Gå til innhold

Krigshandlinger mellom Iran og Israel

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mr.M skrev (16 timer siden):

USA bekrefter nå at de deltar i å skyte ned iranske missiler

Så Trump som gikk til valg på å slutte å delta i kriger rundt i verden og blant annet dolket Ukraina i ryggen, har ingen problemer med å delta i Israels kriger.

Hva skjedde med "America First", tro?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
45 minutes ago, Markiii said:

Hva? Militære ledere er da ikke sivile mål.

Det kan argumenteres at forskere som utvikler/produserer nye våpen eller deler til nye våpen som skal brukes mot et annet land, ikke er et lovlig direkte mål, men et indirekte mål i genevakonvesjonen. Det er en gråsone med mye uenigheter blant de som jobber med det, når et kommer til outliers slik som atomvåpen hvor forskerne som jobber med det er kanskje den viktigste delen av å oppnå atomvåpen, og ekstremt vanskelig å få tak i. Det er ikke lenge siden vi hadde en skandale på NTNU pga en iransk doktorgradstudent angående dette her.

Rettesnora jeg putter der er som med det meste andre ting når det kommer til internasjonale lover som sikrer human krigføring, er at ingen land ville skrevet under hvis det ville betydd at de ikke kunne hindre et angrep mot dem selv eller ha mulighet til å svare på det. Jeg tror ingen land hadde skrevet under hvis det hadde betydd at fienden din som du er i krig med kan bygge atomvåpen som de har sagt de skal bruke mot deg, uten at du kan ta militære grep for å hindre det. Så effektivt er det irrelevant om det er lovlig eller ikke, for hvis det er ulovlig så er det en lov ingen land kommer til å følge i sånne scenarioer som dette her.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Skrevet

Troe at Israel nå har sendt et signal om at de som står bak terrororganisasjoner som angriper Israel og tror de er trygge, de må tenke om igjen. 

• Liker 7
Skrevet
Markiii skrev (2 timer siden):

Hva? Militære ledere er da ikke sivile mål.

Israel bombet bostedene til seks akademikere også.

antall sivile drepte på iransk side nærmer seg 100 + 400 skadde - Israel har vel 2 drepte/30 skadede.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
Markiii skrev (3 timer siden):

Hva skjedde med "America First", tro?

uansett hvilken president folk i USA velger, er det alltid "bibi" First

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
3 minutes ago, Paxville said:

Kjør på.

Håper du er klar for en ekstrem inflasjon og pris økning med rente økning som resultat.

• Liker 2
Skrevet
Paxville skrev (2 minutter siden):

Kjør på.

er neppe vellykket oppskrift for å vinne hearts & minds i befolkningen, som Netanyahu tilsynelatende hadde så stor medynk og omsorg for i en tale i går.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes dog Israel skal holde seg unna energiinfrastruktur, det er ikke et mål som beskytter dem i fremtiden, men det vil forårsake iransk bombing av andre land i området. Helt unødvendig og tullete

• Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (38 minutter siden):

Israel bombet bostedene til seks akademikere også.

Akkurat denne kritikken skjønner jeg ikke. Det er bare propagandistisk ordkløyveri å kalle dette akademikere og sivile. Det var ledende atombombeutviklere og det mener jeg er et helt greit militært mål. Atombomber er svært alvorlige saker. Jeg mener det er helt innafor folkeretten at de tok ut disse personene. Angrepene var så målrettede og presise at de omkringliggende sivile tapene er lave i forhold til trusselen de tok ut.

Angrepene på luftvernsystemer og andre åpenbart militære installasjoner mener jeg også er helt innafor normal krigføring.

Det jeg er kritisk til er hvorvidt det var smart å åpne krig i utgangspunktet. Hvis det viser seg å bli ennå en falsk WMD-episode så tar det seg svært dårlig ut. Angrepene på ikke-militært næringsliv som gassinstallasjoner kritiserer jeg også. Det er ugreit.

• Liker 9
Skrevet
Dragavon skrev (9 timer siden):

No er eg langt frå enig i alt Israel gjør i Palestina, men Iran's presteregime er kreft for verden. Om dei Israelske angrepa kan svekke og bidra til at prestestyret i Iran faller er det ein god ting.

Har null til overs for Iran's presteregime, men Israels krigføring mot landet gir prestestyret, eller et annet autoritært styresett som evt. erstatter dem, en gylden mulighet til å samle befolkningen rundt etnisk og religiøs nasjonalisme. Og denne gangen trenger de ikke å dikte opp en ytre syndebukk for å klare det. De har nå en reel ytre syndebukk. Gitt IDFs historie om å massakrere sivile og skyve det til side med "jammen, skurkene bruker dem som skjold, så...", tror jeg ikke at iranske sivile får noen gode grunner til å sette til lit til eventuelle israelske "frigjøringsstyrker"...

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
AtterEnBruker skrev (5 minutter siden):

Har null til overs for Iran's presteregime, men Israels krigføring mot landet gir prestestyret, eller et annet autoritært styresett som evt. erstatter dem, en gylden mulighet til å samle befolkningen rundt etnisk og religiøs nasjonalisme. Og denne gangen trenger de ikke å dikte opp en ytre syndebukk for å klare det. De har nå en reel ytre syndebukk. Gitt IDFs historie om å massakrere sivile og skyve det til side med "jammen, skurkene bruker dem som skjold, så...", tror jeg ikke at iranske sivile får noen gode grunner til å sette til lit til eventuelle israelske "frigjøringsstyrker"...

Det som er mer tragisk her er jo at frigjøringsgrupper, f eks kurdiske grupper, vil ikke ha noen grunn til å gå imot regimet fordi hvis Trump svikter dem, som han har en tendens å gjøre, så ser man det samme i Iran som i Irak i 1991, der grupper gjorde opprør på USAs anbefaling, og ble massakrert i ettertid

Trumps nylige handlinger har altså svekket muligheten for at noen tør ta et oppgjør med mullaene

Endret av Tussi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Det var ledende atombombeutviklere og det mener jeg er et helt greit militært mål.

det kan diskuteres. En av de likviderte var universitet-rektor av yrke.

Fordi man har kjernefysikk som fag, er man nødvendigvis ikke avgjørende brikke verd. atomvåpen eller ei, da det er en politisk beslutning først og fremst.

Sitat

FFI-forsker: Iran har ikke atomvåpen av politiske, ikke tekniske, årsaker

https://www.tu.no/nyhetsstudio/ffi-forsker-iran-har-ikke-atomvaapen-av-politiske-ikke-tekniske-aarsaker/81362

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mr.M skrev (3 minutter siden):

det kan diskuteres. En av de likviderte var universitet-rektor av yrke.

Fordi man har kjernefysikk som fag, er man nødvendigvis ikke avgjørende brikke verd. atomvåpen eller ei, da det er en politisk beslutning først og fremst.

https://www.tu.no/nyhetsstudio/ffi-forsker-iran-har-ikke-atomvaapen-av-politiske-ikke-tekniske-aarsaker/81362

Hvorfor nekter norske universiteter/høyskoler iranere å studere realfag her?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Dragavon skrev (9 timer siden):

No er eg langt frå enig i alt Israel gjør i Palestina, men Iran's presteregime er kreft for verden. Om dei Israelske angrepa kan svekke og bidra til at prestestyret i Iran faller er det ein god ting.

Det Israel har gjort vil ikke bidra til et demokratisk Iran..det vil heller bidra til at Iran forblir udemokratisk og at hatet mot Israel bare vokser. Det går mange sivile liv tapt i denne galskapen også ,så dette er ikke noe å juble over.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
obygda skrev (19 minutter siden):

Det Israel har gjort vil ikke bidra til et demokratisk Iran..det vil heller bidra til at Iran forblir udemokratisk og at hatet mot Israel bare vokser. Det går mange sivile liv tapt i denne galskapen også ,så dette er ikke noe å juble over.

Hvor mange sivile liv ville gått tapt hvis det ble atomkrig mellom landene? Millioner

• Liker 5
Skrevet

Situasjonen for presteregimet i Iran nærmere seg total katastrofe. Israelske fly kan fritt flyr uten hindring over hele Iran og bombe som de vil, luftforsvaret synes å ha blitt utslettet, man har mistet all operasjonell frihet, enorme kommunikasjonsproblemer, stor mistro mellom militære pga. overløpere som formidlet intel til israelerne og konflikt mellom befalhavende om hva de skulle gjøre - militæret og IRGC mistror hverandre. IRGC selv har oppdaget de kan ha overløperne i egne rekker. 

Med tanke på femtekolonnisthæren er det helt utrolig at det ikke innføres unntakstilstand med portforbud og bevegelsesforbud som sett i deler av Ukraina under den russiske invasjonen i februar 2022 og som ville selvsagt ha hendt her i Norge. Det bare fortelle oss hvor stor inkompetansen egentlig er i presteregimet, som er korrupt, preget av dype motsetninger, dypt upopulært og sterkt hemmet av aldrende menn med svekkede kognitive evner. Khamemei hadde i de siste fem år stått for en rekke meget merkelige kontraproduktive handlinger som Soleimani ville ha stoppet. Da Trump drepte Soleimani, påførte han Iran kanskje det største tapet siden Khomeinis død fordi generalen var en av de smarteste strategene med imponerende menneskekjenningsevne - han har satt hans navn på historiebøkene som den eneste som klarte å overtale "steinansiktet" Putin. Om Soleimani var i livet i dag, ville situasjonen som vi ser her, aldri ha oppstått. 

Forresten har Netanyahu begynte å krysse røde linjer satt av andre makter; angrep på olje- og gassraffinerier med Mossad-agenter samt den totale utklassingen av det iranske militæret som gjort det mulig å forårsake en regimeendring, som han hadde tatt til orde for, har fått Pakistan og Tyrkia til å blande seg inn. Putin oppringt Trump og forklart at han vil ha opphør i krigen men det er dypt usikkert om det kan bli mer. Uansett har alle regionale maktene blitt meget dypt sjokkert over braksuksessen Israel hadde, på bare 24 timer hadde en meget stor regional militærmakt - den sterkeste etter Israel innenfor Midtøsten - blitt tvunget ned på sine knær. Alle ser at et regimekollaps ikke lenge er usannsynlig, og at Iran er nå blitt desperat. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Godt skrevet, og hvis det hun sier er riktig, var Iran dager fra å produserensitt første atomvåpen. Da var dette et helt nødvendig steg fra Israels side og rent selvforsvar. Iran hadde nok tenkt å trekke ut forhandlinger til de hadde et våpen, og da ville de vært en dødelig trussel mot Israel, ikke bare via proxyer, men et potensielt nukleært holocaust

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/som-iraner-kjenner-jeg-frykten-pa-kroppen/o/5-95-2483011

Endret av Tussi
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...