Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?

Mercruiser

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (På 22.12.2025 den 11.22):

Kjøle/varme systemet er jo en av de store tingene som bilfabrikantene måtte designe helt fra scratch når de begynte å levere elbiler, så det er noe å være obs på når man velger seg elbil utenfor garanti.

Kanskje lurt å ta med en tempmåler når man prøvekjører bruktbil og sjekke at det kommer riktig lufttemp ut av dysene i de forskjellige sonene i bilen.

VW har en designblunder på sensorer i hvac på e-golf, som gjør at det er skummelt for privatøkonomien å kjøre rundt i en aldrende slik en.

Ford har innrømmet at hvac systemet i mach-e var satt sammen av deler de fant i hyllene, og mangler helhetlig tankegang.

Tesla, har problemer med levetiden på PTC elementet på biler uten varmepumpe. Og de hadde en del kvalitetsproblemer på varmepumpene de første par årene i model Y sine production runs

Polestar hadde en stor og langvarig tilbakekalling på hvac systemet sitt i 21.

Ja, og de er ganske så avanserte blitt. Mange deler som skal fungere sammen til enhver tid. Kompressoren er jo varmepumpemotoren så var ikke akkurat vanskelig å merka at noe var feil.

Hørte også en mye høyere og litt annerledes during i bilen under forvarming. Og ja det er absolutt noe å være obs på. Blir fort veldig dyrt dersom selve varmepumpa eller kompressoren ryker. 

Ja, er nok ikke bare Tesla som har hatt problemer med det. Kompressoren er vel den delen som får kjørt seg hardest, så kanskje ikke så rart at den ryker først. Men vet ikke om det er vanlig at det skjer etter 4 år eller om de pleier å holde noen år lengre til vanlig.

Nå har jeg hatt mye problemer generelt med min da de 4 årene jeg har eid den,  men har jo og vært heldig på en måte at det har skjedd nå. Samme kan neste eier bli når den nå har fått både ny kompressor, bærearmer foran og bak, med mer. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eksempel på bilde av xc40 der man ser pedaler. Er dette vanlig for en bil eller er dette ganske tett plassert? Det vil trolig ha en del sammenheng med risiko for ulykker. Hvis det virkelig stemmer som en del sier at dette rett og slett er "pedalforvirring", noe jeg anser som en ganske billig forklaring. 

Spoiler

b4095c82-bda1-4635-b7bb-795c8c6ef83c

Skrevet
15 hours ago, kremt said:

Eksempel på bilde av xc40 der man ser pedaler. Er dette vanlig for en bil eller er dette ganske tett plassert? Det vil trolig ha en del sammenheng med risiko for ulykker. Hvis det virkelig stemmer som en del sier at dette rett og slett er "pedalforvirring", noe jeg anser som en ganske billig forklaring. 

Hide contents

b4095c82-bda1-4635-b7bb-795c8c6ef83c

Mulig man kan bli litt lurt av bilder.

De ser litt knødd ut på Tesla Model 3 og men i praksis er de jo ikke det.

2024-tesla-model-3-long-range-rwd-108-66feb727303c0 (1).jpg

Skrevet (endret)

Jeg ville anta avstand mellom pedalene ikke har stor betydning for hvor ofte pedalforvirring inntreffer. Pedalforvirring er slik jeg skjønner det mer en mental greie, der man mener å gjøre en innøvde bevegelse med foten men i stedet gjør en annen innøvd bevegelse. Ville anta at det har større betydning med ting som om man må ha foten på bremsepedalen når man starter bilen, om man må bruke bremsepedalen for å sakke ned inn mot parkeringsplass, når/om bilen går fra hill hold til park, osv.

Altså sånn generelt hva bilen gjør for å hjelpe sjåføren å holde mental oversikt over hvilken pedal de har foten på, og hvor klar bilen er til å respondere på gass-input.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Skrevet
Iterion skrev (På 19.12.2025 den 13.22):

Nå er vel ikke dette en «alvorlig» feil, men det kunne blitt det dersom det hadde vært minusgrader og ikke plussgrader. Defekt varmepumpe som blåser ut kald luft og ille varm. Henta min Model 3 SR+ 2021 modell fra service her om dagen og oppdaga plutselig at bilen ikke klarte å varme opp kupeen, stoppa på 12-14c og dura mer enn vanlig.

Fikk bekrefta problemet igjen i går med en lengre kjøring at bilen kun blåste ut kald luft og ikke varm, uansett innstillinger på klimaanlegget og når jeg prøvde å sette klima på max. Så mest sannsynlig defekt varmepumpe etter rundt 4 år hos meg nå. 

Er den innafor 5 års garanti- og reklamasjonstid? Minner om at det ikke er noen km.grense på reklamasjon. Kun på garantien.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Complexity skrev (På 27.12.2025 den 12.20):

Mulig man kan bli litt lurt av bilder.

De ser litt knødd ut på Tesla Model 3 og men i praksis er de jo ikke det.

2024-tesla-model-3-long-range-rwd-108-66feb727303c0 (1).jpg

Model Y:

image.png.340df3b2399ae315b4dff2b8ca215e1b.png

Har aldri hørt om pedalforvirringsproblem på disse bilene.

Er vel bare Volvo som har alle disse eldre bilførerne...

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Pedalforvirring er så vanlig at det stort sett ikke er nyhetsverdig. Det gjelder enten man kaller det pedalforvirring eller uønsket aksellerasjon.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Forskjell på disse Volvoene og de andre er at en del mener man ikke har berørt noen pedal i det hele tatt på disse Volvoene og på tross av dette opplevd brå akselerasjon.

Bilen på Sandvika Storsenter er et stygt eksempel, her satt det ingen i førersetet ut fra informasjonen Simen ved SIMCO har fått ut..

Han fant ut at manglende airbagutløsning på førersiden er fordi det rett og slett ikke var noen i førersetet da det smalt, Volvo mente så at det ikke var noen vektsensor i førersetet.. Helt til Simen dro ut vektsensoren og viste frem den.

https://www.motor.no/aktuelt/sandvika-ulykken-her-er-vektsensoren-volvo-sa-at-ikke-finnes/330067

Volvo sitt gode rykte som en sikkerhetsorientert bilprodusent er vel i stor grad ødelagt nå

• Liker 2
Skrevet

Det satt en kar tilskrevs over midtkonsollen og prøvde å kjøre fram bilen. Så det stemmer jo at det ikke satt noen i førsersetet. 🙄 Og den sensoren i setet fungerer vel ikke som forrigling for airbag? Hvorfor skulle den gjøre det.

Skrevet
Dovreekspressen skrev (6 minutter siden):

Det satt en kar tilskrevs over midtkonsollen og prøvde å kjøre fram bilen. Så det stemmer jo at det ikke satt noen i førsersetet. 🙄 Og den sensoren i setet fungerer vel ikke som forrigling for airbag? Hvorfor skulle den gjøre det.

Poenget er vel at det burde være umulig å kjøre bilen uten noen i førersete, så ulykken skulle derfor ikke ha skjedd i det hele tatt.

At Volvo i tillegg ble avslørt i løgn vedrørende mangel (eller ikke) på vektsensor i førersetet, gjør jo ikke akkurat at det øker tillitten til selskapets uttalelser i saken.

Ingen forventer at airbagen på førersiden skal utløses, når det ikke sitter noen der. Men det er derimot bevis på nettopp at det ikke satt noen der.

Skrevet
Snowleopard skrev (46 minutter siden):

Poenget er vel at det burde være umulig å kjøre bilen uten noen i førersete, så ulykken skulle derfor ikke ha skjedd i det hele tatt.

Er det noen biler som fungerer slik da? Jeg tror jeg prøvde dette, ved å løfte rumpa opp, og bilen kunne kjøres fint.

At Volvo i tillegg ble avslørt i løgn vedrørende mangel (eller ikke) på vektsensor i førersetet, gjør jo ikke akkurat at det øker tillitten til selskapets uttalelser i saken.

Nå har ikke jeg noe behov for å forsvare Volvo her. Men kan det ha vært en misforståelse, eller en "lost in translation"? Bilen har ikke vektsensor som påvirker airbag. Men den påvirker setebeltevarsler f.eks.

Ingen forventer at airbagen på førersiden skal utløses, når det ikke sitter noen der. Men det er derimot bevis på nettopp at det ikke satt noen der.

Hvorfor skal den ikke løses ut om det ikke sitter noen der? Spiller det noe rolle når det smeller? Litt mer ødeleggelser, men man snakker vel ofte kondemnering uansett.

Men det satt jo ingen i setet. Mannen satt over midtkonsollen, og tråkket på pedalen(e) med venstre fot.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (59 minutter siden):

Volvo valgte vel samme  strategi som Støre. Det var ikke en løgn, det var bare en "feil"...

• Liker 2
Skrevet
Dovreekspressen skrev (7 minutter siden):

Men det satt jo ingen i setet. Mannen satt over midtkonsollen, og tråkket på pedalen(e) med venstre fot.

Holdt den t.o.m. inne 100% hele veien... Vet ikke hvordan det er med dere, men den aldrende mannen som satt så keitete til imponerer i hverfall meg skikkelig. Tviler på at jeg hadde greid det 100%. Hadde nok blitt både rykk og napp for min del, med den kraftige akselerasjonen og kræsj gjennom murvegg. Respekt!

Men dette er jo avklart av "ekspertisen" her, så ingen vits å gjenoppta den diskusjonen... 🫢

• Liker 1
Skrevet

Hvis man sitter "keitete" til og presser ned gasspedalen i revers. Hva skjer da? Tja... man kan bli presset fremover mot gasspedalen og har man ikke noe å feste andre benet mot så må man da støtte seg mot gasspedalen. Man får samme effekten som på motorsykkel når man blir hengende etter gassen ute av stand til å slippe gasspedalen pga. aksellerasjonen.

Skrevet
sedsberg skrev (11 minutter siden):

Hvis man sitter "keitete" til og presser ned gasspedalen i revers. Hva skjer da? Tja... man kan bli presset fremover mot gasspedalen og har man ikke noe å feste andre benet mot så må man da støtte seg mot gasspedalen. Man får samme effekten som på motorsykkel når man blir hengende etter gassen ute av stand til å slippe gasspedalen pga. aksellerasjonen.

Vil tro det er en klar forskjell der. Med MCen så griper man hardt om rattet for å holde seg til MCen, i bilen så vil man i stor grad slynges vekk fra det man ev. står på, så det burde gjort at ev. gasspådrag blir mindre. Og da skulle regen-bremsing og ført til redusert aks. Så mye som skurrer her.

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Vil tro det er en klar forskjell der. Med MCen så griper man hardt om rattet for å holde seg til MCen, i bilen så vil man i stor grad slynges vekk fra det man ev. står på, så det burde gjort at ev. gasspådrag blir mindre. Og da skulle regen-bremsing og ført til redusert aks. Så mye som skurrer her.

I en voldsom akselerasjon (som det rapporteres om i alle disse tilfellene) så skulle man tro at man blir presset bakover. Det har da alltid vært en universell sannhet når det gjelder spreke biler. Men det gjelder kanskje ikke på Volvo? Hva vet jeg? "Ekspertisen" har talt. 😉

• Hjerte 1
Skrevet
sedsberg skrev (20 minutter siden):

Ah, så du mener at bilen(e) akselererer bakover? Ja det kan jo forklare hvordan folk blir presset mot gasspedalen. Takk for oppklaringen. 😜

• Liker 1
Skrevet
Dovreekspressen skrev (28 minutter siden):

Er det noen biler som fungerer slik da? Jeg tror jeg prøvde dette, ved å løfte rumpa opp, og bilen kunne kjøres fint.

Forskjell på å løfte rumpa litt, og det å aldri ha vekt der i sjåførsetet. Skal jo, eller burde jo være en av funksjonene som skulle hindre bilen i å starte opp og kjøre av gårde. Slik det er på endel andre elbiler uten start/stopp-knapp.

Dovreekspressen skrev (30 minutter siden):

Nå har ikke jeg noe behov for å forsvare Volvo her. Men kan det ha vært en misforståelse, eller en "lost in translation"? Bilen har ikke vektsensor som påvirker airbag. Men den påvirker setebeltevarsler f.eks.

Volvo påstod jo det IKKE var setesensor der overhodet. Det var altså helt feil. Eller kan du påpeke hvor det skulle skjedd en "lost in translation" hen?

Dovreekspressen skrev (32 minutter siden):

Hvorfor skal den ikke løses ut om det ikke sitter noen der? Spiller det noe rolle når det smeller? Litt mer ødeleggelser, men man snakker vel ofte kondemnering uansett.

Fordi det ikke er behov for at den utløses da? Må nesten de som har designet bilen svare for. Det har dog vært snakk om at alle airbager skal løses ut ved ulykke som er såpass at airbager bør løse ut, bortsett fra når det er "feilvendt" barnesete i passasjersetet foran, nettopp for å hindre at f.eks. gjenstander eller personer skal få fly i retninger de ikke burde fly i.

Dovreekspressen skrev (36 minutter siden):

Gjorde han faktisk det, tråkket på pedalene? Poenget til eier/fører var vel å komme seg inn i bilen og setet for å så rygge ut på vanlig måte, men han kom seg jo aldri helt over.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...