Nasjonalisering av faktiske monopoler er ikke radikalt.
Spørsmålet er om vi er kapitalister eller vi bruker kapitalisme som et samfunns verktøy.
Stoler mer på staten som monopolist enn et privat firma uten innsyn.
Å stemme med lommeboka er i realitet ikke mulig når det kommer til monopoler. Som er hele grunnen til at vi kaller det monopol.
Syns heller ikke synd på Norgesgruppen som har systematisk tatt over alle deler av forsyningskjeden.
Det er effektivt å over forsyningskjeden, men effektiviseringen har ikke gått forbrukerne til gode.
Trur heller ikke det beste løsningen men det er en løsning, og de kan alltid privatiseres igjen.
Er ikke billig å nasjonalisere.
Konkurranseklagenemnda opprettholder 4,9 milliarder i gebyrer til dagligvarekjedene - Klagenemndssekretariatet
De ser ikke engang ut til å merke bøter og gebyrer. 10% av omsetting i et år, men for ser at det har pågått i rundt 10 år.
Så de planlegger og utveksler priser seg imellom men altså ikke med forbrukerne eller konkurrenter.
pdf
etter å ha lest litt gjennom denne litt, for jeg med meg at de kun fikk gebyrer etter hva de har faktisk bevist å ha stjålet fra oss og ikke noen straff. Og bare fra perioden 2020 til 2024. Nå vil de bare skjule det bedre.