Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny Komplett-PC kommer ikke forbi login ved første oppstart - tips?


Anbefalte innlegg

Drit i styret og kjør en clean install.

Antagelig slipper du key, for key er låst til HW og windows aktiverer seg selv.

 

I verste fall kjøper du en key for Win 11 Pro for 40kr her
Bruker alltid de selv og aldri noe problemer :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
KriZZ skrev (3 minutter siden):

Drit i styret og kjør en clean install.

Antagelig slipper du key, for key er låst til HW og windows aktiverer seg selv.

 

I verste fall kjøper du en key for Win 11 Pro for 40kr her
Bruker alltid de selv og aldri noe problemer :) 

Jeg må nok kjøpe ny key ja, for min har aldri blitt aktivert, fordi oppstart feiler, og Komplett vil ikke gi meg en (vil prøve igjen i morgen), får se hvor jeg kjøper den.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, arne3 said:

Selv om jeg har sagt meg hele veien er dette en presang til min 12 år gamle nevø som først var veldig glad og akkurat nå er veldig lei seg.

Men det er et mandagseksemplar. Komplett installerer Windows på veldig mange PCer i løpet av et år, de sitter ikke å finner på hvordan det skal gjøres hver gang. Du sitter på et eksemplar der den prosessen ikke lot seg gjennomføre korrekt. Det er grunn til å mistenke avvik i hardware.

Ta en snakk med gutten og si han skal få en bonus fordi han måtte vente litt ekstra. Et spill, kanskje.

Endret av tommyb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
mobile999 skrev (3 minutter siden):

Har du forsøkt net user /delete defaultuser0 ?

Jeg tar ikke ansvar hvis det går til helvete. Jeg forsøker bare å hjelpe.

Har prøvd ja, går ikke. Når jeg bare prøver å liste all users så vises ikke defaultuser0 engang, men den sier "errors encountered" eller lignende.

Endret av arne3
Lenke til kommentar
Svein M skrev (6 minutter siden):

Når jeg kjøpte en OEM lisens på Windows 10 på nett så fikk jeg en aktiverings kode. Er noen år siden.

Komplett har ikke delt noen sånn kode. Ser ut som prosessen nå forutsetter at first-run er vellykket og registrerer lisens. Men den PCen de leverte til meg fullførte ikke first-run.

Lenke til kommentar

Ett alternativ kan jo være å smokke inn en tom ssd og installere en ny Windows på den, da vil du eventuelt kunne se om HW er lisensiert opp mot MS sine servere, om det ikke er det så er det jo bare og sette tilbake igjen den orginale ssd'en og sende i retur til Komplett eller få en nøkkel fra de.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis maskinen er lisensiert med en digital lisens vil denne fremdeles eksistere om du tilbakestiller maskinen til factory default. Hvis du tilbakestiller og maskinen ikke finner lisens så var den ikke lisensiert i utgangspunktet.

Så slik jeg ser det er det liten risiko, gitt at du gpt

Om du logger inn med MS-konto vil kunne knytte lisensen til din bruker, så blir det lettere å oppgradere senere. 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Hvis du tilbakestiller og maskinen ikke finner lisens så var den ikke lisensiert i utgangspunktet.

Det er jo det som er problemet her. Den digitale lisensen blir satt opp når maskinen kobles til internett første gang. For å koble til internett må man kunne logge inn. Windows på denne maskinen har en feil som medfører at det ikke er mulig å logge inn. -> ond sirkel.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (5 timer siden):

Det er jo det som er problemet her. Den digitale lisensen blir satt opp når maskinen kobles til internett første gang. For å koble til internett må man kunne logge inn. Windows på denne maskinen har en feil som medfører at det ikke er mulig å logge inn. -> ond sirkel.

Lisensen skal registreres av Komplett mot maskinens maskinvare når den konfigureres av dem første gang. Dette er ikke det samme som at bruker kan registrere mot sin skybruker, som gjøres senere.

Altså, når du kjøper en maskin vil du kunne sette opp denne uten nett og med lokalbruker og fremdeles være lisensiert.

Enten er dette gjort, og den kan resettes og startes opp fint på nytt, eller så er dette ikke gjort, og den må sendes inn, eller ny lisens må kjøpes.

Jeg ser ikke helt hvordan det å forsøke å resette endrer på situasjonen da den uansett ikke kan brukes i nåværende tilstand.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 timer siden):

Dette er ikke det samme som at bruker kan registrere mot sin skybruker, som gjøres senere.

Det jeg skriver om har ingenting med å knytte windows lisensen opp mot en microsoft konto. Datamaskinen får en digital lisens (som ikke er "registrert mot en skybruker",) uansett på microsoft sine server første gangen den kobles til intenett. Poenget er at når denne digitale lisensen foreligger kan man gjøre "clean install" med eget installasjonmedie og beholde lisensen.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (15 minutter siden):

Det jeg skriver om har ingenting med å knytte windows lisensen opp mot en microsoft konto. Datamaskinen får en digital lisens (som ikke er "registrert mot en skybruker",) uansett på microsoft sine server første gangen den kobles til intenett. Poenget er at når denne digitale lisensen foreligger kan man gjøre "clean install" med eget installasjonmedie og beholde lisensen.

Ja, når man kjøper en OEM-lisens er dette tilfellet. Men her kjøpes en OEM-bygget maskin og som jeg skriver er dette noe som normalt gjøres av OEM-produsenten før maskinen sendes ut til bruker, og jeg går ut i fra at det samme gjelder Komplett. Hvis ikke ville det ikke være mulig å sette opp maskinen i offline modus, som faktisk er aktuelt i enkelte situasjoner. Jeg vet ikke 100% om dette gjelder Komplett, og nå har det åpenbart gått galt ett eller annet sted i prosessen her, men uansett, nå virker OP å vurdere to muligheter. Sende tilbake til Komplett, eller kjøpe ny lisens.

Så, jeg ser ikke problemet. Hvis OP uansett gjør en av de to tingene så skader det ikke å kjøre factory reset på maskinen hvis han får til denne muligheten. Enten er maskinen allerede registrert, og han kan sette den opp fra grunnen av uten problemer. Eller så er maskinen ikke registrert, og han står da med de samme to valgene, kjøpe lisens eller sende tilbake til komplett.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Om Komplett krever å få maskinen tilbake for å fikse problemet og legge inn lisens så er vel det en mulighet. Om du installerer ny Windows selv så risikerer du å måtte kjøpe ny lisens etter installering. Windows virker uten lisens, men ikke fullt ut slik at en vil ønske å ha lisens.

Jeg stoler på at det er rett det Komplett sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...