Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?


Mercruiser

Anbefalte innlegg

Skrevet
Svein M skrev (13 minutter siden):

For Sandvik ulykken så kan fører ha sittet mellom fremsetene og da ha full tilgang til gass og brems med venstre fot. Så er spørsmålet om han da trykket gass til 100%, og holdt den i 3 sekunder som bilens data viser. Vel det kan vel hende at han ikke klarer å slippe gassen i den situasjonen.

Det, samtidig som han mest sannsynligvis har blitt kastet bakover i setet, mens bilen har flydd veggimellom?

Jeg finner det lite trolig at han samtidig skal kunne ha trått pedalen helt i bunn og stått på gassen samtidig. Sier ikke det er plent umulig, bare veldig lite sannsynlig.

Det hadde selvsagt hjulpet betraktelig på om et innvendig kamera kunne slått fast hvor eier var gjennom hele hendelsesforløpet.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
barfoo skrev (1 time siden):

Og det er problematisk - spesielt fordi det kan vere passasjer som må reagere. Det burde faktisk vere universell og identisk måte i alle biler - godt synleg.

Det er bremsen og håndbrems som kan brukes til å stoppe en bil. Det kan også være nyttig å flytte girvelger fra D til N eller P.

Skrevet
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Det er vel ingen som har sagt at sensorene viser feil, men at de muligens får input pga elektrisk feil som kan skyldes krypstrøm pga fuktighet. Altså registrerer "gasstrykk" som ikke nødvendigvis er utført fysisk men oppstår pga krypstrøm.

Det er jo som påstått i flere av tilfellene at de har forsøkt å trykke bremsen, uten at dette har hjulpet. I mange av tilfellene har dog bilen stoppet i en hindring (murvegg eller annen bil) før bilfører har rukket å reagere.

Noen av de hendelsene har altså skjedd der fører mener de ikke har rørt pedalene (vært på veg ut av bilen). Og i Sandvika-ulykken er det da tvil om vedkommende i det hele tatt har rukket frem til pedalene før bilen har skutt fart, og vedkommende døde i hendelsen. Den sjåføren har altså ikke vært i førersetet ifølge de sensorene som skulle registrert dette, og som virker i ettertid.

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har forsøkt å lete opp ulykker med bilen, men de som jeg har lest om her hjemme har typisk skjedd i forbindelse med parkering. Altså områder med små rom, og mye å følge med på.

Hvor er ulykkene med samme type bil under andre omstendigheter? Finnes de?
Det er ikke første gang personer klarer å gjøre med rart og ulogisk på en parkeringsplass og/eller parkeringshus, men som det allerede er sagt mange ganger i tråden så skjer ting uhyre momentant på de fleste elbiler. Og så er det noe som heter smitteeffekten som vi tydelig så når det stadig skjedde noe med Prius rundt 2010. Noen av sakene var helt sikkert reelle, mens andre ikke var det.

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Det, samtidig som han mest sannsynligvis har blitt kastet bakover i setet, mens bilen har flydd veggimellom?

Jeg finner det lite trolig at han samtidig skal kunne ha trått pedalen helt i bunn og stått på gassen samtidig. Sier ikke det er plent umulig, bare veldig lite sannsynlig.

Det hadde selvsagt hjulpet betraktelig på om et innvendig kamera kunne slått fast hvor eier var gjennom hele hendelsesforløpet.

Ut fra bilde inni slike biler så ser det ut til at en kan sitte mellom setene nær nok pedalene. Ulykkesbilen hadde flyttet førerstol litt bakover. Jeg er usikker på hva som vil skje om en gir gass i en slik possisjon, men overkroppen vil nok falle bakover til den treffer ryggen på setene. Beina vil trolig ikke flyttes bakover. Det så kan skje er at beina presses fremover, altså at en blir låst mot gasspedalen. (om rumpe/lår sitter på noe og en ikke glir bakover så kan føtter presses fremover når bilen akselererer)

Bilen starter på vanlig måte ved å holde på brems og sette bil i "D". Bilen bryr seg ikke om hvor fører er, bare at nøkkel er i bilen.

Endret av Svein M
Skrevet
Svein M skrev (2 minutter siden):

Ut fra bilde inni slike biler så ser det ut til at en kan sitte mellom setene nær nok pedalene. Ulykkesbilen hadde flyttet førerstol litt bakover. Jeg er usikker på hva som vil skje om en gir gass i en slik possisjon, men overkroppen vil nok falle bakover til den treffer ryggen på setene. Beina vil trolig ikke flyttes bakover. Det så kan skje er at beina presses fremover, altså at en blir låst mot gasspedalen.

Bilen starter på vanlig måte ved å holde på brems og sette bil i "D". Bilen bryr seg ikke om hvor fører er, bare at nøkkel er i bilen.

Så kroppen flyr bakover mens foten fremdeles presses fremover, fremfor å fly bakover sammen med resten av kroppen? Og da på den pedalen som er vanskeligst å treffe pga vinkelen man har på foten når man prøver å buksere seg på plass? Husk at det er en midtkonsoll mellom der man skal skritte over, som delvis skjuler gasspedalen. Fysisk så høres dette ut som den sprøeste tanken...! ;)

Jeg tenker som så at når man prøver å flytte seg over fra passasjerplassen til førerplasssen, så er det naturlig å sette foten til venstre der det ikke er pedaler for å få plass til høyre fot når man har fått plassert bakenden i setet. Så dersom man feiltråkker på en pedal med venstre fot, så er det bremsepedalen som er den man mest sannsynlig treffer.

Men altså, oppi det hele skal man altså treffe bremsen først, komme borti girvelgeren og så komme borti gassen, noe NAF-folkene var helt ute av stand til, med sine folk som var omtrent samme størrelse som eier.

  • Liker 1
Skrevet
Jalla21 skrev (51 minutter siden):

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har forsøkt å lete opp ulykker med bilen, men de som jeg har lest om her hjemme har typisk skjedd i forbindelse med parkering. Altså områder med små rom, og mye å følge med på.

Hvor er ulykkene med samme type bil under andre omstendigheter? Finnes de?
Det er ikke første gang personer klarer å gjøre med rart og ulogisk på en parkeringsplass og/eller parkeringshus, men som det allerede er sagt mange ganger i tråden så skjer ting uhyre momentant på de fleste elbiler. Og så er det noe som heter smitteeffekten som vi tydelig så når det stadig skjedde noe med Prius rundt 2010. Noen av sakene var helt sikkert reelle, mens andre ikke var det.

Det blir vel mest sannsynlig ved parkering man opplever at bilen skyter av gårde samtidig som man åpner bildøra for å gå ut? Samtidig er det biler man ikke selv styrer om motor går av på (derav min kritikk mot biler uten start/stopp-knapp man nå aktivere). En slik knapp kunne sikkert hindre mange av disse situasjonene.

Er da flere tilfeller der bilen tilsynelatende har skutt fart og flydd av veien. Siste sak er jo om han Teslaføreren som skjenet ut på høyre side av veien og så hoppet bilen over veien og inn i skogen på venstre siden. Han hadde jo ikke tenkt tanken på at bilen kunne feile, så han så kun for seg at den dårlige foten hans hadde rykket til, men som han i ettertid mistenker har gasset på av seg selv som i flere av disse andre sakene.

Taxien i Bergen som kjørte i lengre til over Torgallmenningen, der har vel bremselyset vært på tilnærmet konstant, mens bilen likevel har skutt fart fremover og ikke lystret bremsene. 

Sikkert flere og, men som jeg ikke kommer på for øyeblikket.

Skrevet
sedsberg skrev (49 minutter siden):

Kinerserne har i det minste løst problemet med batteribranner da. 😛

  Vis skjult innhold

 

 

Tenker meg at det er den nye torpedoen som de skyter ut på alle og en hver som er i nærheten.
Blir som å skyte en bombe inn i en tankbil eller et buss skur.
Kineserne har ikke tenkt så mye på hva som skjer etter at batteriet er skutt ut.

Skrevet (endret)
halnes1 skrev (9 minutter siden):

Tenker meg at det er den nye torpedoen som de skyter ut på alle og en hver som er i nærheten.
Blir som å skyte en bombe inn i en tankbil eller et buss skur.
Kineserne har ikke tenkt så mye på hva som skjer etter at batteriet er skutt ut.

Så på det innslaget som en hoax/spøk. Tror ikke det er reelt... Men godt mulig jeg tar feil, kasta ikke bort noe tid på å søke for å se om dette var reelt eller en spøk... ;) 

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Det, samtidig som han mest sannsynligvis har blitt kastet bakover i setet, mens bilen har flydd veggimellom?

Jeg finner det lite trolig at han samtidig skal kunne ha trått pedalen helt i bunn og stått på gassen samtidig. Sier ikke det er plent umulig, bare veldig lite sannsynlig.

Det hadde selvsagt hjulpet betraktelig på om et innvendig kamera kunne slått fast hvor eier var gjennom hele hendelsesforløpet.

Det er særdelese sannsynlig, da det er et veldig naturlig handlingsmønster i en slik situasjon, noe både SVV og Volvo selvfølgelig vet. 

Skrevet
44 minutes ago, Snowleopard said:

Det blir vel mest sannsynlig ved parkering man opplever at bilen skyter av gårde samtidig som man åpner bildøra for å gå ut? Samtidig er det biler man ikke selv styrer om motor går av på (derav min kritikk mot biler uten start/stopp-knapp man nå aktivere). En slik knapp kunne sikkert hindre mange av disse situasjonene.

Hvilke biler er det som ikke har start/stopp knapp? På Tesla trykker man "park" for å slå av motoren. Antar det er likt på en del andre elbiler. Det er riktignok på touchskjerm, men helt ekvivalent en fysisk knapp.

44 minutes ago, Snowleopard said:

Er da flere tilfeller der bilen tilsynelatende har skutt fart og flydd av veien. Siste sak er jo om han Teslaføreren som skjenet ut på høyre side av veien og så hoppet bilen over veien og inn i skogen på venstre siden. Han hadde jo ikke tenkt tanken på at bilen kunne feile, så han så kun for seg at den dårlige foten hans hadde rykket til, men som han i ettertid mistenker har gasset på av seg selv som i flere av disse andre sakene.

Leste den saken. Den ble jo undersøkt. Det sto ikke i saken hva dataene viste, men i og med at myndighetene hadde tilgang til dataene og konkluderte at fører hadde en medisinsk episode som førte til at gassen ble tråkket i bunn må man anta at dataene viste at gassen ble tråkket i bunn. Jeg har sympati med at man ikke kan skjønne at kroppen sin har hatt en medisinsk episode og har gjort noe uventet, men det er noe føreren bør jobbe med.

44 minutes ago, Snowleopard said:

Taxien i Bergen som kjørte i lengre til over Torgallmenningen, der har vel bremselyset vært på tilnærmet konstant, mens bilen likevel har skutt fart fremover og ikke lystret bremsene. 

Bremsene ble ikke aktivert. Man vet det utifra at bilen ikke stoppet, og bremsene ble undersøkt i etterkant og var i god stand.

Skrevet (endret)

Om bilen står i "N" eller "P" så vil vel ikke bilen kunne kjøre på motor. I tillegg så bør parkeringsbremse være på, men den går vel på når bilen står i "P".

En forskjell fra bensin/diesel er vel at de kunne stå i gir, mens for en elbil er det vel kun håndbremse.

Endret av Svein M
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (1 time siden):

Så på det innslaget som en hoax/spøk. Tror ikke det er reelt... Men godt mulig jeg tar feil, kasta ikke bort noe tid på å søke for å se om dette var reelt eller en spøk... ;) 

Husker jeg så det for en liten stund siden og tror faktisk det var en statlig forskning gruppe.

China Automotive Technology and Research Center (CATARC) is a science research institute established in 1985 to meet China’s need of managing the automotive industry and now belongs to SASAC (State-owned Assets Supervision and Administration Commission of the State Council)

Endret av halnes1
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Hvilke biler er det som ikke har start/stopp knapp? På Tesla trykker man "park" for å slå av motoren. Antar det er likt på en del andre elbiler. Det er riktignok på touchskjerm, men helt ekvivalent en fysisk knapp.

Så vidt meg bekjent slår ikke Teslaen seg av før man faktisk åpner døren, så den er sånn sett på så lenge man fremdeles befinner seg i bilen.

Volvo har vel en start/stopp-knapp, men den har vel i praksis u\ingen reell funksjon. Tilsvarende er det vel med VW/MEB-bilene og.

Så er altså flere biler som slår seg på uavhengig av bruk av startknapp. Og samme med å slå av bilen. Fører har ikke total kontroll her. Noen er helt overbevist om at dette er "bilkjøring 2.2", mens andre, som meg selv, mener det er litt skremmende at man ikke kan slå av bilen helt og fullstendig, slik at bil ikke har mulighet til å overstyre dette.

Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Leste den saken. Den ble jo undersøkt. Det sto ikke i saken hva dataene viste, men i og med at myndighetene hadde tilgang til dataene og konkluderte at fører hadde en medisinsk episode som førte til at gassen ble tråkket i bunn må man anta at dataene viste at gassen ble tråkket i bunn. Jeg har sympati med at man ikke kan skjønne at kroppen sin har hatt en medisinsk episode og har gjort noe uventet, men det er noe føreren bør jobbe med.

Kanskje du skal lese saken en gang til. Dessuten, er ikke uvanlig at helsepersonell skriver ting uten at det faktisk er reelt undersøkt. Her har vel sjåføren tenkt litt i ørska når det stod på, sagt noe om at det eneste han kan tenke seg til var at det skjedde. Det er ofte nok til at en lege konkluderer, uten å faktisk undersøke. 

Eier/fører har dog aldri helt vært skråsikker på at det skjedde, ikke tenkt på at det kan være feil ved bilen, men nå blir i tvil om det var bilen som feilet, som reell årsak.

Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

Bremsene ble ikke aktivert. Man vet det utifra at bilen ikke stoppet, og bremsene ble undersøkt i etterkant og var i god stand.

Hjelper lite at bremsene er i god forfatning, når bruker mener at han har brukt de, men bilen ikke har reagert. Sjåføren påstår jo at bremsen ble brukt, men ikke fungerte, ergo må ha blitt overstyrt av bilens computer. Altså at gassen har overstyrt bremsene.

 

Men altså, her er mye som er i gråsone, så enten så er man

1: hellig overbevisst om at teknologien er tilnærmet ufeilbarlig og det da MÅ være sjåføren som tar feil i alle disse situasjonene.

2: andre av oss er tydeligvis mer åpen for at feil kan forekomme, og da spesielt om fukt kommer til uten at komponenter er tilstrekkelig beskyttet mot dette. 

3: Så er det selvsagt en tredje vurdering på dette, som noen har mer enn antydet at gjelder meg, selv om jeg mener det er total feilslutning, og slikt man skriver for å "fordumme" den man diskuterer med, at man tror det er snakk om konspirasjonsteorier og BIAS.

Skrevet
Svein M skrev (1 time siden):

Jeg er enig NAF i det at det er lite trolig å starte bilen ved et uhell. Men det kan tenkes at fører startet å kjøre (holde bremse, og sette gir i "D") med vilje fra plass mellom forseter.

Vedkommende hadde ryggproblemer, mener jeg å ha lest(?) Kanskje det var for tungvint å komme seg over i førersetet, og for smertefullt. Så han hadde til hensikt å bare kjøre bilen fram 2-3 meter vha venstrefoten, for deretter å gå ut igjen og sette seg inn på normal måte på førersiden.

Da måtte han med hensikt ha tråkket inn bremsen med venstre fot, slått på bilen, deretter flyttet foten til fartspedalen. Det er ikke vanskelig å forestille seg at det da kan gå litt i surr. Bilen skyter fart, du mister balansen, rekker ikke flytte foten eller tenke at du tråkker på feil pedal, og øyeblikket etter går det rett i veggen.

Angående setesensor og airbag. Var det ikke så at utløsing av airbag foregår uavhengig av setesensoren? At det er andre kriterier som bestemmer hvilke airbager  som blåses opp. Det ville være dårlig design om en defekt setesensor hindrer airbag å løse ut. Hvorfor skulle det være viktig å ikke løse ut en airbag der det ikke sitter noen?

Skrevet (endret)
50 minutes ago, Svein M said:

Om bilen står i "N" eller "P" så vil vel ikke bilen kunne kjøre på motor. I tillegg så bør parkeringsbremse være på, men den går vel på når bilen står i "P".

En forskjell fra bensin/diesel er vel at de kunne stå i gir, mens for en elbil er det vel kun håndbremse.

Parkeringsbremsen vil være på i de fleste tilfeller om en bil står i giret P,
Men ellers er det kun software som styrer om motoren skal gå fremover eller bakover eller stå stille.

Kun kretskort som bestemmer alt basert på input..

En elmotor knuser lett "park giret" på en elbil om den klikker og gir full gass. Det er bare en liten splint som skal holde bilen i ro og elmotorene er latterlig sterke.

En fossil bil må ha en girkasse hvor man mekanisk må flytte på tannhjul og clutcher for å bytte på slikt som gir litt redundans.

Endret av Complexity

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...