Gå til innhold

Kalkulator på skjermen eller ikke?


Anbefalte innlegg

Spurt Statens vegvesen og får ingen korrekt svar. Vil man kunne bruke en digital kalkulator som fins på skjermen til teoriprøven eller ikke? (skal ta det på Lillestrøm).😬

Eller må man pugge absolutt alle farter i meter/s og bremselengder og stopplengder for alle fartene? Noe mer jeg må pugge?🤔😲

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke huske at det var noe kalkulasjonsoppgaver når jeg tok teorien, men det er jo goddt over 10 år siden.

Det er vesentlig mange faktorer for å beregne stopplengder. Vekt, hastighet, type dekk, slittasje på dekk, alder på dekk, vått eller tørt føre, is/snø, tilhenger, flatt/oppover/nedover bakke, osv.

 

Ellers etter et Google søk kommer følgende formel opp:
Denne er jo kun teoretisk, men vil gi en pekepinne.

2. Enkel huskeregel:

x * x / 2 = bremselengde

Fortalt med ord: x ganger x, delt på to er lik bremselengde

Og hva skal x være?
Du tar farten og deler på 10.

Eks:
Er farten 65 km/t deler vi 65 på 10 og får 6,5. Regnestykket blir da:
6,5 * 6,5 / 2 = 21,1 meter

Bremselengden er 21,1 meter

Lenke til kommentar
3 hours ago, negin123 said:

Spurt Statens vegvesen og får ingen korrekt svar. Vil man kunne bruke en digital kalkulator som fins på skjermen til teoriprøven eller ikke? (skal ta det på Lillestrøm).😬

Eller må man pugge absolutt alle farter i meter/s og bremselengder og stopplengder for alle fartene? Noe mer jeg må pugge?🤔😲

De derre stopplengde utregningene husker jeg at irriterte vettet av meg. Som @Fantomtegningen sier, det er jo masse (pun unavoidable) annet som påvirker det.

Tror den underliggende hensikten med det er at man skal skjønne at bremselengden øker kvadratisk med farten. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Fantomtegningen said:

Kan ikke huske at det var noe kalkulasjonsoppgaver når jeg tok teorien, men det er jo goddt over 10 år siden.

Det er vesentlig mange faktorer for å beregne stopplengder. Vekt, hastighet, type dekk, slittasje på dekk, alder på dekk, vått eller tørt føre, is/snø, tilhenger, flatt/oppover/nedover bakke, osv.

 

Ellers etter et Google søk kommer følgende formel opp:
Denne er jo kun teoretisk, men vil gi en pekepinne.

2. Enkel huskeregel:

x * x / 2 = bremselengde

Fortalt med ord: x ganger x, delt på to er lik bremselengde

Og hva skal x være?
Du tar farten og deler på 10.

Eks:
Er farten 65 km/t deler vi 65 på 10 og får 6,5. Regnestykket blir da:
6,5 * 6,5 / 2 = 21,1 meter

Bremselengden er 21,1 meter

Takk skal du ha 😃

Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Du skal få opp ein enkel kalkulator på skjermen dersom du får rekne oppgåver. Er ganske sikker på at du får kalkulatoren på alle rekneoppgåver sjølv dei super enkle oppgåvene. Kalkulatoren er naturleg nok ikkje tilgjengeleg på dei andre spørsmåla. 

Hertlig Takk for svar 🥰🙏 som gjør grublingen mindre. Kan jeg regne på hvor mange meter/sekund de ulike fartene er (60 km/t, 80 km/t osv) eller må jeg kunne disse utenatt? Vet utregning på disse; lurer på om det kreves at en strengt tatt skal kunne de utenatt bare 😃Er ike en pugger 🤪

Lenke til kommentar
negin123 skrev (29 minutter siden):

Hertlig Takk for svar 🥰🙏 som gjør grublingen mindre. Kan jeg regne på hvor mange meter/sekund de ulike fartene er (60 km/t, 80 km/t osv) eller må jeg kunne disse utenatt? Vet utregning på disse; lurer på om det kreves at en strengt tatt skal kunne de utenatt bare 😃Er ike en pugger 🤪

Du får tilgang på kalkulator for å rekne om frå km/t til m/s så du må kunne omrekninga. Vanlegvis så er det så stor avstand mellom svara at du kjem langt om du husker at 80 km/t er 22,2 m/s, og at 40 km/t då er 11,1 m/s. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, The Avatar said:

Du får tilgang på kalkulator for å rekne om frå km/t til m/s så du må kunne omrekninga. Vanlegvis så er det så stor avstand mellom svara at du kjem langt om du husker at 80 km/t er 22,2 m/s, og at 40 km/t då er 11,1 m/s. 

Nydelige tips. Takker 🥰 👏 

Lenke til kommentar
zanta skrev (17 timer siden):

Kort huskeregel: Del km/t på 4, så har du ca m/s. Eksempel: 80 km/t / 4 = ca 20 m/s.

No øydelegg eg litt huskeregelen, men for eit nøyaktig svar så er den raske reknemåten å dele på 3,6 (fordi det er 3600 sekund i ein time).

Din huskeregel er veldig fin om du skal ta omrekninga som hovudrekning for å få ei ca forståing for kva fart ein snakkar om, men om du sitt på teorieksamenen og har kalkulatoren på skjermen likevel så kan ein like greit koste på seg to ekstra tastetrykk og få det nøyaktige svaret.

 

Om ein klarer å huske at ein ganger eller deler på 3,6 for å rekne om frå den eine måleeininga til den andre så slepp ein også å drive å bruke tid på mellomrekninga som kan være litt knotete på teoriprøva ettersom du ikkje har tilgang til nokon stad å skrive ned mellomrekninga.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...