Gå til innhold

Rystende NRK-serie om familiens ære


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sovna skrev (38 minutter siden):

Slik jeg tolker deg så er det visst minst like mye æres-relatert vold hos Ola og Kari på bygda. Lag en dokumentar om det da vel.. Så får vi kanskje vektet omfanget opp mot hverandre..

1 av 10 kvinner i Norge er utsatt for partnervold, og de fleste har ikke nok tillit til politi og myndigheter til å søke hjelp.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pQrEKX/rapport-flere-unge-kvinner-utsettes-for-alvorlig-partnervold

...

 

"– Gjennomgripende kontrollatferd

Majoriteten av dem som utsettes for alvorlig fysisk vold i parforholdet, opplever også en gjennomgripende kontrollatferd fra partneren. Det kan dreie seg om å bli overvåket på nett, måtte gjøre rede for hvor du har vært, sjalusi og mistenksomhet, og kontroll av hva du bruker tid på."

---

Du kan umulig ha ideer om at jeg foreslår at tvangsekteskap er vanlig i Norge på denne siden av 1900.
Det er et separat problem, men som bunner i en lignende eierskaps-holdning som ligger til grunn for vold mot kvinner.

Vi har bare hatt nok feminisme til at folk som ønsker å eie sine kjærester generelt ikke møter aksept for synet utenfor huset, som gjør at det nå skjules.
 

Sovna skrev (42 minutter siden):

NRK har gått ganske grundig til verks angående æreskulturen/volden i sin dokumentar.

Ja, de beskriver hva som skjer i hele to familier, som har opplevd forskjellige saker, som anekdoter på to forskjellige temaer, i løpet av de to første episodene.

Så har man KRIPOS som beskriver at vold mot offeret i lengre tid i forkant, før offeret blir drept når det forsøker å forlate gjerningspersonen, er tegn på æresdrap som ofte blir oversett, i episode 3...

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (6 timer siden):

For æresdrap har ingen ting med sharia, Koranen eller islam å gjøre. Det handler om en kultur som setter ære over liv. Som vi kan utfordre og forandre."
https://www.nrk.no/kultur/xl/hva-far-en-far-til-a-drepe-sitt-eget-barn_-1.13427963

 

Tull. Det nærmest oppfordres til æresdrap via Islam. I en av de ti budene. Det aktuelle budet har vært utsatt for en modifisert klang som passer Islam best. Igjen;

«... Den som dreper et menneske, uten at det gjelder blodhevn eller straff for forbrytelse, skal anses som hadde han drept hele menneskeheten. Den som redder et menneske, skal anses som hadde han reddet hele menneskeheten.» (sura 5, vers 32)

Du har selv påpekt at problemet må tas ved roten. Islam. Ja, helt klart ønskelig. Men hvordan? Vi har religionsfrihet her i landet, Tror man at ledere og imamer vil oppfordre til en dreining fra den opprinnelige Islam til sin lojale forsamling.? Rive ned sin egen tradisjon?

Opplysningsarbeid fra oss overfor muslimers holdning til egen religion er i min verden også passe naivt.

Kriminaliseringen av problemet funker ikke og er ikke tilstrekkelig. Denne praksisen må i det minste straffes enda hardere enn individuelle drap. Flere i familie og slekt må ses som medskyldige og straffes.

De konkrete tall og sammenligninger som du nærmest har tvangstanker rundt, de er jeg redd du bare får legge på hylla. Statistikker vil aldri godt nok klare å fange opp omfanget av denne styggere praksisen. 

 
 
Endret av Sovna
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 time siden):

Du har selv påpekt at problemet må tas ved roten. Islam. Ja, helt klart ønskelig. Men hvordan? Vi har religionsfrihet her i landet, Tror man at ledere og imamer vil oppfordre til en dreining fra den opprinnelige Islam til sin lojale forsamling.? Rive ned sin egen tradisjon?

...

Igjen beskriver du et annet problem enn religionen -- du beskriver menn som har makt, som ikke vil gi slipp på makten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (16 minutter siden):

...

Igjen beskriver du et annet problem enn religionen -- du beskriver menn som har makt, som ikke vil gi slipp på makten.

Fra det du siterer meg på, da får du lese en gang til. Eller så er tolkning problematisk for deg såpass tidlig på morgenen.. Problemet starter ved Islam. Dernest de som forfekter den..

Endret av Sovna
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Godt at NRK fulgte opp sin rystende tv-serie med debatt i går kveld:   https://tv.nrk.no/serie/debatten

Modig gjort at også muslimske miljøer stiller opp i en så opplagt tapersak for dem.
Det eneste de klarte var å få frem ønske om mer forskning og forsvar av religion.
Et behov som ble dekket for mer enn 50 år siden da Norge kvittet seg med mørkemennene i den daværende statskirken.
Dvs en åpenbar uthalingstaktikk for å bevare status quo.

Pakistanere var blant de første som kom i innvandringsbølgen på 70-tallet. De har vært her lengst og har hatt best muligheter til vellykket integrering.
Da er det interessant å se at dette miljøet fortsatt praktiserer og forsvarer ukulturen i utstrakt grad.

En akseptabel grad av integrering tar mange generasjoner, hvis det i det hele tatt er realistisk…..

Endret av Inspector
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (7 minutter siden):

Fra det du siterer meg på, da får du lese en gang til. Eller så er tolkning problematisk for deg såpass tidlig på morgenen..

Sitat

 Tror man at ledere og imamer vil oppfordre til en dreining fra den opprinnelige Islam til sin lojale forsamling.? Rive ned sin egen tradisjon?

Se hva du selv skrev.
Du sier at imamer og ledere ikke vil gi slipp på makt, og så feiltolker du hva de ikke vil gi slipp på til å være islam.

Kirken og dens prester hadde samme makt og maktrus en gang.
Uten at noen klandrer samme gud for det.

Det er samme maktrus som sjalu voldelige mennesker opplever i det de tar eierskap i kjæreste eller barn.

---

Og omfanget er fremdeles ikke beskrevet.
Hvor mange æresdrap begås av muslimer i Norge tenker du..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, AtterEnBruker said:

Snakker om den nåværende bølgen av kristennasjonalisme og kristofascisme, samt mannosfærekulturen generelt som for det meste er etnisk hvit og vestlig.

Og ingen seire er vunnet for alltid.

Hvor foregår denne bølgen? I kommentarfeltene på facebook og document? Eg har ingen reell erfaring med folk i det virkelige liv utenfor nettet som sitter med sånne tanker, ingen. Og nettet har en tendens til å gå mot det ekstreme. Kanskje er det en nettkultur, hvor alle egentlig bare skriker etter likes/oppmerksomhet, slik som alle nettaviser oppfører seg med clickbaits.

Enig at ingen seire er vunnet for alltid.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

Se hva du selv skrev.
Du sier at imamer og ledere ikke vil gi slipp på makt, og så feiltolker du hva de ikke vil gi slipp på til å være islam.

Kirken og dens prester hadde samme makt og maktrus en gang.
Uten at noen klandrer samme gud for det.

Vel, la oss si begge deler. Og det starter med Islam.

Du har dratt frem et par Frp sitater som er kritisk til Islam. Da tolket jeg deg dit hen at du ikke syntes det var helt innafor. Samtidig har du selv nevnt Islam som et slags hovedproblem. Selvmotsigelse eller har du på den korte tiden bare ombestemt deg?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (17 minutter siden):

Og omfanget er fremdeles ikke beskrevet.
Hvor mange æresdrap begås av muslimer i Norge tenker du..?

Og her har vi tall-fikseringen din igjen. Eller så eksisterer ikke problemet? En tall quiz til; hvor mange med utenlandsk opprinnelse må flykte eller gå i skjul for en hel familie og slekt, opp mot etnisk norske.

Her snakker vi i stor grad om døtre som lever under et terrorvelde av trusler fra kanskje et par dusin mennesker. Etterforsknings viljen er stor for å tak i dette svikefulle kvinnemenneske som nekter å gifte seg med fetteren sin. 

Og hvis du kikker inn på et krisesenter så ser du kanske 99% prosent etnisk norske kvinner. Er det en relevant statistikk du er mest interessert i slik at du kan hevde at denne ukulturen med vold og trusler innenfor dette miljøet umulig kan være et stort problem..?

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sovna skrev (53 minutter siden):

Vel, la oss si begge deler. Og det starter med Islam.

Du har dratt frem et par Frp sitater som er kritisk til Islam. Da tolket jeg deg dit hen at du ikke syntes det var helt innafor. Samtidig har du selv nevnt Islam som et slags hovedproblem. Selvmotsigelse eller har du på den korte tiden bare ombestemt deg?

Eller, enda bedre, la oss jobbe ut fra hypotesen at maktkåte menn utnytter andre mennesker i egen familie og gruppe til å utøve sosial makt og innflytelse, som foreldre bruker julenissen ovenfor sine barn.
Som er hva jeg faktisk har beskrevet hele veien.
Konservative menn, ikke islam.
Det er også konklusjonen til en journalist som har intervjuet menn som har begått æresdrap, som sitert tidligere.

Det er mer som ordinær vold, enn noe magisk fremmed konsept.
Hvis noen blir drept av noen andre enn dem som ønsker noen drept, så opplever igjen de som dreper trusler mot seg og sitt liv -- et press som er mer som trusler om å selv bli drept, enn noe magisk ærekonsept:
Folk er redde for sitt eget liv.
Men vi har så langt bare et par anekdoter.
Som kildene jeg har henvist til fra politi og de som har intervjuet drapsmenn -- drapsmenn som ikke føler noen ære er gjenopprettet etter drapet -- også er enige i.

...

Om vi kalte det drap-utført-av-menn-med-liten-tiss, så ville det gjort mye for å forhindre dem.

Jeg forstår at du tror at barn som tror på julenissen kan komme til å utøve vold i julenissen sitt navn -- og at troen på julenissen er farlig, uten å forstå at det er foreldrene som er farlige, ikke julenissen eller troen på ham.

De vet godt hva de gjør når de lyger om hva barna må gjøre for å få julegaver. At foreldrene selv tror på julenissen betyr ikke at de ikke utøver sin vilje gjennom sin tro. Det er temmelig standard for dypt konservative maktmisbrukere å projisere guds vilje gjennom egne handlinger..
Den konkrete religionen er ikke nødvendig for å beskrive hvorfor dette skjer.

Konsepter relaterer mer til maktesløshet enn ære, så integrering og deltagelse i samfunnet er ekstremt viktig i å bekjempe disse hendelsene; Folk m

Videre så finnes absolutt ikke-konservative muslimer, som tar oppgjør med sine konservative patriarker.

---

Sovna skrev (31 minutter siden):

Og her har vi tall-fikseringen din igjen. Eller så eksisterer ikke problemet? En tall quiz til; hvor mange med utenlandsk opprinnelse må flykte eller gå i skjul for en hel familie og slekt, opp mot etnisk norske.

Du spør om omfanget på eksakt hva jeg også spør etter..?

Det kommer ikke frem, og sakene er som nevnt utenfor interesseområdet til hva jeg antar er kildene dine og andre som er opptatt av islam, men lite opptatt av samfunn og rettferdighet, på nett.

Anekdotene på norske jenter og damer som lever eller levde i skjul, fra gjerningspersonen og deres venner, er stor, og de fleste ønsker åpenbart ikke å stå frem, all den tid det krenker gjerningspersonen ytterligere.

https://www.aftenposten.no/norge/i/wA13Wo/riksadvokaten-det-gjoer-meg-litt-forbanna-at-menn-oppfoerer-seg-som-de-gjoer

https://www.nrk.no/rogaland/norske-barn-bruker-voldsalarm-1.13542942

https://www.aftenposten.no/norge/i/kEkvXB/rahavy-varatharajan-30-ble-drept-i-elverum

https://www.dagbladet.no/nyheter/han-lovet-a-partere-meg/80865003

https://www.dagbladet.no/nyheter/reddet-livet-mitt/80818034

...

2000 kvinner har voldsalarm.
Og det er når vi vet at de fleste som lever i voldelige forhold ikke tør å gå til politiet, som er nødvendig for å få voldsalarm.

Så mye som 1 av 10 nordmenn har blitt utsatt for grov vold av partnere.
https://www.nkvts.no/aktuelt/hoy-forekomst-av-vold-og-overgrep-i-norge/


---


Og når det kommer til forebygging, så er statistikk og det å faktisk utforske hva som har skjedd ekstemt viktig for å vite hva som foregår.
Legg merke til at vi har en tråd hvor vi skal diskutere noe som skjer, uten å vite noe om hvor ofte det skjer.
Hvis det er like sjeldent som at noen blir truffet av lynet, så er det noe helt annet enn om det skjer hundre personer i året, når det kommer til tiltak for å forebygge.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (11 timer siden):

Ikke før man har funnet en endelig løsning, eh?

Har ikke sett så mye til den bølgen du snakker om. Et par øst-europeiske land ingen bryr seg om og noen tullinger i USA som alltid har vært tullinger =/= en bølge.

Men morsomt at du tydeligvis anser vestlige kristne som den store trusselen.

OK, dette var bisarre greier. Først refererer (eller projiserer, er ikke sikker) du til "en endelig løsning".

Og i neste setning bruker du nøyaktig samme retorikk og taktikk som holocaust-fornektere bruker. Alt i samme post, rett etter hverandre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Pakistanere var blant de første som kom i innvandringsbølgen på 70-tallet. De har vært her lengst og har hatt best muligheter til vellykket integrering.
Da er det interessant å se at dette miljøet fortsatt praktiserer og forsvarer ukulturen i utstrakt grad.

En akseptabel grad av integrering tar mange generasjoner, hvis det i det hele tatt er realistisk…..

Det er vel et viktig poeng at det siden 70-tallet fortsatt har vært en jevn innvandring fra Pakistan, gjerne i form av familiegjenforening. 
Det har nok trolig hatt negative konsekvenser for integreringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev (1 time siden):

Hvor foregår denne bølgen? I kommentarfeltene på facebook og document? Eg har ingen reell erfaring med folk i det virkelige liv utenfor nettet som sitter med sånne tanker, ingen. Og nettet har en tendens til å gå mot det ekstreme. Kanskje er det en nettkultur, hvor alle egentlig bare skriker etter likes/oppmerksomhet, slik som alle nettaviser oppfører seg med clickbaits.

Enig at ingen seire er vunnet for alltid.

De finnes der ute, men jeg er enig med at det er ingen bølge alene - men den følger i tråd med økende høyreekstrem propaganda flere steder i verden. Men der er jo ikke kristendommen noe spesiell utskilt de andre majoritets-religionene i andre land. Det er bare generelt sett en økende bølge av religionsfanatisme og høyreekstremisme i takt. Med det sagt, den er fortsatt forholdsvis lav i forhold til vestlig demokratisk innflytelse, spesielt i våre trakter (norden). Norge har for det meste importert høyreekstremisme, fra Sverige (som historisk har ligget sterkere på høyresiden enn oss).

Det kan være fascinerende lesestoff for de interesserte: Historien om høyreekstremisme i norden fra 1918 til nå.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (33 minutter siden):

Eller, enda bedre, la oss jobbe ut fra hypotesen at maktkåte menn utnytter andre mennesker i egen familie og gruppe til å utøve sosial makt og innflytelse, som foreldre bruker julenissen ovenfor sine barn.
Som er hva jeg faktisk har beskrevet hele veien.
Konservative menn, ikke islam.
Det er også konklusjonen til en journalist som har intervjuet menn som har begått æresdrap, som sitert tidligere.

Det er mer som ordinær vold, enn noe magisk fremmed konsept.
Hvis noen blir drept av noen andre enn dem som ønsker noen drept, så opplever igjen de som dreper trusler mot seg og sitt liv -- et press som er mer som trusler om å selv bli drept, enn noe magisk ærekonsept:
Folk er redde for sitt eget liv.
Men vi har så langt bare et par anekdoter.
Som kildene jeg har henvist til fra politi og de som har intervjuet drapsmenn -- drapsmenn som ikke føler noen ære er gjenopprettet etter drapet -- også er enige i.

...

Om vi kalte det drap-utført-av-menn-med-liten-tiss, så ville det gjort mye for å forhindre dem.

Jeg forstår at du tror at barn som tror på julenissen kan komme til å utøve vold i julenissen sitt navn -- og at troen på julenissen er farlig, uten å forstå at det er foreldrene som er farlige, ikke julenissen eller troen på ham.

De vet godt hva de gjør når de lyger om hva barna må gjøre for å få julegaver. At foreldrene selv tror på julenissen betyr ikke at de ikke utøver sin vilje gjennom sin tro. Det er temmelig standard for dypt konservative maktmisbrukere å projisere guds vilje gjennom egne handlinger..
Den konkrete religionen er ikke nødvendig for å beskrive hvorfor dette skjer.

Konsepter relaterer mer til maktesløshet enn ære, så integrering og deltagelse i samfunnet er ekstremt viktig i å bekjempe disse hendelsene; Folk m

Videre så finnes absolutt ikke-konservative muslimer, som tar oppgjør med sine konservative patriarker.

---

Du spør om omfanget på eksakt hva jeg også spør etter..?

Det kommer ikke frem, og sakene er som nevnt utenfor interesseområdet til hva jeg antar er kildene dine og andre som er opptatt av islam, men lite opptatt av samfunn og rettferdighet, på nett.

Anekdotene på norske jenter og damer som lever eller levde i skjul, fra gjerningspersonen og deres venner, er stor, og de fleste ønsker åpenbart ikke å stå frem, all den tid det krenker gjerningspersonen ytterligere.

https://www.aftenposten.no/norge/i/wA13Wo/riksadvokaten-det-gjoer-meg-litt-forbanna-at-menn-oppfoerer-seg-som-de-gjoer

https://www.nrk.no/rogaland/norske-barn-bruker-voldsalarm-1.13542942

https://www.aftenposten.no/norge/i/kEkvXB/rahavy-varatharajan-30-ble-drept-i-elverum

https://www.dagbladet.no/nyheter/han-lovet-a-partere-meg/80865003

https://www.dagbladet.no/nyheter/reddet-livet-mitt/80818034

...

2000 kvinner har voldsalarm.
Og det er når vi vet at de fleste som lever i voldelige forhold ikke tør å gå til politiet, som er nødvendig for å få voldsalarm.

Så mye som 1 av 10 nordmenn har blitt utsatt for grov vold av partnere.
https://www.nkvts.no/aktuelt/hoy-forekomst-av-vold-og-overgrep-i-norge/


---


Og når det kommer til forebygging, så er statistikk og det å faktisk utforske hva som har skjedd ekstemt viktig for å vite hva som foregår.
Legg merke til at vi har en tråd hvor vi skal diskutere noe som skjer, uten å vite noe om hvor ofte det skjer.
Hvis det er like sjeldent som at noen blir truffet av lynet, så er det noe helt annet enn om det skjer hundre personer i året, når det kommer til tiltak for å forebygge.

Partnervold og generell vold mot kvinner har vi nok mer innsikt i. Kanskje det nettopp derfor var en betimelig idé å få satt ord på den ukulturen vi har rett utenfor døren og som i store trekk støtter seg på Islam som religion. Et fenomen og utvikling vi vet langt mindre om. Kanskje derfor denne spesiferingen i tråden også? 

Det virker som du fortrinnsvis ønsker å fokusere mer rundt generell vold mot kvinner. Finnes sikkert en tråd for det også..

 

Endret av Sovna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (7 minutter siden):

Partnervold og generell vold mot kvinner har vi nok mer innsikt i. Kanskje det nettopp derfor var en betimelig idé å få satt ord på den ukulturen vi har rett utenfor døren og som i store trekk støtter seg på Islam som religion. Et fenomen og utvikling vi vet langt mindre om. Kanskje derfor denne spesiferingen i tråden også? 

 

 

De støtter seg på et kvinnesyn og verdisyn vi i stor grad har bekjempet i samfunnet, og som av den grunn ikke finner aksept -- fordi de som har holdningene generelt må inn i en kult for å finne likesinnede -- men som også er på fremvekst igjen i flere vestlige land.
https://www.vg.no/spesial/2016/partnerdrapene/

Jeg savner fremdeles en beskrivelse av omfanget av æresdrap.
Som med terrorangrep, så er jo det å vite trusselen helt essensielt for å si noe om hva som må gjøres.
Om vi har hundre terrorangrep i året, så må jo innsatsen mot den være større enn om det er ett som utføres hvert 4. år.

Jeg lurer på hvor ofte æreskulturen slår ut i drap i Norge, som jo åpenbart er essensielt for å dømme noen kultur for å lede til drap.

Sitat

 

Det virker som du fortrinnsvis ønsker å fokusere mer rundt generell vold mot kvinner. Finnes sikkert en tråd for det også..

 

Nei, det holder å fokusere på volden som bunner i de samme mekanikkene.
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 timer siden):

Jeg savner fremdeles en beskrivelse av omfanget av æresdrap.
Som med terrorangrep, så er jo det å vite trusselen helt essensielt for å si noe om hva som må gjøres.
Om vi har hundre terrorangrep i året, så må jo innsatsen mot den være større enn om det er ett som utføres hvert 4. år.

Jeg lurer på hvor ofte æreskulturen slår ut i drap i Norge.
 

"17. Det er tallet på antall partnerdrap i fjor.(hvor menge lever i skjul for å unngå å bli drept?)

891. Det er antall innmeldte negativ sosial kontroll-tilfeller i 2022 – med store mørketall. 

7079. Det er antall anmeldte tilfeller av vold i nære relasjoner i 2020.

20.000. Det er antall henvendelser krisesenteret får hvert eneste år.

Det er 77 ofre om dagen. Det er 537 ofre i uken, og 2387 ofre i måneden – mange av dem kvinner."

Nettavisen.

Bare 17 drept? Kanskje ikke så farlig da..

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (9 minutter siden):

Dette får vi ingen løsning på. Norge er ikke eneste landet det er slik heller. Dette kan ikke "integreres" vekk. 

Det har forståsegpåere hevdet i alle år at det vil gjøre. Problemet vannes ut av seg selv etter integrering og x-antall generasjoner. Holdningsskapende arbeid, det er resepten Norge har. 

Dit er det fokus igjen. Hjalp ikke holdning, opplysning og kampanjer noe særlig sist? Prøv igjen med samme resept. Sorry, har ikke trua..

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...