Pop Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober 6 minutes ago, Sjørøver said: Jeg fikk akkurat 500/500 med tv og en masse poeng for å velge kanaler for 849,-/mnd. De må ha fanget opp at jeg har kikket på starlink. Da er det plutselig en god pris, for det er dønn stabilt. Samme som jeg har hatt siste årene nå, fra Altibox. Men nå er NordVest Fiber på vei ut, og vi lurer på om Tafjord blir monopolist i området. Med monopol blir sjelden prisene bedre....
Sjørøver Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober Pop skrev (1 time siden): Samme som jeg har hatt siste årene nå, fra Altibox. Men nå er NordVest Fiber på vei ut, og vi lurer på om Tafjord blir monopolist i området. Med monopol blir sjelden prisene bedre.... Det beste jeg har fått tidligere er 500kr i avslag om jeg bandt meg i ett år 😅 monopol her i området. Jeg er veldig for at staten kan ta eierskap i fibernett. Da kan man enkelt styre utbygging til tilnærmet alle hjem og forhindre monopol.
kremt Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober Staten eier Telenor som har hinsides priser. De tillater også telenors oppjøp av gamle Banetele, nå globalconnect. Staten er et tohodet monster. 1
Zeph Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober Sjørøver skrev (5 timer siden): Det beste jeg har fått tidligere er 500kr i avslag om jeg bandt meg i ett år 😅 monopol her i området. Jeg er veldig for at staten kan ta eierskap i fibernett. Da kan man enkelt styre utbygging til tilnærmet alle hjem og forhindre monopol. Norgespris på fiber?
Drunkenvalley Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober (endret) Hadde vore greit om f.eks Fagne kunne stå for internettet og, sida det er deiras infrastruktur som blir brukt for å levere fiberen i deiras distrikt. Endret 20. oktober av Drunkenvalley
Sjørøver Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober Zeph skrev (1 time siden): Norgespris på fiber? Nei, la noen stå for vedlikeholdet og gi alle operatører tilgang. Drunkenvalley skrev (15 minutter siden): Hadde vore greit om f.eks Fagne kunne stå for internettet og, sida det er deiras infrastruktur som blir brukt for å levere fiberen i deiras distrikt. Hva er fagne?
Drunkenvalley Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober Just now, Sjørøver said: Hva er fagne? Fagne er leverandør av strøm-infrastrukturen utover Haugaland, Sunnhordland, Ryfylke og Hardanger. I denne kontekst så seie eg det hadde vore fint om dei også sto for internettet, for dei leverer fiber ved... å rett og slett bruke samme infrastrukturen som strømkabler for å føre fiberkabler. Dei eig i praksis heile infrastrukturen, men håndteringen av fibersalg og abonnement foregår via Altibox.
Zeph Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober Har NextGenTel blitt betre dei siste åra? Eg meiner å hugse at dei gjorde det relativt dårleg på undersøkingar tidlegare. Det kan ha vore enkelttilfelle eg har fått med meg, og i tilbakemeldingsbransjen finn du alltid alt frå stryk til toppscore. https://www.aftenposten.no/digital/i/rP0W8w/disse-tv-og-bredbaandsleverandoerene-har-de-mest-og-minst-fornoeyde-kundene Huset me skal overta har pdd. Altibox, som då er det enklaste å overta, men eg skal sjekke med både NGT og Altibox for å sjå kva prisar dei kan gje.
N|troXx Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober Zeph skrev (6 minutter siden): Har NextGenTel blitt betre dei siste åra? Eg meiner å hugse at dei gjorde det relativt dårleg på undersøkingar tidlegare. Det kan ha vore enkelttilfelle eg har fått med meg, og i tilbakemeldingsbransjen finn du alltid alt frå stryk til toppscore. https://www.aftenposten.no/digital/i/rP0W8w/disse-tv-og-bredbaandsleverandoerene-har-de-mest-og-minst-fornoeyde-kundene Huset me skal overta har pdd. Altibox, som då er det enklaste å overta, men eg skal sjekke med både NGT og Altibox for å sjå kva prisar dei kan gje. Vi har Nextgentel, og kvaliteten der har bedret seg betraktelig fra 2022. Hadde Altibox via NTE når jeg bodde i Trondheim, og knall fornøyd der også, så tror så lenge prisen er akseptabel for deg, at du får tilfredsstillende løsninger hos begge to.
Nimrad Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober Håper så inderlig at konkurransen bedrer seg på fibernettet. Det er irriterende å se prisene i USA, Sverige. Ikke minst er det irriterende å se regnskapene til Altibox hvordan de håver inn i tillegg. 1
Drunkenvalley Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober Trur ikkje du skal bli for misunnelig på USA. Der er det jo ville vesten om du har internett-tilbud i det heila tatt. 2
trrunde Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober 17 hours ago, Drunkenvalley said: Hadde vore greit om f.eks Fagne kunne stå for internettet og, sida det er deiras infrastruktur som blir brukt for å levere fiberen i deiras distrikt. fagne er vel monopolselskapet som eier strømkablene på haugalandet, tror det er ganske mange begrensninger på hva de får lov å drive med pga de har monopol. Er vel Haugaland kraft som eier fibrene der, eventuellt etpar andre små lokale kraftselskap innover Etne og den veien
arne22 Skrevet 7. november Skrevet 7. november (endret) Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere? Fiber bredbånd er jo ikke en flopp, ettersom det er fiber som brukes fram til 4G/5G masta. Så blir jo spørsmålet: Kan man klare seg med den kvaliteten som følger av å dele fibelinjen via 4G/5G nettet, slik at man blir flere brukere på den samme fiberlinjen. Hvis behover for hastighet og pingtider er moderat, og man ønsker en billigst mulig internetttilkobling, så er det vel slik at den kvaliteten som man kan få ved å koble til via 4G/5G nettet blir god nok for mage. En fordel med en trådløs forbindelse, via 4G/5G nettet, det er jo også at når man reiser rundt i Norge eller rundt om i verden, så kan man ta med seg internettilkoblingen der man er. Spesielt så gjelder dette om man velger Happybytes, som har utrolig gode utenlandspriser. (Tok dem akkurat i bruk, som kunde, og er så langt positivt overrasket.) Skal man på den annen side ha best mulig teknisk kvalitet på internettilkoblingen i egen bolig, da er det fortsatt fiber som gjelder. Endret 7. november av arne22
Jalla21 Skrevet 8. november Skrevet 8. november N|troXx skrev (På 14.6.2025 den 13.18): Oppsummering fra Copilot: Telenor Fiber AS, which owns Norway’s passive fiber infrastructure, reported an EBITDA margin of approximately 47% in 2024. This reflects its strong profitability within the fiber segment. The company’s financials are integrated within Telenor’s broader infrastructure business, which maintains a healthy EBITDA margin of around 50%. For more details, you can check Telenor’s official Q1 Report. Telenor Q1 2025 Report For det første så står det ikke ett ord om fiber i rapporten du linker til. For det andre så er copoilot en notorisk løgner, og du må sjekke alt den påstår. De tallene du fikk ut, gjelder de fiber til privatmarkedet, eller er det alt Telenor gjør på fiber? Altså fiber også til bedrifter, staten og resten av det offentlige? Utbygging av fiber til husstander koster vel i området 30.000 til 50.000 pr husstand selv med støtte som er vanlig. Det er dyrt for ISP'er å bygge ut fiber i Norge, og ettersom ingen vil betale for etablering så er det ikke rart at månedskostnader blir ganske høye. 2
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 9. november Skrevet 9. november arne22 skrev (På 7.11.2025 den 20.49): En fordel med en trådløs forbindelse, via 4G/5G nettet, det er jo også at når man reiser rundt i Norge eller rundt om i verden, så kan man ta med seg internettilkoblingen der man er. Spesielt så gjelder dette om man velger Happybytes, som har utrolig gode utenlandspriser. (Tok dem akkurat i bruk, som kunde, og er så langt positivt overrasket.) Skal man på den annen side ha best mulig teknisk kvalitet på internettilkoblingen i egen bolig, da er det fortsatt fiber som gjelder. Nei, kjøper du trådløst bredbånd til de prisene som konkurrerer med fiber og som ikke har bruksbegrensninger av betydning kan du ikke ta det med deg når du reiser. Det er bundet til en lokasjon. 1
arne22 Skrevet 9. november Skrevet 9. november (endret) 2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: Nei, kjøper du trådløst bredbånd til de prisene som konkurrerer med fiber og som ikke har bruksbegrensninger av betydning kan du ikke ta det med deg når du reiser. Det er bundet til en lokasjon. Men de som har testet løsningene vet jo at denne forskjellen for alle praktiske formål bare finnes på markedsføringsnivå, altså det som selskapene ønsker at vi skal tro, for å betale noe mer. I virkelighetens verden og for de som bruker teknologien som det passer dem, så kan rimelige 4G/5G løsningene erstatte fiber, men med noen begrensninger og litt dårligere ytelse. (Men kanskje stadig vekk godt nok.) For mitt behov og mitt brukermønster, med mye reiser i innland og utland, så gir 4G/5G løsningene i fra Happybytes AS et vesentlig bedre produkt enn det jeg kunne fått ved å bruke en fast fiberoppkobling. Endret 9. november av arne22
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 9. november Skrevet 9. november arne22 skrev (20 minutter siden): Men de som har testet løsningene vet jo at denne forskjellen for alle praktiske formål bare finnes på markedsføringsnivå, altså det som selskapene ønsker at vi skal tro, for å betale noe mer. I virkelighetens verden og for de som bruker teknologien som det passer dem, så kan rimelige 4G/5G løsningene erstatte fiber, men med noen begrensninger og litt dårligere ytelse. (Men kanskje stadig vekk godt nok.) For mitt behov og mitt brukermønster, med mye reiser i innland og utland, så gir 4G/5G løsningene i fra Happybytes AS et vesentlig bedre produkt enn det jeg kunne fått ved å bruke en fast fiberoppkobling. Ja, om du klarer deg med 108GB per måned er vel Happybytes bra. For min del holder det til maks 3-4 dagers bruk med strømming, så det utgår. Jeg har 100GB på eget mobilabonnement, men det kommer da i tillegg til fiber. Jeg ser på statistikken på brannmuren at jeg har 1.49TB download siste måned. 349GB siste uke så det fordeler seg ganske jevnt. 1
arne22 Skrevet 9. november Skrevet 9. november (endret) 10 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: Ja, om du klarer deg med 108GB per måned er vel Happybytes bra. For min del holder det til maks 3-4 dagers bruk med strømming, så det utgår. Jeg har 100GB på eget mobilabonnement, men det kommer da i tillegg til fiber. Jeg ser på statistikken på brannmuren at jeg har 1.49TB download siste måned. 349GB siste uke så det fordeler seg ganske jevnt. Kombinerer med fjernstyrt server som står på datasenter, og da vil 108GB for klientene holde bra. Det kommer jo helt an på hva behovet er, men å laste ned 1.5 terabyte til bolig, det er jo ikke akkurat i samsvar med det som er mitt behov. Har man et slikt behov så blir jo selvfølgelig en fiberløsning til en nødvendighet. Ser ellers at man kan kjøpe 100 GB ekstra "fullspeed" hos Happybytes, hvis det behovet noen gang skulle oppstå. Endret 9. november av arne22
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 9. november Skrevet 9. november (endret) arne22 skrev (1 time siden): Kombinerer med fjernstyrt server som står på datasenter, og da vil 108GB for klientene holde bra. Det kommer jo helt an på hva behovet er, men å laste ned 1.5 terabyte til bolig, det er jo ikke akkurat i samsvar med det som er mitt behov. Har man et slikt behov så blir jo selvfølgelig en fiberløsning til en nødvendighet. Ser ellers at man kan kjøpe 100 GB ekstra "fullspeed" hos Happybytes, hvis det behovet noen gang skulle oppstå. Hva hjelper det med en server på datasenter, strømming av video må jo uansett lastes ned til klientene. En time i god 4K kvalitet er fort 7GB. Og husk at for mobilt bredbånd telles trafikken begge veier. Upload går også av kvoten, f.eks når man tar bilder og video som lastes over til skyløsning. Jeg sliter med å holde meg under 100GB en del måneder selv med fiber hjemme. Endret 9. november av Jens Kr. Kirkebø 1
arne22 Skrevet 9. november Skrevet 9. november 14 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: Hva hjelper det med en server på datasenter, strømming av video må jo uansett lastes ned til klientene. En time i god 4K kvalitet er fort 7GB. Ja, det er forskjell på bruk og behov. Bruker stort sett ikke internett på den måten. Har man et sånnt behov, så blir det jo fiber. I forhold til mine behov så ville det vært steinalder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå