Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Siste avdrag for vindusutskifting: Kan det utsettes til etter befaring?


Ry8icks

Anbefalte innlegg

Det høres mye ut egentlig. De færreste leiligheter har vel mer enn 10 vinduer tilsammen. Et vanlig vindu koster ca 5 tusen.  Så er det selvsagt en del jobb å skifte de, fjerne det gamle, liste osv. Men 5 tusen for vindu og 15 tusen for skifte per vindu høres i overkant ut. Jeg har hørt om byggfirma som kun tar jobber for borettslag. Dette da de kan skru prisene kraftig opp pga ingen reagerer på at det er dyrt, eller styreledere og vaktmestere ikke har peiling på byggeting eller forhandlinger. Er denne jobben satt ut på anbud eller bare gitt til familiefirmaet til sameiets styreleder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 90d74...c52
kremt skrev (16 minutter siden):

Det høres mye ut egentlig. De færreste leiligheter har vel mer enn 10 vinduer tilsammen. Et vanlig vindu koster ca 5 tusen.  Så er det selvsagt en del jobb å skifte de, fjerne det gamle, liste osv. Men 5 tusen for vindu og 15 tusen for skifte per vindu høres i overkant ut. Jeg har hørt om byggfirma som kun tar jobber for borettslag. Dette da de kan skru prisene kraftig opp pga ingen reagerer på at det er dyrt, eller styreledere og vaktmestere ikke har peiling på byggeting eller forhandlinger. Er denne jobben satt ut på anbud eller bare gitt til familiefirmaet til sameiets styreleder?

Jobber du for de som tapte anbudet?

Anonymous poster hash: 90d74...c52

Lenke til kommentar

Jeg synes også dette hørtes forferdelig dyrt ut. Eller skulle det vært 20.000?

For å sette det i perspektiv: I fjor høst fikk jeg totalrenovert en vegg på huset – helt standart enebolig fra tidlig 50-tall med 2 etasjer+loft. Jobben omfattet nedriving av gammel panel, isolering av veggen (var opprinnelig helt uisolert) + utforing og ekstra isolasjon utenpå opprinnelig vegg, ny panel, 4 nye vinduer ferdig montert, en del ekstrajobb på grunn av gjennomføringer til varmepumpe og 3 strømkabler. Omtrent 3 etasjers høyde over bakken på det høyeste, så måtte også ha stillas. Jobben tok omtrent 4,5 uker, og jeg løftet ikke en finger selv bortsett fra litt rydding og bortkjøring av søppel. Totalkostnaden ble 135.000,- (med kvittering, ja). Det eneste som kommer i tillegg blir maling.

Lenke til kommentar
Ry8icks skrev (19 timer siden):

Jeg kan ikke se at styret kan ha noe grunnlag for inkasso dersom jeg ikke betaler innen fristen. Ikke har de bruk for pengene heller, før etter en slutt-befaring. 

Når styret treng å betale for arbeidet er heilt avhengig av kva som er avtalt.

Dersom du ikkje betalar inn fellesutgiftene så er ikkje saksgangen å sende saka til inkasso, saksgangen er å sende varsel om tvangssalg med ein tilleggsfrist. Dersom det heller ikkje då blir betalt så blir saka sendt over til Namsmannen for å gjennomføre tvangssalg av leilegheita for å dekke det du skuldar.

Du får sjølvsagt behalde den delen av slagsprisen som går utover dei vel 70 000 kronene som sameiget skal ha av deg, men det er jo både upraktisk å miste leilegheita for slike småpengar. For ikkje å snakke om at når leilegheita går på tvangssalg så vil salgssummen typisk bli ein del lavare enn ved vanleg salg.

 

larschroe skrev (14 timer siden):

Jeg synes også dette hørtes forferdelig dyrt ut. Eller skulle det vært 20.000?

Nå skriv ikkje trådstarter noko om omfanget av denne jobben, men trådstarter opplyser at dette gjeld arbeid på ei blokk. Det er nok vesentleg mykje dyrare å sette opp stillas på ei blokk enn på ein einebustad, alternativt at ein i staden for å bruke stillas må leige inn lift og kran for å utføre arbeidet.

Lenke til kommentar

7 vinduer pluss balkongdør. Det ene vinduet på stuen har dobbel bredde, de andre har vil jeg si standard størrelse. Det er ikke satt opp stillas. Vinduene heises inn på balkong med lift og vinduene installeres fra innsiden. De bruker 1-1,5 dager pr. leilighet på jobben. Kostnaden ble på kr 205000.

Lenke til kommentar

Vinduer er dyrt og det samme gjelder håndverkstjenester. Er det sameiet sitt ansvar å vedlikeholde dem og det er fornuftig å bytte dem ut, har du ikke mye du skulle ha sagt annet enn å betale. 20K for et vindu inkludert utskifting (fjerne det game, miljøavfall +++) er faktisk det det koster. 

 

Lenke til kommentar

Et sameie kan ikke påberope seg forbrukerrettigheter, ettersom håndverkertjenesteloven § 2 annet ledd bestemmer at forbrukermå være en "fysisk person". Et eierseksjonssameie (som selv om det ikke er en juridisk person er en sammenslutning av personer og ikke en fysisk person) kan derfor ikke påberope seg håndverkertjenestelovens hovedregel om betaling etter utført oppdrag. 

Forholdet mellom sameiet og seksjonseierne reguleres av eierseksjonsloven, og denne loven bestemmer at seksjonseiere skal betale de àkontobeløp som fastsettes av styret, se lovens § 29 tredje ledd. Seksjonseierne har ikke rett til å holde tilbake betaling med den begrunnelse at betalingen skal dekke utgifter som først forfaller senere (derimot har styret ikke lov til å kreve inn àkontobeløp for fremtidige vedlikeholdsutgifter uten at årsmøtet har vedtatt at det skal opprettes et vedlikeholdsfond). 

En ordning hvor seksjonseiere kan velge å betale hele eller deler av felleskostnadene når de selv måtte ønske det basert på deres teori om når forskjellige regninger forfaller ville vært nokså destruktivt for styrets mulighet til å drive godt budsjettarbeid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 21.2.2024 at 11:34 PM, Kuffe said:

Vinduer er dyrt og det samme gjelder håndverkstjenester. Er det sameiet sitt ansvar å vedlikeholde dem og det er fornuftig å bytte dem ut, har du ikke mye du skulle ha sagt annet enn å betale. 20K for et vindu inkludert utskifting (fjerne det game, miljøavfall +++) er faktisk det det koster. 

 

Om du betaler 20k for å bytte et std vindu så blir du lurt. Sist jeg byttet vindu kom det på ti lapper inkludert alt med 3 lags støydemp glass. Greit at det er litt mer kost om det er fire etasjer opp men lift koster ikke så mye å leie.

balkongdør koster nok mest her men ikke mer enn 20-30k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

10k var rimelig. 3 lags slik glass er fort 6 tusen avhengig av størrelse og åpning etc, foringer,lister ca 1000-1500 per vindu fort bare i materialer. Kanskje de kunne gjenbruke noe av det gamle og spare litt der, men ofte er det slitt og bør byttes. Så har man fuging og dytting rundt med glava, fuging på utside eller listing. Ganske mye jobb bare å avdekke det gamle vinduet, fjerne spikre og løfte det ut fra veggen, gamle ting sitter godt, jeg måtte vinkelslipe bort 4-toms spikre i vinduer her. Er man ekstra heldig har forrige snekker gått amok med byggskum også. 

Jeg byttet 3 vinduer selv og det kostet ca 10 tusen for 3-4 år siden, 2-lags glass. Uansett bedre enn 1980 vinduer. Jeg regnet på hvor mye varmetap det var i de gamle vinduene mot de nye og hvor mye oppvarming kostet med varmepumpe. Jeg fant ut at det ville ta ca 10 år å tjene inn summen som vinduene kostet. Så å bytte masse vinduer som er OK fra før for å spare energi vil mest sannsynlig ikke lønne seg på LANG tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Om du betaler 20k for å bytte et std vindu så blir du lurt.

Det er ikke TS som har inngått avtalen, men styret som har inngått avtale med en leverandør. Det antas, ut fra jobbens størrelse, at dette er gjort gjennom et anbud, der beste tilbyder er tildelt oppdraget.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (5 timer siden):

Om du betaler 20k for å bytte et std vindu så blir du lurt. 

Da foregår det svært mye lureri ved vindusutskifting. Byttet ut vinduer i et sameie i fjor for ca 2MNOK. Vinduer lå på 5K til 30K sistnevnte var balkongdør, men flere stuevinduer lå på rundt 20K. Dette var 2-lags sikkerhetssvinduer med aluminium utvendig og tre innvendig

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Disse 200 000 kronene som trådstarter skal betale er ikkje betaling for trådstarters 6 vanlege vindu, 1 dobbeltvindu og 1 balkongdør isolert sett. Betalinga er trådstarters del av sameigets utgifter utrekna etter eigarbrøk. 

Om dette er dyrt eller ikkje kjem heilt ann på totalbildet, kanskje har trådstarter ein spesielt stor leilegheit og blir sittande med ein større andel av rekninga utifrå arealet i leilegheita, kanskje er det mange hjørneleilegheiter som har langt fleire vindu enn trådstarter har, kanskje er det spesielt utfordrande å få innvendig tilgang til enkelte av leilegheitene, kanskje det er ekstra krevande å få heist opp vindua til enkelte leilegheiter, osv.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (43 minutter siden):

Disse 200 000 kronene som trådstarter skal betale er ikkje betaling for trådstarters 6 vanlege vindu, 1 dobbeltvindu og 1 balkongdør isolert sett. Betalinga er trådstarters del av sameigets utgifter utrekna etter eigarbrøk. 

Ofte etter eierbrøk, men ikke alltid. Enkelte utgifter fordeles likt pr bolig, eller etter faktiske kostnader. Eksempel: Da mitt sameie etablerte felles ladeløsning ble kostnadene fordelt likt på alle leilighetene. Selv om leilighetene har svært varierende størrelse, har alle én parkeringsplass, så nytteverdien for løsningen er lik for alle.

Lenke til kommentar

Ok. Da har jeg betalt siste avdrag på kr 68000. Jeg liker det ikke og får ikke nye vinduer før om et par uker. Hva som skjer med radiator-kassene mine vet jeg ikke. Har snakket med både styre og entreprenør uten å få noe klart svar. Dersom de blir ødelagt, så får jeg vel ta det på innboforsikringen. Nye kasser har jeg ikke råd til. Jeg er blakk.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Ry8icks said:

Hva innboforsikring er det som ikke dekker det?

Omlag alle. Skade påført av handtverkar som må rive bygningsdel for å komme til å gjere oppdrag som eigar har gitt han er ikkje forsikringssak. Det er ei sak mellom deg og styret.

Lenke til kommentar
Ry8icks skrev (1 time siden):

Hva innboforsikring er det som ikke dekker det?

Eg reknar med at alle innboforsikringar har vilkåret om at forsikringa berre dekker plutselege og uforutsatte skader.
Riving og liknande som skjer i samanheng med arbeid er ikkje ei slik plutseleg og uforutsatt hending, men det kan være det dersom handtverkarane med eit uhell skulle skade radiatorkassen, til dømes ved å miste ned vinduaget under montering slik at radiatorkassa blir skada. Men i eit slikt tilfelle så vil det være handtverkarane som må bruke sin forsikring for å dekke skaden.

Fordelen med å være ein av dei siste som får montert nye vindu er at handtverkarane kanskje har fått seg noko erfaring frå andre leilegheiter på korleis arbeidet kan utførast utan at radiatorkassene blir øydelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...