Gå til innhold

Det var helt idiotisk å ta imot en haug av ukrainske flyktninger. Hvordan skal vi klare å redusere befolkningen vår nå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
majer skrev (11 timer siden):

Ukrainske flyktninger har en haug av resistente bakterier de ikke testes for så tanken der er vel også at de skal smitte resten av befolkningen sånn at flere dør raskere, men det går allikevel ikke opp i opp da det skal en del til å dø av disse bakteriene

Eksponeringsterapi kan være bra når en er overdrevet redd for noe.....

Jeg jobber i helsevesenet selv, og jeg har aldri sett noen tanker om at ukrainske flyktninger skal brukes for å redusere den norske befolkningen.

Endret av Tussi
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (9 minutter siden):

Eksponeringsterapi kan være bra når en er overdrevet redd for noe.....

Jeg jobber i helsevesenet selv, og jeg har aldri sett noen tanker om at ukrainske flyktninger skal brukes for å redusere den norske befolkningen.

Ukrainske flyktninger krever alltid enerom grunnet smitterisiko. Det er umulig å få til nå som sykehusene bygges mindre 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Salvesen. said:

Det er ikke ukrainerne sin feil eller de som lar de komme til oss, det er helsevesenet. Det er søppel på de fleste områder. Forhåpentligvis kan det bli bedre med ny leder, en kan iallefall håpe..

Det er no et poeng.
Men å bytte galleonsfigur vil ikke påvirke de dypere problemene. 

Så lenge Foretaksmodellen gjør at Sykehusene ikke kan investere tross for at de får stykkpris for behandling, og så lenge mellomlederne og lederne ikke er fra gulvet: Så  vil den økonomiske koleraen fortsette. 
Du har også andre mindre problemer, som at nybaka fastleger kan havne i risiko for å måtte kjøpe seg inn for å skaffe en pasientliste. Eller at brudd på overtidsreglene ikke får store konsekvenser for de overordnede. 

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Prusk said:

Norge mangler arbeidskraft, og folk fra Ukraina er stort sett utdannet. I tillegg har de kultur for å ha begge kjønn i arbeid og har generelt et verdisyn som er ganske likt vårt. Jeg tror ikke dette vil være negativt for oss. 

Nå ja, det tror jeg du burde legge fram konkrete kilder på (Nei, ikke Google-søk) fordi det er ikke min oppfatning i det hele tatt.

Men at norge trenger arbeidskraft er jeg meget enig i.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Markiii said:

Norge er underbefolket. Boligprisene er høye der "alle" vil bo. Du skal ikke langt utenfor byene før prisene går rett ned.

Da syntes jeg du skal ta en kikk på Finn.no, gå inn på vanlig boliger til leie (mellom 40-60kvm) som er konkret utenfor storbyene men ikke for langt unna storbyene heller.

Da vil du se at det er dyrest i storbyene, fortsatt alt for dyrt utenfor storbyene, og billigst (men fortsatt for dyrt) i gokk der svært få ønsker å bo med lang vei til alt.

Et lite høl utenfor en storby har gått opp flere 1000,- i husleie på kort tid, nå er sånne steder dyre som bare det også.

Norge er ikke underbefolket i det hele tatt! Og i forhold til hva, skau og natur det kunne vært bygget i? I forhold til landets bruksareal? I forhold til andre land, på samme eller større størrelse?

Om noe så har vi alt for mange her. Det er ikke uvanlig at nye annonser som kommer får 60+ favoritt trykk innen en uke fordi det er knapt om leiligheter. Det bygges heller ikke en dritt noe sted. Leser du ikke avisene?

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, opensky said:

Norge er ikke underbefolket i det hele tatt! Og i forhold til hva, skau og natur det kunne vært bygget i? I forhold til landets bruksareal? I forhold til andre land, på samme eller større størrelse?

Om noe så har vi alt for mange her. Det er ikke uvanlig at nye annonser som kommer får 60+ favoritt trykk innen en uke fordi det er knapt om leiligheter. Det bygges heller ikke en dritt noe sted. Leser du ikke avisene?

 

Stora delar av Norge är ju mer eller mindre öde. Man kunde självklart i teorien bo väldigt många fler i Norge än vad man gör. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (23 timer siden):

Stora delar av Norge är ju mer eller mindre öde. Man kunde självklart i teorien bo väldigt många fler i Norge än vad man gör. 

Problemet er at mennesker ikke kan bo i disse områdene. Vi kan ikke plassere flere tusen ukrainere på toppen av Galdhøpiggen. Nå er ukarinere en flyktingsgruppe som muligens kan være bra for norsk økonomi. Mange av flyktningene kommer ut i jobb. Dette i kontrast til syrere og somaliere, som selv etter flere år i Norge ikke får seg jobb. 

Det er nok best at Norges befolkning synker. Det er ingen grunn til at vi skal ha 5.3 millioner mennesker i dette landet 4 millioner hadde vært mer enn nok. 

Endret av Mr.Duklain
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mr.Duklain said:

Problemet er at mennesker ikke kan bo i disse områdene. Vi kan ikke plassere flere tusen ukrainere på toppen av Galdhøpiggen. Nå er ukarinere en flyktingsgruppe som muligens kan være bra for norsk økonomi. Mange av flyktningene kommer ut i jobb. Dette i kontrast til syrere og somaliere, som selv etter flere år i Norge ikke får seg jobb. 

Finns rätt många dalar där många fler kan bo i. 

Men jag håller med om att man ikke bara kan senda ut ukrainare eller bygga hus der på kort sikt.

Plass för bra mycket fler folk finns det i alla fall i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mr.Duklain said:

Hvilken daler kan få flere innbyggere mener du? De er lavt befolket av en grunn. Norges befolkning er allerede ganske spredt.   

Är ju möjligt att starta industri eller software bedrifter etc på nya områden i Norge så att folk kan få ett jobb också i några av de öde dalarna. 

Skulle också i teorien gå att mångdubbla antalet inbyggare i for eksempel Trondheim.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, fredrik2 said:

Är ju möjligt att starta industri eller software bedrifter etc på nya områden i Norge så att folk kan få ett jobb också i några av de öde dalarna. 

Skulle också i teorien gå att mångdubbla antalet inbyggare i for eksempel Trondheim.  

Har du hørt om programmet "Der hvor ingen skulle tro at noen ville bo" (eller noe slikt)? Det er ikke bare-bare å bosette noen et sted hvor (nesten) ingen andre ønsker å bo, der hvor det ikke er/knapt er skoler eller barnehager, der hvor det ikke er/knapt er butikker, der det ikke er/knapt er naboer, der hvor det ikke er/knapt er fritidsaktivivteter, og der hvor man må reise i timesvis eller deromkring hvis man skal delta i kulturarrangementer/sosiale tilstelninger av en nevneverdig størrelse, og så videre. Det er en MANGE grunner til at folk ikke bor der... Så det blir nok som du selv påpeker bare i teorien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Gjest MKII said:

Har du hørt om programmet "Der hvor ingen skulle tro at noen ville bo" (eller noe slikt)? Det er ikke bare-bare å bosette noen et sted hvor (nesten) ingen andre ønsker å bo, der hvor det ikke er/knapt er skoler eller barnehager, der hvor det ikke er/knapt er butikker, der det ikke er/knapt er naboer, der hvor det ikke er/knapt er fritidsaktivivteter, og der hvor man må reise i timesvis eller deromkring hvis man skal delta i kulturarrangementer/sosiale tilstelninger av en nevneverdig størrelse, og så videre. Det er en MANGE grunner til at folk ikke bor der... Så det blir nok som du selv påpeker bare i teorien.

Jag tänker alltså i framtiden. Det är självklart möjligt att få till nya byer med arbetsplasser, skole etc där det ikke finns det idag och där folk alltså ikke vill eller kan bo nu.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, fredrik2 said:

Jag tänker alltså i framtiden. Det är självklart möjligt att få till nya byer med arbetsplasser, skole etc där det ikke finns det idag och där folk alltså ikke vill eller kan bo nu.   

Det er enormt mye vanskligere å "spå" fremtiden enn det er i se tilbake i tid... Men når historikken viser at folk ikke ønsker å bo et sted vil jeg tro det skal ganske mye til for å plutselig snu det, Og jeg vil tro at det eventuellt er noe som ikke endres "over natten" men vil ta mange år, trolig flere tiår med teknologisk utvikling, om ikke århundrer. Unntak kan nok forekomme, men...

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gjest MKII said:

Det er enormt mye vanskligere å "spå" fremtiden enn det er i se tilbake i tid... Men når historikken viser at folk ikke ønsker å bo et sted vil jeg tro det skal ganske mye til for å plutselig snu det, Og jeg vil tro at det eventuellt er noe som ikke endres "over natten" men vil ta mange år, trolig flere tiår med teknologisk utvikling, om ikke århundrer. Unntak kan nok forekomme, men...

Det som har hänt är väl att det ikke har funnits jobb till tillräckligt manga på bygda och det är därför som fler och fler har flyttat till de större byene. Är säker på att många vill på i Stryn heller i Eresfjord hvis de kunne få jobb der. 

Finns också en massa områden med mindre byer som helt klart kan bli større. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...