Gå til innhold

Linux - Hvilken distro?

Gjest Slettet-l4Gadwj

Anbefalte innlegg

Skrevet
agvg skrev (25 minutter siden):

Da er dette ett OS for veldig spesielt interesserte, finnes masse rare distroer for de som synes at det og sitte fikle med OSet er produktivt.

Som jeg skrev, vil et enmannsprosjekt medføre en risiko for at vedlikehold/utvikling kan stoppe opp (om han ikke får etablert et team etter hvert) - man må regne med å skifte distro om det skulle skje. Det er en klar ulempe. Jeg er dog uenig med deg når du antyder at OS/software utviklet av enkeltpersoner alltid medfører en fiklete brukeropplevelse - det er ganske mange eksempler på det motsatte. Og det var derfor jeg ba om erfaringer fra folk som faktisk har prøvd Sparkylinux - er distroen mest en hit eller mest en miss? Mulig jeg prøver selv.

agvg skrev (31 minutter siden):

For oss andre er det hva OSet gjør som igrunn er det interessante.

Vel, jeg anser verktøyet APTus som Sparkys største argument for at distroen er brukervennlig; den ser ut å ha som intensjon å gjøre det svært enkelt å finne og installere nyttig software (inkludert DE-er). Og funker det noenlunde feilfritt (erfaringer, anyone?), så er det vel egentlig god medisin mot nettopp fikling. :) I tillegg virker den ganske "ren" og lettdrevet, med få tilpasninger/plugins/extensions utover APTus - men det er bare mitt uverifiserte inntrykk.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
a_aa skrev (1 time siden):

Og funker det noenlunde feilfritt (erfaringer, anyone?), så er det vel egentlig god medisin mot nettopp fikling. :) I tillegg virker den ganske "ren" og lettdrevet, med få tilpasninger/plugins/extensions utover APTus - men det er bare mitt uverifiserte inntrykk.

Joda, men det blir fort klundrete når man bruker OSet som ett verktøy, men hvis man har linux som hobby eller i utforskningsfasen så er det jo greit ig prøve mye rart.

Skrevet

Modifisert Gnome, nå som systemet er 90% oppe å gå så tenkte jeg å vise fram hva som er mulig med litt forskjellige extensions

desk01.thumb.png.1e19ff948f6e367b1a530cbfeec5df19.pngext01.png.03c16d607d17085f8c0ca49ccd2443a4.png

• Liker 2
Skrevet

Hyprland og Niri er next level, redigering i emacs, terminalen mm

For den som fordyper seg, det blir EKSTREMT pent til slutt :)

• Hjerte 1
Skrevet
vortex skrev (7 minutter siden):

Stabilt?

Hw har du?

Dette er på en Lenovo Ideapad med Ryzen 3500u CPU.

Det er dønn stabilt og for mitt bruk er det ingen problemer, mangler ennå litt features. Men det er ukentlige oppdateringer av DE så ting blir gradvis bedre og bedre.

Hadde Pop OS installert på en kraftigere maskin tidligere som jeg spiller spill fra Steam med, men jeg byttet det ut med Bazzite på den maskina da det var en del problemer med spill og COSMIC. Jeg regner med dette ordnes etter hvert og da er det godt mulig jeg bytter ut Bazzite med Pop OS igjen på den maskina.

• Liker 2
Skrevet
4 minutes ago, tflovik said:

Dette er på en Lenovo Ideapad med Ryzen 3500u CPU.

Det er dønn stabilt og for mitt bruk er det ingen problemer, mangler ennå litt features. Men det er ukentlige oppdateringer av DE så ting blir gradvis bedre og bedre.

Hadde Pop OS installert på en kraftigere maskin tidligere som jeg spiller spill fra Steam med, men jeg byttet det ut med Bazzite på den maskina da det var en del problemer med spill og COSMIC. Jeg regner med dette ordnes etter hvert og da er det godt mulig jeg bytter ut Bazzite med Pop OS igjen på den maskina.

Kjører den Ideapaden også AMD Graphics? Det er jo en litt eldre cpu modell så det kan være grunnen til at det er stabilt

Skrevet (endret)

Litt mer om Debian-baserte SparkyLinux: Her er en som viser skifte av skrivebordsmiljø fra LXQt til Cinnamon (Classic) ved hjelp av Sparky APTus - tror han kjører SparkyLinux Stable 8.2 (6.12.69 Debian13). Video hopper til oppstart av APTus:

Det virket jo veldig enkelt for en linux-rebegynner (i praksis nybegynner) som meg :) Samtidig: Liker dårlig at installasjonen har ufravikelige regler* for passordlengde/-kompleksitet, og synes ikke systemet virker veldig snappy? Kan tenkes at førstegangsstart og VM-installasjon gjør det litt mindre responsivt. Ble litt mer usikker på om jeg skal teste den selv med en full installasjon.

Ellers ser det ut som at fyren som videotester SparkyLinux har sin egen distro - LinuxHub Prime - som likner på SparkyLinux i den forstand at den legger opp til at bruker også der kan veldig enkelt installere mange ulike skrivebordsmiljø. Den er imidlertid Arch-basert, fåes kun i rolling-versjon (mye nyere) og har en brukerbase som er en god del mindre enn den ikke særlig store basen til SparkyLinux. Han bruker siste del av videoen til å informere om LinuxHub Prime og hvordan arbeidet hans med den kan støttes.

*: Etterskrift - følgende melding kan leses i Sparkyforumet: "Due to reported issues with password length and strength in Calamares, the libquality option has been disabled; as of now (20260218), Calamares accepts even 1-character passwords. To take advantage of this, update the calamares package in Sparky 8 or 9 in a live session, before running Calamares." Da er visst ikke reglene i Calamares-installeren så ufravikelige lenger likevel :), må bare kjøre en update før installering.

Endret av a_aa
Etterskrift.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

En veldig bra distro som bruker debian er MX Linux. Det kan tenkes at en del som bruker Ubuntu eller Ubuntu baserte distroer har lyst å bruke denne.

https://mxlinux.org/

Et annet alternativ er Linux Mint sin variant LMDE som bruker debian.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Nå er det ganske lenge siden sist jeg brukte Debian (Edit: Woody var siste), men da var det en veldig bakstreversk distro der absolutt alt måtte settes opp og konfigureres manuelt. Sikkert artig om man hater auto-deteksjon og brukervennlighet, men nå har jeg blitt så gammel at jeg ikke gidder å bruke en dag på å få skjermkortet til å virke.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Skrevet
vortex skrev (10 timer siden):

Kjører den Ideapaden også AMD Graphics? Det er jo en litt eldre cpu modell så det kan være grunnen til at det er stabilt

Ja den har AMD Graphics, men har også kjørt den på nyere HW, Amd Ryzen 7 8845HS. FUnket like bra der foruten det med spilling.

Skrevet
Fibonacci skrev (8 timer siden):

Nå er det ganske lenge siden sist jeg brukte Debian (Edit: Woody var siste), men da var det en veldig bakstreversk distro der absolutt alt måtte settes opp og konfigureres manuelt. Sikkert artig om man hater auto-deteksjon og brukervennlighet, men nå har jeg blitt så gammel at jeg ikke gidder å bruke en dag på å få skjermkortet til å virke.

Debian var den siste(desember?) distroen jeg satt opp på fysisk hardware og det var nesten ingenting som måtte settes opp manuelt av hardware. Jeg har noe software-greier(skulle gjerne hatt inn steam og jottacloud, men jeg har egentlig ikke hatt tid til å sette meg ned med det). Eneste HW-mikket jeg har sett så langt er at hibernate ikke virker alltid. Lurer på om det har noe med swap å gjøre..men igjen, tid..

• Liker 1
Skrevet (endret)
ZiggyStar skrev (15 timer siden):

Hvorfor vil man egentlig satse på alle disse utallige som er basert på Debian i stedenfor Debian?

Debian er regnet for å være for vanskelig å bruke for mange. F.eks MX Linux legger til ting som gjør det lettere å bruke.

Jeg har ikke brukt de selv, men har inntrykk av at Debian krever mer installasjon fra kommando linje.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet (endret)
14 hours ago, ZiggyStar said:

Hvorfor vil man egentlig satse på alle disse utallige som er basert på Debian i stedenfor Debian?

Det har ikke "ooh shiny"-appell ut av boksen, så du hører ikke om den fra distro-hopperene.

Men Debian er der man ender opp når man har lært litt. Når man er ferdig å hoppe, og vil ha noe som følger sine egne no-nonsense regler og bare virker.

På server og container-siden er det sjelden jeg ser man frivillig tar seg bryet med å rote med noe annet enn Debian eller Alpine. Da har man sannsynligvis rotet seg borti noe uergonomisk legacy-greier.

Endret av MailMan13
Skrevet

Skulle jeg valgt mellom bleeding edge og stable release så hadde jeg nok alltid valgt stable, bleeding edge har så mange fallgruver.

Men en ting er stable VS henge etter, jeg vil si debian absolutt er stable som f…! Men de henger etter på oppdateringer.

Fks Ubuntu med flatpaks eller Mint, er mer stable / rolling release og oppdatert

• Liker 1
Skrevet
MailMan13 skrev (2 timer siden):

På server og container-siden er det sjelden jeg ser man frivillig tar seg bryet med å rote med noe annet enn Debian eller Alpine. Da har man sannsynligvis rotet seg borti noe uergonomisk legacy-greier.

RHEL derivater som Almalinux og Rockylinux er vanlig. Jeg bruker linux masse på jobb og 99% er RHEL/Centos/Alma/Rocky. Der jeg får velge selv er det Alma, men jeg er også glad i Debian :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...