Gå til innhold

Kalkulator på skjermen eller ikke?


Anbefalte innlegg

3 hours ago, The Avatar said:

No øydelegg eg litt huskeregelen, men for eit nøyaktig svar så er den raske reknemåten å dele på 3,6 (fordi det er 3600 sekund i ein time).

Din huskeregel er veldig fin om du skal ta omrekninga som hovudrekning for å få ei ca forståing for kva fart ein snakkar om, men om du sitt på teorieksamenen og har kalkulatoren på skjermen likevel så kan ein like greit koste på seg to ekstra tastetrykk og få det nøyaktige svaret.

 

Om ein klarer å huske at ein ganger eller deler på 3,6 for å rekne om frå den eine måleeininga til den andre så slepp ein også å drive å bruke tid på mellomrekninga som kan være litt knotete på teoriprøva ettersom du ikkje har tilgang til nokon stad å skrive ned mellomrekninga.

Takk for fyldig svar. Så kjipt at en ikke får kladdeark en gang. Synes i det hele tatt at formen på denne prøven er rar, men men ikke så mye jeg får gjort enn å øve, forstå stoffet og pugge noen formler visstnok. Tvi ti for meg 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 26.2.2024 at 12:58 PM, Fantomtegningen said:

Kan ikke huske at det var noe kalkulasjonsoppgaver når jeg tok teorien, men det er jo goddt over 10 år siden.

Det er vesentlig mange faktorer for å beregne stopplengder. Vekt, hastighet, type dekk, slittasje på dekk, alder på dekk, vått eller tørt føre, is/snø, tilhenger, flatt/oppover/nedover bakke, osv.

 

Ellers etter et Google søk kommer følgende formel opp:
Denne er jo kun teoretisk, men vil gi en pekepinne.

2. Enkel huskeregel:

x * x / 2 = bremselengde

Fortalt med ord: x ganger x, delt på to er lik bremselengde

Og hva skal x være?
Du tar farten og deler på 10.

Eks:
Er farten 65 km/t deler vi 65 på 10 og får 6,5. Regnestykket blir da:
6,5 * 6,5 / 2 = 21,1 meter

Bremselengden er 21,1 meter

Hjertelig takk. Mindre pugging og mer forståelse🙏😃

Lenke til kommentar

I praksis så holder det å huske noen "referansepunkt". Du får ofte tre eller fire alternativer, og de fleste er helt feil. Typisk hvor mange m/s er 60 km/t.

A: 60

B: 16.6

C : 30.4

D: 11

 

Hvis du da husker at 80 km/t er 22 m/s, bør du kunne klare den.

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, OJ Doe said:

I praksis så holder det å huske noen "referansepunkt". Du får ofte tre eller fire alternativer, og de fleste er helt feil. Typisk hvor mange m/s er 60 km/t.

A: 60

B: 16.6

C : 30.4

😧 11

 

Hvis du da husker at 80 km/t er 22 m/s, bør du kunne klare den.

 

 

 

Ja det er sant takk😃🙏

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...