Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?


Mercruiser

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
8 minutes ago, AL123 said:

Nei, det vil ikkje bli tyngre å bremse. Du bør sette deg ned med et flytdiagram for ABS og se hydraulikkstrømmen går.

Så du mener at når du bremser for harde livet på glatta så vil ABS-en hjelpe deg med å bremse enda mer? Nei, faktisk så motvirker den (pulserer) bremsa slik at hjulene ruller igjen så du kan styre. Derav forkortelsen ABS. Anti-lock Braking System.

Jeg har hatt flere biler hvor ABS-sensor har røket. Før feilkode settes og ABS kobles ut så skjer det nesten ingenting når du bremser vanlig forsiktig. Bare en masse buring fra ABS-pumpa. For å bremse hardere må du da trøkke mye hardere enn normalt. Altså ikke vanvittig hardt men god del hardere enn man vanligvis gjør ved en normal oppbremsing.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system

Quote

The ECU constantly monitors the rotational speed of each wheel; if it detects the wheel rotating significantly slower than the speed of the vehicle, a condition indicative of impending wheel lock, it actuates the valves to reduce hydraulic pressure to the brake at the affected wheel, thus reducing the braking force on that wheel;

Og på litt eldre biler; på alle hjulene.

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
sedsberg skrev (8 timer siden):

Jeg har hatt flere biler hvor ABS-sensor har røket. Før feilkode settes og ABS kobles ut så skjer det nesten ingenting når du bremser vanlig forsiktig. Bare en masse buring fra ABS-pumpa. For å bremse hardere må du da trøkke mye hardere enn normalt. Altså ikke vanvittig hardt men god del hardere enn man vanligvis gjør ved en normal oppbremsing.

Det er akkurat slik jeg har opplevd ABS-bremser også, på ulike generasjoner biler. Jeg har rullet ned isdekte gårdsveier og stått på bremsepedalen, men det er ikke snakk om å få hjulene til å låse. Dette er jo enkelt å prøve selv, bare å smelle inn bremsene og holde den der. Så om denne pumpa setter i gang ved en feil, så blir det ikke mye bremseeffekt. Men det er kanskje ikke en veldig sannsynlig feil? At det skal skje den ene gangen bilen gir gass selv er lite sannsynlig.

Skrevet

Det er 2 antagelser alle har om Sandvika ulykken som på ingen måte trenger å stemme:

1) "Personen ble funnet i passasjersetet, derfor satt han ikke i førersetet" det er fullt mulig at kollisjonene, slengte kroppen rundt. Han hadde jo ikke belte på.

2) "Han prøvde å flytte seg over til førersetet." Det er minst like sannsynlig at planen hans kun var å flytte bilen 2 meter frem. Altså at han forsøkte å flytte bilen uten å først flytte seg selv helt over til førersetet.

  • Liker 1
Skrevet
John-B skrev (1 time siden):

Det er 2 antagelser alle har om Sandvika ulykken som på ingen måte trenger å stemme:

1) "Personen ble funnet i passasjersetet, derfor satt han ikke i førersetet" det er fullt mulig at kollisjonene, slengte kroppen rundt. Han hadde jo ikke belte på.

2) "Han prøvde å flytte seg over til førersetet." Det er minst like sannsynlig at planen hans kun var å flytte bilen 2 meter frem. Altså at han forsøkte å flytte bilen uten å først flytte seg selv helt over til førersetet.

Ja det kommer klart frem av opplysninger som er kjent. Vitner sier at han hadde ene foten over på førersiden. Og han ble funnet på passasjersiden etter ulykken. Så har du det at han må holde på brems for å sette bil i Drive. Bilens data sier at gasspedal var blitt trykket til 100% i 3 sekunder. Så uavhengig om en tror på at det var han som trykket på gassen så er det veldig klart hvor han var. Og da trolig på midtkonsoll mellom forseter, langt nok mot førersiden til å nå bremspedal og trolig også gasspedal.

Planen måtte vært å flytte bilen så han kunne komme seg inn førerdøren det er klart.

Skrevet
John-B skrev (På 4.10.2025 den 9.12):

Det er 2 antagelser alle har om Sandvika ulykken som på ingen måte trenger å stemme:

1) "Personen ble funnet i passasjersetet, derfor satt han ikke i førersetet" det er fullt mulig at kollisjonene, slengte kroppen rundt. Han hadde jo ikke belte på.

2) "Han prøvde å flytte seg over til førersetet." Det er minst like sannsynlig at planen hans kun var å flytte bilen 2 meter frem. Altså at han forsøkte å flytte bilen uten å først flytte seg selv helt over til førersetet.

Ja hvis man skal se bort fra vitneforklaringen til kona, som sto ved siden av bilen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, Hanhijnn said:

Ja hvis man skal se bort fra vitneforklaringen til kona, som sto ved siden av bilen. 

Jeg var ikke klar over at det var kommet ut detaljert beskrivelser fra kona, ser nå at Motor har intervjuet hun. Det bekrefter jo punkt 2. Han forsøkte å trykke på pedalene fra passasjersetet.

Det har av mange vært fremstilt som at han satt i passasjersetet, og derfor aldri kan ha trykket på pedalene. Forklaringen til konen bekrefter jo helt tydelig at han har forsøkt å strekke foten over for å trykke på pedalene. 
"Der satt han – akkurat slik jeg hadde forlatt ham, med det ene benet over midtkonsollen"

Av alle tilfeller jeg har lest om hvor det mistenkes at det er trykket på feil pedal, fremstår denne som den absolutt mest åpenbare. Muligheten for å trykke på feil pedal når en prøver å strekke seg fra passasjersetet er jo skyhøy.

Finner det rett og slett utrolig at folk fortsatt mener det er sannsynlig at bilen har skutt fart av seg selv, når vi er kjent med disse opplysningene, i tillegg til at Statens Vegvesen sitter på tekniske beviser som viser at pedalen har blitt trykket inn.

Endret av John-B
  • Liker 2
Skrevet
John-B skrev (6 minutter siden):

Jeg var ikke klar over at det var kommet ut detaljert beskrivelser fra kona, ser nå at Motor har intervjuet hun. Det bekrefter jo punkt 2. Han forsøkte å trykke på pedalene fra passasjersetet.

Det har av mange vært fremstilt som at han satt i passasjersetet, og derfor aldri kan ha trykket på pedalene. Forklaringen til konen bekrefter jo helt tydelig at han har forsøkt å strekke foten over for å trykke på pedalene. 
"Der satt han – akkurat slik jeg hadde forlatt ham, med det ene benet over midtkonsollen"

Av alle tilfeller jeg har lest om hvor det mistenkes at det er trykket på feil pedal, fremstår denne som den absolutt mest åpenbare. Muligheten for å trykke på feil pedal når en prøver å strekke seg fra passasjersetet er jo skyhøy.

Finner det rett og slett utrolig at folk fortsatt mener det er sannsynlig at bilen har skutt fart av seg selv, når vi er kjent med disse opplysningene, i tillegg til at Statens Vegvesen sitter på tekniske beviser som viser at pedalen har blitt trykket inn.

Det jeg finner mest utrolig er at folk hevder at en eldre herre som sitter overskrevs over midtkonsollen kan greie å holde presset på gasspedalen konstant over en såpass lang tid mens bilen skyter fart, kræsjer hardt, og fyker gjennom veggen. Jeg hadde neppe greid det, men han må ha vært en særdeles sterk og målbevisst kar. Du syns dette høres plausibelt ut?

  • Liker 2
Skrevet (endret)
13 minutes ago, Hanhijnn said:

 Du syns dette høres plausibelt ut?

Det er 100% plausibelt ja, og jeg skulle lett vist dere det om noen stilte en lik bil til disposisjon. Forstår virkelig ikke hvorfor folk mener det er så vanskelig å holde en pedal trykket inn. Det er jo nesten null fysisk motstand i en gasspedal. Aksellerasjonen er jo ikke i nærheten av kraftig nok til at G-krefter har noen påvirkning på hvor vanskelig det er å holde inne pedalen (som nevnt tidligere, jeg har eid elbiler som gjør 0-100 på 4 sek, så vet hvordan det føles).

Pedalen var vel for øvrig kun trykket inn før kollisjonen, ikke etter. Som jo gjør det hele enda mer usannsynlig - den tekniske feilen varte tilfeldigvis kun i 3 sekunder, og sluttet helt plutselig akkurat når det er naturlig at en fot blir slengt vekk pga kollisjonen?

Endret av John-B
  • Liker 2
Skrevet
John-B skrev (9 timer siden):

Det er 100% plausibelt ja, og jeg skulle lett vist dere det om noen stilte en lik bil til disposisjon. Forstår virkelig ikke hvorfor folk mener det er så vanskelig å holde en pedal trykket inn. Det er jo nesten null fysisk motstand i en gasspedal. Aksellerasjonen er jo ikke i nærheten av kraftig nok til at G-krefter har noen påvirkning på hvor vanskelig det er å holde inne pedalen (som nevnt tidligere, jeg har eid elbiler som gjør 0-100 på 4 sek, så vet hvordan det føles).

Pedalen var vel for øvrig kun trykket inn før kollisjonen, ikke etter. Som jo gjør det hele enda mer usannsynlig - den tekniske feilen varte tilfeldigvis kun i 3 sekunder, og sluttet helt plutselig akkurat når det er naturlig at en fot blir slengt vekk pga kollisjonen?

Jeg er enig i dette. Det som kan skje er at en tror en trykker på bremsen. Da kan det ta 3 sekunder uten at en greier å slippe gassen, fordi en tror en holder på bremsen. Det kan skje også i tilfeller der en sitter i førersetet.

  • Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (11 timer siden):

Det jeg finner mest utrolig er at folk hevder at en eldre herre som sitter overskrevs over midtkonsollen kan greie å holde presset på gasspedalen konstant over en såpass lang tid mens bilen skyter fart, kræsjer hardt, og fyker gjennom veggen. Jeg hadde neppe greid det, men han må ha vært en særdeles sterk og målbevisst kar. Du syns dette høres plausibelt ut?

Det jeg finner utrolig er at noen kan tro at man er i stand til å slippe pedalen dersom man miser balansen og spenner kroppen. Hvis man noen gang har vært inne på Tiktok eller sett noen Reels, så vil en kunne se dusinvis av videoer der personer på MC eller ATV akselererer og ender i en hekk/grøft/hagegjerde etc til tross for alt det de hadde behøvd å gjøre var å slippe hånden fra gasshåndtaket.

  • Liker 2
Skrevet
Svein M skrev (1 time siden):

Jeg er enig i dette. Det som kan skje er at en tror en trykker på bremsen. Da kan det ta 3 sekunder uten at en greier å slippe gassen, fordi en tror en holder på bremsen. Det kan skje også i tilfeller der en sitter i førersetet.

Jeg tror ikke han har forsøkt å bremse. Jeg tror han har forsøkt å trykke forsiktig på gassen og blitt overasket over hvor vanskelig det er å dosere gassen på en bil med noen hundre hk. Når bilen har rykket litt mere til enn forventet har personen kommet i ubalanse og kroppen har spent seg.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Her er en annet tilfelle av Volvo XC40:

I dette tilfellet viser kurvene at gasspedal er 100%, og at bilen bremses ned igjen. Det er uklart om det er fører som bremser eller det er bilens automatiske system.

https://www.motor.no/aktuelt/volvo-xc40-skjot-fart-fanget-av-dashcam/327348

En kan kanskje si at det i teorien er mulig at enten bil gasser selv, eller at fører gjør det. Fra kurvene ser det ut til at gassen slippes ut fra ca 0.7 sekunder etter bilen stopper, og er helt ute 0.3 sekunder senere.

Endret av Svein M
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
On 10/7/2025 at 1:53 PM, Svein M said:

Her er en annet tilfelle av Volvo XC40:

I dette tilfellet viser kurvene at gasspedal er 100%, og at bilen bremses ned igjen. Det er uklart om det er fører som bremser eller det er bilens automatiske system.

https://www.motor.no/aktuelt/volvo-xc40-skjot-fart-fanget-av-dashcam/327348

En kan kanskje si at det i teorien er mulig at enten bil gasser selv, eller at fører gjør det. Fra kurvene ser det ut til at gassen slippes ut fra ca 0.7 sekunder etter bilen stopper, og er helt ute 0.3 sekunder senere.

Takk. Enda et bekreftet tilfelle ser vi. Merkelig hvor stille det har blitt hos fornekterne... 😉 

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Grafene viser jo at mest sannsynlig klarte bilen å forhindre en ulykke automatisk, etter at sjåføren klare å holde inne gasspedalen. Om jeg ikke tar feil vil bremsepedalen trykkes helt inn når automatisk brems aktiveres, ettersom det er mekanisk link. (Det er i hvert fall slik på de bilene jeg er kjent med, der bremsekraftforsterker benyttes til aktivering av bremsene.) Kan også anta at bilen strupet effekten til 0, til tross for at gasspedalen var trykket inn. (Ellers ville bilen akselerert etter bremsepedalen ble sluppet.)

Man ser også hvordan flankene på bremse-aktiveringen er svært rette og nøyaktige, altså trolig maskinelt aktivert, mens gasspedalen er mer ujevn og menneskelig.

Den lille dippen i gasspedaltrykket er faktisk litt morsom. Tilsynelatende skjer det i det bilen slipper bremsepedalen, altså jeg vil tro bremsepedalen på vei ut dultet borti foten hennes på gasspedalen, og reduserte trykket på gasspedalen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Skrevet
Quote

– Med tanke på at sjåføren hadde stoppet bilen, sittet stille i flere minutter, tatt av beltet og åpnet døren for å gå ut, finner jeg det svært lite sannsynlig at hun så skulle ha trykket inn gassen med høyre fot og bremsen med venstre rett etterpå. Dette er svært vanskelig å få til ved et uhell, forklarer Huse.

Igjen fortsetter Herr Huse å påstå at ting ikke er mulig, til tross for at det er fullt mulig. Det er kanskje på tide at han setter seg i en bil og prøver før han kommer alle de tullete utsagnene sine.

Jeg har selv ved et uhell klart å trykke gasspedalen i bånn når jeg skulle gå ut av en bil. Dvs, når jeg løftet venstrefoten lå all vekt på høyrefoten som var på gasspedalen. Jeg merket det ikke selv en gang, før en kamerat rett utenfor døren ba meg stoppe å ruse bilen (han trodde jeg gjorde det med vilje). Heldigvis stod bilen i park (automatgir). Om den ikke stod i park og jeg faktisk hadde skutt fremover, ville nok den naturlige reaksjonen vært å slenge venstrefoten på bremsen. Siden vekten var på høyrefoten ville det vært vanskelig å flytte den.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det er *mulig* å trykke på begge pedalene, men i dette tilfellet forklares alle dataene av at sjåføren kun holdt inne gasspedalen og bilen avverget ulykken med sine automatiske systemer.

Det eneste som egentlig motsier det er labelen "driver's deceleration request", som nok heller skulle vært formulert litt annerledes. Det er nok et signal basert på bremsepedalposision, og bremsepedalposisjon kan manipuleres av både sjåfør og bilens automatiske systemer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Skrevet

Jeg er helt enig i at det ser ut til at det er automatiske system i bilen som bremser og stopper bilen. Den kobler også ut gasspedalens virkning. Det ser ut til at fører slipper gass først noe etter at bilen har blitt stoppet. Fører må ha tråkket på gass istedet for brems.

Skrevet

Siden det er noen her inne som hevder pedal forvirring er et sjeldent fenomen, og at det dermed er usannsynlig at så mange tilfeller kan ramme et enkelt merke uten at det er noe galt med bilene; I følge NHTSA forårsaker pedalforvirring ca 16000 ulykker pr år i USA. Ca 75% av tilfellene oppstår i oppkjørsel eller på parkeingsplass og personer over 65år og under 20 år er klart overrepresenterte.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...