Gå til innhold

F-secure er det sikkert?


Anbefalte innlegg

POWER.no  installerte det på min PC, men jeg syns det poppet opp hele tiden i forbindelse med bank id nettsteder og blokkerte så jeg avinstallerte det etter kort tid. Så gikk jeg på en smell der jeg fikk en fake email fra skatte etaten og logget inn på bankid via lenken knyttet til denne emailen og da forsvant alle pengene fra vippse-kontoen min. Er dette noe som F secure ville forhindret?

Banken mente at min email var hacket og etter at jeg skiftet  passord pc, email , bankid så forsvant alle de svindelforsøks-telefonene jeg har mottatt daglig  i 5 år. Det vil altså si at noen har forsøkt i mange år å lure meg fordi at de har hatt min pc hacket i mange år vil jeg tro og de ville jeg skulle åpne bank id for å åpne konto så de ANGIVELIG kunne sette tilbake penger på konto jeg ble svindlet for i 2018.

 

Banken sa at svindlere hadde klart å få tak i bankid passordet mitt, noe som jeg liker lite fordi jeg har jo ikke oppgitt det til noen fordi banken sa noe hadde opprettet ett eller annet i mitt navn før selve svindelen fant sted der xx xxx,-  nkr forsvant ut av konto og de hadde også dirigert bankid tuil et annet telefonnummer rett før jeg ble svindlet, men det oppdaget jeg senere at jeg hadde fått sms.

 

På grunn av at jeg har forholdsvis lite penger på min vippse-konto som er min forrige bank så er jeg noe paranoid og har ikke bank id passord lenger fordi jeg skiftet bank i april - 23 og har betraktelig mer penger der og redd de også skal forsvinne ut plutselig OG jeg bruker kun kodebrikke og har ikke aktiv bankid lenger.  Noen andre som har erfart lignende og erf. med f-secure?

 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
  • xrays endret tittelen til F-secure er det sikkert?
Videoannonse
Annonse
xrays skrev (3 timer siden):

POWER.no  installerte det på min PC, men jeg syns det poppet opp hele tiden i forbindelse med bank id nettsteder og blokkerte så jeg avinstallerte det etter kort tid. Så gikk jeg på en smell der jeg fikk en fake email fra skatte etaten og logget inn på bankid via lenken knyttet til denne emailen og da forsvant alle pengene fra vippse-kontoen min. Er dette noe som F secure ville forhindret?

Muligens, hvis den hadde overvåket nettleseren og flagget nettsiden, men det er noe Chrome m.fl gjør for deg som regel.
F-secure er ikke et program jeg nødvendigvis ville ha anbefalt.

 

xrays skrev (3 timer siden):

Banken sa at svindlere hadde klart å få tak i bankid passordet mitt, noe som jeg liker lite fordi jeg har jo ikke oppgitt det til noen.

Den oppga du nok da du oppga den da du "logget på" den falske nettsiden.

Som det nevnes over her så er det nettvett som vil redde deg, ikke sett din lit til programmer.
Vær veldig kritisk til lenker.
Du finner mange fine kurs på https://nettvett.no/

 

 

Lenke til kommentar

Hei. Iallefall på Windows 10 og oppover, så har man det som heter Windows Defender. Det er en sikkerhetspakke som kommer preinstallert på Windows og det er en pakke som inneholder Antivirus og Brannmur. Denne holder for de aller fleste. Så jeg mener nok at man ikke trenger og kjøpe noen sikkerhetspakke hvis man er litt påskrudd når man bruker PC. Så er det dette med sunn fornuft. Man må være forsiktig med hva man trykker på av linker som man får på Epost og man skal også være forsiktig med og bruke BankID på sider man ikke vet hva er.

Hva angår at Power har installert F-Secure på din PC, så har de nok det, men det har du betalt for. Du har ikke fått det gratis. En annen ting er at man må være påskrudd når man blir tilbudt tjenester av butikker. Man må lese igjennom det som står skrevet nøye før man skriver under. F-Secure er nok en fin og flott pakke det, men den koster jo penger, så, men man velger jo selv om man vil kjøpe den eller ikke. Når det gjelder om F-Secure er sikkert eller ikke, så kan jeg ikke svare på det, men normalt sett så skal slike pakker gi deg beskjed hvis du noen prøver og komme inn på PC`en din og den skal gi deg beskjed hvis du har Virus på PC`en. Men personlig så mener jeg at man ikke trenger betalingspakke.

Selvfølgelig så skal ikke butikker lure deg, men det er ditt ansvar at du er klar over hva du skriver under på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, xrays said:

Så gikk jeg på en smell der jeg fikk en fake email fra skatte etaten og logget inn på bankid via lenken knyttet til denne emailen og da forsvant alle pengene fra vippse-kontoen min.

Dette er det nok mange som gjør fortsatt så det er grunn til å påpeke igjen at man skal aldri følge linker i eposter. Det kan være vanskelig å vurdere å en epost er ekte, troverdig osv, men for folk flest må regelen være å aldre følge linker i eposter som ønsker at du skal logge på et eller annet sted, få deg til å bekrefte et kontonummer, id, etc.

I stedet, hvis man tror man har fått en epost fra skatteetaten, så går man selv manuelt i nettleseren inn på skatteetaten.no.

Ville F-secure ha reddet deg? Kanskje, men ingen sikkerhetspakke kan garantere deg når grunnleggende nettvett mangler.

Trenger man F-secure? Neppe. Flere sikkerhetseksperter mener derimot at anti-virus programmer prøver å overstyret operativsystemet sine egne mekaniser i den prosessen så lager de sikkerhetshull. En del maskiner vil overtid også bli veldig trege, og hvilket program er det som ofte står og bruker mye cpu? Har ofte opplevd at det er anti-virus programmet som er problemet hos folk som jeg har hjulpet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
wil skrev (På 12.1.2024 den 4:53 PM):

Hei. Iallefall på Windows 10 og oppover, så har man det som heter Windows Defender. Det er en sikkerhetspakke som kommer preinstallert på Windows og det er en pakke som inneholder Antivirus og Brannmur. Denne holder for de aller fleste. Så jeg mener nok at man ikke trenger og kjøpe noen sikkerhetspakke hvis man er litt påskrudd når man bruker PC. Så er det dette med sunn fornuft. Man må være forsiktig med hva man trykker på av linker som man får på Epost og man skal også være forsiktig med og bruke BankID på sider man ikke vet hva er.

Hva angår at Power har installert F-Secure på din PC, så har de nok det, men det har du betalt for. Du har ikke fått det gratis. En annen ting er at man må være påskrudd når man blir tilbudt tjenester av butikker. Man må lese igjennom det som står skrevet nøye før man skriver under. F-Secure er nok en fin og flott pakke det, men den koster jo penger, så, men man velger jo selv om man vil kjøpe den eller ikke. Når det gjelder om F-Secure er sikkert eller ikke, så kan jeg ikke svare på det, men normalt sett så skal slike pakker gi deg beskjed hvis du noen prøver og komme inn på PC`en din og den skal gi deg beskjed hvis du har Virus på PC`en. Men personlig så mener jeg at man ikke trenger betalingspakke.

Selvfølgelig så skal ikke butikker lure deg, men det er ditt ansvar at du er klar over hva du skriver under på.

Saken var at jeg ville ha hjelp til å hente noe ut av gamle harddisker, av Power, fordi jeg kan ikke kan slikt selv, så de tilbydde meg å kjøpe pakke med 2 års PC service eller betale for 4 enkle timer som ble samme pris. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 12.1.2024 den 12:11 PM):

1. Slutt å trykke på lenker.
2. Deaktiver og avinstaller Bank-id appen, bruk kun fysisk kodebrikke.
3. Slutt å trykke på lenker (i tilfelle du allerede har glemt #1).

Ja. Jeg får alltid noe restskatt. Så fikk tilbake i år derimot, så da jeg fikk meldning å hente skatt via lenken, så tenkte jeg meg ikke om. Det er også første gang jeg fikk en slik lenke, mener jeg. Virker nesten som om noen visste jeg skulle ha tilbake på skatten.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (På 12.1.2024 den 12:27 PM):

Muligens, hvis den hadde overvåket nettleseren og flagget nettsiden, men det er noe Chrome m.fl gjør for deg som regel.
F-secure er ikke et program jeg nødvendigvis ville ha anbefalt.

 

Den oppga du nok da du oppga den da du "logget på" den falske nettsiden.

Som det nevnes over her så er det nettvett som vil redde deg, ikke sett din lit til programmer.
Vær veldig kritisk til lenker.
Du finner mange fine kurs på https://nettvett.no/

 

 

Saken er at banken mente jeg måtte ha oppgitt passordet til noen fordi jeg slik jeg oppfattet det hadde noen opprettet en ny konto i mitt navn før det skjedde og de hadde dirigert bankid til et nytt fiktivt telefonnummer.

Lenke til kommentar
xrays skrev (På 12.1.2024 den 9:13 AM):

Så gikk jeg på en smell der jeg fikk en fake email fra skatte etaten og logget inn på bankid via lenken knyttet til denne emailen og da forsvant alle pengene fra vippse-kontoen min. Er dette noe som F secure ville forhindret?

 

xrays skrev (På 12.1.2024 den 9:13 AM):

Banken sa at svindlere hadde klart å få tak i bankid passordet mitt, noe som jeg liker lite fordi jeg har jo ikke oppgitt det til noen.

Kan disse ha noe sammenheng?
Kan det tenkes at svindlerene fikk bankID-passordet ditt når du brukte det på denne falske siden?

Men den beste sikkerheten er deg, det er mulig F-secure ville reddet deg denne gangen, men er man ikke kritisk nok selv vil også programmer som F-secure feile. Ingenting utenom deg selv kan redde deg helt fra svindel..
Sjekk avsender, sjekk lenken, aldri gå inn via lenker på epost.

Lenke til kommentar
aklla skrev (22 minutter siden):

 

Kan disse ha noe sammenheng?
Kan det tenkes at svindlerene fikk bankID-passordet ditt når du brukte det på denne falske siden?

Men den beste sikkerheten er deg, det er mulig F-secure ville reddet deg denne gangen, men er man ikke kritisk nok selv vil også programmer som F-secure feile. Ingenting utenom deg selv kan redde deg helt fra svindel..
Sjekk avsender, sjekk lenken, aldri gå inn via lenker på epost.

I følge banken så hadde de opprettet noe i mitt navn på forhånd slik at de hadde måttet ha passordet til bankid, på forhånd, om jeg forstod det rett. Men innrømmer jeg var dum og naiv for noen år siden der jeg ble svindlet for bitcoin og svindlere fikk tak i personnummer, men oppfattet av en bank at det ikke skulle ha betydning. Men kjenner det gjør meg litt nervøs fortsatt og banken har sagt til meg  at svindelmetodene utvikles hele tiden slik at banken jobber på spreng for å klare å forhindre svindel digitalt. Så tørr ikke annet enn å bruke kodebrikke nå.

Endret av xrays
Lenke til kommentar
aklla skrev (14 minutter siden):

 

Kan disse ha noe sammenheng?
Kan det tenkes at svindlerene fikk bankID-passordet ditt når du brukte det på denne falske siden?

Men den beste sikkerheten er deg, det er mulig F-secure ville reddet deg denne gangen, men er man ikke kritisk nok selv vil også programmer som F-secure feile. Ingenting utenom deg selv kan redde deg helt fra svindel..
Sjekk avsender, sjekk lenken, aldri gå inn via lenker på epost.

Ikke alle som vet hvordan man sjekker lenker osv. Det enkleste er som regel å se på epost adressen til avsender.

Sitter på hovedeposten til bedriften jeg jobber i, og det kommer mye svindelforsøk, kom mye nå i starten av januar om å oppdatere firma opplysninger osv. Når epostadressene slutter på @gmail.com så er det ikke så vanskelig.

Eller denne som lå der nå, om en pakke som er satt på vent. Ikke så vanskelig å se at det ikke er posten som har sendt den

image.png.1593f93171de347686d7d01cbec9e1d2.png

 

Epost adresse kan også være faket slik at det ser riktig ut, så det aller beste er som du avslutter med, aldri trykk på lenger i eposter. Man kan alltid gå direkte inn på sidene. Det eneste er når man er på trygge sider, og må gjenopprette passord eller bekrefte epost, og vet at man får en epost med lenke man skal trykke på. De kommer aldri uten av man ber om det selv.

Firmaet jeg jobber i er medlem i en større felles organisasjon med andre firmaer. De kjørte en liten test for 2-3 år siden, hvor de sendte ut en epost som så helt ekte ut, det eneste som var feil i den var at avsender .no adressen hadde 1 ekstra F i seg, så 3 i stedet for 2, som er lett og overse i farten når alt annet ser helt riktig ut, den førte vist også til en nettside som så ekte ut hvor man kunne logge inn for å bekrefte.

Det var en knapp om å bekrefte epost eller noe slikt. Det var i forbindelse med å gjøre folk mer oppmerksomme på svindelforsøk osv, da det var enkelte bedrifter som hadde fått låst ned sine data. Det var ett sted mellom 30-40% som gikk på den e-posten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er viktig  å merke seg er at alle svindel  telefonene jeg har hatt daglig i 5,5 år stoppet etter at jeg endret passord på email og pc. Jeg er lite datakyndig så skjønner dere andre sikkert har tradisjon på å gjøre det hyppig, sikkert.

Endret av xrays
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 time siden):

Ikke alle som vet hvordan man sjekker lenker osv. Det enkleste er som regel å se på epost adressen til avsender.

Sitter på hovedeposten til bedriften jeg jobber i, og det kommer mye svindelforsøk, kom mye nå i starten av januar om å oppdatere firma opplysninger osv. Når epostadressene slutter på @gmail.com så er det ikke så vanskelig.

Eller denne som lå der nå, om en pakke som er satt på vent. Ikke så vanskelig å se at det ikke er posten som har sendt den

image.png.1593f93171de347686d7d01cbec9e1d2.png

 

Epost adresse kan også være faket slik at det ser riktig ut, så det aller beste er som du avslutter med, aldri trykk på lenger i eposter. Man kan alltid gå direkte inn på sidene. Det eneste er når man er på trygge sider, og må gjenopprette passord eller bekrefte epost, og vet at man får en epost med lenke man skal trykke på. De kommer aldri uten av man ber om det selv.

Firmaet jeg jobber i er medlem i en større felles organisasjon med andre firmaer. De kjørte en liten test for 2-3 år siden, hvor de sendte ut en epost som så helt ekte ut, det eneste som var feil i den var at avsender .no adressen hadde 1 ekstra F i seg, så 3 i stedet for 2, som er lett og overse i farten når alt annet ser helt riktig ut, den førte vist også til en nettside som så ekte ut hvor man kunne logge inn for å bekrefte.

Det var en knapp om å bekrefte epost eller noe slikt. Det var i forbindelse med å gjøre folk mer oppmerksomme på svindelforsøk osv, da det var enkelte bedrifter som hadde fått låst ned sine data. Det var ett sted mellom 30-40% som gikk på den e-posten.

 

Jeg har hatt mange epostsvindelforøk så jeg er litt usikker på hvorfor jeg gikk på denne, jeg var rett og slett uoppmerksom siden eposten virket litt ekte og fordi jeg mente å huske at skattesummen jeg skulle ha tilbake var riktig i epostsvindelen. Det er jo også rart.

Endret av xrays
Lenke til kommentar
xrays skrev (10 minutter siden):

Jeg har hatt mange epostsvindelforøk så jeg er litt usikker på hvorfor jeg gikk på denne, jeg var rett og slett uoppmerksom siden eposten virket litt ekte og fordi jeg mente å huske at skattesummen jeg skulle ha tilbake var summen var riktig i epostsvindelen.

Skatteetaten og andre statlige ting har aldri lenger i epostene sine.
der sier det går på våre nettsider og logg deg inn.
ev gå til altinn og logg in.
Linker bruker dem ikke.

Den fine regelen er at alle prøver å svindle deg.
Så aldri klikk på en lenke i en epost uansett hvem den kommer fra.

Men du kan trøste deg med at til og med sikkerhetseksperter har blitt svindlet.
Så du er ikke alene

Lenke til kommentar
6 hours ago, xrays said:

I følge banken så hadde de opprettet noe i mitt navn på forhånd slik at de hadde måttet ha passordet til bankid, på forhånd, om jeg forstod det rett. Men innrømmer jeg var dum og naiv for noen år siden der jeg ble svindlet for bitcoin og svindlere fikk tak i personnummer, men oppfattet av en bank at det ikke skulle ha betydning. Men kjenner det gjør meg litt nervøs fortsatt og banken har sagt til meg  at svindelmetodene utvikles hele tiden slik at banken jobber på spreng for å klare å forhindre svindel digitalt. Så tørr ikke annet enn å bruke kodebrikke nå.

Hvis du har blitt ledet inn på en falsk nettside via en epost (og det kan man ikke så lett vite) hvor du har gitt bort personnummer og bankid-passordet så er det ikke så rart at man blir svindlet. Dette kan også godt ha skjedd på ulike tidspunkter. Svindlerne kan sitte på en liste med navn og personnummer fra før av.

Kodebrikke er fint, men hjelper ikke hvis svindlerne linker til en falsk nettside hvor du bekrefter ting med bankId. Si at det falske nettstedet ber deg bekrefte at du ønsker utbetaling av restskaten. Koden du oppgir til nettstedet blir ikke brukt til noe hos skattetaten, men svindlere kan bruke den til å logge seg inn i nettbanken din og tømme kontoen din.

Følg aldri linker fra eposter og bruk bankId kun når du selv har tatt initiativ til å gå inn på skatteetaten, banken din, en nettbutikk osv.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
mobile999 skrev (På 14.1.2024 den 1:54 PM):

Skummelt. Har du eposten fremdeles?

Ja jeg har fortsatt eposten. Men byttet passord på pc og epost.

Det kom inn forsøk på sms posten etterpå ++. Så etter 2 måneder begynte de å ringe igjen og jeg fikk nesten panikk så jeg har foreløpig bedt banken om å stenge kontoen min der jeg har mest penger og har littegrann penger på  på brukskonto. Etter at jeg stengte ned konto med penger så tror jeg telefonene roet seg. Liker ikke dette og utsetter å ta en prat med banken. Kjenner at det har vært veldig slitsomt med alle disse telefonene, jeg kjente det med 2 mnd pause og når de plutselig var på igjen tenkte jeg de hadde funnet en ny plan. 

Ser banken skrev at noen har mitt personnr og og oversikt over innholdet i den banken der pengene forsvant og har kode brikke fortsatt knyttet til forrige bank og ikke min nye bank som jeg har bedt om å sperre inntil videre fordi jeg har en større sum der. 

 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
xrays skrev (8 timer siden):

Ja jeg har fortsatt eposten.

Hvorfor mener du at denne eposten er svindel?
 

xrays skrev (8 timer siden):

Ser banken skrev at noen har mitt personnr og og oversikt over innholdet i den banken der pengene forsvant og har kode brikke fortsatt knyttet til forrige bank

Hva slags kodebrikke? Jeg regner med at banken har deaktivert den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...