Gå til innhold

Liberalistene legger ned

Tussi

Anbefalte innlegg

Skrevet
Morromann skrev (11 timer siden):

Når jeg nå leser hele artikkelen som det åpnet med er det jo urovekkende å lese at et stortingsflertall i all stillhet og uten medieoppmerksomhet har innført en ny lov som; om ikke gjør det umulig; så ihvertfall atskillig vanskeligere å reise nye parti på beina. Man kan jo spørre hvorfor de er så ivrige etter å få i gang slike lover akkurat nå; om det er tilfeldig at det skjer i en tid hvor de store partiene sliter med troverdigheten og stadig flere føler avmakt over tingenes tilstand i samfunnet. Samtidig som det også er å trekke stigen opp etter seg for de større partiene som har startet et sted. Arbeiderpartiet startet jo også som et lite parti som kjempet seg oppover mot sin posisjon i norsk politikk men unnder neppe andre det. Dette er ikke bra og slett ikke bra for demokratiet. Det siste vi bør ha i Norge er det dysfunksjonelle topartisystemet de har i USA som er et mareritt.

Norge blir aldri noe topartisystem. Men et "uendeligpartisystem" er heller ikke bra. Så vi må finne en balanse. Vi trenger ikke haugevis av små drittpartier.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Markiii skrev (7 minutter siden):

Norge blir aldri noe topartisystem. Men et "uendeligpartisystem" er heller ikke bra. Så vi må finne en balanse. Vi trenger ikke haugevis av små drittpartier.

Hva mener du sperregrensen bør ligge på? 

• 6 måneder senere...
Skrevet
knopflerbruce skrev (På 1.5.2025 den 13.11):

Det beste de kan håpe på er fotfeste i en kommune eller to ved neste valg.

Ja, og dermed kan de vokse seg store, slik at vi endelig kan få et stort liberalt parti i Norge. 

Skrevet
Mr.Duklain skrev (3 timer siden):

Ja, og dermed kan de vokse seg store, slik at vi endelig kan få et stort liberalt parti i Norge. 

Det gjenstår å se. Generelt er partikulturen at den som har sterke meninger innad er for pinglete til å stå for det utad. Så, de som gjør noe er gjerne LITT mer moderate enn skrikhalsene som sanker tomler internt, og får på pukkelen for å være "sosialister" og "woke". Til de tar sin hatt og drar. Og, det ser jo også andre som ville ønsket å bidra selv.

For å illustrere inaktiviteten i partiet: 15 innlegg siste måned på deres internforum på Facebook, inkludert da trådene som kom pga landsmøtet. Det er et steindødt parti, for alle praktiske formål.

https://www.facebook.com/groups/678860185511200

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
knopflerbruce skrev (På 17.9.2024 den 23.25):

Du må lære deg forskjellen mellom et teoretisk prinsipp og hva man faktisk ville gjort selv i en gitt situasjon. Det er jo slik filosofer gjerne arbeider. At noen sier "det må være lov å spise mennesker hvis det er lov å spise dyr" betyr jo ikke at vedkommende faktisk har til hensikt å bli kannibal. At noe er tillatt, er ikke det samme som at handlingen er påbudt eller at man oppfordrer til den.

Hvis noen trumfer gjennom et "teoretisk prinsipp" om at det er tillatt å spise mennesker, så vil jeg kategorisere det som en tydelig oppfordring til å spise mennesker.

Det virker jo også noe snodig å skulle kjempe for "teoretiske prinsipper" man selv ikke vil etterleve i en praktisk situasjon, eller hva synes du?

Så dette skillet mellom "teoretisk prinsipp" og praksis virker noe kunstig. Men for all del, opplys meg gjerne, er åpen for at jeg tar feil.

Skrevet
Satan666 skrev (4 timer siden):

Hvis noen trumfer gjennom et "teoretisk prinsipp" om at det er tillatt å spise mennesker, så vil jeg kategorisere det som en tydelig oppfordring til å spise mennesker.

Det virker jo også noe snodig å skulle kjempe for "teoretiske prinsipper" man selv ikke vil etterleve i en praktisk situasjon, eller hva synes du?

Så dette skillet mellom "teoretisk prinsipp" og praksis virker noe kunstig. Men for all del, opplys meg gjerne, er åpen for at jeg tar feil.

Vel, da får man la være å forby alt man ikke liker, da... så slipper man at andre kommer med slike "oppfordringer" senere.

Ikke at jeg er enig i premisset ditt, men hele konstruksjonen du trekker frem følger av at noen har vedtatt et forbud i utgangspunktet.

• Liker 1
Skrevet
Mr.Duklain skrev (8 timer siden):

Et parti som vil ødelegge velferdsstaten slik vi kjenner den er ikke ønsket av 99% av befolkningen. Heldigvis 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (24 minutter siden):

Et parti som vil ødelegge velferdsstaten slik vi kjenner den er ikke ønsket av 99% av befolkningen. Heldigvis 

Norge trenger et parti som beholder demokratiet i Norge. Den nye beredskapsloven er et stjerne-eksempel på hvorfor vi trenger et slikt parti i Norge. Det at liberalistene vil ødelegge velferdsstaten er en myte. Det liberalistene vil er mer samarbeid mellom stat og det private næringslivet innenfor slikt som helse blant annet. 

• 3 måneder senere...
Skrevet (endret)
knopflerbruce skrev (På 17.9.2024 den 14.13):

Nå legger de ned fordi partiet har vært inaktivt i to år (mer eller mindre), hele valgloven er bare en billig unnskyldning og de ville vært borte fra kartet snart, uansett. Det er det du får når du skal samle masse sinte folk som hater staten i samme parti. INP forsøker også, og jeg tipper Generasjonspartiet prøve seg på det samme "sjakktrekket". Skal en klare å lykkes med noe slikt, er en pukka nødt til å skille foliehatter fra folk som har en mer ordentlig grunn til å ønske bygge ned staten.

Er Generasjonspartiet liberalister?

Endret av Markiii
Skrevet
Tussi skrev (23 minutter siden):

Det der var vanvittig, makan til oppførsel i en debatt skal du lete lenge etter, eller tilbake til debatten med Leerand kanskje, skjønt dette var hakket mer useriøst

Jeg synes det var forfriskende, om enn kanskje bittelitt pinlig. Sjelden vi ser et slikt engasjement blant norske politikere. Det som var flaut var Frøya som ikke klarte noe annet enn å gjenta samme innlærte "politikertøvet" fra et PR-byrå med steinansikt. Det vi så fra Oddekalv var ekte, menneskelig og ufiltrert engasjement. En svært sjelden vare i norsk politikk.

Hvorvidt dette vil skade GP gjenstår jo å si, men jeg må ærlig innrømme at de får et lite pluss i margen her. 

Skrevet (endret)
Kajac skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det var forfriskende, om enn kanskje bittelitt pinlig. Sjelden vi ser et slikt engasjement blant norske politikere. Det som var flaut var Frøya som ikke klarte noe annet enn å gjenta samme innlærte "politikertøvet" fra et PR-byrå med steinansikt. Det vi så fra Oddekalv var ekte, menneskelig og ufiltrert engasjement. En svært sjelden vare i norsk politikk.

Hvorvidt dette vil skade GP gjenstår jo å si, men jeg må ærlig innrømme at de får et lite pluss i margen her. 

Ekte og engasjert ja, men svært dårlig debattskikk. Skulle blitt artig med hun på Stortinget 😅

Endret av Tussi
Skrevet
Kajac skrev (14 minutter siden):

Problemet til GP er at de proklamerer direkte demokrati men har brukt 5 år på å lage en simpel app for å stemme for saker. Partiet er farget av Gyda og familien som gjentar i det uendelige at folket skal bestemme politikken men det er stadig bare sølvfolie teorier i fra oddekalv familien som står på agendaen. 

gyda må ut og app på plass, så kanskje de kan bli noe.

Skrevet
Markiii skrev (1 time siden):

Er Generasjonspartiet liberalister?

Nei. Men de prøver den samme "la oss huke tak i alle foliehattene"-taktikken. Og den fungerer ikke på folk som ikke har tiltro til det politiske systemet i utgangspunktet, og er mer opptatt av å være sinte og fortelle oss at vi blir narret på alle bauger og kanter. Bare synd at de er uenige i måten vi faktisk BLIR narret på. Og, når masse folk med ulike sterke meninger havner i samme parti, kollapser partiet når det blir borgerkrig internt. INP anyone? Liberalistene fikk det samme, og de valgte å bevare de gærneste av de gærne - som er for redde for "represalier" fra alt fra myndigheter til arbeidsgivere til naboer, til at de tør være synlige politisk.

Men ja, nå har vel Gyda klart å lenke seg fast til WWU og inyheter med sine fantastisk kreative podcast-titler Ness (også kalt smattepodcasten) og Lurås. Terskelen er nok høy for mikropartier i seg selv, så gratulerer med tidenes kaste-bort-en-gyllen-mulighet. Gir ikke gode odds at det er det siste vi ser til henne på en riksdekkende kanal ifbm valgkamp, i alle fall som noe mer enn en linselus i et par sekunder.

Skrevet

Så en annen beskrev det som TikTok-politikk. Sinna som et lemen når hun møtte motargumenter (på X blokkerer hun motstand over en lav sko). Følelser over fornuft og lange resonnement.

Skrevet
:utakt skrev (4 minutter siden):

Så en annen beskrev det som TikTok-politikk. Sinna som et lemen når hun møtte motargumenter (på X blokkerer hun motstand over en lav sko). Følelser over fornuft og lange resonnement.

Det er nok også grunnen til at appen ikke lanseres, testingen viser nok at ‘folk’ ikke er enig med hun og da går det dårlig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...