Gå til innhold

Gammel Dell latitude D620 - finnes det kompatibelt moderne WiFi-kort for erstatning ?


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Holder på å sette opp en gammel laptop som skal gis bort (kun til lett kontor og noe skolearbeid, kun web-basert). Denne skal kjøre Linux Mint.

Problemet er at WiFi-kortet er eldgammelt og er helt ubrukelig mot dagens rutere.

Lurer derfor på om noen har kjennskap til om det finnes moderne WiFI-kort som passer til en eldre Dell Latitude D620 (innvendig montasje i pci-spor, ikke usb) ?

 

Manualene på nett er ikke veldig presise med å beskrive type nettverkskort, her er det som fremgår av side 2 i manual fra manualslib <link>.

Quote

WLAN card, wireless switch with Dell™ Wi-Fi Catcher™ 
technology, internal card with Bluetooth® wireless technology, 
and Dell Mobile Broadband card. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en eldre Dell D600 og den bruker Mini-PCI til trådløs. Regner med D620 er samme ulla.

Fikk montert inn et greit Atheros-kort (500x series) som fungerer greit med relativt moderne routere, men en trenger som regel å slå på støtte for eldre standarder (ABG)

Mange produsenter gjør ikke dette som standard fordi det er usikkert og senker ytelsen.

Edit: Det beste er nok å bruke USB hvis du vil ha moderne WiFi-støtte, men ulempen er jo at en trenger en dongle på utsiden.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
1 hour ago, mobile999 said:

Hvordan vet du at det er dette som er problemet?

Godt poeng, det kan naturligvis være at kortet er defekt. Det er nå iallefall slik at koble seg til ruter det vil den ikke - har 3 andre halvgamle billige - men også nyere - laptoper hvor dette er helt uproblematisk.

Nå er jo greia den at jeg skal gi den bort til noen som ikke har allverdens datakunnskaper, og ustabilt nettverkskort er ikke noe jeg vil skilte med for å si det sånn.

 

 

1 hour ago, vidor said:

Edit: Det beste er nok å bruke USB hvis du vil ha moderne WiFi-støtte, men ulempen er jo at en trenger en dongle på utsiden.

Ja jeg vet - men er skeptisk da maskinen kommer til å bli brukt av barn i skolealder, så er ikke veldig keen på å legge til enda et svakt punkt som har lett for å knekke av. Kanskje hvis det finnes en WiFi-dongle med kort ledningstump for å minimere denne risikoen.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Komplett ubrukelig said:

Gjør du egentlig en tjeneste ved å gi bort dette, når 500 kr eller maks 1000 kr kan gi 10x brukeropplevelse?

Nå vet jeg at maskinen kjører stabilt. Om jeg hadde kjøpt noe ræl for under tusenlappen på finn.no er det slettes ikke sikkert at det fungerer stabilt over tid. Har brent meg på dette tidligere.

Lenke til kommentar
1 hour ago, vidor said:

Dette er fra Pentium Banias og Centrino tiden, altså får Core- og Core2Duo-tiden, så tror du tenker litt for moderne.

Så ikke så nøye på det, men så at den vistnok har gigabit LAN og WLAN med bluetooth. Derfor jeg var i tvil om det var PCI eller PCIe.

Lenke til kommentar

Maskinen var nok helt fin for sin tid og det folk hadde av forventninger da.

Problemet er vel mest at RAM er såpass lav (max ca 4 GB) at en er litt for begrenset selv med en SSD-løsning.

Minimum RAM i dagens forbrukermønster er egentlig 8 GB, og da bør det understøttes av en M.2 SSD for effektiv swapping.

En får tak i USB-WiFi uten utstikkende antenne (innebygget), men de har som regel ganske lav ytelse.

Maskinen er helt grei til begrenset bruk, men de fleste setter krav om enkel browsing og YouTube også.

Hadde nok heller lett etter et bra bruktkjøp heller enn å forsøke og oppgradere maskinen.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

4 GB ram vil jeg si er minimum for å kjøre en nettleser på Linux. Når det gjelder CPU er det ikke noe klart definert grense, men minst 2 kjerner er kanskje greit. Minimum er kanskje i nærheten av: Intel Pentium P6100 @ 2.00GHz (år 2010). En kan teste det ved å prøve browsing og YouTube.

Jeg kjenner ikke til de interne kortene, en USB-wifi adapter kan vel være greit, og behøver ikke være så stor.

Edit: Det kan gå med 2 GB ram også.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
18 hours ago, mobile999 said:

Hvilken router dreier det seg om?

Har testa mot flere, både hjemme og hos andre. samme resultat.

 

2 hours ago, Complexity said:

Kast den å kjøp en Chromebook til 1500kr eller noe. Det vil være en mye bedre opplevelse.

1 hour ago, NULL said:

Men tanke på at man kan få f.eks. en Lenovo T430 på Finn.no til en tusenlapp, kan man spørre hvor hensiktsmessig dette "prosjektet" er. Selv med Mint, vil jeg mistenke at en D620 vil være veldig begrenset til å bruke til noe praktisk knyttet selv til skolearbeid/kontorarbeid i dag.

Nå er litt av poenget at jeg får testet hvorvidt denne gamle maskinen fungerer til det jeg har tenkt på. Hvis det viser seg at ungene som skal bruke denne maskinen ikke vil ha den likevel så får det bare være. Greia er at mor har dårlig råd, og ungene hennes låner mor sin bærbare hele tiden for skolearbeid. Derfor tenker jeg å slå 2, nei 3 fluer i samme smekk.

Risikoen er omtrent null, verdien er null, så hvis nytteverdien er bare bittelitt over null så synes jeg prosjektet er vellykket :grin:

 

 

Lenke til kommentar
51 minutes ago, geir__hk said:

Greia er at mor har dårlig råd, og ungene hennes låner mor sin bærbare hele tiden for skolearbeid. Derfor tenker jeg å slå 2, nei 3 fluer i samme smekk.

Hvis det er målet, er nok maskinen grei nok til det bruket.

Maskinen ble nok levert med XP Professional, så hadde nok lagt inn det på nytt via f.eks archive.org for å lette ting når de spør om hjelp fra andre.

Ubuntu gikk fint an å installere på D600 i alle fall i sin tid. Til og med Dell-spesifikke løsninger fungerte fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...