Gå til innhold

BMW i4 M50/edrive40 tråden!


Bjerknez

Anbefalte innlegg

obygda skrev (1 time siden):

Ingen som vifter med armene etter deg om du kjører BMW...

Ellers er i4 bygget på fossil plattform..er noe åpen under og inne er det trangt. Videre er den veldig lav..så du skal ikke dra denne ut på grusveier på fjellet. Men den kjører bra på asfalt..og gir vel mer kjøreglede enn model Y der.

Verditap er vanskelig å vite. Elbiler endrer seg så raskt.

Er 13 cm lav bakkeklaring? Model Y har 16 om du lurte.

 

Videoannonse
Annonse

Min erfaring så langt er at i4 M50 ikke er spesielt egnet til litt røffe grusveier. jeg har allerede ringt Falk en gang. Ikke for at jeg satt meg fast, men fordi jeg fikk en stein som kilte seg fast mellom skive og en metallplate.

Han som kom fra Falk sa at dette var et ganske vanlig problem med BMW og noen andre biltyper han nevnte da bremseskjold (eller hva han kalte det... husker ikke) var formet som en "trakt" og at det lett havner stein der. 

Han måtte av med hjulet og slå ut steinen med hammer og meisel. Jeg har kjørt den aktuelle sandveien i alle år og dette har regelrett aldri skjedd før. 

Bakkeklaringen er nok grei nok til vanlige grusveier, men den er generelt for lav hvis man skal opp på hytta på fjellet vinterstid.

Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

12,5cm er ikke veldig lavt for den type bil. Det finns lavere.

Tesla Model 3 128mm, BMW i4 125mm, Audi Etron GT 125mm (i laveste pos) , Porsche 911 100mm, Mercedes AMG GT63 110mm 

Ja, var litt det jeg stussa på. Er vel ballpark i det området de aller fleste biler som ikke er SUV. 

Jeg husker jeg vurderte EQC en periode, der var det 88mm på det laveste under bilen. Der skulle det ikke så mye til å subbe nedi, til tross for SUV-formen.

Hm, ja, bakkeklaring har jeg faktisk ikke tenkt så mye på - men er jo en del på fjellet på sommeren og da hender det jo at man kommer over litt ymse grusveier. Således er det kanskje noe risikabelt med en i4 og noe mer safe med en Model Y. 
Nå har jeg en Model 3 i dag og har ikke hatt nevneverdige problemer bakkeklaringen på denne - men jeg lå bak en i4 i stad og la merke til hvor langt nede det virket som akslingen mellom hjulene lå (?). 


Nå skal vel BMW komme med nye biler fremover som ikke er basert på fossilbilene - og da vil det muligens slå inn på prisene til i4, i5, ix3 osv? Ny type ix3 kommer vel allerede i slutten av 2025 mener jeg å ha lest? Men sånn kan man jo forsåvidt holde på hele tiden - det kommer jo alltid noe nytt..

 

 

 

 

Pære- skrev (1 minutt siden):

Hm, ja, bakkeklaring har jeg faktisk ikke tenkt så mye på - men er jo en del på fjellet på sommeren og da hender det jo at man kommer over litt ymse grusveier. Således er det kanskje noe risikabelt med en i4 og noe mer safe med en Model Y. 
Nå har jeg en Model 3 i dag og har ikke hatt nevneverdige problemer bakkeklaringen på denne - men jeg lå bak en i4 i stad og la merke til hvor langt nede det virket som akslingen mellom hjulene lå (?). 


Nå skal vel BMW komme med nye biler fremover som ikke er basert på fossilbilene - og da vil det muligens slå inn på prisene til i4, i5, ix3 osv? Ny type ix3 kommer vel allerede i slutten av 2025 mener jeg å ha lest? Men sånn kan man jo forsåvidt holde på hele tiden - det kommer jo alltid noe nytt..

 

 

 

 

Vanlige grusveier er jo helt uproblematisk. Men steder jeg aldri har subbet nedi tidligere med noen av bilene jeg har hatt så subber I4 nedi. Det skal ikke rare snæmengden til før du blir en plog og snøen samler seg underst i grillen forran og den får du ikke ut med det første da det ikke er noen plass for snøen og ta videre. 

Jeg hadde to store isklumper som dannet seg inni der nå i vinter. Disse fikk jeg ikke ut før dem smeltet. 

Så bilen har helt klart sine bakdeler, men så er det som nevnt ikke noen SUV dette. Langt i fra. 

Syar-2003 skrev (57 minutter siden):

12,5cm er ikke veldig lavt for den type bil. Det finns lavere.

Tesla Model 3 128mm, BMW i4 125mm, Audi Etron GT 125mm (i laveste pos) , Porsche 911 100mm, Mercedes AMG GT63 110mm 

Porsche 911 100mm gir lite mening når du ikke spesifiserer mer. Det er så mange variable med årsmodell, type, felger/dekk og senkning fra fabrikk. Jeg har hatt de to siste modelle av 2S/4S senket fra fabrikken, men med frontlift har de vært problemfrie så lenge man bruker hodet.

Jalla21 skrev (2 minutter siden):

Porsche 911 100mm gir lite mening når du ikke spesifiserer mer. Det er så mange variable med årsmodell, type, felger/dekk og senkning fra fabrikk. Jeg har hatt de to siste modelle av 2S/4S senket fra fabrikken, men med frontlift har de vært problemfrie så lenge man bruker hodet.

Det var kun for å illustrere at i4M50 ikke er skrekkelig lav og var det første 911 road clearance som kom i google.
EN ikke spesifisert 911 modell har en bakkeklaring på 100mm - okay 😉

Syar-2003 skrev (7 minutter siden):

Det er ganske mange som installerer senkesett på i4 M50, H&R , Eiback eller AC-Schitzer. 
Men de kjører nok ikke offroad og i skauen.

Ja, det er det nok. Den ser jo vesentlig mer "sportslig" ut når den er nærmere bakken. Men da blir den nok fint lite egnet til annet enn asfalt :) 

Mhp bakkeklaring så er det jo en slik at i4 vs Model y stiller i 2 ulike klasser her. Jeg vil gjerne ha i4,men jeg vet også at da vil jeg få problemer enkelte ganger pga bakkeklaring. 

Det regner jeg alle som vurderer i4 er klar over..en flott bil å kjøre..men kan ikke kjøres overalt på alle type veier i Norge dessverre. Har du 16,17 cm bakkeklaring så er du mer safe.

Model Y er en bil jeg aldri vil kjøpe pga Musk og at den er amerikansk. Og i4 er for lav...litt kjedelig det der.

  • Liker 1
40 minutes ago, Bjerknez said:

Da er vel trolig Polestar det som kanskje er nærmest. Hvor høy den er vet jeg dog ikke. Evt. Volvo EX30. EX30 får du for litt i overkant av 500.000 for toppmodellen.

Om man går god for kinabil kan man jo også Vurdere Zeekr X som er Volvo EX30 bare litt større og mere finesser.

Bjerknez skrev (4 timer siden):

Min erfaring så langt er at i4 M50 ikke er spesielt egnet til litt røffe grusveier. jeg har allerede ringt Falk en gang. Ikke for at jeg satt meg fast, men fordi jeg fikk en stein som kilte seg fast mellom skive og en metallplate.

Han som kom fra Falk sa at dette var et ganske vanlig problem med BMW og noen andre biltyper han nevnte da bremseskjold (eller hva han kalte det... husker ikke) var formet som en "trakt" og at det lett havner stein der. 

Han måtte av med hjulet og slå ut steinen med hammer og meisel. Jeg har kjørt den aktuelle sandveien i alle år og dette har regelrett aldri skjedd før. 

Bakkeklaringen er nok grei nok til vanlige grusveier, men den er generelt for lav hvis man skal opp på hytta på fjellet vinterstid.

Stein mellom skive og bremseskjold har jeg fått på nært alle nyere biler jeg har eid, Volvo V60 PHEV, Nissan Leaf, Kia E-Soul og BMW i4. I de aller aller fleste tilfeller så er det nok å kjøre litt frem og tilbake for å fjerne steinen fra bremseskjoldet, har enda ikke måtte av med hjulet på noen av bilene etter å ha fått en stein kilt mellom der. Om en er riktig uheldig å får det skikkelig kilt så holder det ofte å bare stikke noe mellom rillene i felgene og presse ut bremseskjoldet litt så faller det ut. 

Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Stein mellom skive og bremseskjold har jeg fått på nært alle nyere biler jeg har eid, Volvo V60 PHEV, Nissan Leaf, Kia E-Soul og BMW i4. I de aller aller fleste tilfeller så er det nok å kjøre litt frem og tilbake for å fjerne steinen fra bremseskjoldet, har enda ikke måtte av med hjulet på noen av bilene etter å ha fått en stein kilt mellom der. Om en er riktig uheldig å får det skikkelig kilt så holder det ofte å bare stikke noe mellom rillene i felgene og presse ut bremseskjoldet litt så faller det ut. 

Å nei du. Den steinen jeg hadde var kilt fast så hardt at man måtte frem med hammer og meisel. Å kjøre frem og tilbake prøvde jeg flere ganger. Var ikke mulig. 

Har opplevd det samme EN gang tidligere med VW Touran, men den forsvant når jeg kjørte frem og tilbake. 

Bjerknez skrev (1 time siden):

Da er vel trolig Polestar det som kanskje er nærmest. Hvor høy den er vet jeg dog ikke. Evt. Volvo EX30. EX30 får du for litt i overkant av 500.000 for toppmodellen.

Polestar har vel 15.4 cm bakkeklaring.

Den er mer robust i så måte enn i4,men verdifall er vel muligens høyere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...