Snikpellik Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Dette er bekmørkt. Hegseth annonserer at soldatene som utført Wounded Knee-massakren, der opp mot 300 av lakotafolket ble drept (inkludert kvinner og barn), skal beholde Medal of Honor-medaljene sine. Han kaller det Battle of Wounded Knee, og hyller soldatene som utførte massakren. "This decision is now final, and their place in our nation’s history is no longer up for debate. We salute their memory, we honor their service, and we will never forget what they did.” https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/pete-hegseth-wounded-knee-medals-b2834224.html 2
SilverShaded Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Snikpellik skrev (2 minutter siden): Dette er bekmørkt. Hegseth annonserer at soldatene som utført Wounded Knee-massakren, der opp mot 300 av lakotafolket ble drept (inkludert kvinner og barn), skal beholde Medal of Honor-medaljene sine. Han kaller det Battle of Wounded Knee, og hyller soldatene som utførte massakren. "This decision is now final, and their place in our nation’s history is no longer up for debate. We salute their memory, we honor their service, and we will never forget what they did.” https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/pete-hegseth-wounded-knee-medals-b2834224.html Forskrekkelig ! Dette er en hån mot både alle native americans som sloss for sine liv på på 1800-tallet, og også mot alle andre urfolk som har blitt trampet på og undertrykket av (for det meste) hvite mennesker. Å hylle denne rene slaktingen av mennesker sier sitt om dagens amerikanske ledere. 2 1
Atib Azzad Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 2 minutes ago, SilverShaded said: Forskrekkelig ! Dette er en hån mot både alle native americans som sloss for sine liv på på 1800-tallet, og også mot alle andre urfolk som har blitt trampet på og undertrykket av (for det meste) hvite mennesker. Å hylle denne rene slaktingen av mennesker sier sitt om dagens amerikanske ledere. Men endelig får de oppreisning, de som opplever at minoriteters rettigheter er angrep på deres rettigheter. Endelig litt fremgang for majoritetsamerikanere!
qualbeen Skrevet 42 minutter siden Skrevet 42 minutter siden Snikpellik skrev (52 minutter siden): Dette er bekmørkt. Hegseth annonserer at soldatene som utført Wounded Knee-massakren, der opp mot 300 av lakotafolket ble drept (inkludert kvinner og barn), skal beholde Medal of Honor-medaljene sine. Han kaller det Battle of Wounded Knee, og hyller soldatene som utførte massakren. "This decision is now final, and their place in our nation’s history is no longer up for debate. We salute their memory, we honor their service, and we will never forget what they did.” https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/pete-hegseth-wounded-knee-medals-b2834224.html Sitat soldiers who were awarded […] on December 29, 1890, will be allowed to keep them. Atib Azzad skrev (37 minutter siden): Men endelig får de oppreisning, de som opplever at minoriteters rettigheter er angrep på deres rettigheter. Endelig litt fremgang for majoritetsamerikanere! Dette påvirker i praksis majoriteten svært lite. Jeg tviler på at det er så mange gjenlevende soldater etter slaget i 1890. Hvis de sendte ut unge gutter ned i 15-års alderen, så ville vedkommende fylt 150 år, nå i desember! Klarer du å bli 150 år gammel, så fortjener du en drøss med medaljer. Hvorvidt man fortjener heder og ære for dette slaget, er det svært vanskelig for meg å si noe om. Jeg kjenner ikke godt nok til Amerika anno 1890, vet ikke hvorfor de slåss, hva de slåss for, etc. Men at det gir noen oppreisning for den jevne hvite amerikaner? Nei, det kan jeg ikke forstå! Hvem bryr seg egentlig om hva som skjedde for 135 år siden? JO – JEG VET HVEM SOM BRYR SEG: Kun en eneste gruppe er det som bryr seg om dette. Etterkommere av minoriteten som ble massakrert. Det er de som bryr seg. Det er de som led størst nederlag, og med tanke på hvordan ikke-hvite minoriteter har blitt behandling i USA både før og etter slaget, så sier jo det seg selv at dette er det samme som å spytte folkeslaget midt i fjeset. Totalt respektløst. Totalt unødvendig. Og totalt ikke-relevant for den jevne amerikaner. Typisk stunt som har en eneste hensikt: skape større splid. Skape sinne. Irritasjon. Lage ett "oss vs dem" samfunn, med en oppkonstruert (indre) fiende man kan samle seg om. --- Hegseth er en kakkerlakk! Jeg gremmes og skammes over at det finnes norske aner lengre bak i DNA'et til dette avskummet av en person. 2
Atib Azzad Skrevet 36 minutter siden Skrevet 36 minutter siden 1 minute ago, qualbeen said: Men at det gir noen oppreisning for den jevne hvite amerikaner? Nei, det kan jeg ikke forstå! Hvem bryr seg egentlig om hva som skjedde for 135 år siden? JO – JEG VET HVEM SOM BRYR SEG: Kun en eneste gruppe er det som bryr seg om dette. Etterkommere av minoriteten som ble massakrert. Det er de som bryr seg. Det er de som led størst nederlag, og med tanke på hvordan ikke-hvite minoriteter har blitt behandling i USA både før og etter slaget, så sier jo det seg selv at dette er det samme som å spytte folkeslaget midt i fjeset. Åpenbart, jeg var ironisk, hvis det ikke var tydelig. Det er selvsagt viktigst for urbefolkningen, men det er ikke disse som har kjempet for å tilbakeføre terminologien av massakren til en kamp, det er de samme som så seg voldsomt truet av historieforståelsen project 1619 foreslo, de som føler seg angrepet av en historiefortelling som ikke kretser rundt majoritetsgruppens eksepsjonalisme.
SilverShaded Skrevet 20 minutter siden Skrevet 20 minutter siden (endret) qualbeen skrev (29 minutter siden): Jeg kjenner ikke godt nok til Amerika anno 1890, vet ikke hvorfor de slåss, hva de slåss for, etc. Ultrakort : Alle stammene sloss for å beholde land de hadde levd på i et par tusen år. Land hvor de kunne leve på sin natur-nære måte. De var jegere/samlere, ikke jordbrukere. De hvite innvandrerne, og miltitæret, bekjempet dem med alle midler. De som ikke ble utstyrt med smittebefengte tepper og tvangsmarsjert til reservater, ble drept i slike overfall som bl.a. Wounded Knee-massakeren. Lakota Sioux var det siste slettefolket som seriøst opponerte. Reservatene bestod av det mest ufruktbare og udyrkbare land som fantes, der de hverken kunne leve som før eller livnære seg overhode. Resultatet var mye alkohol-misbruk og en generell nedgang i en tidligere rik kultur. De tok barna deres og satte dem i kristne skoler der de ble "av-indianisert", behandlet som mindreverdige og ofte mishandlet. Endret 12 minutter siden av SilverShaded 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå