Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny Komplett-PC kommer ikke forbi login ved første oppstart - tips?


Anbefalte innlegg

Helt ny ferdigbygd Komplett gaming PC stopper opp på følgende måte på first-run:

Ved første oppstart kommer PCen opp med pre-utfylt innlogging for bruker "defaultuser0" og ber om passord. Ingen valg for å endre eller legge til bruker.

Jeg har skjønt at dette er en Windows systemkonto som egentlig skulle vært fjernet før PCen kom til meg (en Komplett QA miss?), og har prøvd følgende anbefalte tips på nett:

Flere forsøk på restart gir samme resultat.

En shift restart til Troubleshooting options og "Reset this PC" (fullstendig) gjør at et skjermbilde med Komplett logo kommer opp med "resetting this pc", teller noen få prosent gir så en feilmelding om noe med "user" ett eller annet (for raskt til å se) og så avbryter den etter kort tid og restarter.

PCen har ikke blitt resatt og starter opp igjen med "defaultuser0" og passordfelt som eneste alternativ. Prøvde også dette flere ganger.

 

Noen som har vært borti lignende og har noen andre tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1Dr.E skrev (11 minutter siden):

Har du spurt komplett?

Jeg ville gjort det om deres support/kundeservice var tilgjengelig i dag.

Skal selvsagt spørre de i morgen når de åpner men hadde tenkt til å game på den nykjøpte PCen i kveld, derfor jeg håpet noen hadde noen tips.

Lenke til kommentar

Hei. Så du har fått en PC med en standardkonto som har innlagt passord? Det skal jo ikke være riktig. Isåfall så må de jo sende med passordet til den aktuelle brukerkontoen.

Snakk med Supporten og hvis de ikke vil gi noe passord, så sende PC`en tilbake og be dem om å fikse problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hvis du har mulighet for å legge inn Linux på en minnepinne, kan du boote opp fra denne og tilbakestille passordet til "defaultuser0" med de riktige verktøyene for å redigere windows registeret.

Alternativet er det, eller høre med Komplett i morgen.

Lenke til kommentar

defaultuser0 er noe som er i Windows systemet som det ikke går å logge inn på.

Fant dette på nett, for dette problemet:

When you get that message, try restarting a few times to see if you will let you setup a proper account.

If not, do the following at the sign in screen.

Hold down the shift key on your keyboard while clicking the Power button on the screen.
Continue to hold down the shift key while clicking Restart.
Continue to hold down the shift key until the Advanced Recovery Options menu appears.
Click Troubleshoot
Click Reset this PC
Click Remove Everything
Fully clean the drive
Click Reset

edit: Det var Windows 10 ser jeg nå denne forklaringen var for

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 3.3.2024 den 5:05 PM):

En mulighet er å installere Windows 11 på nytt fra en usb-minnepinne

https://www.microsoft.com/en-us/windowsinsider/cleaninstall

Ingen product key fulgte med og Komplett support mener at jeg ikke kan reinstallere selv og eneste mulighet er å sende den inn for "Windows ligger inni PCen"... sigh. Noen som har prøvd å reinstallere på en nyere Komplett PC uten product key? Hva skjer?

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (På 3.3.2024 den 5:06 PM):

Har du spurt komplett?

Har gjort i dag siden jeg ikke fikk løst det i helgen når Komplett var utilgjengelige. De var fortsatt veldig lite hjelpsomme. Eneste måten å løse dette på var visstnok å sende inn maskinen igjen.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (23 timer siden):

Jeg for min del hadde ikke stolt på et OS som ikke ser ut som forventet, så jeg ville uansett tatt meg tid til å formatere disken og installere Windows helt fra scratch selv. Pass på at du har det du trenger av lisenser / keys fra Komplett først.

Ingen product key fulgte med og Komplett support mener at jeg ikke kan reinstallere selv og eneste mulighet er å sende den inn for "Windows ligger inni PCen"... sigh. Noen som har prøvd å reinstallere på en nyere Komplett PC uten product key? Hva skjer?

Lenke til kommentar
Radiosilence skrev (6 minutter siden):

Jeg trodde windows keyen lå innbygd i bios/hovedkort slik som det er på laptoper? Noen med komplettpc som vet?

Er akkurat dette jeg håper på en bekreftelse på ja, om noen vet noe mer konkret om det enn Komplett sin support tydeligvis vet..

Lenke til kommentar
26 minutes ago, arne3 said:

Ingen product key fulgte med og Komplett support mener at jeg ikke kan reinstallere selv og eneste mulighet er å sende den inn for "Windows ligger inni PCen"... sigh. Noen som har prøvd å reinstallere på en nyere Komplett PC uten product key? Hva skjer?

Windows-lisens (OEM) ligger som regel i BIOS, så ikke noe man trenger å tenke på i så  fall.
Windows 11 finner du her:Download Windows 11 (microsoft.com)Husk å velge riktig versjon under installasjon (trolig Home eller Pro). 
Legg inn på bootbar-USB-Penn og boot fra den (se oppskrift i linken over)
Last ned og kjør medieopprettingsverktøyet. https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2156295  

  • Du må være administrator for å kjøre dette verktøyet.
  • Hvis du samtykker i lisensvilkårene, velger du Godta.
  • På siden Hva vil du gjøre? velger du Opprett installasjonsmedium for en annen PC, og så velger du Neste.
  • Velg språk, utgave og arkitektur (64-biters) for Windows 11.
  • Velg mediet du skal bruke:
  • USB-flash-stasjon: Koble til en tom USB-flash-stasjon med minst 8 GB plass. Alt innhold på flash-stasjonen blir slettet.)
Endret av Cervinus
Lenke til kommentar
Cervinus skrev (1 minutt siden):

Windows-lisens (OEM) ligger som regel i BIOS, så ikke noe man trenger å tenke på i så  fall.

Det er den der "som regel" jeg gjerne skulle hørt om noen vet noe sikkert om for Komplett PCer, siden Komplett support sier det motsatte.

Lenke til kommentar
Cervinus skrev (13 minutter siden):

Windows-lisens (OEM) ligger som regel i BIOS, så ikke noe man trenger å tenke på i så  fall.
Windows 11 finner du her:Download Windows 11 (microsoft.com)Husk å velge riktig versjon under installasjon (trolig Home eller Pro). 
Legg inn på bootbar-USB-Penn og boot fra den (se oppskrift i linken over)
Last ned og kjør medieopprettingsverktøyet. https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2156295  

  • Du må være administrator for å kjøre dette verktøyet.
  • Hvis du samtykker i lisensvilkårene, velger du Godta.
  • På siden Hva vil du gjøre? velger du Opprett installasjonsmedium for en annen PC, og så velger du Neste.
  • Velg språk, utgave og arkitektur (64-biters) for Windows 11.
  • Velg mediet du skal bruke:
  • USB-flash-stasjon: Koble til en tom USB-flash-stasjon med minst 8 GB plass. Alt innhold på flash-stasjonen blir slettet.)

Dersom lisensen ligger inne vil den også velge riktig versjon under installasjon 😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
KANE2009 skrev (7 minutter siden):

Dersom lisensen ligger inne vil den også velge riktig versjon under installasjon 😉 

Som er fint, betyr det at man kan dermed kan få bekreftet om hvorvidt det ligger en key inne på at installasjon auto-selekterer en bestemt versjon? Før man wiper...

Endret av arne3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
fwrummel skrev (28 minutter siden):

Har ikke prøvd det men prøvde å aktivere administrator konto med net user administrator /active:yes

Som da burde gitt en passord-løs (dvs enter) admin konto. Systemet sa først ok til det, men på reboot kom det en feilmelding og tilbake til defaultuser0.

Endret av arne3
Lenke til kommentar
Radiosilence skrev (1 time siden):

Jeg trodde windows keyen lå innbygd i bios/hovedkort slik som det er på laptoper? Noen med komplettpc som vet?

Lisensen ligger på servere hos Microsoft, det er derfor TS må sende den til Komplett, da pc ikke har vært på nett og koplet seg opp til disse serverne enda, dette skjer første gang man er innlogget i Windows, det nytter jo ikke i dette tilfellet siden TS ikke kan logge seg inn på pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...