Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ikke internett dekning der jeg skal bo


Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte i løpet av sommeren til et lite sted i Stange kommune. Der er det ikke tilgang til internett og jeg lurer på om noen her har smarte løsninger. Mye av tiden min går til YouTube, Steam og spilling (spiller ikke online, co-op eller multiplayer). Da er det jo konstante oppdateringer til spill og Windows. 

Er det noen som har gode råd om muligheter for stabilt internett?

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke via trådløst bredbånd heller? Du har lagt inn adresse hos aktører som tilbyr trådløst bredbånd?

(trådløst bredbånd er ikke det samme som mobilt bredbånd, men begge er basert på bruk av mobilnettet)

Lenke til kommentar
NULL skrev (3 minutter siden):

Ikke via trådløst bredbånd heller? Du har lagt inn adresse hos aktører som tilbyr trådløst bredbånd?

(trådløst bredbånd er ikke det samme som mobilt bredbånd, men begge er basert på bruk av mobilnettet)

Det visste jeg at fantes, altså trådløst bredbånd. Så nettopp på Telia at de kan levere der. Hvordan funker egentlig det og kan en montere det selv?

Lenke til kommentar

Trådløst bredbånd fungerer helt fint, men pass på at du kan bruke det med trådløsrouter. Det er mobilabo-selskap som krever at man skal bruke SIM-kort som dem sender i en mobil.

Brukte selv en slik løsning i nærmere et halvt år mens jeg ventet på annen fast løsning og konklusjonen var at det å dele internet over mobil ikke var kompatibelt med konsoller, men fungerte greit ellers.

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (13 minutter siden):

Det visste jeg at fantes, altså trådløst bredbånd. Så nettopp på Telia at de kan levere der. Hvordan funker egentlig det og kan en montere det selv?

Ja, du kan montere det selv. De sender en antenne som du kan sette i vinduskarmen eller feste på vinduet med tape eller skru fast på veggen på utsiden om det er nødvendig for signalet sin del. De har video og mer informasjon som viser hvordan det gjøres her.

Antennen henter 4G- eller 5G-signal fra nærmeste mobilantenne og du får med en ruter som du kobler til mobilen, laptopen osv som en hvilken som helst bredbåndsruter enten via Wifi eller Ethernet-kabel. Om signalet hos deg er greit så vil det fungere som en hvilken som helst bredbåndslinje. 

Lenke til kommentar

Er det noen som gamer mye over 4/5G som kan støtte påstanden
 

Quote

Om signalet hos deg er greit så vil det fungere som en hvilken som helst bredbåndslinje. 

Hvis jeg en sjelden gang mister nettet over fiberkabelen her i byen og skrur over til å bruke 4G via telefonen går pingen i spill opp ganske merkbart. (Telefon koblet til PC for deling av nett over USB-C, full dekning på telefonen midt i en større norsk by)

Til streaming og nedlasting fungerer det helt fint, men i min mening er det ikke noe som er bedre enn en fast fiberlinje for å bedrive dataspill med krav til latency!

Lenke til kommentar

Det som er viktig om du trenger lav latency over 4g/5g til f.eks online spilling er å sørge for at spillet er det eneste som trekker båndbredde fra nettverket ditt.

Alternativt kjøre QoS på ruter der du kun bruker 50-80 prosent av din desidert dårligste speedtest download OG upload, med online spilling som høyeste prioritet. 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (2 minutter siden):

Det som er viktig om du trenger lav latency over 4g/5g til f.eks spilling er å sørge for at spillet er det eneste som trekker båndbredde fra nettverket ditt.

Alternativt kjøre QoS på ruter der du kun bruker 50-80 prosent av din desidert dårligste speedtest download OG upload, med spilling som høyeste prioritet. 

Gjelder dette også om jeg kun spiller alene og ikke med andre? 

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg tenker jo at det vil gå med nettbruk til oppdateringer av spill på Steam.

Men siden det er tilbydere til trådløst bredbånd så vil dette gå fint, men ikke like raskt som fiber. Det står vel hvilken hastighet de tilbyr? Til streaming og offline spilling vil du ikke merke forskjell fra fiber. 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar

Vil bare si at for familiemedlemmer i nabokommunen til Stange så var trådløst bredbånd ekstremt ustabilt og veldig lav hastighet. Kan hende det er annerledes i den delen du skal bo i Stange, men jeg ville ikke ta det for gitt slik mange gjør her i tråden. 4g på mobilen fungerte ofte bedre enn det trådløse bredbåndet, de gangene jeg var på besøk før fiber ble bygd ut.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (43 minutter siden):

Vil bare si at for familiemedlemmer i nabokommunen til Stange så var trådløst bredbånd ekstremt ustabilt og veldig lav hastighet. Kan hende det er annerledes i den delen du skal bo i Stange, men jeg ville ikke ta det for gitt slik mange gjør her i tråden. 4g på mobilen fungerte ofte bedre enn det trådløse bredbåndet, de gangene jeg var på besøk før fiber ble bygd ut.

Mange faktorer i spill. Her høres det riktignok ut som man valgte feil leverandør siden en annen operatør åpenbart har bedre dekning. Egentlig skal det ikke være mulig å bestille produktet "trådløst bredbånd" da. Kan også være feilmontert eller feil type antenne. 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (På 2.5.2024 den 3:09 PM):

Ja, du kan montere det selv. De sender en antenne som du kan sette i vinduskarmen eller feste på vinduet med tape eller skru fast på veggen på utsiden om det er nødvendig for signalet sin del. De har video og mer informasjon som viser hvordan det gjøres her.

Antennen henter 4G- eller 5G-signal fra nærmeste mobilantenne og du får med en ruter som du kobler til mobilen, laptopen osv som en hvilken som helst bredbåndsruter enten via Wifi eller Ethernet-kabel. Om signalet hos deg er greit så vil det fungere som en hvilken som helst bredbåndslinje. 

"Det vil fungere som en hvilken som helst bredbånds linje" er vel å dra det vel langt.

Ja, du kan surfe, bruke nettbank, se youtube videoer, spille og laste ned ting, på bekostning av datakvoter, og potensielt høy ping/ustabil linje og potensielt lav/varierende hastighet. Det er det man må forholde seg til når man har trådløst internett kontra ei Fiber linje.

Min bror satt på trådløst bredbånd i 10 år før han fikk fiber (ca 4.5km unna sentrum), jeg vet alt om hvor ustabilt og dårlig trådløst nett kan være når man skal begynne å game og laste ned store filer som spill, oppdateringer osv, han drev på i 10 år med bytte av leverandører, antenner, routere, klaging, klaging og mer klaging til både telenor og telia.

For å si det slik, det er en god grunn for at det fremdeles bygges ut fiber, det er fordi at ei trådløs bredbåndslinje ikke fungerer som en "hvilken som helst" linje ala fiber.

Selvfølgelig, hvor man bor spiller jo også inn, sier ikke at alle har behov for fiber, men det er uten tvil det som gjelder hvis man er en aktiv bruker av nettet med gaming og nedlastinger og det er mange i huset som bruker nettet.

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (På 2.5.2024 den 2:45 PM):

Jeg skal flytte i løpet av sommeren til et lite sted i Stange kommune. Der er det ikke tilgang til internett og jeg lurer på om noen her har smarte løsninger. Mye av tiden min går til YouTube, Steam og spilling (spiller ikke online, co-op eller multiplayer). Da er det jo konstante oppdateringer til spill og Windows. 

Er det noen som har gode råd om muligheter for stabilt internett?

Hvor i Stange? Fiber er relativt godt utbygd allerede, så sant du ikke bor langt ut skauen, og det er planlagt en god del mer utbygginger av Fiber fremover.

En oversikt:

https://www.stange.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/bredbandsutbygging/

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Komplett ubrukelig said:

Mange faktorer i spill. Her høres det riktignok ut som man valgte feil leverandør siden en annen operatør åpenbart har bedre dekning. Egentlig skal det ikke være mulig å bestille produktet "trådløst bredbånd" da. Kan også være feilmontert eller feil type antenne. 

Neida, visse områder i Hedmark har bare skikkelig dårlig dekning. Så elendig at hvis man ringer fra mobilen i nærheten av TV-en så forstyrrer det signalet så kraftig at man ikke kan se helt hva som skjer. En av nabokommunene til Stange er et slikt sted i visse områder av kommunen. Telenor hadde riktignok lagd en avtale med kommunen om at alle skulle få tilgang bredbånd på 2000-tallet, 20 år senere er det enda ikke slik.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...