Gå til innhold

Elkjøp solgte oppvaskmaskin til 14 000,- med feil produktinformasjon- nekter å heve kjøpet.


Gjest Slettet-imMmrOha

Anbefalte innlegg

On 2/16/2024 at 3:45 PM, plankeby said:

Butikkene burde ha lenke til produktets hjemside øverst og anbefalt å se der.

Helt enig, ganske ufattelig at de tør å la det stå uten noen forbehold. Med tanker på hvor mange produkter de har i sortimentet, så kan en nesten ikke forvente at denne informasjonen alltid er korrekt, siden det åpenbart ikke blir manuelt gjennomgått.

Hadde de vært fornuftig, ville de skrevet med store bokstaver
"informasjonen under kan inneholde feil og er ikke bindende - før kjøp søk opp produktet her [link til produsent], eller kontakt oss for å bekrefte informasjonen.

Da hadde de unngått slike brølere som dette. På produkter i en så høy prisklasse, og som er vanskelige å  returnere, er det ikke urimelig å be at forbruker gjør litt undersøkelser selv også. Men det gjorde de ikke i dette tilfellet, så da får det vel bli deres problem.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 2/19/2024 at 9:36 AM, John-B said:

Helt enig, ganske ufattelig at de tør å la det stå uten noen forbehold. Med tanker på hvor mange produkter de har i sortimentet, så kan en nesten ikke forvente at denne informasjonen alltid er korrekt, siden det åpenbart ikke blir manuelt gjennomgått.

Hadde de vært fornuftig, ville de skrevet med store bokstaver
"informasjonen under kan inneholde feil og er ikke bindende - før kjøp søk opp produktet her [link til produsent], eller kontakt oss for å bekrefte informasjonen.

Da hadde de unngått slike brølere som dette. På produkter i en så høy prisklasse, og som er vanskelige å  returnere, er det ikke urimelig å be at forbruker gjør litt undersøkelser selv også. Men det gjorde de ikke i dette tilfellet, så da får det vel bli deres problem.

Informasjon kommer jo utelukkende som regel fra produsent, og lastes direkte opp i PIM systemene til butikkene. Skal normalt ikke være behov for nettopp dette.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 16.2.2024 den 3:45 PM):

Butikkene burde ha lenke til produktets hjemside øverst og anbefalt å se der.

Ja, ofte feil info og spesifikasjoner på butikkenes egne nettsider.

"Problemet" her er at alle disse produktene er unike for butikken.

Elkjøp har/hadde nemlig "prisgaranti" på sine produkter, og da har de sørget for at de har egne og unike modellnummer på det de selger. Feks kan et produkt hos elkjøp ha ABC123-X mens nøyaktig samme produkt hos Power har ABC123-Y nettopp for at de skal kunne hevde at det er forskjellige produkter og dermed ikke dekket av prisgarantien.

Derfor er det ikke mulig for en vanlig forbruker å finne "korrekt" modell hos produsentens nettisde, fordi de ikke klarer å holde oppdatert alle de tusen forksjellige versjonene, og heller har en "basis" modell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
John-B skrev (På 19.2.2024 den 9:28 AM):

Feil skal rapporteres innen rimelig tid. Mangelen på automatisk åpning er vel i dette tilfellet feilen.

Å ikke oppdage denne feilen før 1,5 måneder etter, indikerer jo at dette ikke har vært en veldig viktig funksjon i daglig bruk.

Pga dette tenker jeg at Elkjøp kan argumentere med at prisavslag kan være et alternativ, spesielt pga hvor vanskelig omlevering er på denne typen vare.

Men hvis media er på saken går vel heving i boks...

Tja, jeg kjøpte en oppvaskmaskin i september på tilbud. Den er enda ikke tatt i bruk da jeg avventer tilkobling av vann og avløp. Ønsket likevel å kjøpe den for å få den i hus og det var tross alt et godt tilbud.

Det kan være gode grunner for at det tok 1,5 måned.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når jeg jobbet på Elkjøp for 20år siden var det egentlig veldig enkelt: enhver selger hadde myndighet til å gjøre kunden fornøyd.
I dette tilfellet, selv om det hadde gått 1.5mnd, ville jeg solgt en ny maskin til kunden med den funksjonen de savnet, og solgt maskinen deres som en B-vare til rabattert pris i butikken.
Trolig vil butikken komme ut av det omtrent i null, men med to fornøyde kunder i stedet for en misfornøyd.

Endret av iknutis
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Slettet-imMmrOha skrev (På 15.2.2024 den 4:47 PM):

jeg skal legge dette også ved i neste mail til de.
det er en egen fane med "spesifikasjoner" og det er under denne fanen det står informert om automatisk åpning.
nå har de endret det til nei, men da jeg kjøpte den stod det ja.

Er det eigentleg så lurt å rette fokus på at Elkjøp tydelegvis har klipt inn teksta frå ei vaskemaskin som informasjon om denne oppvaskmaskinen? Ein ting er å vise at Elkjøp ikkje har lagt ut korrekt informasjon, men på den andre siden så kan det også bli spørsmål om du ikkje burde ha forstått at det var noko feil med produktbeskrivelsen når du ser at spesifikasjonen på oppvaskmaskina omtaler tøymengde?

 

nomore skrev (På 16.2.2024 den 11:51 AM):

Og nok en OT: Dette blir bare spekulasjoner fra min side, men jeg sitter med en opplevelse av at flere og flere butikker snikinnfører AI verktøy på ulike nivå. Vi har jo alle møtt boter som vi må "snakke" med for å få hjelp (dvs finne linker på deres support sider som vi burde kunne søke opp selv). Men bak der tror jeg og mye blir erstatte med AI. Og selv om AI kan være nyttig til ekstremt mye så tror jeg manglende forståelse av AI kan gi utfordringer som dette. Kanskje kundemedarbeideren har brukt AI for å spørre om en artikkel er endret. Det kan gi feil svar. Kanskje AI er brukt for å oppdatere produktspesifikasjonene. Det kan jo gi feil. Og dersom en da kombinerer en bot som sliter med å forstå naturlig språk, og en AI som skal tolke det som sies - så ser jeg fort for meg at man opplever "nye" medarbeidere hele tiden som ender opp med å svare med samme konklusjon hver gang, til tross for at en ba om bedre begrunnelse.

At innføring av AI verktøy gir krøll er meir eller mindre garantert. Vi snakker her om ein bransje som har som standard å automatisk sende ut kjøpsbekreftelse på nettkjøp i staden for å bruke arbeidstid på å gjere denne jobben manuelt, og så prøver dei å vri seg ut at av at kjøpsbekreftelsen er bindande for begge partar.
Det er ein vesentleg forskjell på å bekrefte kjøpet med ei kjøpsbekreftelse, og det å bekrefte at førespurnaden om å inngå kjøpsavtale er motteken.

Lenke til kommentar
On 2/20/2024 at 11:19 AM, iknutis said:

Når jeg jobbet på Elkjøp for 20år siden var det egentlig veldig enkelt: enhver selger hadde myndighet til å gjøre kunden fornøyd.
I dette tilfellet, selv om det hadde gått 1.5mnd, ville jeg solgt en ny maskin til kunden med den funksjonen de savnet, og solgt maskinen deres som en B-vare til rabattert pris i butikken.
Trolig vil butikken komme ut av det omtrent i null, men med to fornøyde kunder i stedet for en misfornøyd.

Har ikke inntrykk at det memoet har truffet retur/reklamasjonsavdelingen. Det varierer voldsomt hvilke friheter de tar seg innenfor regelverket

Lenke til kommentar
Christian86 skrev (2 timer siden):

Har ikke inntrykk at det memoet har truffet retur/reklamasjonsavdelingen. Det varierer voldsomt hvilke friheter de tar seg innenfor regelverket

Spørs om hele organisasjonen har forandret seg mye siden den gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
Trulss skrev (På 18.2.2024 den 2:22 PM):

"Trykkfeil" har vel vært behandlet før i saker som dette tidligere, og jeg vil tro det finnes informasjon på nett om man leter.

Jeg stusser litt over at dere har brukt maskinen såpass lenge før dere reklamerte til Elkjøp.

vi reklamerte som sagt på maskinen i starten av desember, da på den sagnomsuste gummimatta som ble kuttet vekk av service.
mannen, som er den som tok ut av maskinen tenkte det var gummimatta som blokkerte for at døra ikke åonet seg. først da gummimatta var fjernet, og døra enda ikke åpnet seg- tenke vi dette var en egen feil (som viste seg å være en funksjon som maskinen 


nå har dette løst seg.
elkjøp har gitt oss en god refusjon som vi har takket ja til. 

jeg har også fått beklagelse nå, flere ganger, på at kundeservice løy til meg over mail - ikke bare en, men to ganger, ang det at nettsiden deres ikke var endret.

den var endret, og dette var enkelt å sjekke i deres logg. en annen medarbeider så min post som gikk sånn passe viralt fra en annen nettside og sendte meg mld ang. dette. salgssjef har også ringt, beklaget og bekreftet at siden var endret.

da elkjøp over mail først nektet på at siden var endret så vil det jo si at screenshottet jeg hadde måtte ha blitt fabrikert av meg, altså både løy jeg og drev med dokumentforfalsk-. og det er jo ganske alvorlig.

dette har altså løst seg, jeg synes dog fremdeles det er synd at det må eksterne krefter inn før man kommer til en løsning.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...