Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan studentsamskipnaden i Longyearbyen nekte overnattingsbesøk?


Gjest a3305...092

Anbefalte innlegg

Gjest a3305...092

Hei alle sammen,

Det har vært en del diskusjon her før om hvorvidt en utleier kan nekte leietaker å ha overnattingsgjester, og konklusjonen ser i all hovedsak ut til å være nei.

Jeg lurer på om det kan være ulikt på Svalbard, hvor Norges arktiske studentsamskipnad leier ut hybler til studenter i Longyearbyen. De skriver her at de ikke tillater gjester:

Dessverre er det ikke anledning til å ha gjester boende i hybelen. På lik linje med et hotellrom, er det antallet beboere man har i leieavtalen, som kan overnatte i hybelen/leiligheten.

Det er både sikkerhetsmessige (i tilfelle ulykker eller evakuering) og driftsmessige (renhold, ventilasjon og så videre) årsaker som gjør at vi behøver oversikt over beboere på bygget. Ikke minst handler det også om å ta hensyn også til de øvrige beboerne som man deler kjøkken og fellesområder med. En stor pågang av gjester, slik det naturligvis kan være på Svalbard, oppleves som en belastning for de øvrige studentene som bor der. Derfor ser vi oss nødt til å holde en tydelig linje som ikke tillater overnattingsgjester i våre hybler.

Jeg synes dette virker underlig, og lurer på om Samskipnaden har hjemmel for en slik nekting:

  • Hotellrom: En hybel er vel ikke et hotellrom, heller ikke juridisk.
  • Oversikt over beboere: Man kan informere om at man har besøk og evt hvem.
  • Hensyn til øvrige beboere: Dette er vel en sak mellom beboerne.

Hva tror dere?

Anonymous poster hash: a3305...092

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønt

"Det er både sikkerhetsmessige (i tilfelle ulykker eller evakuering) [...] årsaker som gjør at vi behøver oversikt over beboere på bygget."

Hvis de krever at man melder fra om gjester, så får de oversikt over beboerne på bygget.

Svalbard er jo spesielt, sikkerhetsmessig, og sjansene for en ulykke eller evakuering i Longyearbyen er nok høyere enn fastlandet i snitt. Men holder det? Ulykker og evakueringer kan jo skje, samme hvor du bor.

Lenke til kommentar

Ikke en kommentar på selve jussen.

Men jeg må bare si at det er synd om det ender opp med å bli slik. Har selv veldig gode minner fra da jeg besøkte en kompis der for (det som nå begynner å bli endel) år siden. Studenter er gjerne venner med andre studenter... Og å reise til Longyearbyen i seg selv er ikke spesielt billig. Om man i tillegg må betale for eget opphold, vil det nok gjøre det vanskelig for mange å få besøk mens man er der og studerer. Spesielt for par vil jeg si det er svært inngripende å bli nektet å få dele seng med kjæresten sin på hybelen man bor på.

(Når det er sagt, så jeg jo hvor populært det var å få komme på besøk der. Svalbard er jo "eksotisk", og det var hele tiden mange som hadde besøk, så det kan jo være at dette er en slags reaksjon på at det har blitt litt vel mye besøk).

Lenke til kommentar

Jeg fant tre artikler i Svalbardposten om dette, fra 2022. De er bak betalingsmur men chatgpt oppsummerer den siste av de tre slik:

Studentsamskipnaden har informert studentene om at overnattingsgjester ikke er tillatt, noe som har vakt reaksjoner. Advokat Øyvind Reitzel Bjerke forklarer at ifølge husleieloven har leietakere rett til å bruke boligen sin, inkludert å ha overnattingsgjester, innenfor rimelige rammer. Studentsamskipnaden argumenterer med at overnattingsgjester kan overstige byggets kapasitet og påvirke andre studenter negativt. Det er ingen spesifikke brannforskrifter eller brukstillatelser som forbyr overnattingsgjester. Reitzel Bjerke mener at et generelt forbud mot overnattingsbesøk sannsynligvis ikke vil holde rettslig. Studentsamskipnaden, ledet av Malin Persson, har ikke kommentert saken, men uttrykker en vilje til å finne en løsning og ønsker dialog med studentene.

Det er snakk om at samskipnaden argumenterer med at brukstillatelsen for bygget ikke tillater tilstrekkelig mange folk til at studentene kan ha gjester, men etter litt graving var det ingen som kunne oppdrive dokumenter som sier noe om dette.

https://www.svalbardposten.no/elvesletta-norges-arktiske-studentskipnad-studentboliger/leietaker-kan-ta-imot-overnattingsbesok/223052

https://www.svalbardposten.no/elvesletta-studenter-studentsamskipnaden/ingen-dokumentasjon-pa-at-det-ikke-er-lov-med-overnatting/222843

https://www.svalbardposten.no/bolig-norges-arktiske-studentskipnad-overnatting/gir-oss-folelsen-av-a-bli-overvaket/222541

Hvis det reelle problemet er "for mange gjester samtidig" kunne en jo hatt et system hvor studentene feks "booker" inn sine gjester, slik at man ikke får for mange gjester på én gang.

Jeg lurer på om den nevnte dialogen mellom samskipnaden og studentene fant sted...

Endret av lappugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I prinsipp så gjelder det vel de samme reglene for studentbolig på Svalbard som for de som gjelder på fastlandsnorge.

I Svalbardloven §2, så står dette å lese:

Quote

Norsk privatrett og strafferett og den norske lovgivning om rettspleien gjelder for Svalbard, når ikke annet er fastsatt.

Andre lovbestemmelser gjelder ikke for Svalbard, uten når det særskilt er fastsatt.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1925-07-17-11

Husleierett regnes vel som privatrett.

https://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_privatrett

Husleileloven gjør ikke noe unntak for studentbolig eller studentbolig på Svalbard.

Her er en beskrivelse av husleielovens virkeområde.

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§1-1

Etter all sannsynlighet så er vel et 100% forbud mot gjester som overnatter ikke et lovlig forbud, med mindre at man kan sannsynliggjøre med en høy grad av sannsynlighetsovervekt at 1 person, på en enkeltstående overnatting, utgjør en farlig situasjon.

Hvis det forholder seg slik, da oppfyller vel heller ikke bygget lovpålagte bygningstekniske krav, slik at bygget enten bør utbedres til å bli sikkert nok til den tiltenkte bruk, eller det må rives for å gjøre plass til ett nytt bygg.

Man kan vel ikke rent logisk ikke sette opp ett bygg og holde det i drift, til utleie, ut i fra den forutsetning at de lovpålagte krav til sikkerhet og krav til egenskaper for uteleie ikke er oppfylt?

I prinsipp så må/bør det vel gjelde de samme reglene for studentbolig på Svalbard som alle andre studentboliger, så lenge norsk lovgivning gjelder.

 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (11 timer siden):

«Det er både sikkerhetsmessige (i tilfelle ulykker eller evakuering)»

 

Dette trumfer nok alle dine innsigelser. 

Alle kan påberope seg usaklige påstander om sikkerhet.

TS kan ha overnatting så mye han vil, eventuelt for å etterkomme sikkerheten opplyse utleier om overnatting ved behov.

Utleier er intet annet bare fordi de driver for studenter, og det er leietager som disponerer objektet og kan bestemme. Så fremst det ikke er til bry for de øvrige leietakerne. 

Kommer det klager fra de og lignende kan saken stille deg annerledes.

Bare ha besøk, får du eventuelt varsler eller oppsigelse er denne å betraktes som usaklig og bør du klage på denne.

Jeg leier selv ut rom i bokollektiv. Så fremst det ikke plager andre, kan folk ha så mye besøk de vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan ikke håndheves. Husleieloven, som gjelder på svalbard (jf. svalbardloven § 2) gir deg disposisjonsrett til husrommet du leier, og det innebærer rett til å ha gjester. Leietaker plikter å etterkomme vanlige husordensregler og rimelige påbud, jf. husleieloven § 5-2. Et blankoforbud mot gjester er verken vanlig eller rimelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Darkbill said:

Alle kan påberope seg usaklige påstander om sikkerhet.

 

Jeg tror det kommer an på hva hybelhuset er klassifisert som, og om vanlige forskrifter gjelder. Det er forskjellige forskrifter for privat og næring hvis jeg ikke husker feil. Noe med rømingvei og nødutganger basert på hvor mange som oppholder seg i bygget. Men, jeg kan selvfølgelig ta feil. 

Endret av Krig og fred
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Krig og fred said:

Jeg tror det kommer an på hva hybelhuset er klassifisert som, og om vanlige forskrifter gjelder. Det er forskjellige forskrifter for privat og næring hvis jeg ikke husker feil. Noe med rømingvei og nødutganger basert på hvor mange som oppholder seg i bygget. Men, jeg kan selvfølgelig ta feil. 

Tenker det først og fremst er denne forskriften som gjelder:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-06-19-840

Ikke noen hjemmel for å nekte overnatting ut i Byggeteknisk Forskrift.

Hvis kravene i Byggeteknisk Forskrift ikke er oppfylt slik at studentene kan ha overnattingsgjester, da har eier av bygget plikt til rette feilene slik at kravene i forskriften blir oppfylt.

det går ikke an å argumentere på denne måten: "vi skal nok finne på en mye bedre løsning enn å oppfylle de lovgitte kravene". 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg vil tro hovedgrunnen til regelen er hensyn til andre beboere.

Jeg har bodd i studenthybel selv. 

Jeg vet ikke hvordan studenthyblene ser ut på Svalbard så jeg bare antar at de ligner de jeg bodde i.

Der vi bodde hadde alle egne rom med eget bad. Men 16 delte 2 x kjøkken og stue. 

Det hendte noen få ganger at folk hadde overnattingsgjester som jeg la merke til. Disse sov da i felles stue. 

Dette skjedde så få ganger at det ikke var til sjenanse. Og det har så vidt jeg vet aldri vært noen regler rundt dette da det aldri har vært til sjenanse.  (1-2 ganger i semesteret. Altså de fleste beboerne har aldri hatt noen overnattingsgjest som har bodd på fellesområde)

Jeg gjetter på at vi hadde hatt 10-100 ganger mer overnattingsbesøk hvis vi hadde bodd på Svalbard og ikke et sted under to timers kjøretur fra Oslo. 

Jeg er sikker på at denne regelen er kommet til fordi noen har blitt plaget av at noen andre har hatt mye overnattingsgjester. Og enten ikke villet ta det opp direkte. Eller har tatt det opp og ikke blitt hørt.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg framstår det ganske klart at det juridiske holdepunktet til Studentsamskipnaden er svakt.
Sjølv dei mest objektive argumenta om kapasitet og reinhald vil aldri kunne brukast som eit generelt arguement for alle hyblar, ein må i så tilfelle vise til kvifor dette er ein urimeleg stor ulempe for utleigar i kvart enkelt tilfelle.

Husleigelova har nokre eigne reglar for studentbustadar, som mellom anna opner for at ein kan avtale at opptak av husstandsmedlem må godkjennast. Men overnattingsbesøk er ikkje det same som opptak i husstanden.
(Eg er også litt nyskjerrig på kvar ein sett grensa mellom ein vanleg gjest og ein overnattingsgjest? Er det slik at ein kan ha gjestar på dagtid men ikkje om natta? Må gjesten sove for at det er ulovleg? Kan ein ha nattegjestar som ikkje overnatter? Kan ein ha gjestar som søv på dagtid og er våkne heile natta?, osv).

Argumenta om sikkerheit er også relativt svake. Det kan ikkje bety særleg mykje om det skulle være ein ekstra person som må evakuerast, særleg ikkje når denne gjesten har registrert seg slik at ein veit at den aktuelle hybelen så ligg det to personar akkurat denne natta.

 

Om eg skal argumentere for studentsamskipnaden så ville nok eg ha fokusert meir på at formålet med studentbustadane er å gi eit billeg bustadalternativ for studentar, og at ein såleis har så lite ekstra plass at ein ikkje kan ha besøk, og at eventuelt besøk kan være ei unødvendig belastning for andre studentar å måtte forhalde seg til. For realistisk sett så er det nok ikkje så lett for ein student å skulle nekte ein anna student å ha ein på besøk.

Eit anna moment som er særskilt for Svalbard sin del er ein spesiell bustadsituasjon der nesten alle bustadane er eigd av arbeidsgjevarar eller staten. For å bu på Svalbard utanom hotella så må ein ha jobb for å kunne få tilbod om å leige bustad av arbeidsgjevaren sin, eller som i dette tilfellet være student for å få tilgang til bustad frå studentsamskipnaden. Eg frostå rdet at det kan være ryddig for studentsamskipnaden å ikkje være med å legge til rette for at personar som ikkje har anna bustad på Svalbard likevel kan opphalde seg der under påskotet med å være gjest. Men samtidig så kunne det mykje lettare blitt regulert med ei tidsbegrensing i staden for forbod.

Så kan det være at Svalbard er eit spesielt populært reisemål for mange å besøke om dei har moglegheita til å bære overnattingsgjest og få gratis overnatting med nokon dei kjenner. For då kan det sikkert til tider bli svært mange overnattingsgjestar i enkelte periodar, men igjen så burde slike problem kunne løysast på ein anna måte.

 

Det som kanskje er største utfordringa med å krangle med Studentsamskipnaden er at dei har særdeles stor makt. Om dei finn ein grunn til å nekte deg vidare hybelleige så betyr det at ein i praksis mister studieplassen. For det finnes omtrent ikkje eit privatmarked bustadmarked ein kan leige på, er ein student så er ein heilt avhengig av studentsamskipnaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, The Avatar said:

Det som kanskje er største utfordringa med å krangle med Studentsamskipnaden er at dei har særdeles stor makt. Om dei finn ein grunn til å nekte deg vidare hybelleige så betyr det at ein i praksis mister studieplassen. For det finnes omtrent ikkje eit privatmarked bustadmarked ein kan leige på, er ein student så er ein heilt avhengig av studentsamskipnaden.

Driften av Studentsamskipnaden skjer jo ut i fra et særlig ansvar og særlige forpliketlser som følger av gjeldende lov og forskrift for Studentsamskipnader.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2007-12-14-116

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2008-07-22-828

Studentsamskipnaden skal ha et styre som har ansvaret for at Samskipnaden drives innenfor lovlige grenser. Det skal også finnes egne vedtekter for denne Samskipnaden.

https://samskipnaden.no/om-samskipnaden/styret

Dersom Studentsamskipnaden drives utenfor lovlige rammer, så er jo dette en sak for Departementet og Riksrevisjonen, som har tilsyns og kontrollansvar.

Hvis man skal drive utenfor lovlige grenser, så krever dette er arkitisk mørke som varer året rundt.

Quote

Kan studentsamskipnaden i Longyearbyen nekte overnattingsbesøk?

Nei, ikke hvis daglig leder, styreformann, departementet og riksrevisjonen gjør jobben sin. Da må man drive innenfor rammene av, og i samsvar med kravene i den norske lovgivningen. 

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Då er det vanskeleg for Studentsamskpinaden og argumentere med at hybelen ikkje er berekna for meir enn ein person, og også argumentet om at lokalet blir overbefolka blir svekka (sjølv om belastninga på fellesareala blir marginalt større).

 

 

 

(Du får gjere som terroristen å saksøke Studentsamskpinaden for at det er menneskerettigheitsbrot å ikkje tillate besøk 😜)

Lenke til kommentar

Husleieloven gjelder generelt for Svalbard. 

Legg imidlertid merke til at husleieloven § 11-2 har særregler om elev- og studentboliger. Etter annet og tredje ledd har utleier en mye videre adgang til å nekte leietaker å skaffe seg ektefelle/samboer, barn, og fosterbarn (annet ledd), og en betraktelig mye videre adgang til å nekte opptak av andre husstandsmedlemmer og fremleie del av boligen (tredje ledd). Grensen mellom overnattingsgjester og husstandsopptak er ikke klart definert, Husleietvistutvalget noterte i en sak (HTU-2013-702) at når besøket er av en nærstående (kjæreste) og varer ut over "en rent kort tid", så vil man etter en tid slutte å se på det som besøk. En måned ble regnet som opptak i HTU-2018-991. 

Et blankoforbud mot gjester vil imidlertid ikke stå seg. Det finnes mindre inngripende regler som vel så godt kan opprettholde formålet med reglene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a3305...092 skrev (På 8.1.2024 den 0.02):

Hei alle sammen,

Det har vært en del diskusjon her før om hvorvidt en utleier kan nekte leietaker å ha overnattingsgjester, og konklusjonen ser i all hovedsak ut til å være nei.

Jeg lurer på om det kan være ulikt på Svalbard, hvor Norges arktiske studentsamskipnad leier ut hybler til studenter i Longyearbyen. De skriver her at de ikke tillater gjester:

Dessverre er det ikke anledning til å ha gjester boende i hybelen. På lik linje med et hotellrom, er det antallet beboere man har i leieavtalen, som kan overnatte i hybelen/leiligheten.

Det er både sikkerhetsmessige (i tilfelle ulykker eller evakuering) og driftsmessige (renhold, ventilasjon og så videre) årsaker som gjør at vi behøver oversikt over beboere på bygget. Ikke minst handler det også om å ta hensyn også til de øvrige beboerne som man deler kjøkken og fellesområder med. En stor pågang av gjester, slik det naturligvis kan være på Svalbard, oppleves som en belastning for de øvrige studentene som bor der. Derfor ser vi oss nødt til å holde en tydelig linje som ikke tillater overnattingsgjester i våre hybler.

Jeg synes dette virker underlig, og lurer på om Samskipnaden har hjemmel for en slik nekting:

  • Hotellrom: En hybel er vel ikke et hotellrom, heller ikke juridisk.
  • Oversikt over beboere: Man kan informere om at man har besøk og evt hvem.
  • Hensyn til øvrige beboere: Dette er vel en sak mellom beboerne.

Hva tror dere?

Anonymous poster hash: a3305...092

Tørr jeg misstenke at forbudet er for at de vil TJENE penger. For det står at samskipnaden leier ut "rimelig" overnatting til gjester av studentene. Så skulle ikke forbause meg om det er den EGENTLIGE årsaken til forbudet dems.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...