Leo_ Skrevet 28. november 2025 Skrevet 28. november 2025 Hanhijnn skrev (På 6.10.2025 den 12.02): Det jeg finner mest utrolig er at folk hevder at en eldre herre som sitter overskrevs over midtkonsollen kan greie å holde presset på gasspedalen konstant over en såpass lang tid mens bilen skyter fart, kræsjer hardt, og fyker gjennom veggen. Jeg hadde neppe greid det, men han må ha vært en særdeles sterk og målbevisst kar. Du syns dette høres plausibelt ut? Jeg har sett video fra rekonstruksjon med identisk bil og fører med ca. samme kroppsbygning, cenarioet som er skissert stemmer eksakt med det som skjedde ved rekonstruksjonen.
Hanhijnn Skrevet 28. november 2025 Skrevet 28. november 2025 (endret) Leo_ skrev (7 minutter siden): Jeg har sett video fra rekonstruksjon med identisk bil og fører med ca. samme kroppsbygning, cenarioet som er skissert stemmer eksakt med det som skjedde ved rekonstruksjonen. Og der satt en eldre herre overskrevs over midtkonsollen mens han holdt presset på gasspedalen konstant mens bilen skøyt fart, kræsjet hardt, og føyk gjennom murveggen? Utrolig hva man kan få pensjonister til å gjøre nå til dags. 😅 Det er nok mulig, men for meg så høres det en smule usannsynlig ut. Endret 28. november 2025 av Hanhijnn 2
Leo_ Skrevet 28. november 2025 Skrevet 28. november 2025 Det var på flatmark på ei flystripe i Norge. Det satt i tillegg en i baksetet med innkoblet nødstopp for sikkerhet. Så ja, det var ekstremt nærme de faktiske forhold og gir et ekstremt plausibelt videobevis for det som skjedde.
Snowleopard Skrevet 28. november 2025 Skrevet 28. november 2025 Leo_ skrev (30 minutter siden): Det var på flatmark på ei flystripe i Norge. Det satt i tillegg en i baksetet med innkoblet nødstopp for sikkerhet. Så ja, det var ekstremt nærme de faktiske forhold og gir et ekstremt plausibelt videobevis for det som skjedde. Og det var 100% gasspådrag målt på systemet hele tiden? Hadde "sjåføren" gjort spesielle tiltak for å forberede seg til akselerasjonen for å klare å holde seg fast? Var sjåføren en gammel mann med hofteproblemer, eller en ung og sterk person? Ble det påtruffet hindere som etterligner det som skal ha hendt i ulykken, i form av å treffe hindere på veien? Eller var dette bare flatmark og ingen "hopp" eller større ujevnheter under turen? Jeg tenker på de kanter som vedkommende i saken må ha truffet på på sin vei frem til muren vedkommende brøyt gjennom? 1
Leo_ Skrevet 1. desember 2025 Skrevet 1. desember 2025 Snowleopard skrev (På 28.11.2025 den 10.59): Og det var 100% gasspådrag målt på systemet hele tiden? Hadde "sjåføren" gjort spesielle tiltak for å forberede seg til akselerasjonen for å klare å holde seg fast? Var sjåføren en gammel mann med hofteproblemer, eller en ung og sterk person? Ble det påtruffet hindere som etterligner det som skal ha hendt i ulykken, i form av å treffe hindere på veien? Eller var dette bare flatmark og ingen "hopp" eller større ujevnheter under turen? Jeg tenker på de kanter som vedkommende i saken må ha truffet på på sin vei frem til muren vedkommende brøyt gjennom? Det var 100% eller så godt som 100%. Jeg mener det var 7 forskjellige sjåfører og jeg kjenner den ene av dem personlig. Sjåførene opplevde alle å bli delvis klemt mellom setene under akselerasjon slik at det ble enda vanskeligere å flytte seg fra posisjonen. Ut fra videoen ser det ut som "bakovervinkelen" i ryggen gjør det vanskelig å flytte på beina. Det er i alle fall hevet over enhver tvil at cenarioet som er skissert er det absolutt mest plausible. 1
Snowleopard Skrevet 1. desember 2025 Skrevet 1. desember 2025 Leo_ skrev (2 timer siden): Det var 100% eller så godt som 100%. Jeg mener det var 7 forskjellige sjåfører og jeg kjenner den ene av dem personlig. Sjåførene opplevde alle å bli delvis klemt mellom setene under akselerasjon slik at det ble enda vanskeligere å flytte seg fra posisjonen. Ut fra videoen ser det ut som "bakovervinkelen" i ryggen gjør det vanskelig å flytte på beina. Det er i alle fall hevet over enhver tvil at cenarioet som er skissert er det absolutt mest plausible. Takk for svar. Kunne vært interessant å få sett videoen, men jeg tenker den sikkert er begrenset tilgang til...
Mercruiser Skrevet 19. desember 2025 Forfatter Skrevet 19. desember 2025 Ny hendelse med Volvo C40. https://www.nettavisen.no/nyheter/plutseleg-skaut-bilen-fart-av-seg-sjolv-hadde-ikkje-sjanse-a-stoppa/s/5-95-2788211?fbclid=IwY2xjawOyAG9leHRuA2FlbQIxMABicmlkETFCN2NkMWw5N2hHZTNXVDdxc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHkgAy32Y7TUFipL5Pl1egaEh0dUhSAh3bEii0MERXNseEDrTgS7vaa6TZMbz_aem_nToe3HjL8LpJArpE5NHdUQ
sedsberg Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 10 minutes ago, Mercruiser said: Ny hendelse med Volvo C40. https://www.nettavisen.no/nyheter/plutseleg-skaut-bilen-fart-av-seg-sjolv-hadde-ikkje-sjanse-a-stoppa/s/5-95-2788211?fbclid=IwY2xjawOyAG9leHRuA2FlbQIxMABicmlkETFCN2NkMWw5N2hHZTNXVDdxc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHkgAy32Y7TUFipL5Pl1egaEh0dUhSAh3bEii0MERXNseEDrTgS7vaa6TZMbz_aem_nToe3HjL8LpJArpE5NHdUQ Quote Ho har hatt førarkortet i mange titals år og aldri opplevd liknande. M.a.o. nok en gamling som tar feil av pedalene. Volvo er jo veldig populære biler blandt gamle så det er ikke så rart at de er overrepresentert i slike statistikker.
Leo_ Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 sedsberg skrev (2 timer siden): M.a.o. nok en gamling som tar feil av pedalene. Volvo er jo veldig populære biler blandt gamle så det er ikke så rart at de er overrepresentert i slike statistikker. Selvfølgelig vanskelig å si sikkert, men det er visse indikasjoner på det du sier, tre facebook-profiler, to med det som kan se ut som barnebarn i bildet.
Iterion Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Nå er vel ikke dette en «alvorlig» feil, men det kunne blitt det dersom det hadde vært minusgrader og ikke plussgrader. Defekt varmepumpe som blåser ut kald luft og ille varm. Henta min Model 3 SR+ 2021 modell fra service her om dagen og oppdaga plutselig at bilen ikke klarte å varme opp kupeen, stoppa på 12-14c og dura mer enn vanlig. Fikk bekrefta problemet igjen i går med en lengre kjøring at bilen kun blåste ut kald luft og ikke varm, uansett innstillinger på klimaanlegget og når jeg prøvde å sette klima på max. Så mest sannsynlig defekt varmepumpe etter rundt 4 år hos meg nå.
Svein M Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Når en stopper Volvoen så setter en vel gir i N eller P. Og da skal vel bilen ikke kunne gi gass. Så det spørs om de bommer på å sette gir i riktig modus.
Complexity Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 (endret) 42 minutes ago, Iterion said: Nå er vel ikke dette en «alvorlig» feil, men det kunne blitt det dersom det hadde vært minusgrader og ikke plussgrader. Defekt varmepumpe som blåser ut kald luft og ille varm. Henta min Model 3 SR+ 2021 modell fra service her om dagen og oppdaga plutselig at bilen ikke klarte å varme opp kupeen, stoppa på 12-14c og dura mer enn vanlig. Fikk bekrefta problemet igjen i går med en lengre kjøring at bilen kun blåste ut kald luft og ikke varm, uansett innstillinger på klimaanlegget og når jeg prøvde å sette klima på max. Så mest sannsynlig defekt varmepumpe etter rundt 4 år hos meg nå. 2021 har vel ganske tidlig revisjon av varmepumpa. Har du fått bytta de ventilene eller sensorene som brukte å ryke på dem? Forøvrig ikke noe bedre med biler uten varmepumpe. PTC elementer ryker gjevnlig de også. Heldigvis kan Tesla kjøre en selvtest på PTC og aktivere varmestavene som fortsatt er OK (om det er noen) så man får litt varme iallefall. Endret 19. desember 2025 av Complexity
Kajac Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Svein M skrev (1 time siden): Når en stopper Volvoen så setter en vel gir i N eller P. Og da skal vel bilen ikke kunne gi gass. Så det spørs om de bommer på å sette gir i riktig modus. Mamma (som er yngre enn vedkommende i saken) setter fremdeles Leafen sin i "feil gir" fra tid til annen, selv om hun har kjørt bilen i fire år nå. Jeg tror oppriktig at folk som har kjørt manuell bensinbil i 30-40 år sliter mye mer enn vi tror med moderne elbiler. Gamle vaner er faktisk vonde å vende. Jeg tror det er med god grunn at slike påståtte akselerasjonsfeil "aldri" skjer med sjåfører under 50 år. 1
Iterion Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Complexity skrev (6 timer siden): 2021 har vel ganske tidlig revisjon av varmepumpa. Har du fått bytta de ventilene eller sensorene som brukte å ryke på dem? Forøvrig ikke noe bedre med biler uten varmepumpe. PTC elementer ryker gjevnlig de også. Heldigvis kan Tesla kjøre en selvtest på PTC og aktivere varmestavene som fortsatt er OK (om det er noen) så man får litt varme iallefall. Det kan være. Nei, har nettopp fått bilen levert på service, heldigvis ganske så kjapt etter problemet oppstod. Nei det er nok sant, men spent på om det er selve varmepumpen/octovalve som har ryki eller hva det er for noe. Octovalve varmepumpa til Tesla er vel en hel så tror kanskje ikke de kan bytte kun en del?
Complexity Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 (endret) 1 hour ago, Iterion said: Det kan være. Nei, har nettopp fått bilen levert på service, heldigvis ganske så kjapt etter problemet oppstod. Nei det er nok sant, men spent på om det er selve varmepumpen/octovalve som har ryki eller hva det er for noe. Octovalve varmepumpa til Tesla er vel en hel så tror kanskje ikke de kan bytte kun en del? Har kun vært borti at de har byttet alt . Men begynner å bli en stund siden jeg var borti en Tesla med varmepumpe problem så kan være annen praksis nå. Du får oppdatere oss når du hører mere fra dem Endret 19. desember 2025 av Complexity 1
Iterion Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Complexity skrev (1 time siden): Har kun vært borti at de har byttet alt . Men begynner å bli en stund siden jeg var borti en Tesla med varmepumpe problem så kan være annen praksis nå. Du får oppdatere oss når du hører mere fra dem Ok. Lover jo godt isåfall. På en måte greit å få så store og alvorlige feil nå som fortsatt garantien gjelder. Dog blir man jo litt usikker på kvaliteten på varmepumpa og bilen i mitt tilfelle, når den kun holder 4 år.
kremt Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 4 år var da ikke ille. Var vel mange som kun holdt noen måneder når de først kom med slik pumpe.
Complexity Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 (endret) 8 hours ago, Iterion said: Ok. Lover jo godt isåfall. På en måte greit å få så store og alvorlige feil nå som fortsatt garantien gjelder. Dog blir man jo litt usikker på kvaliteten på varmepumpa og bilen i mitt tilfelle, når den kun holder 4 år. Om du får ny pumpe så får du en 4 år nyere utgave som forhåpentligvis vil vare bilens levetid. De har jobbet mye med utvikling av den pumpen siden din bil kom. Endret 20. desember 2025 av Complexity 2
bzzlink Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 On 12/19/2025 at 11:29 PM, Iterion said: Ok. Lover jo godt isåfall. På en måte greit å få så store og alvorlige feil nå som fortsatt garantien gjelder. Dog blir man jo litt usikker på kvaliteten på varmepumpa og bilen i mitt tilfelle, når den kun holder 4 år. Kjøle/varme systemet er jo en av de store tingene som bilfabrikantene måtte designe helt fra scratch når de begynte å levere elbiler, så det er noe å være obs på når man velger seg elbil utenfor garanti. Kanskje lurt å ta med en tempmåler når man prøvekjører bruktbil og sjekke at det kommer riktig lufttemp ut av dysene i de forskjellige sonene i bilen. VW har en designblunder på sensorer i hvac på e-golf, som gjør at det er skummelt for privatøkonomien å kjøre rundt i en aldrende slik en. Ford har innrømmet at hvac systemet i mach-e var satt sammen av deler de fant i hyllene, og mangler helhetlig tankegang. Tesla, har problemer med levetiden på PTC elementet på biler uten varmepumpe. Og de hadde en del kvalitetsproblemer på varmepumpene de første par årene i model Y sine production runs Polestar hadde en stor og langvarig tilbakekalling på hvac systemet sitt i 21. 1 1
Iterion Skrevet 24. desember 2025 Skrevet 24. desember 2025 Complexity skrev (På 20.12.2025 den 9.02): Om du får ny pumpe så får du en 4 år nyere utgave som forhåpentligvis vil vare bilens levetid. De har jobbet mye med utvikling av den pumpen siden din bil kom. Problemet var kompressoren og luftlommer i kjølesystemet. Så hele kompressoren er bytta nå. Forholdsvis kjapt gjort men hadde kosta meg 30-40k hadde det skjedd utenfor garantien. Så var ikke noe feil med selve octovalve, men kompressoren. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå