Gå til innhold

Gammel Dell latitude D620 - finnes det kompatibelt moderne WiFi-kort for erstatning ?


Anbefalte innlegg

44 minutes ago, mobile999 said:

Har du fått testet den med kabel om den er brukbar til tingene du nevnte?

Ja, det fungerer perfekt med kabel. Dette tror jeg også blir løsningene - at ungene får litt begrensninger mhp hvor maskinen kan stå hen. Hvis ikke så går jeg nok for usb-basert wifi-kort så slipper jeg å ty til ebay for å få tak i.

21 minutes ago, vidor said:

Maskinen ble nok levert med XP Professional

Jepp, klistremerket med "powered by windows xp" (eller noe i den duren) er ennå delvis synlig, ser iallefall at teksten slutter med "XP" ;)

 

23 minutes ago, vidor said:

Ubuntu gikk fint an å installere på D600 i alle fall i sin tid. Til og med Dell-spesifikke løsninger fungerte fint.

Og Linux Mint Mate kjører helt fint på denne maskinen óg.

På ingen måte en rask maskin, men får jobben gjort hvis man ikke kjører veldig mange programmer eller nettleserfaner samtidig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Svein M said:

Om det er f.eks Intel Core Solo T1400 @ 1.83GHz som i den testen av D620, så er jeg litt spent på om det takler youtube video. Jeg har ikke prøvd slike cpu.

Nei, nesten garantert ikkje. Den har ikkje HW-dekoding av moderne video-kodeker.

Pi4 har nok bedre ytelse.

Lenke til kommentar
1 minute ago, barfoo said:

Nei, nesten garantert ikkje. Den har ikkje HW-dekoding av moderne video-kodeker.

Pi4 har nok bedre ytelse.

Skulle til å nevne det. En eldre Raspberry pi er nok kraftigere og bruker en brøkdel av strømmen..
og de kan spille av moderne videoer, og tillogmed spille noen spill som Minecraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Kan du ikke bruke et pcmcia kort? Brukt slike før, trenger ikke stikke ut så mye faktisk.

Problemet med såpass eldre løsninger er jo at de nødvendigvis ikke fugnerer før du også har redusert sikkerheten på wifi-nettet. Det er en del rutere i dag som ikke gir noe lavere sikkerhetsnivå enn WPA2 (men åpent nett kan fungere).

Når det gjelder USB-dongler blir det fort mer vanskelig når det gjelder Linux. Her bør man sjekke godt i forkant. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, mobile999 said:

Hvor mye har du feilsøkt? Kommer ikke wifi kortet opp i det hele tatt? Har du avinstallert broadcom driverne og installert alternative drivere?

Uhm. Når det gjelder å støtte Open Source, er det vel omtrent ingen i klassen som er dårligere enn Broadcom. Mulig det finnes noe for disse eldre.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, mobile999 said:

Hvor mye har du feilsøkt? Kommer ikke wifi kortet opp i det hele tatt? Har du avinstallert broadcom driverne og installert alternative drivere?

Kommer ikke til å bruke tid på feilsøking uansett. Det er det et par grunner til.

  1. Flere år tilbake i tid (2017 eller '18 husker ikke eksakt) kjørte den ennå med windows xp - da fikk jeg heller ikke connect med (ny) ruter.
  2. Skal gis bort. Da skal det fungere, gir ikke bort noe som kanskje ikke blir å fungere i et annet nettverk (de som får den er ikke datakyndige).

Btw: Har allerede trukket slutninga om at hvis de skal ha maskinen på WiFI så må det bli med usb dongle. Har sett at det er mulig å skaffe nytt nettverkskort, men må da ty til amazon/ebay med de leveringstider og frakt + toll det måtte innebære.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (7 minutter siden):

Flere år tilbake i tid (2017 eller '18 husker ikke eksakt) kjørte den ennå med windows xp - da fikk jeg heller ikke connect med (ny) ruter.

Det kan ha en annen årsak enn at det ikke virker i linux nå.

geir__hk skrev (8 minutter siden):

Kommer ikke til å bruke tid på feilsøking uansett.

Det er fort gjort. Sjekk hvilket wifi kort som er installert med følgende kommando:

lspci -vnn | grep 14e4

Er det "14e4:4312" som er installert?

 

Lenke til kommentar

Er det ikke Mini PCIe da?

Gjorde dette på en Dell 9400 for noen år siden. Det tok ganske mange forsøk før det fungerte, cirka 5 kort. Uflaks med dårlige kort, skade under frakten, inkompatibilitet, kinesere som selgere ting som heller burde vært resirkulert, hvem vet.

Jeg husker ikke eksakt modell som fungerte, men det var et Intel kort og antakelig 5300. Maskinen kjører den dag i dag helt utmerket, 5 GHz fungerer godt.

Mulig det er Intel 3965ABG i maskinen.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
3 hours ago, mobile999 said:

Det er fort gjort. Sjekk hvilket wifi kort som er installert med følgende kommando:

øh, vel nå er kortet fysisk fjernet fra maskinen.

Uansett - kortet fungerte ikke med windows XP i sin tid, så jeg heller mot at det er defekt. Takk likevel ;)

Lenke til kommentar

Hei. Det er hyggelig at du vil gi bort en PC til noen som ikke har så mye, men hadde det ikke vært bedre om du hadde gitt bort noe som ikke skapte så mye hodebry? Bare det at du tenker på å gi bort en PC som skal ha Linux installert blir litt tja. Jeg vet ikke. Rart kanskje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, wil said:

Det er hyggelig at du vil gi bort en PC til noen som ikke har så mye, men hadde det ikke vært bedre om du hadde gitt bort noe som ikke skapte så mye hodebry?

Nå er det kun meg selv som påtar meg hodebryet, gir selvfølgelig ikke bort hvis det ikke fungerer ordentlig.

 

2 hours ago, wil said:

Bare det at du tenker på å gi bort en PC som skal ha Linux installert blir litt tja. Jeg vet ikke. Rart kanskje?

Bedre enn å gi bort noe med windows XP eller windows 7? Er jo ikke verre enn at de som får den kan velge å ikke bruke den likevel.

Btw forrige gang jeg prøvde et tilsvarende "stunt" endte det opp med at de som skulle bruke maskinen ikke klarte å holde rede på passordene sine. Så vil tiden vise om det blir samme problem i dette tilfelle ;)

Lenke til kommentar
5 hours ago, geir__hk said:

Bedre enn å gi bort noe med windows XP eller windows 7? Er jo ikke verre enn at de som får den kan velge å ikke bruke den likevel.

Nei de opperativsystemene er jo ikke støttet så sikkerhetsmessig er det nok lurest med oppdatert linux.


Men ville fortsatt skrotet ideen å gått for en chromebook..
Kjøpte en i Julegave til broren min fjor. Betalte 500kr for den på finn.no.

Nesten ubrukt sak.
4Gb ram, 720P skjerm, Helt stillegående, batteri som varer nesten hele dagen. Veldig opptimalisert OS så meget rask i bruk.
Og ChromeOS updates i masse år fremover. (her må man passe på, for det ble ett generasjonsskifte på chromebooks hvor noen ikke får mere updates og noen får i lang tid)
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

windows XP eller windows 7 bør ikke brukes i dag pga sikkerhet.

Windows 10 kan kanskje brukes om en har minst 4 GB ram og SSD disk.

Linux vil nok være det beste på en maskin som er over 8-10 år, eller har svak prosessor eller lite minne.

ChromeOS Flex er et alternativ om maskinen støtter det (også her er kravet minst 4GB ram), men jeg tror Linux er bedre. ChromeOS Flex mangler litt i forhold til vanlig ChromeOS (Chromebook) også.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...