Gå til innhold

Politiet kroppsvisiterer tilfeldige


Anbefalte innlegg

På vg.no ( https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0VnLdg/politiet-med-storkontroll-paa-t-banen-vi-tar-alltid-kniver-her ) kan man lese om politiets kontroll av tilfeldige som har reist med t-banen til Grønland. Formålet er tilsynelatende godt, å fjerne våpen fra gata, og i artikkelen er det flere som ytrer seg positivt om politiets kontroll. Ingen kritiske stemmer, og en lite kritisk vinkling i artikkelen. Det virker ikke som at det ligger noen konkrete mistanker bak noen av visitasjonene, kun at du hadde reist med T-bane til Grønland og at Grønland er et kriminelt belastet sted. Er det bare jeg som reagerer på at man risikerer vilkårlige visitasjoner? Er det i det hele tatt lovlig? Må legge til at dagens fangst var en foldbar lommekniv og en tapetkniv fra en arbeidsuniform.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en delikat balansegang.

På den ene siden vil man ikke plage folk som i 90% av tilfellene er besteborgere som ikke lager noe problemer.

På den andre siden vil man vise at en følger med og ikke aksepterer at folk går rundt med ulovlige våpen.

Hvis du har sett hva politiet beslaglegger så er det normalt ikke tapetkniver i den samlingen.

Politiet ønsker nok å følge godt med sånn at f.eks svenske tilstander ikke kommer som en overraskelse ut av det blå(gule).

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

I det minste godt at politiet klarer å utvise skjønn og forstår at ikke alle som bærer kniv har dårlige hensikter med det. Innimellom når jeg tar buss hjem fra skogen sent på kveld og må innom et knutepunkt, hender det jeg har litt noia for å bli stoppet og bøtelagt for å ha med med kniv/øks på tur. Gjemmer de langt nedi sekken da, så det ikke skal være så lett å få tak i de uten å dra opp masse annet. Har hørt noen historier om folk som har blitt bøtelagt for det, eller for å ha glemt kniv i arbeidsuniform når de er innom butikken o.l. Det er trist at det har utviklet seg til at de må ha sånne kontroller og at folk bærer kniv uten de rette hensikter.

Lenke til kommentar

Politiet har eksplisitt lovheimel til å visittere med formål om å avdekke våpen, ved å i tillegg visittere alle så kan politiet heller ikkje anklagast for ulovleg profilering. 

Det som gjer det litt problematisk er at skillet mellom ulovleg våpen og verktøy med aktverdig formål blir litt vel subjektivt. I motsetnad til sikkerhetskontrollen på flyplassen så er det ingen grense på at knivblad under 6 cm er lov og lengre knivar ikkje er lov. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Politiet har eksplisitt lovheimel til å visittere med formål om å avdekke våpen, ved å i tillegg visittere alle så kan politiet heller ikkje anklagast for ulovleg profilering. 

Vet nå ikke om det å ta t-bane mot et belastet område holder som grunn til å visitere tilfeldige reisende. Det er et ekstremt stort nett å kaste.

Kritikken kan dessuten rettes mot den svært tvilsomme hjemmelen som brukes

https://www.advokatforeningen.no/contentassets/7dba1abafe7442f79bbbc968a6d770bd/1_svar-fra-pod-om-rettsgrunnlag-for-massevisitasjoner.pdf

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (47 minutter siden):

Det som gjer det litt problematisk er at skillet mellom ulovleg våpen og verktøy med aktverdig formål blir litt vel subjektivt. I motsetnad til sikkerhetskontrollen på flyplassen så er det ingen grense på at knivblad under 6 cm er lov og lengre knivar ikkje er lov. 

Det er synd at vi har nådd Amerikanske tilstander på dette. Jeg har veldig ofte en leatherman i lommen/pc baggen siden jeg "alltid" har hatt det sånn. Kjempe nyttig verktøy til å løse enkle oppgaver, men det er egentlig ulovlig. Kunne sikkert byttet bort knivbladet med noe annet siden jeg egentlig ikke bruker den mye, men det tar bort mye av poenget med et multiverktøy å ikke ha kniv på den. Nå prøver jeg å huske å ta den ut når jeg skal til sentrum eller på reise lenger siden man blir kriminell av å bære verktøy i dag.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (5 minutter siden):

Det er synd at vi har nådd Amerikanske tilstander på dette.

Vil tvert i mot si at amerikanerne er langt foran oss på dette området. USA er et land som er veldig preget av skepsis til myndighetene, derav Fourth Amendment og Second Amendment som står knallsterkt i amerikansk rett.

Her i Norge har vi stort sett hatt et godt forhold til myndighetene og politiet, og har derfor latt en del tvil komme dem til gode. Men så kan vi spørre om hvorvidt det var lurt når vi ser episoder som dette her, og narkohunder på videregående skoler.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (42 minutter siden):

Vil tvert i mot si at amerikanerne er langt foran oss på dette området. USA er et land som er veldig preget av skepsis til myndighetene, derav Fourth Amendment og Second Amendment som står knallsterkt i amerikansk rett.

Her i Norge har vi stort sett hatt et godt forhold til myndighetene og politiet, og har derfor latt en del tvil komme dem til gode. Men så kan vi spørre om hvorvidt det var lurt når vi ser episoder som dette her, og narkohunder på videregående skoler.

Jeg er ikke så sikker på at å ta et redskap og gjøre vanlige folk kriminelle for slikt vil løse episoder som det du beskriver. Det kunne lett hvert håndtert med skjønn, men det blir ikke gjort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke så sikker på at å ta et redskap og gjøre vanlige folk kriminelle for slikt vil løse episoder som det du beskriver. Det kunne lett hvert håndtert med skjønn, men det blir ikke gjort. 

Leser vil innlegget til Gavekort på samme måte? Jeg ser ikke hvordan du svarer på innlegget hans/hennes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (2 minutter siden):

Leser vil innlegget til Gavekort på samme måte? Jeg ser ikke hvordan du svarer på innlegget hans/hennes.

Sikkert ikke. Avslutningsvis skriver han at vi har hatt et godt forhold til poltiet og stiller spørsmål ved om det var lurt. Jeg mener det og mener fortsatt at å gjøre vanlige folk kriminelle for å bære redskap ihvertfall ikke er veien å gå. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva er problemet med å bli kroppsvisitert for normale folk egentlig ?

Tror folk at politifolk våkner opp og tenker " høhø nå gleder jeg meg til å ta på folk, og potensielt havne i en situasjon som kan koste meg livet..håhå spennende! "

La politiet gjøre det de tror er best..Ingen av oss "normale" mennesker skjønner hva som kreves i en slik jobb, og spesielt hvor hjelpeløse de må føle seg når fokus 1 skal være å ikke krenke de som IKKE er kriminelle.

Det er liksom de folka man gir mest faen i generelt, men likevel klarer de å skrike høyest og attpåtil bli hørt..

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, DIYDari said:

Hva er problemet med å bli kroppsvisitert for normale folk egentlig ?

Så du hadde hatt ingen problemer om jeg kom å begynte å kna på deg på gata? Du hadde ikke følt deg bittelitt krenket?

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (5 timer siden):

Jeg mener det og mener fortsatt at å gjøre vanlige folk kriminelle for å bære redskap ihvertfall ikke er veien å gå. 

Det er jo ingen som gjør det? Så lenge du har en ok forklaring, f.eks. har kniv i forbindelse med jobb, så er det ingen fare. Jeg har tilgode å høre om noen som blir "kriminell" fordi de på en uskyldig måte har hatt et redskap med seg.

DIYDari skrev (4 timer siden):

Hva er problemet med å bli kroppsvisitert for normale folk egentlig ?

Det kan være problematisk, og det kan være helt greit. Alt kommer an på gjennomførelsen og begrunnelsen. De fleste godtar den typen kroppsvisitasjon som foregår på flyplassen uten å klage. På andre siden har du politiet som kler mindreårige nakne for å lete etter narkotika.

Jeg tror på den ene siden er folk glade for at politiet prøver å gjøre noe med alle disse gjengene som går rundt med kniv og machete, men samtidig så ønsker vi å holde politiet i "sjakk" slik at de ikke går utover det som er ok. Spesielt rundt narkotika ser vi gang på gang hvordan politiet går lengre enn det vi synes er greit.

Vi har sikkert en av de beste situasjonene i verden rundt politiet, men for at vi skal beholde det så må vi alltid ta nye "justeringer" på hva vi synes er greit. Det er en grunn til at vi ikke ønsker å gå mot situasjonene i USA der politiet gjør hva de vil.

Kongsberg-saken der de banker opp fyren og sletter bevis er ikke et engangs-tilfelle, så vi må passe på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Det er jo ingen som gjør det? Så lenge du har en ok forklaring, f.eks. har kniv i forbindelse med jobb, så er det ingen fare. Jeg har tilgode å høre om noen som blir "kriminell" fordi de på en uskyldig måte har hatt et redskap med seg.

Det kan være problematisk, og det kan være helt greit. Alt kommer an på gjennomførelsen og begrunnelsen. De fleste godtar den typen kroppsvisitasjon som foregår på flyplassen uten å klage. På andre siden har du politiet som kler mindreårige nakne for å lete etter narkotika.

Jeg tror på den ene siden er folk glade for at politiet prøver å gjøre noe med alle disse gjengene som går rundt med kniv og machete, men samtidig så ønsker vi å holde politiet i "sjakk" slik at de ikke går utover det som er ok. Spesielt rundt narkotika ser vi gang på gang hvordan politiet går lengre enn det vi synes er greit.

Vi har sikkert en av de beste situasjonene i verden rundt politiet, men for at vi skal beholde det så må vi alltid ta nye "justeringer" på hva vi synes er greit. Det er en grunn til at vi ikke ønsker å gå mot situasjonene i USA der politiet gjør hva de vil.

Kongsberg-saken der de banker opp fyren og sletter bevis er ikke et engangs-tilfelle, så vi må passe på.


sikkert ingen som mener det, men så har man tilfeller som her da når en rørlegger får det på rullebladet og må betale 8000kr for idiotien enda han gjorde alt rett hele veien. Det var et lignende tilfelle på Oslo S med en som fikk forelegg for tapetkniv i arbeidsboksen på vei hjem. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/3pjbM/roerlegger-boetelagt-for-aa-gaa-med-kniv

Edit:

Fant ikke den om Oslo s i farten, men her er en taxi sjofør som ble hanka inn for å skrelle eple i lunsjen midt på dagen. Tror han ble frikjent etter mye styr men..

https://www.dagbladet.no/nyheter/6000-i-bot-for-a-skrelle-eple/65965330

 

 

Endret av minim
Lenke til kommentar
likferd skrev (7 timer siden):

Så du hadde hatt ingen problemer om jeg kom å begynte å kna på deg på gata? Du hadde ikke følt deg bittelitt krenket?

Er du politi og hadde hatt en grunn? 
Hvis Ja, nei da blir jeg ikke krenket.

Jeg hadde tenkt på hendelsen i nøyaktig 5 sekunder at dette er ikke hverdags og at her er det bare å samarbeide ettersom jeg ikke har noe å skjule, og at du mest sannsynlig er på utkikk etter noen som matcher min beskrivelse som kan ha gjort noe kriminelt.

Ikke lat som at det er normalt at politiet løper rundt på carl johan og knar på folk uten grunn..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

 

Det kan være problematisk, og det kan være helt greit. Alt kommer an på gjennomførelsen og begrunnelsen. De fleste godtar den typen kroppsvisitasjon som foregår på flyplassen uten å klage. På andre siden har du politiet som kler mindreårige nakne for å lete etter narkotika.


Kongsberg-saken der de banker opp fyren og sletter bevis er ikke et engangs-tilfelle, så vi må passe på.

Er enig i det du sier. Vi har et godt politi, men vi må ikke bli for naive heller ovenfor kriminelle.

Også må jeg bare legge til siden det er en såpass liten verden vi lever og det var litt morsomt akkurat at du linket til den artikkelen..

For akkurat den gutten er ikke en "vanlig" gutt.
Alle i området der han ferdes vet at han dealer til andre barn. Og akkurat den hendelsen skjedde rett etter at han og kompisene hans stod foran et skolebygg og røyket hasj mens foreldre hentet førsteklassinger og de stod der å provoserte foreldre ved å si blant annet at han gleder seg til barna vokser opp så han kan få de hekta for å få alle pengene "deres"

Når han var enda yngre holdt han også med dritt.. Han stjal ting fra andre barn, og hvis de ville ha tilbake tingene sine måtte de betale.

Så aaaaakkurat den saken der er det INGEN som kjenner omfanget som har noe som helst sympati for gutten.

Kongsberg saken har jeg ikke hørt om, og jeg tviler overhodet ikke at noen politifolk lar makten gå til hodet på de. Dessverre vil det alltid være sånn.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):


sikkert ingen som mener det, men så har man tilfeller som her da når en rørlegger får det på rullebladet og må betale 8000kr for idiotien enda han gjorde alt rett hele veien. Det var et lignende tilfelle på Oslo S med en som fikk forelegg for tapetkniv i arbeidsboksen på vei hjem. 

Det er her definisjonen av våpen blir litt trøblete. I praksis så blir det ein form for profilering som avgjer om du blit tatt med eit lovleg verktøy eller ulovleg våpen. Våpen er i denne samanhengen definert som gjenstandar som er eigna til å påføre nokon kroppsskade. Det er ikkje eit krav om at gjenstanden må være særskilt farleg eller eigna til å påføre nokon alvorlege kroppsskadar, så ein fort ryke på ei bot for å gå med våpen på offentleg stad dersom ein blir tatt med ein negleklippar i lomma og politiet meiner du kunne brukt denne til å påføre skade.

Det aller meste kan bli til våpen om det er rette personen som held gjenstanden. Held ein nøklane mellom knokane så er nok skadepotensialet vel så stort som om nokon skulle gå til angrep med ein tapetkniv, forskjellen ligg berre i at ein vil aldri bli bøtelagt for å ha nøklar i lomma, men ein kan få bot for å ha tapetkniv om du ikkje blir trudd på at du har eit aktverdig formål.

 

I denne konkrete saken som det er linka til i fyrsteposten så er framstår beslaget av ein slik lommekniv som lite forholdsmessig. Det er ikkje så lett å vurdere kor langt knivbladet er utifrå bildet men om det er ein slik vanleg lommekniv så er bladet akkurat under 6 cm langt, noko som betyr at den kniven som vart beslaglagt i denne politikontrollen ville vært lov å ha med seg gjennom sikkerheitskontrollen på Gardermoen.

Det er vel og bra at politiet tek førebygging på alvor, men eg kjenner meg ikkje spesielt mykje tryggare når alt kontrollen oppnådde var at ein person mista lommekniven sin. Hadde politiet avdekt og beslaglagt macheter, knokejern, og liknande gjenstandar som utgjer ein stor fare og i tillegg ikkje har så mykje anna formål i eit bymiljø utanom slåssing så hadde det vært noko anna.

Og var det verkeleg ingen middelaldrande damer som vart tatt på fersken med lange metallstrikkepinnar? Å bli stukket med ein 30 cm lang strikkepinne i aluminium er vel fort mykje farlegare enn å bli stukket med ein liten lommekniv?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...