Gå til innhold

Politiet kroppsvisiterer tilfeldige


Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (5 timer siden):

Kongsberg-saken der de banker opp fyren og sletter bevis er ikke et engangs-tilfelle, så vi må passe på.

Den fyren der fortjente juling og skulle hatt noen måneder inne.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thaprhap skrev (13 timer siden):

Er mer bekymret for det de skriver om id skjerming. 

Trusler mot folk bør tas alvorlig, men om noen skal sjekke lomman mine vil æ vite hvem det er som snoker. 

Det vet du jo. Det er politiet.

Lenke til kommentar
likferd skrev (9 timer siden):

Så du hadde hatt ingen problemer om jeg kom å begynte å kna på deg på gata? Du hadde ikke følt deg bittelitt krenket?

Med mindre du er politi i tjeneste, med dette som potensiell oppgave, er ikke svaret ditt relevant for noe som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, DIYDari said:

Så aaaaakkurat den saken der er det INGEN som kjenner omfanget som har noe som helst sympati for gutten.

Det skal ikke være opp til den mistenktes egenhet hvorvidt politiet kan gå utenfor eget regelverk, hvem personen ér skal ikke ha noe konsekvens for hvordan politiet kan opptre.

Det er ikke noe bedre at politiet kvalte George Floyd når han var rusmisbruker, det er ikke mer greit at politet slettet bevis og rundjulte Kevin Simensen fordi han generellt er en tulling, politiet kan ikke se vekk fra regelverket de skal beskytte bare fordi de møter på noen som fremstår usympatisk.

(Det er åpenbart opp til spesialenheten å vurdere hvorvidt det er utenfor politiets mandat, jeg vet ikke nok om regelverket til å kunne slå fast at det definitivt befinner seg utenfor, poenget er at dersom det er utenfor skal ikke karakteristikker av den mistenkte ha noen konsekvens for det.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, Gavekort said:

Vil tvert i mot si at amerikanerne er langt foran oss på dette området. USA er et land som er veldig preget av skepsis til myndighetene, derav Fourth Amendment og Second Amendment som står knallsterkt i amerikansk rett.

Her i Norge har vi stort sett hatt et godt forhold til myndighetene og politiet, og har derfor latt en del tvil komme dem til gode. Men så kan vi spørre om hvorvidt det var lurt når vi ser episoder som dette her, og narkohunder på videregående skoler.

Vet ikke om dette er noe vi burde importere til Norge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kUaMooMoo skrev (1 time siden):

Vet ikke om dette er noe vi burde importere til Norge?

Kunne gjerne importert fourth og fifth amendment. Vi er på overtid på å tråkke på bremsen når det kommer til "skyldig inntil det motsatte er bevist".

 

DIYDari skrev (12 timer siden):

Hva er problemet med å bli kroppsvisitert for normale folk egentlig ?

Et tankespill jeg pleier å gi til de som har det standpunktet er å spørre om de også hadde godtatt en boks som automatisk hadde gitt deg trafikkbøter og fratar deg lappen om du bryter trafikkreglene. Dette er teknologi som er 100% mulig i dag, men som ikke er tatt i bruk av de samme prinsippene om at du i utgangspunktet har fri ferdsel og i utgangspunktet skal være en uskyldig og lovlydig borger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Gavekort said:

Kunne gjerne importert fourth og fifth amendment. Vi er på overtid på å tråkke på bremsen når det kommer til "skyldig inntil det motsatte er bevist".

Kall meg dum, men forstår ikke helt hva du mener her. Du mener det er mye forhåndsdømming i Norge? Tenker du opp mot rettsvesenet eller hva egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kUaMooMoo skrev (1 time siden):

Kall meg dum, men forstår ikke helt hva du mener her. Du mener det er mye forhåndsdømming i Norge? Tenker du opp mot rettsvesenet eller hva egentlig?

Jeg tenker på case in point der politiet tar utgangspunkt i at alle som reiser mot Grønland potensielt kan ha våpen på seg. Det er rettsstaten snudd på hodet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Politisk korrekthet er når man kroppsvisiterer gamle norske damer på jakt etter medlemmer av innvandrergjenger og farlige narkomane.

...if only there was a way we could tell them apart!

Nei, vi får heller sløse med de få ressursene vi har på å patte ned Olga på 90 år og Anne på 75. De kan jo ha på seg strikkepinner, neglfiler og insulinpenner ;)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Et tankespill jeg pleier å gi til de som har det standpunktet er å spørre om de også hadde godtatt en boks som automatisk hadde gitt deg trafikkbøter og fratar deg lappen om du bryter trafikkreglene. Dette er teknologi som er 100% mulig i dag, men som ikke er tatt i bruk av de samme prinsippene om at du i utgangspunktet har fri ferdsel og i utgangspunktet skal være en uskyldig og lovlydig borger.

I kort? Ja 100%
Men ville vi måtte skrevet om noen regler til å handle mer på skjønn i sammen slengen ? Ja absolutt.

For vi har også teknologien som sørger for at vi ikke vil klare å bryte samtlige trafikkregler som kan/bør bli implementert i samme slengen som bør anses som de "grove" som feks fart og vikeplikt.

Jeg syntes ikke systemet vi har i dag funker så godt egentlig..Så jeg er mer enn villig til å se på nye løsninger kun for å se hvilke utslag det gir..Positivt eller negativt.

problemet med mennesker i dag er at vi ikke tillater oss selv å prøve slike grandiose ting, vi må enten bli tvunget gjennom et helvette for å se den andre siden..Eller så fortsetter vi helt til vi treffer veggen og må finne en ny vei.

Og ikke alt vil være bedre, men vi skylder oss selv og fremtiden å prøve mener nå jeg.

For det eneste vi gjør nå med nye ting er å synse og tro oss i hjel til den grad at vi klarer å snakke oss bort fra det.

Lenke til kommentar
DIYDari skrev (2 timer siden):

I kort? Ja 100%
Men ville vi måtte skrevet om noen regler til å handle mer på skjønn i sammen slengen ? Ja absolutt.

For vi har også teknologien som sørger for at vi ikke vil klare å bryte samtlige trafikkregler som kan/bør bli implementert i samme slengen som bør anses som de "grove" som feks fart og vikeplikt.

Jeg syntes ikke systemet vi har i dag funker så godt egentlig..Så jeg er mer enn villig til å se på nye løsninger kun for å se hvilke utslag det gir..Positivt eller negativt.

problemet med mennesker i dag er at vi ikke tillater oss selv å prøve slike grandiose ting, vi må enten bli tvunget gjennom et helvette for å se den andre siden..Eller så fortsetter vi helt til vi treffer veggen og må finne en ny vei.

Og ikke alt vil være bedre, men vi skylder oss selv og fremtiden å prøve mener nå jeg.

For det eneste vi gjør nå med nye ting er å synse og tro oss i hjel til den grad at vi klarer å snakke oss bort fra det.

Så du mener at det er like greit å bare innskrenke friheten for å hindre et potensielt lovbrudd? Det er jo enda et steg mer radikalt. Minner meg litt om skrekkscenarioet med Kina sitt Social Credit system, som selv ble for radikalt for et kommunistregime.

Tror ikke vi trenger å redusere denne debatten til hvorvidt individuell frihet er et godt prinsipp i samfunnet. Det finnes vel en minoritet som liker ideen om en tyrannisk kontrollstat også.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det greit å begå lovbrudd (her: kjøre som en idiot) så lenge man ikke blir tatt? 

Om vi fant en løsning for å automatisk ta lappen fra de verste sjåførene, så ville jeg ikke vært negativ til det. Det interessante er heller hvor grensen skulle gått for hva som ble automatisk registrert og straffet. Det er det sikkert like mange meninger om som det er mennesker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Er det greit å begå lovbrudd (her: kjøre som en idiot) så lenge man ikke blir tatt? 

Om vi fant en løsning for å automatisk ta lappen fra de verste sjåførene, så ville jeg ikke vært negativ til det. Det interessante er heller hvor grensen skulle gått for hva som ble automatisk registrert og straffet. Det er det sikkert like mange meninger om som det er mennesker. 

Å avgrense det til "de aller verste" flytter heller målstreken enn å være et motargument. Jeg snakker om total kontroll og null spillerom til å være et feilbart menneske som glemte å legge igjen kniven sin hjemme, kjørte 10 km/t over fartsgrensen, glemte vikeplikten sin eller, gud forby, røyket cannabis i sitt eget hus og hjem.

Du kan kanskje påstå at dette høres ut som en karikatur, men det er nøyaktig disse prinsippene vi baserer oss på når vi tillater massevisitasjoner av tilfeldige mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I trafikken har politiet tilfeldige laserkontroller der de måler alle som passerer. Hva er forskjellen? 

Sammenlikninger er vanskelige, og gjør egentlig ofte diskusjoner mer kompliserte enn de trenger å være. 

Helt greit for meg at politiet sjekker folk på denne måten. Spesielt med tanke på hvor mange hendelser det har vært i Oslo de siste månedene. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Forskjellen er at vi har en kontrakt med myndighetene at vi ikke kan forvente fri ferdsel og privatliv når vi kjører bil. Det er ikke en haug jeg kommer til å dø på. I eksempelet mitt så dro jeg dette til det ekstreme der man er i full underkastelse av myndighetene når man kjører bil, lovlydig borger eller ei.

Men å utvide dette til fysisk visitasjon av tilfeldige reisende som bare er på sine daglige gjøremål er et helt annet kaliber av både hvor omfattende det er og hvor krenkende det er.

Vil igjen lenke til Advokatforeningen som kom med sterk kritikk av politiet i fjor, uten at det er tegn på at noe ble tatt til etterretning. Merk at tilsvar kommer før forespørsel, så du vil gjerne lese det nederste dokumentet først.

https://www.advokatforeningen.no/contentassets/7dba1abafe7442f79bbbc968a6d770bd/1_svar-fra-pod-om-rettsgrunnlag-for-massevisitasjoner.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg veit ikke om jeg følger deg på den. Veitrafikkloven er ikke noe annerledes enn andre lover? Det står i en paragraf at det ikke er lov å kjøre bil i beruset tilstand, og i en annen lov står det i en annen paragraf at du ikke har lov til å gå bevæpnet i det offentlige rom (sikkert med en annen ordlyd, men dog). 

Kan politiet stanse deg i bilen og kontrollere deg for det ene, ser jeg ikke problemet med at de også kan kontrollere deg for det andre i en annen setting. 

Endret av :utakt
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Kan politiet stanse deg i bilen og kontrollere deg for det ene, ser jeg ikke problemet med at de også kan kontrollere deg for det andre i en annen setting. 

Får de lov å kontrollere deg hjemme også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor går grensen for en leatherman wave i en ryggsekk i hovedrommet?

Grunn til å bære den er i utgangspunktet nedsatt funksjonsevne i hender og bruker mye saks og kniv, til tider vanskelig for å åpne opp en chips pose, samt annen emballasje. Til flasker brukes det den minste knipex vannpumpe-tangen de leverer.

Endret av Knoyken
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (57 minutter siden):

Får de lov å kontrollere deg hjemme også?

Hva har hjemmet med dette å gjøre?

Man er vel ikke hjemme verken når man er ute å kjører bil, eller tar t-bane.

Typisk at slike forslag møter motbør fra venstrefolk som ønsker masseinnvandring velkommen.

Sverige har massive problemer pga innvandring fra ikke-vestlige land. Det er i ferd med å skli ut i Oslo, man må gjøre noe så vi ikke ender opp som Sverige.

Elefanten i rommet.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...