Gå til innhold

Internett på soverom


Anbefalte innlegg

Sønnen gamer, og sliter med at trådllst Internett kobles fra hyppig. Etter sjekk av pc hos butikk, er tipset å koble Internett på via kabel. Dvs at kabel må trekkes fra ruter gjennom et par rom. 

Jeg klarer ikke å gjøre dette selv. 

Hvem gjør slike ting? Telenor? Elektriker? Telemontør? 

Eller burde man ha flere uttak eller routere? 

Dette har jeg null peiling på, og vil gjerne sette bort arbeidet og få fornøyd sønn. 😅

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer helt an på hvor router og pc er plassert, men jeg tenker øyeblikkelig på fire alternativer.

Før du bruker penger så kan det være lurt å teste om det er pc-en sin trådløse forbindelse det er noe feil med, og ikke signalene. Dette kan du teste med å flytte pc-en nærmere routeren for en kortere periode å se om problemet forsvinner.

  • Du kan Flytte routeren litt opp og frem hvis den er litt bortgjemt inni et møbel, på gulvet eller lignende slik at antennene bedre får sendt og mottatt signaler.
  • Du kan koble opp en repeater ett sted mellom router og pc, på et sted der det er god dekning. Dette er bare en liten sak du setter i stikkontakten som tar signalene fra routeren din og sender disse videre for å utvide rekkevidden.
  • Det finnes utstyr som gjør det mulig å kommunisere over strømkablene på samme måte som med en nettverkskabel. Dett kan lage trøbbel for fintfølende elektronikk som elbil-ladere og lignende som overvåker strømmen for avvik i spenning. Signalene blir også svekket hvis signalene må gå imellom sikringskurser i sikringsskapet. Slikt utstyr heter Powerline-adapter og består gjerne av to bokser
  • Siden maskinen får signaler, men de kanskje er helt på grensen så kan du kjøpe et bedre wifi-adapter til pc-en. Særlig stasjonære maskiner har gode muligheter for utvidelse ved å sette inn et wifi-kort. Disse har gjerne en ekstern antenne som kan plasseres oppå skrivebordet. Å installere et slikt kort er veldig enkelt, det finnes mange videoer på Youtube som viser hvordan.
Endret av Thor.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for konkrete tips. 

PC er sjekket på verksted, og de sier det ikke skal være problemer med den. De sier også at enkelte maskiner bare er dårligere enn andre, til tross for samme modell osv. 

 

Det er en lap top, så får ikke gjort noe med nettverkskort. 

Har forsøkt med forsterker, men ser ut som denne pc en trenger fast kabel. (Ganske ny gamingpc, og kapasitet for spillene ble sjekket opp før kjøp,, den skal være god nok.)

 

Det står et sikringsskap mellom routeren og soverommet, så den kan kanskje også forstyrre. 

 

Så da da tenker jeg at å strekke kabel kanskje er eneste utvei? Og jeg skulle gjerne leid fagfolk for å gjøre det.. 😅 Tror det blir lite pent og ikke så bra om jeg prøver selv.. 

 

Lenke til kommentar

De forstyrrelsene som her snakkes om for Homeplug-adaptere, ville jeg bare sett bort fra. Det er ikke noe som er vanlig. JEg har tidligere brukt Homeplug-adaptere i en årrekke, og vært godt fornøyd. Men hvor godt det fungerer kan variere en del fra hus til hus, bl.a. basert på det elektriske anlegget og heller ting som kan støye for Homeplug-adapterne (f.eks. en strømforsyning til noe, hvis den står på samme strekk eller spesielt i samme stikkontakt). 

Gaming krever gjerne ikke spesielt mye nettverkskapasitet. Det sentrale blir en stabil forbindelse med lav forsinkelse. Da er det i utgangspunktet ingen tvil om at en kablet forbindelse er det beste. WiFi vil gi noe økt forsinkelse. Setter man inn en tradisjonell repeater, vil det kunne gi ytterligere forsinkelse.

Kan ellers si at personlig har jeg ett trekk med kabler som går på utsiden av huset (ut av stueveggen, så opp til under takskjegget, og så videre et stykke før det går inn på loftet over en annen del av huset og videre der til teknisk rom...)

Hvilken PC er det snakk om? Hvilken ruter har du? Hvilken repeater testet du?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Liselotte skrev (56 minutter siden):

Hvem gjør slike ting? Telenor? Elektriker? Telemontør? 

Eller burde man ha flere uttak eller routere? 

Hvem gjør: 
Ja, Ja, Ja. Er selv utdannet telemontør i sin tid, har jobbet i Telenor, jobbet som elektrikker og jobbet som telemontør..
Så KJENNER du noen i de nevnte fagene så SPØR om vedkommende kan gi deg et (svart?) tilbud på jobben! 🙂

Du bør jo selvsagt få vurdert nettet ditt og mulighetene, jeg ville anbefalt kabler til viktige brukere, junior med gaming er vel den største? Har du TV over nett tar jo den endel avhengig av bruken.. Samme med snart ALT du har hjemme nå.. Nå er vel det siste netttilkoblet tannbørste, kjøleskap, lyspærer og annet gøy. Du bruker helst bare en ruter, trenger du flere uttak fra en kabel bruker du en switch som kan gi deg nesten ubegrenset antall (i praksis er vel 24 det meste) uttak fra en kabel.
Alle som har holdt på litt med kabler kan hjelpe deg og også utføre jobben går jeg ut fra. Jeg slengte ut en fin en her om dagen: Hadde du bodd i Lillehammer så kunne jo jeg hjelpe deg da..

Lenke til kommentar

Maskina er en ASUS TUF A15, helt ny router fra Telenor, og repeater fra Netgear. 

Det er jo både tv og pc på nett her, i tillegg til diverse annet. 

Bor desverre ikke på Lillehammer, men takk for hyggelig respons! 😊 Kjenner ingen som driver med sånt. 

Da forsøker jeg å ringe Telenor, så har de kanskje fagfolk som kan hjelpe. 👍

 

Takk for hjelpen! 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Liselotte skrev (49 minutter siden):

Maskina er en ASUS TUF A15, helt ny router fra Telenor, og repeater fra Netgear. 

Det er jo både tv og pc på nett her, i tillegg til diverse annet. 

Bor desverre ikke på Lillehammer, men takk for hyggelig respons! 😊 Kjenner ingen som driver med sånt. 

Da forsøker jeg å ringe Telenor, så har de kanskje fagfolk som kan hjelpe. 👍

 

Takk for hjelpen! 😊

Ring like gjerne en lokal og kanskje rimeligere elektriker - alle elektrikere skal fint kunne trekke slike kabler 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):

Har dere koblet PC-en i router med kabel direkte å sett om problemet da er borte? Dumt å bruke mye på å få kablet opp en kabel og så lå feilen i nett eller andre steder.

Ja, det fungerer bra med ledning rett i ruter. 

Lenke til kommentar

I utgangspunktet skal elektrikere være i stand til å gjøre dette ja. 
Mindre IT-firmaer tar i enkelte tilfeller også på seg slike jobber selv om de i teorien skal ha en egen sertifisering for å gjøre dette i bytte mot penger.

Når det er sagt, så er det utrolig lett å gjøre selv. (Er ikke det verdens beste råd? :D)
Gå på biltema og kjøp en 100meters rull med kabel, en RJ45 tang og noen plugger.
Total utgift: isj 500-600,-   tenker jeg

Har du avbitertang og drill med bor fra før av er du allerede i mål. 

Etter en halvtime på kjøkkenstolen eller i sofaen med youtube og litt testing på et par kabelstumper så er du 100% klar til å starte. Da har du også både utstyr og kompetanse til neste gang du eventuelt skal trekke selv til et annet rom. :)

Er det uaktuelt, så sjekk først opp om du har noen lokale IT-bedrifter i nærområdet. om du googler forskjellige varianter av "Stedsnavn IT" så bør det dukke opp. Disse er ofte rimeligere enn elektrikere. :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Liselotte skrev (3 timer siden):

Maskina er en ASUS TUF A15, helt ny router fra Telenor, og repeater fra Netgear. 

Det er jo både tv og pc på nett her, i tillegg til diverse annet. 

Jeg er ikke noe ekspert på dette.

Jeg vil tro det er mulig å bruke trådløst i de fleste hus om det ikke er tykke murvegger.

Er det router fra Telenor som sender det trådløse signalet?

Er Netgear repeater koblet med kabel (den er da Aksesspunkt), eller mottar den og sender trådløst bare. Hvilken modell er det.

Min tanke er at om det trådløse nettet var bra så ville det virket med trådløst.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Liselotte said:

Maskina er en ASUS TUF A15, helt ny router fra Telenor, og repeater fra Netgear. 

Det er jo både tv og pc på nett her, i tillegg til diverse annet. 

Bor desverre ikke på Lillehammer, men takk for hyggelig respons! 😊 Kjenner ingen som driver med sånt. 

Da forsøker jeg å ringe Telenor, så har de kanskje fagfolk som kan hjelpe. 👍

Det er ikke uvanlig at internettleverandørene har avtaler med installasjonsselskaper rundt om kring og tilbyr produkter for kabling innad i hjemmet. 

Her er det godt mulig at man i utgangspunktet kan få en "fastpris", men da er det ofte "gjort på enkleste raskeste måte", som kanskje ikke alle er så visuelt fornøyd med - dvs. f.eks. at kabel går langs lister, opp ei trapp osv. Egentlig er det jo ganske vanskelig å svare på hvordan dette bør gjøres med tanke på at man ikke vet noe om hvordan huset ser ut. I andre tilfeller kan det være ganske "rett fram" å f.eks. borre seg gjennom et gulv, mens i andre tilfeller er det betongkonstruksjoner, varmefolie, vannbåren varme osv.

Varmefolie og annen form for gulvvarme er jo ellers et element her. Er gjerne noe som ikke er spesielt "optimalt" for WiFi.... Hvis et rom er i skyggen av et fliselagt bad, kan det også være med på "å gjøre wifi vanskeligere".

Men du sier "trekkes gjennom et par rom". Jeg bruker Telenors WiFi-ruter. Og den står for så vidt et par rom lengre bort her. Dette i en enebolig hvor det riktignok er lite forstyrrelser fra nabonettverk (hvilket det kan være i leilighetsbygg). Ytelsen mellom ruter og PC-er stom står trådløst på kontoret her er egentlig ganske upåklagelig.

Det er ellers slik at hvis den samme bærbare pc-en benyttes mer i nærheten av ruteren, så er det ingen problemer? På PC-en når den er tilkoblet fra problemrommet, indikeres det at signalet er svakt, eller er signalet sterkt, men så kobler den bare fra?

Spørsmål også: Kan du gjøre noe med plasseringen av ruteren? Ikke uvanlig at rutere hos en del blir stående nede på gulvet, bak noen møbler, inne i et skap, klemt inn mellom annen elektronikk i tv-benken osv. At ruteren står litt høyt og fritt kan utgjøre ganske stor forskjell.

 

Endret av NULL
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (1 time siden):

Når det er sagt, så er det utrolig lett å gjøre selv. (Er ikke det verdens beste råd? :D)
Gå på biltema og kjøp en 100meters rull med kabel, en RJ45 tang og noen plugger.
Total utgift: isj 500-600,-   tenker jeg

Har du avbitertang og drill med bor fra før av er du allerede i mål. 

Etter en halvtime på kjøkkenstolen eller i sofaen med youtube og litt testing på et par kabelstumper så er du 100% klar til å starte. Da har du også både utstyr og kompetanse til neste gang du eventuelt skal trekke selv til et annet rom. :)

For en uerfaren er det nok litt vanskelig. Men man kan forenkle det ved å kjøpe ferdig kabel av passe lengde med plug ferdig montert i begge ender. 😁

Om det ikke går an å ordne store nok hull eller andre veier gjennom vegger slik at også pluggen passer gjennom kan den ene pluggen klippes av og den nyinnkjøpte pluggen kan etter strekking av kabelen monteres med nevnte tang og den avklippede pluggen kan da brukes som mal for å se i hvilken rekkefølge de enkelte trådene må sitte (farge/mønster på isolasjonen). Mye enklere enn et YT-studium.

Lenke til kommentar
Cyrio skrev (3 timer siden):

(Er ikke det verdens beste råd? :D)
Har du avbitertang og drill med bor fra før av er du allerede i mål. 

Etter en halvtime på kjøkkenstolen eller i sofaen med youtube og litt testing på et par kabelstumper så er du 100% klar til å starte. Da har du også både utstyr og kompetanse til neste gang du eventuelt skal trekke selv til et annet rom. :)

SHIT! Og dette har jeg altså kastet bort hele mitt voksne liv på å lære! Og jeg VET hva det innebærer å kable nettverk, hadde mitt første nettverkskurs i 1990 hvor jeg da ble 'autorisert'.. 
Men skal du gjøre dette selv er det i det minste positivt at du er på dette forumet som tyter over av eksperter  i alle aldre og framtoninger! 🙂

Lenke til kommentar
Woff skrev (6 minutter siden):

SHIT! Og dette har jeg altså kastet bort hele mitt voksne liv på å lære! Og jeg VET hva det innebærer å kable nettverk, hadde mitt første nettverkskurs i 1990 hvor jeg da ble 'autorisert'.. 
Men skal du gjøre dette selv er det i det minste positivt at du er på dette forumet som tyter over av eksperter  i alle aldre og framtoninger! 🙂

Nuja, nå var det ikke meningen å "snakke ned" ditt yrke om du jobber innen dette. 
Jeg har tross alt terminert en god del Ethernet både gjennom jobb(er) og privat selv, og det er jo ikke veldig komplisert om kravet er "jeg vil ha 1 stk nettverkskabel gjennom 2 lettvegger inn til podens gamingdata" 

Selvsagt er du ikke utlært på terminering av kabler etter 30 minutter på YouTube, og du vil nok stå i fare for å få juling av gjengen i Cisco om du forsøker å vise de en "hjemmesnekret" ethernetkabel etter endt youtube-utdanning en tilfeldig lørdagskveld. (Om jeg ikke husker feil mener den gjengen der ca noe slikt som at du bare kan kaste nettverkskabelen din om den noen gang har fått en bøy på mer enn 45 grader eller noe slikt - bare for å illustrere forskjell i krav til ytelse) 

Her er det ikke snakk om bedriftsnettverk med skyhøye krav, her er det snakk om å gå fra "jeg har elendig internett grunnet dårlig WiFi-dekning" til "jeg vil ha en kablet ledning som termineres med vanlig rj45 plugg" helt uten nettverksuttak eller annen moro.  

Og det står jeg for, det klarer de fleste å lære seg på meget kort tid. 
Om det gjør meg til ekspert med en eller annen fremtoning er jeg litt mer usikker på. :D


Blir det like bra som om noen som sertifiserte seg i 1990 og har jobbet med det siden skulle utført jobben?
-Veldig tvilsomt

Ville jeg sendt noen "selvlærte" som har en, eventuelt "et par" Youtube-filmer under beltet for å terminere et bedriftsnett?
-Neppe

Men kan det bli bra nok til at gameren i huset kan fyre opp Fortnite å være fornøyd med bedre internett?
-Etter all sannsynlighet :)


 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Både elektrikere og telemontører tar på seg denne type oppdrag.

Det trenger ikke være så veldig vanskelig å gjøre selv heller, men det spørs litt på hva slags bolig du har og hvor mye du bryr deg om det estetiske. I femtitallshuset vårt med masse mørkeloft og rotekjeller så har det ikke vært noe problem å legge ethernetkabler selv. Hadde jeg bodd i noe nyere som var fullt av skjulte elektriske anlegg etc. ville jeg nok overlatt det til profesjonelle.

Det er ikke veldig vanskelig å jobbe med ethernetkabler, men det kan fort være ganske fiklete (og fryktelig irriterende hvis du oppdager at det har kommet brudd på kabelen etter å ha strekt den). Samt at det krever litt spesialverktøy som ikke er helt billig for å ordne kontakter, og du må holde tungen rett i munnen når du gjør det så alle ledningsparene blir koblet riktig.

 

Lenke til kommentar
Cyrio skrev (4 minutter siden):

kjøp en 100meters rull med kabel, en RJ45 tang og noen plugger.

Har du avbitertang og drill med bor fra før av er du allerede i mål. 

Om det gjør meg til ekspert med en eller annen fremtoning er jeg litt mer usikker på.

Nåja, eksperter er vi vel alle? 🙂 Men det er ikke alltid enkelt for folk som ikke har kunnskap eller erfaring, det var en liten kommentar over her:

NULL skrev (3 timer siden):

I andre tilfeller kan det være ganske "rett fram" å f.eks. borre seg gjennom et gulv, mens i andre tilfeller er det betongkonstruksjoner, varmefolie, vannbåren varme osv.

Altså krever det LITT å føre fram denne kabelstumpen din også.. 🙂 NULL glemmer jo andre ting du ofte kan finne i vegger som strømledninger og vvs.. Jeg har selv borret inn i inntakskabelen til et stort bygg i dalen her.. Riktignok etter presisert ønske fra huseier.. Jeg borret (murvegg) og borret og så sa det PANG og så ble det mørkt og stille! 🙂
Men det var neppe det vi skulle diskutere i denne tråden hvor en spør om hjelp! 🙂
 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Woff said:

Men skal du gjøre dette selv er det i det minste positivt at du er på dette forumet som tyter over av eksperter  i alle aldre og framtoninger! 🙂

Ja, en del eier ikke selvinnsikt....

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...