Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

Fikk et krav fra Posten i appen for en liten pakke fra Aliexpress bestilt i desember. Det er ikke store summen (77 kr, inkl et fortollingsgebyr på 44 kr), men MVA er jo  allerede betalt til Ali. Jeg hadde en Tax Invoice med VOEC nummer, men det hjalp ikke. Fakturaen må betales da Ali/butikken ikke hadde meldt/merket dette korrekt til norske tollmyndigheter. Om jeg forsto kundeservice rett gjaldt dette nå en svær mengde pakker. Jeg lurte på om det var en feil, siden jeg hadde fått pakken med et krav i ettertid. Etter hva jeg forstod var dette nå ikke uvanlig. De legger pakken i postkassa og sender kravet. Hadde jeg fått varsel om fortolling og avhenting av pakke hadde jeg jo ikke hentet den, men nå sitter jeg her som "tapende" part. Har selvfølgelig bedt om refound fra selger, men orker ikke masse hassle fremover om dette ikke kommer i orden. Flere med samme opplevelse?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta det med Aliexpress.

Fikser de ikke at du i hvertfall får igjen mva, så er det bare å slutte å bruke de.

Hvis det ikke er Aliexpress som sender selv, men noen som selger via de så er det problematisk, da de ikke kjenner alle lands regler.

Opplevde det selv via Amazon, og har sluttet å kjøpe når det ikke er Amazon selv om selger for å slippe eventuelle problemer. Jeg var ekstrem heldig, da selgeren ga tilbake mva, fortollingsgebyret og slang på 10 dollar ekstra i god service som de kalte det, selv om jeg kun spurte om mva tilbake.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg mener det er myndighetene sin jobb å finne en løsning på dette. De har inngått avtale med internasjonale foretak om å kreve inn mva. Forbruker blir belastet mva og betaler som de skal, og har dokumentasjon på at avgift er betalt. Systemet fungerer ikke. Kunden blir avkrevd dobbelt opp med avgifter, og får ansvaret for å rydde opp i et system de har blitt tvunget til å forholde seg til, som ikke fungerer.

Posten har spesifikt sagt at å ha VOEC-nummer i adressefeltet ikke er riktig og ikke holder. Frem til nå har mye fått passere, men etter nyttår må ting være riktig. Jeg er usikker på om det en gang er mulig å registrere VOEC-info riktig på alle typer forsendelser. Jeg venter på flere pakker nå og gruer meg til å måtte ta denne krangelen, men det har vært åpenbart helt siden opplegget ble presentert for mange år siden nå at kaoset kom før eller siden.

Endret av bo1e
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Myriad skrev (12 minutter siden):

Legger voec: 2034638 inn i adressefeltet. Har funket bra så langt

har du fått pakker etter 1.1.24? De skal ha strammet inn nå.

Kjenner ikke til VOEC , men trodde det var unikt for hver pakke, eller går det på person og er likt for alle pakker? Etter hva jeg forstår skulle det forhåndsmeldes elektronisk fra Ali.

Endret av drvcd
Lenke til kommentar
5 minutes ago, drvcd said:

Kjenner ikke til VOEC , men trodde det var unikt for hver pakke, eller går det på person og er likt for alle pakker? Etter hva jeg forstår skulle det forhåndsmeldes elektronisk fra Ali.

Det er unikt for hver butikk. Ali har egen kode for alt. Samme med eBay.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bo1e skrev (30 minutter siden):

Jeg mener det er myndighetene sin jobb å finne en løsning på dette. De har inngått avtale med internasjonale foretak om å kreve inn mva. Forbruker blir belastet mva og betaler som de skal, og har dokumentasjon på at avgift er betalt. Systemet fungerer ikke. Kunden blir avkrevd dobbelt opp med avgifter, og får ansvaret for å rydde opp i et system de har blitt tvunget til å forholde seg til, som ikke fungerer.

Posten har spesifikt sagt at å ha VOEC-nummer i adressefeltet ikke er riktig og ikke holder. Frem til nå har mye fått passere, men etter nyttår må ting være riktig. Jeg er usikker på om det en gang er mulig å registrere VOEC-info riktig på alle typer forsendelser. Jeg venter på flere pakker nå og gruer meg til å måtte ta denne krangelen, men det har vært åpenbart helt siden opplegget ble presentert for mange år siden nå at kaoset kom før eller siden.

Ja, og det byr på ekstra problemer når Posten nå har besluttet at de skal levere pakken først og komme med kravet i ettertid. Jeg har jo betalt mva og har kvittering (Tax-Invoice), så jeg er usikker på Postens rett til å bare levere pakken og overlate problemet/kravet til kunden. Jeg hadde helt klart latt pakken ligge uavhentet om fortollingskravet hadde vært påkrevd for å få pakken, men det er de vel redde for. Det er flere pakker på vei og spent på hva som skjer. Blir ingen bestillinger av småpakker som passer i postkassa på meg fra Ali/Ebay før dette er løst.

Endret av drvcd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må ta en pause med all handel også, men flere pakker er underveis. Jeg har sendt en henvendelse til forbrukerrådet for å spørre hva de tenker om denne praksisen med å kreve inn dobbelt med avgifter selv om man kan dokumentere at avgift allerede er betalt, og det at ansvaret for å rydde opp blir plassert på forbruker, som ikke har gjort noe som helst galt. Ingen av delene virker rimelig overhodet for meg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Problemet er jo at noen selgere på Ali og eBay ikke gjør som blir instruert. De skal merke pakken med VOEC xxxxx CODE PAID. Det er egentlig ikke Postens feil.

Er det samme med UPS, FEDEX etc. Mangler VOEC-nummeret må du betale fortolling og moms en gang til. Du må da evt. ta det opp med selgeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (Akkurat nå):

Jeg må ta en pause med all handel også, men flere pakker er underveis. Jeg har sendt en henvendelse til forbrukerrådet for å spørre hva de tenker om denne praksisen med å kreve inn dobbelt med avgifter selv om man kan dokumentere at avgift allerede er betalt, og det at ansvaret for å rydde opp blir plassert på forbruker, som ikke har gjort noe som helst galt. Ingen av delene virker rimelig overhodet for meg.

Skal jammen ta meg bryet å gjøre det samme!

Lenke til kommentar

Hvorfor er det forbruker sitt ansvar å sørge for at systemet mellom norske myndigheter og selgeren som de har inngått avtale med blir overholdt? Forbruker som allerede har betalt avgiftene de skal betale. Jeg mener bestemt at når myndighetene inngår avtale med et foretak om innkreving av avgifter, så må de sørge for at det går riktig for seg også. De kan ikke inngå avtale og kun bry seg om at avgifter blir innkrevd, og ikke bry seg om resten. Når de krever inn avgifter så har de et ansvar for at resten blir riktig også. Ellers må de avslutte hele avtalen. Noe annet er fullstendig urimelig.

Det er vel ikke bare en enkel merking det er snakk om, men elektronisk registrering på en eller annen måte. Har alle selgere en gang tilgang til å gjøre denne registreringen korrekt? Er det en gang mulig å gjøre denne registreringen korrekt på alle typer forsendelser? Jeg vet ikke. Hører gjerne fra de som har detaljene på hvordan det fungerer i praksis.

Endret av bo1e
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke hent ut pakken, og kontakt posten. Når du sender dem Tax Invoice papirene fra Aliexpress så fjerner de kravet.

Har funket for meg på de 3-4 pakkene jeg har fått tollkrav på fra Ali.

 

edit: aaah du får dem i postkassen. Blir litt anneledes da. Alle mine pakker med tollkrav har måtte hentes.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Dette er jo et kjent problem, og har vært det et par år (og selvsagt blir det verre nå når alt under 350,- skal sjekkes også) - Men jeg tenker også at det er greit å merke med VOEC-nummer selv på pakken, enten i adressefeltet eller i meldingsfeltet - så slipper man det hasslet.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Kommer de rett i postkassen med krav om betaling så er det bare å si ifra til Posten at du ikke har fått noen pakke.

Ja, kunne jeg kanskje ha gjort. Er litt sent siden jeg har snakket med dem nylig. Har bedt om refound fra selger og får se hva som skjer. I følge kundeservice på Posten legges nå flere pakker i postkassene og så kommer et krav i appen. Hadde den ligget på postkontoret skulle jeg vel ha kunnet løst det med den dokumentasjonen som ligger på Ali. Han som satt i kundeservice sa at det nok kom til å bli et problem fremover og ville selv vente til godt utpå våren med å bestille fra Ebay/Ali.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (8 minutter siden):

Det ville vært på samme nivå som myndighetene og posten legger seg på her. Hvis de ikke har mottatt avgiftene som allerede er betalt, så har ikke jeg mottatt noen pakke heller.

Skal jeg jammen vurdere om neste pakke kommer rett i postkassa med krav. Sporingsnummeret viser riktignok til at den blir levert i postkassa, men man kan jo benekte for at den var der. Det er sikkert ikke bra for postens leveringsstatistikk heller..

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Alltid handle for 500kr eller mer. Da er det lettere å slippe å betale.

 

 

Har en pakke på posten nå. Ingen betaling. En som kommer neste uke.

Begge har jeg prøvd å laste opp tax invoice på sporingen men det var ikke behov. 

Har en annen pakke som kommer om en uke eller to. Alle pakker har en verdi på 600-700kr til 1100kr.

 

Man må nok kreve tilbakebetaling fra Aliexpress/ebay når verdien er under 500. 

Lenke til kommentar
drvcd skrev (13 timer siden):

har du fått pakker etter 1.1.24? De skal ha strammet inn nå.

Ja, 2 stk. Men de har vært litt spesielle (kjøpt via Choice greiene til ali), da samles flere produkter i en pakke og posten klistrer på en egen lapp over den orginale. Mulig ting er mer på stell der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...