Gå til innhold

Finnes det doble CAT6-kabler (til fornuftig pris) ?


Anbefalte innlegg

Jeg har 3 stk nettverkskabler lagt inn i rør av elektriker i huset vårt. Dette viser seg å være CAT5 og jeg har behov for å dra CAT6 gjennom disse. So far, so good, men av praktiske årsaker slo det meg at jeg gjerne skulle hatt dobbel kontakt i andre enden på disse. Jeg ser etter litt googling at det finnes spoler som har doble kabler i seg, men jeg skal altså dra gjennom eksisterende rør. Er det noen som vet om dette finnes til en fornuftig pris der ute? Aller helst i samme hovedkabel hvis det er mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, sedsberg said:

Sansynligvis trenger man ikke bytte connector engang. Men for 2.5Gb og 10Gb kan det bli værre.

For korte strekk tipper eg 2.5GbE og 10GbE vil funke over Cat5E også. I alle tilfeller hadde eg testa det før eg gadd bytte kabel i heimemiljø. Funker det og iperf viser ønska resultat er det irrelevant kas kabel som er i veggen.

GbE over cat5 hadde eg gladelig kjørt i produksjon og...

Endret av barfoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at du kan kjøre det meste på det du har i dag, en switch på enden gir deg NOK muligheter i massevis.. 
Men siden jeg ikke vet konkret behov så er det sikkert greit å trekke om kabler.. Hvis du ikke MÅ ha to kabler så hold deg til en, den skal sikkert igjennom et trangt rør? 🙂

Lenke til kommentar

Jeg trakk 2 kabler gjennom da jeg byttet ut koaks en gang.

Kjøpte én lang cat6, fant midten på denne og dro midten gjennom trekkerøret (slik at begge ender av kabelen lå igjen i den enden jeg trakk fra. Festet cat-kabelen til enden av koaksen med fiskesene slik og brukte den til å dra den gjennom med. Måtte knekke bra på kabelen, men kutta bare vekk en god porsjon rundt denne knekken da jeg fikk den ut i andre enden, og terminerte til dobbel veggkontakt. 

Brukte glidemiddel, og det gikk veldig greit.

Endret av 1Dr.E
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (51 minutter siden):

Sansynligvis trenger man ikke bytte connector engang. Men for 2.5Gb og 10Gb kan det bli værre.

Flere steder på jobb har vi 1Gb over CAT3-kabel.

Har Cat6 kabel mellom hoved pc og server her i huset, endene er terminert med vanlige Cat 6 kontakter, altså ikke skjermet, og får 10Gb hastighet, avstand er ca 20m.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 timer siden):

Kvifor skal du bytte? Har du prøvd å kjøre det du har behov for over eksisterande kabling...?

Jeg har to behov:

  1. 10GbE fra fordelingsskap der nåværende kabling ender opp.
  2. Vil helst ha gjennom 2 kabler i samme rør.

Jeg har ikke testet punkt 1 enda nei, men det er vel ikke tidenes største sannsynlighet for at det går særlig bra?

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Dragonlove said:

Har Cat6 kabel mellom hoved pc og server her i huset, endene er terminert med vanlige Cat 6 kontakter, altså ikke skjermet, og får 10Gb hastighet, avstand er ca 20m.

Test om du får 10GbE over cat5. Eg tipper ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (1 time siden):

Jeg trakk 2 kabler gjennom da jeg byttet ut koaks en gang.

Kjøpte én lang cat6, fant midten på denne og dro midten gjennom trekkerøret (slik at begge ender av kabelen lå igjen i den enden jeg trakk fra. Festet cat-kabelen til enden av koaksen med fiskesene slik og brukte den til å dra den gjennom med. Måtte knekke bra på kabelen, men kutta bare vekk en god porsjon rundt denne knekken da jeg fikk den ut i andre enden, og terminerte til dobbel veggkontakt. 

Brukte glidemiddel, og det gikk veldig greit.

Lurt tips å bare knekke på midten da! Skal nok få lånt meg trekkefjær og noe glidemiddel.

Lenke til kommentar
Marzo skrev (4 minutter siden):

3stk cat5 ligger kanskje i et 20mm k-rør?
Kjenn om du kan bevege kablene som ligger i der i dag eller om det er motstand.

Som flere har nevnt ville jeg prøvd med dagens kabel før du tar jobben med å bytte.

3 stk som går til hver sin etasje så er nok 3 rør

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Marzo skrev (20 minutter siden):

Som flere har nevnt ville jeg prøvd med dagens kabel før du tar jobben med å bytte.

Halve poenget er også å få 2 kabler.

edit:

Jeg kan utdype litt. Alt går fra lavspentskap i første etasje med rør til 1., 2. og 3. etasje. Jeg skal ha WiFi 7 / 6E aksesspunkt med 2.5GbE i hver etasje, men i hver etasje har jeg også en del ting tilkoblet med kabel. Aksesspunktene krever PoE+ og jeg har 1stk PoE+ switch jeg kan sette i lavspentskapet for å drifte alle aksesspunktene. Alternativet uten å få til dobbel kabling ville vært å kjøpe 3 PoE-injektorer eller nye switcher i andre enden i de tre etasjene.

I tillegg har jeg et par switcher på vei som har 10GbE uplink som jeg gjerne skulle utnyttet bare fordi why not. Totalt overkill, men det er nå en liten hobby også.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Som flere har vært inne på, så kan det godt være at du fpr 10Gbps til å fungere - stabilt - over disse kablene hvis det er god kvalitet.

Husk når det gjelder 10 Gbps-svitsjer, at en del støtter bare 1/10 og ikke 2,5/5 Gbps. Er en del som har opplevd å kjøpe 10 Gbps-utstyr som kombineres med 2,5Gbps-utstyr, men så får man ikke 2,5Gbps.

Hvbis det ikke er noe her som henger på 10 Gbps, så ser jeg heller ikke at det skal være noe spesiell flaskehals om du må ned på 2,5Gbps?

Du spesifiserte ikke type nettverkskabel som skulle benyttes i jobben elektrikeren skulle gjøre?

Endret av NULL
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 minutt siden):

Hvbis det ikke er noe her som henger på 10 Gbps, så ser jeg heller ikke at det skal være noe spesiell flaskehals om du må ned på 2,5Gbps?

Nei, 2.5GbE er nok ingen flaskehals av betydning, så jeg har ikke god grunn for å gå opp til 10GbE. Men hovedårsaken nå er blitt at jeg vil trekke to kabler gjennom røret for å kunne drifte aksesspunktene rett fra Switchen i lavspentskapet.

NULL skrev (3 minutter siden):

Husk når det gjelder 10 Gbps-svitsjer, at en del støtter bare 1/10 og ikke 2,5/5 Gbps. Er en del som har opplevd å kjøpe 10 Gbps-utstyr som kombineres med 2,5Gbps-utstyr, men så får man ikke 2,5Gbps.

Jeg har to svitsjer med 8x2.5GbE og 2x10Gb SFP+

Lenke til kommentar
3 hours ago, Nimrad said:

3 stk som går til hver sin etasje så er nok 3 rør

Hvis du prøver å dra litt i en ende så vil du fort merke om det glir lett eller om du må jobbe litt.

Forhåpentligvis er det ingen knekker i trekkerøret og det burde ikke være vanskelig å trekke 2 kabler som du hekter på den gamle før du trekker denne ut.
Alternativt så hekter du på trekkefjær og trekker tilbake to nye kabler med den.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...