Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

valg mellom 2 biler


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en ny bil, og har hatt volkswagen passat i øynene. Jeg har funnet 2 biler. Den ene passaten er en 2011 modell og har bare gått 90 000 km og koster rundt 130 000, men den må på service og ene bærearmen må byttes. Den andre passaten er en 2014 modell og har gått rundt 150 000 km, og koster 180 000 kr, men det ser ikke ut som man må ut med service etc. Hvilken av disse er best å kjøpe. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2011 passat for 130 tusen er intet annet enn en scam. Disse bilene går for 20-30 tusen. Det går an å sette seg inn i hvordan bilene funker og luke ut svakhetene selv, men det er mye jobb og for spesielt interesserte. Det er biler folk gir blanke i, kjører så lenge de varer og dumper dem etterpå. Hva er dine krav og behov for en bil? Som regel er japanske biler desidert mest driftsikre. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (14 minutter siden):

2011 passat for 130 tusen er intet annet enn en scam. Disse bilene går for 20-30 tusen. Det går an å sette seg inn i hvordan bilene funker og luke ut svakhetene selv, men det er mye jobb og for spesielt interesserte. Det er biler folk gir blanke i, kjører så lenge de varer og dumper dem etterpå. Hva er dine krav og behov for en bil? Som regel er japanske biler desidert mest driftsikre. 

Jeg bor på landet, så jeg trenger en bil med firehjulstrekk, og minimum 1,8 L motor. Og en bil med god plass. Har også sett på Mazda 6, men har sett at de er litt dyrere.

Lenke til kommentar
Duriello skrev (45 minutter siden):

Ok, sliter litt med finn på enheten min for øyeblikket. 😅

Som @kremt sier, japansk = driftsikkert. 

Nå vet ikke jeg helt hvordan feks Rav 4 er i den prisklassen, men en bil jeg ville vurdert.

Hva med mitsubishi outlander? 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (5 minutter siden):

De er bra sterke de 2.2 literne. Men Outlander føles som en traktor ut iforhold til RAV4. RAV4 er mye bedre å kjøre, og mest sannsynlig mer driftsikker også.

finnes det noen gode stasjonsvogner? 

Lenke til kommentar
Elias12 skrev (21 minutter siden):

finnes det noen gode stasjonsvogner? 

Ja, men usikker på om du finner noen i den prisklassen som har 4x4, som ikke er 10 år+ gammel VAG.

Toyota avensis, kjedelig men driftsikker og god plass. Auris, usikker på plassen i disse.

 

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Duriello skrev (18 minutter siden):

Ja, men usikker på om du finner noen i den prisklassen som har 4x4, som ikke er 10 år+ gammel VAG.

Toyota avensis, kjedelig men driftsikker og god plass. Auris, usikker på plassen i disse.

 

Ok tusen takk, og hvor lenge varer generelt en japansk bil, sjeldent at de ligger under 150 000 km. Hva er grensa på hvor mye en bil har kjørt som regel? 

Lenke til kommentar
Elias12 skrev (11 minutter siden):

Ok tusen takk, og hvor lenge varer generelt en japansk bil, sjeldent at de ligger under 150 000 km. Hva er grensa på hvor mye en bil har kjørt som regel? 

Har en 2005 mod avensis stående i garasjen som nærmer seg 300.000 km nå. Eneste reparasjonsutgifter jeg har hatt på den er bytte av bremser x antall ganger. Samt oljeskift osv osv, og flusha girkasse en gang. Vært i mitt eie siden 08. Da var kmstand ca 100.000. Nå vet ikke jeg om jeg har vært veldig heldig eller ei da. 😅

Brukes daglig som pendlerbil av roomie.

Har i tilegg en 2017 mod Avensis som jeg bruker til daglig. Mulig jeg er litt biased. 🤣

 

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, kremt said:

2011 passat for 130 tusen er intet annet enn en scam. Disse bilene går for 20-30 tusen. Det går an å sette seg inn i hvordan bilene funker og luke ut svakhetene selv, men det er mye jobb og for spesielt interesserte. Det er biler folk gir blanke i, kjører så lenge de varer og dumper dem etterpå. Hva er dine krav og behov for en bil? Som regel er japanske biler desidert mest driftsikre. 

Du kan jo linke til alle disse annonsene til VW Passat biler, 2011 eller nyere, under 130k kjørt til 20 eller 30 000 da? Jeg er i hvert fall veldig interessert.

 

Jeg er enig i 130k er for mye, men 20-30k får du bare et vrak for. Mer realistisk er 70-80 000.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 minutter siden):

I innlegg 4 skriver ts at ts trenger 4-hjulstrekk fordi ts bor på "landet".

Og han spør om stasjonsvogner, jeg svarer da at jeg ikke vet om noen stv med 4x4 i den prisklassen som ikke er 10+ år gammel VAG. 

 

Edit* Ikke at det spiller så stor rolle, men jeg bor også på landet. 

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

Hva vurderer du det basert på? Du skrev jo at du skulle ha 4x4. Basert på postene dine høres du ikke veldig handy ut så med mindre du er flink til å bruke youtube eller har folk rundt deg som har peiling på bil hadde jeg vurdert noe nyere. Hvis ikke blir det dyrt for deg å dra på verksted hver gang noe går i stykker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...