for fjernt fra Tor sin posisjon i norrøn mytologi, for sammenligning. "Yahweh was an ancient Semitic deity of weather and war in the ancient Levant, the national god of the kingdoms of Judah and Israel, and the head of the pantheon of the polytheistic Israelite religion.[4][9][10] Although there is no clear consensus regarding the geographical origins of the deity,[11] scholars generally hold that Yahweh was associated with Seir, Edom, Paran, and Teman,[12] and later with Canaan. The worship of the deity reaches back to at least the early Iron Age, and likely to the late Bronze Age, if not somewhat earlier.[13]" https://en.wikipedia.org/wiki/Yahweh Meninger om Jesus er små forskjeller i troen på guden når historien skrives på større avstand. Jeg tror på Bibelens Gud,hva andre sier er greit nok, men faktum er at både kristne og muslimer i stor grad mener vi ikke tror på samme Gud. Særlig da det er en del forskjell i lære, ikke bare i hvordan Gud selv er
Socketlicker Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai skaftetryne32 skrev (2 timer siden): kan du dokumentere ? Det er veldig mange som ikke greier å skille mellom kristen kulturarv og norsk kulturarv, vi hadde for ikke så lenge siden en minister som ikke skjønte at jul var norsk, hun mente at jula var en kristen høytid, noe den selvsagt ikke er. Kristendommen er veldig flink til assimilere, men det gjør ikke kulturen kristen. https://www.vg.no/nyheter/i/vL7nl/sju-av-ti-oensker-skolegudstjenester Kristendommen er vår kulturarv. skaftetryne32 skrev (2 timer siden): Det er jo et resultat av at vi blir meldt inn automatisk, og at mange ikke bryr seg nok til melde seg ut, det blir litt som å si at flertallet av mannlige jøder mangler forhud. Etter stat-kirke forliket blir man ikke lenger automatisk innmeldt. Er man medlem er det fordi man er kristen, slik flertallet av nordmenn selv oppgir at de er. Misliker du vår kristne kulturarv sånn og er så glad i Islam kan du når som helst flytte til ørkenen.
Kalle Klo Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 38 minutes ago, Red Frostraven said: Det er guden Jesus kalte Alah på ditt språk, jødenes Yahweh, de tror på. En gud del av en mengde guder i en panteon hvor Yahweh var vær- og krigsgud før det, ikke alt for fjernt fra Tor sin posisjon i norrøn mytologi, for sammenligning. "Yahweh was an ancient Semitic deity of weather and war in the ancient Levant, the national god of the kingdoms of Judah and Israel, and the head of the pantheon of the polytheistic Israelite religion.[4][9][10] Although there is no clear consensus regarding the geographical origins of the deity,[11] scholars generally hold that Yahweh was associated with Seir, Edom, Paran, and Teman,[12] and later with Canaan. The worship of the deity reaches back to at least the early Iron Age, and likely to the late Bronze Age, if not somewhat earlier.[13]" https://en.wikipedia.org/wiki/Yahweh Meninger om Jesus er små forskjeller i troen på guden når historien skrives på større avstand. Tror du må se mer på forskjeller i liv og lære enn opprinnelse, om noe har de Abrahamittiske religionene divergert heller enn konvergert. Opprinnelse har mindre å si. Forøvrig er de fleste religioner i mer eller mindre konflikt med hverandre (se Islam og Hinduisme feks). Eneste stedet jeg kommer på der to forskjellige religioner lever i sameksistens er Shinto og Buddisme i Japan. Buddisme er jo også en odditet blandt religioner og vel så mye en filosofi som en religion. 1
rabler Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) 19 hours ago, Tussi said: Blir noe snålt å snakke om at minoriteter i Norge er underrepresenterte når alle liksom er etnisk norske Du har fått med deg at det er fullt mulig å tilhøre flere etniske grupper? Er man født og oppvokst i Norge så har man alle de felles kulturelle opplevelsene og referansene som gjør at men er etnisk norsk. Endret 20. mai av rabler 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå