Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

Det er nok unntaksperioden som gjør at dette ikke har vært et problem før nå. Og det har vært åpenbart for alle at det ikke har fungert som det skal i denne perioden. Og at dette kom til å bli et kranglekaos i det de begynner å håndheve reglene. Men de har ikke løftet en finger for å løse problemet. For de kan bare velte hele ansvaret og kostnaden over på forbruker (så lenge forbruker godtar det). Forbruker har ikke inngått denne avtalen eller valgt å betale mva direkte ved kjøpet. Det er myndighetene som har inngått disse avtalene og sluppet disse aktørene inn i dette systemet. Da får de jammen sørge for at det fungerer også, og ikke påføre forbrukeren doble og triple kostnader fordi deres system ikke fungerer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kjetilkl skrev (På 12.1.2024 den 10:24 AM):

Dette er jo et kjent problem, og har vært det et par år (og selvsagt blir det verre nå når alt under 350,- skal sjekkes også) - Men jeg tenker også at det er greit å merke med VOEC-nummer selv på pakken, enten i adressefeltet eller i meldingsfeltet - så slipper man det hasslet.

Problemet er bare at det ikke skal stå der, men i ett eget felt fra avsender, dette vet jo tollerne, de er nå ikke helt blåst, selv om man skulle tro det.

Lenke til kommentar

Hos Ebay har de egen side for "Vat export regulations" for Norge

 

https://export.ebay.com/en/fees-and-payments/taxes-and-accounting/vat-import-regulations-for-norway/

Desverre så har de ikke tilsvarende hos Aliexpress og Temu blant annet, begge er registrert i VOEC registeret, VOEC nummer finner man heller ikke lenger hos skatteetaten da de er redd for at det skal misbrukes, muligens at folk skriver selv i adressefeltet, men jeg husker når dette systemet kom, da kunne man søke opp nettsted hos skatteetaten og få opp VOEC nummer, det gjør man altså ikke lenger.

 

Har selv motatt flere pakker i år fra Aliexpress uten at jeg har blitt krevd for mva også ebay, Amazon, Temu pluss noen andre.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Dragonlove said:

Problemet er bare at det ikke skal stå der, men i ett eget felt fra avsender, dette vet jo tollerne, de er nå ikke helt blåst, selv om man skulle tro det.

De gjør jo ikke dette for å være vanskelige, så lenge det står et VOEC nr på pakken har det alltid gått greit. - Det er ikke noe eget felt for VOEC på pakkene, så hvis du skriver det i "meldingsfeltet" så er det jo i praksis ingen forskjell.

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (21 minutter siden):

De gjør jo ikke dette for å være vanskelige, så lenge det står et VOEC nr på pakken har det alltid gått greit. - Det er ikke noe eget felt for VOEC på pakkene, så hvis du skriver det i "meldingsfeltet" så er det jo i praksis ingen forskjell.

Joda det er eget felt for dette hos selger, kilde: Skattetaten:

PowerPoint-presentasjon (skatteetaten.no)

 

jpeg.thumb.jpg.b1c3618d2f717db495d6f2327bc97ff7.jpgjpeg.jpg.3082fc1d167f381c8eb2af29d27ddac0.jpg

Endret av Dragonlove
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (19 minutter siden):

Joda det er eget felt for dette hos selger, kilde: Skattetaten:

spørsmålet blir om dette går inn, altså blir forstått av den enkelte selger på AliExpress? Jeg er ikke overbevist om det. De har jo ingen befatning med mva. som blir innkrevd, de pengene er det Ali som styrer med på overordnet plan.

jeg er også litt pessimistisk mht. å kontakte hver enkelt selger å gi de voksenopplæring i dette med VOEC. Engelskkunnskapen er ikke spesiell god hos en del av disse.

Eneste resepten på denne materien må være at AliExpress-hovedkontoret rydder opp og gir adekvat info til selgerne på kinesisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (Akkurat nå):

spørsmålet blir om dette går inn, altså blir forstått av den enkelte selger på AliExpress? Jeg er ikke overbevist om det. De har jo ingen befatning med mva. som blir innkrevd, de pengene er det Ali som styrer med på overordnet plan.

jeg er også litt pessimistisk mht. å kontakte hver enkelt selger å gi de voksenopplæring i dette med VOEC. Engelskkunnskapen er ikke spesiell god hos en del av disse.

Eneste resepten på denne materien må være at AliExpress-hovedkontoret rydder opp og gir adekvat info til selgerne på kinesisk.

Jeg vil kanskje tro at det kan gå inn på sikt, Norge er jo ett ganske stort marked for Kinesiske selgere da vi har god levestandard her og har råd til å bruke penger.

Jeg vil jo tro at Aliexpress og andre store nettsteder som Temu til slutt vil bli ganske lei av alle henvendelsene fra Norske kunder, la oss bare håpe det går kjapt så vi slipper så mye unødvendigheter.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (Akkurat nå):

Jeg vil kanskje tro at det kan gå inn på sikt, Norge er jo ett ganske stort marked for Kinesiske selgere da vi har god levestandard her og har råd til å bruke penger.

jo vi handler mye, men det gjør også folk i USA og EU, "tilogmed russere" har råd å handle på Ali for å si det sånn.

Så gjenstår å se hvor mye energi Ali legger i å få dette på skinner.

Inntil det er på plass, kan man liksågodt handle kina-varer hos aktører som ikke er VOEC, da slipper man i allefall dobbel Mva.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 minutter siden):

jo vi handler mye, men det gjør også folk i USA og EU, "tilogmed russere" har råd å handle på Ali for å si det sånn.

Så gjenstår å se hvor mye energi Ali legger i å få dette på skinner.

Inntil det er på plass, kan man liksågodt handle kina-varer hos aktører som ikke er VOEC, da slipper man i allefall dobbel Mva.

Joda, men da må det bli større ting for min del iallefall, kan fort bli litt unødvendig høy pris, kjøper man noe til 10,- blir det da 45,- i fortollingsgebyr pluss mva, så 57,5,- totalt for noe som koster 10,- dette er uten frakt vel og merke.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (34 minutter siden):

spørsmålet blir om dette går inn, altså blir forstått av den enkelte selger på AliExpress? Jeg er ikke overbevist om det. De har jo ingen befatning med mva. som blir innkrevd, de pengene er det Ali som styrer med på overordnet plan.

jeg er også litt pessimistisk mht. å kontakte hver enkelt selger å gi de voksenopplæring i dette med VOEC. Engelskkunnskapen er ikke spesiell god hos en del av disse.

Eneste resepten på denne materien må være at AliExpress-hovedkontoret rydder opp og gir adekvat info til selgerne på kinesisk.

Det som for meg virker rimelig åpenbart er at norske myndigheter ikke kan ha avtaler gående med aktører som ikke forholder seg til avtalen. Da må norske myndigheter enten ta grep for å sørge for at avtalen overholdes, altså hvis de krever inn mva så må de også merke forsendinger korrekt, eller så må avtalene sies opp og aktørene kastes ut av voec-ordningen. Det er helt uakseptabelt å la aktørene være i ordningen og kreve inn mva fra forbruker, og så belaste forbruker på nytt med både gebyr og ny mva på toppen. Det er norske myndigheter som har innført dette. Da kan de ikke akseptere en ordning som ikke fungerer og som helt urimelig er skadelidende for forbruker.

Endret av bo1e
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Avsender i tilfellene ebay og aliexpress kan være veldig mye forskjellig. Jeg vil tro posten er instruert av myndigheten i hvordan de skal praktisere det. Og så har de tilpasset seg litt med å justere ned gebyret de tar for behandlingen. Selv om jeg tror arbeidet de faktisk får for dette nå blir mye større enn det har vært tidligere, ihvertfall i perioden nå når det blir synlig for alle parter hvor dårlig dette fungerer i praksis på tross av at overgangsperioden har vart i flere år og problemene har vært skrikende åpenbare for alle hele tiden uten at de ansvarlige har løftet en finger.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (16 minutter siden):

Joda, men da må det bli større ting for min del iallefall, kan fort bli litt unødvendig høy pris, kjøper man noe til 10,- blir det da 45,- i fortollingsgebyr pluss mva, så 57,5,- totalt for noe som koster 10,- dette er uten frakt vel og merke.

et annet regnestykke:

AliExpress  (VOEC)

Vare + frakt 300kr.

Mva.                75kr.

Posten mva.    75kr.

Posten gebyr  45kr.

Total               495kr.

 

Ding-Dong-Dang (eller noe i den duren) nettbutikk (ikke VOEC reg.)

Vare + frakt   300kr.

Posten mva.    75kr.

Posten gebyr   45kr.

Total                420kr.

 

Man sparer altså 75 kroner på å styre unna VOEC i dette eksemplet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (10 minutter siden):

Avsender i tilfellene ebay og aliexpress kan være veldig mye forskjellig.

den største forskjellen er vel måten frakt blir håndtert, på Ebay sender selger direkte til oss, mens på Ali sluses alle pakker til en felles logistikk-hub der de sorteres & sjongleres med. (flere har vel opplevd samsending der det kan ligge 3-4 småting fra forskjellige selgere  i en og samme pakke)

Postens logistikksenter må jo kjenne til (og gjenkjenne) at det er fly-containere og storsekker fra transportøren som håndterer (indirekte) AliXpress sine kolli (og dermed at mva. er betalt) så at dette allikevel har blitt et problem er kanskje fordi Posten ikke viser noe velvilje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bo1e skrev (58 minutter siden):

Det er helt uakseptabelt å la aktørene være i ordningen og kreve inn mva fra forbruker, og så belaste forbruker på nytt med både gebyr og ny mva på toppen. Det er norske myndigheter som har innført dette. Da kan de ikke akseptere en ordning som ikke fungerer og som helt urimelig er skadelidende for forbruker.

åssen er jussen, kan man nekte å motta en pakke?

jeg bestilte noe i november, bl.a.

3i4lx0p.png

kraftig forsinket, risikerer sirkuset Posten har begynt jeg også. Blir latterlig å betale kr.45 gebyr (og ny mva) på vare til $3.67

men nå legger de den rett i postkassen, så "nekte motta" er jo bare en illusjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålene jeg vil ha svar på er om myndighetene kan innføre et system og inngå avtaler med aktører og tvinge forbrukere til å betale avgifter gjennom systemet, og så gi blaffen når systemet ikke fungerer, og overlate jobben med å rydde opp og de ekstra kostnadene som påløper til forbrukeren som ikke har gjort noe som helst galt og har betalt det de skal. Og spørsmål nummer to er om posten/myndighetene kan nekte å godta dokumentasjonen vi sitter med som viser at mva er innbetalt til voec-aktøren som myndighetene har avtale med. Begge disse tingene er fullstendig uholdbare.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (48 minutter siden):

Spørsmålene jeg vil ha svar på er om myndighetene kan innføre et system og inngå avtaler med aktører og tvinge forbrukere til å betale avgifter gjennom systemet, og så gi blaffen når systemet ikke fungerer, og overlate jobben med å rydde opp og de ekstra kostnadene som påløper til forbrukeren som ikke har gjort noe som helst galt og har betalt det de skal. Og spørsmål nummer to er om posten/myndighetene kan nekte å godta dokumentasjonen vi sitter med som viser at mva er innbetalt til voec-aktøren som myndighetene har avtale med. Begge disse tingene er fullstendig uholdbare.

Ja, de kunne jo prøvd dette i USA, hadde nok ikke gått lang tid før det var ett massesøksmål på gang.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag fikk også jeg faktura i digipost fra Posten.

Betale importavgift for sending.

mva 11 kroner

Postens fortollingspris 45 kroner

56 kroner å betale.

Men jeg har jo betalt mva når jeg bestilte varen fra ebay. (en liten kabeladapter 48,84 kroner med moms)

Gikk inn på bestillingen på ebay og der fant jeg også VOEC No nummer.

Da skal egentlig forsendelsen være helt i orden for levering til meg.

Men hvorfor blir dette krøll, og hvem skal rydde opp slik at det ikke blir dobbel moms pluss fortollingspris (som er mye mer i dette tilfellet)?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Stein58 skrev (4 timer siden):

I dag fikk også jeg faktura i digipost fra Posten.

Betale importavgift for sending.

mva 11 kroner

Postens fortollingspris 45 kroner

56 kroner å betale.

Men jeg har jo betalt mva når jeg bestilte varen fra ebay. (en liten kabeladapter 48,84 kroner med moms)

Gikk inn på bestillingen på ebay og der fant jeg også VOEC No nummer.

Da skal egentlig forsendelsen være helt i orden for levering til meg.

Men hvorfor blir dette krøll, og hvem skal rydde opp slik at det ikke blir dobbel moms pluss fortollingspris (som er mye mer i dette tilfellet)?

Send dokumentasjon til posten som viser at mva allerede er betalt og gi beskjed om at klage er sendt til forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...