Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

Enkelte ganger kan en jo fundere på om posten har snakket med finansministeren og fått råd at det å lage det vanskelig for kina varer er en bra ting. At kundene bidrar til dobbel moms er jo også en bra ting sett fra Vedum sitt ståsted.  Synes jeg hører latteren lang vei. 

Har selv tatt pause i Ali handel fordi jeg av erfaring visste at dette moms sirkuset ville dukke opp igjen med nytt regelverk. Slik har det vært hver gang det skjer endringer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Myriad skrev (11 timer siden):

Ja, 2 stk. Men de har vært litt spesielle (kjøpt via Choice greiene til ali), da samles flere produkter i en pakke og posten klistrer på en egen lapp over den orginale. Mulig ting er mer på stell der.

Den pakka som kom i posten med krav i ettertid var en slik Choice pakke. Det gjør det litt ekstra vrient, da det er flere selgere med ulik brøk av verdi i pakken. Ennå ikke funnet ut hvordan jeg klager til "Choice" gjengen. Ser ut som om jeg må vente til den tentative leveringsdatoen 29.1 går ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NB! Vi har nesten ikke toll i Norge.

Det er dobbel merverdiavgift AKA MOMS, eller VAT (Value Added Tax) som det heter i andre land og på disse nettsidene....

Klær er tollfritt inntil 3000kr. Merverdiavgift må betales.

Endret av Kenhten
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde samme erfaring på en vare jeg fikk forrige fredag. Merket med aliexpress VOEC nummer, men posten skulle ha mva og gebyr likevel. I følge de i post i butikk (som ikke har peiling) var det slik for alle utlandspakker nå..... 

Blir minimal handel fremover for å se om det blir endringer. Omtrent alt jeg kjøper fra aliexpress er varer som ikke selges i Norge (med unntak av dropship butikker med shady rykte som trolig også bestiller varen gjennom aliexpress eller lignende uansett....). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ut til at mange tror eBay og Aliexpress er nettbutikker. Det stemmer ikke. Det er litt mer som Finn.no med millioner av forskjellige selgere. Og hver selger må gjøre alt riktig for at det ikke skal bli praoblemer. Det har ikke nødvendigvis noe med selve eBay eller Ali å gjøre.

Lenke til kommentar

Har fått fire pakker fra selgere på Ebay siden nyttår. Jeg har kastet noe av emballasjen, men de to jeg fortsatt har, står det VOEC nummer på. Jeg har ikke fått noen krav fra Posten enda (en av de ble sendt med DHL men overtatt av Posten i Norge). Tre er hentet på utleveringssted, en kom rett i postkassen.

Men, den siste hentet jeg på Posten i går, og den nest siste hentet jeg på torsdag. Så mullig det fortsatt kan komme krav.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Og hver selger må gjøre alt riktig for at det ikke skal bli praoblemer.

litt av problemet er muligens at mange selgerne ikke aner døyt om hva VOEC er for noe, og aner kanskje knapt at Ali/eBay krever inn Mva. "over holdet på dem".

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

er Posten.no klar over at Mva. blir innkrevd obligatorisk på Ali og eBay? det er altså ikke noe man kan velge bort, men nødt å betale for å fullføre kjøp.

ergo, dermed burde alle storsekker/fly-containere med småpakker som ankommer Postens logistikksenter fra ovennevnte, automatisk klareres som å ha betalt mva., uten mer tull.

Endret av Mr.M
  • Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

De får klar beskjed om hvordan pakkene skal merkes, inkludert VOEC-nummer, men innlysende nok så er det sikkert mange som ikke får det med seg.

tror jeg har tilgode å ha sett en eneste voec-merket pakke bestilt på Aliexpress.

har fått forståelsen av alt av pakker blir samlet opp på mellom-stasjon der borte, før det sorteres og sjongleres for å fylle opp storsekk/flycontainer, som merkes med Voec, gjeldene alt innhold i kolli. Pakker blir vel ikke sendt enkeltvis rett fra hver enkelt butikk direkte til deg/meg?

Lenke til kommentar

Aliexpress som har ansvaret for VOEC.

Var borti det samme hos eBay, at en butikk hadde markert at de var med i VOEC, men fikk krav om mva og gebyr likevel.

Trøblete å finne claim link på eBay men fant den etter litt googling og sendte inn referanse til produkt og lastet opp bilder av kvitteringer for mva og gebyr.  Gikk noen dager og fikk mva refundert. Gebyr får man ikke refundert.

Eneste er vel å sjekke nøyere med selger om de virkelig støtter VOEC til Norge.

Lenke til kommentar

Selgerne skal "støtte" VOEC automatisk på eBay. Hvis de ikke vil skrive på nummeret så må de la være å selge til Norge. (Item does not ship to Norway).

Som sagt så får alle selgerne instruks om hvordan pakkene skal merkes. Går ut i fra det er samme hos Ali.

Lenke til kommentar

BTW, får legge til at det er bare en antagelse jeg har hatt at storsekk/container blir merket med Ali sitt Voec-nr. (innlegget lengre opp)

Sannheten kan være "så grotesk" at det faktisk ikke skjer, og at eneste grunn til at det hele har gått såpass smooth som det har gjort siste årene, er pga. unntaksbestemmelsen om 350 kr. grensa og meste av pakker bare gled gjennom systemet. Nå derimot, rakner denne praksisen og sløvhet med å påføre Voec

har et par forsinkende pakker på veg sjøl, blir i harnisk hvis Posten skal ha gebyr på disse. ene koster 18 kr. andre 60-70

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Prøv å bruk sporingsnummeret deres her.

https://sending.posten.no/toll/

https://www.posten.no/import

 

Jeg fikk dette opp da jeg prøvde mine sporingsnummer:

Sitat

 

Fant ingen betaling for dette søket.

Vennligst sjekk at du har skrevet inn riktig sendingsnummer.

 

Sitat

 

Dokumentasjon ikke nødvendig

Sendingen («RBxxxxxxxxxSG») krever ikke at tolldokumentasjon registreres.

Kontakt kundeservice via https://www.posten.no/kundeservice dersom du trenger hjelp.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...