Gå til innhold

Elbiler er med å overbelaste strømnettet, vintertid.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Ja men det gjelder jo ved også. Så ser ikke helt poenget. Ja det er lettere å finne noe å brenne enn olje til aggregatet. Men en kan fylle godt opp på begge to om en ønsker.

Kan neppe fylle godt opp under krig men tviler på at de greier å sprenge bort all skogen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 timer siden):

Nei det er ikke masse kapasitet da 96% av forbruket til folk er under 4kW. Det er altså mindre enn 4kW ledig da en alltid forbruker noe. Det er ikke plass til de 12 du snakker om. Det er vanskelig å forstå ser jeg.

 

Altså, det er jo ikke slik at ALLE som har elbil kommer til å lade bilen sin samtidig på natta med 12kW effekt.
Pr nå så er det ingenting som tyder på at det skaper problemer å flytte forbruk fra dagtid til natt.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (36 minutter siden):

Altså, det er jo ikke slik at ALLE som har elbil kommer til å lade bilen sin samtidig på natta med 12kW effekt.
Pr nå så er det ingenting som tyder på at det skaper problemer å flytte forbruk fra dagtid til natt.
 

og hvordan skal en hindre at alle ikke gjør det samtidig? Det er ingen mekanisme for dette. 

Jo det er mye som tyder på at høyt effektforbruk som du foreslår er ett problem. Gjerne se energidagene hvor de tar opp tema... Det er ett problem og vi kan være i deep shit allerede i 2030 og da ser en ikke på nettet engang men forsyningen av kraft. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

og hvordan skal en hindre at alle ikke gjør det samtidig? Det er ingen mekanisme for dette. 

Jo det er mye som tyder på at høyt effektforbruk som du foreslår er ett problem. Gjerne se energidagene hvor de tar opp tema... Det er ett problem og vi kan være i deep shit allerede i 2030 og da ser en ikke på nettet engang men forsyningen av kraft. 

Det er jo ingenting som hindrer folk i å gjøre dette i dag heller?
Poenget er å gi incentiver slik at folk flytter forbruk fra dag til natt.
Når på døgnet er det mest ledig kapasitet? Mellom 00 og 06. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (7 minutter siden):

Det er jo ingenting som hindrer folk i å gjøre dette i dag heller?
Poenget er å gi incentiver slik at folk flytter forbruk fra dag til natt.
Når på døgnet er det mest ledig kapasitet? Mellom 00 og 06. 

Ja, og derfor har vi ett kraft problem. Som sagt, se energidagene. 

Det er jo gitt incentiv, men de er langt i fra harde nok på høy effekt. 

Ja det er mest effekt, men det er lite ledig. Fra topp til bunn er det ca 25%. Og når 96% av tiden er under 4kW for 'folk flest' ja da utgjør det ikke mye...

Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 7.1.2024 den 12:44 AM):

Dette er ikke diskusjon for og i mot elbil.

Det er det sikkert for noen. Av uforståelige grunner er det en del som er sterkt imot at bilparken skal elektrifiseres og insisterer på at en bil skal si broom og svi av bensin eller diesel. Noen av denne gruppen er ivrige på å bruke enhver mulighet de har til å rakke ned på elbilen (jeg tenker ikke på noen konkret i denne tråden, men gir en generell kommentar). 

Jeg er ikke blant disse. Min erfaring med å kjøre elektrisk er at disse bilene er langt overlegne sine "ICE-brødre" på brukervennlighet og komfort. Dessuten synes jeg det er godt å vite at jeg forgifter ikke mitt nærmiljø med eksos når jeg kjører. Jeg kan derfor ikke se for meg at jeg kommer til å kjøpe en bil med eksosrør lengre. Men selv om jeg er positiv til elbilen og de mulgheter den gir, ser jeg ikke noe poeng i "å fronte" elbilen i en debatt rundt batterielektrisk versus forbrenningsmotor. Salgstallene verden over over og bilindustriens fokus på elbilen forteller at det "slaget" er vunnet av elbilen. Den vinner nå så raskt frem på de fleste bilmarkeder verden over og det er kun et tidsspørsmål før biler med forbrenningsmotor blir en forhistorisk kuriositet/bitteliten nisje i bilmarkedet.

Men selv om jeg er elbilentusiast kjøper jeg ikke ditt argument om at en elbil trekker kun noen hundre watt i snitt over døgnet. For det første, selv om det var slik at man kan klare seg med laveffektslading vil det når alle kjører elbil  være 2-3 millioner personbiler på veiene i Norge. I tillegg kommer tungtrafikken og nyttebiltraikken (som også er i ferd med å elektrifiseres). Så selv om hver enkelt bil ofte kan lades på relativt lav effekt, blir summen av dette ladebehovet et stort behov for effektkapasitet i nettet. I tillegg kommer at folk flest har stort sett samme døgnrytme og sammenfallende ferier (påske, pinse, juleferie, sommerferie) som vil gi topper i bilparkens strømbehov. 

Dessuten er det ikke bare bilparken som skal elektrifiseres. Forstatt er det slik at rundt 50 % av det totale energiforbruket i Norge dekkes av fossile brensler: https://www.fornybarnorge.no/publikasjoner/rapport/2021/fornybarometeret-host-2021/status-fornybarandelen-i-norge/

Jeg er derfor ikke i tvil om at den pågende elektrifiseringen vil kreve en nokså stor utbygging av strømnettet vårt til å dekke både økte effektkrav og økte energioverføringskapasiteter. elbilen vil ha noe av "skylda" for dette behovet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (57 minutter siden):

Ja, og derfor har vi ett kraft problem. Som sagt, se energidagene. 

Det er jo gitt incentiv, men de er langt i fra harde nok på høy effekt. 

Ja det er mest effekt, men det er lite ledig. Fra topp til bunn er det ca 25%. Og når 96% av tiden er under 4kW for 'folk flest' ja da utgjør det ikke mye...

Forsåvidt et svar til @Tronhjem også.
Jeg tok en kikk på mine data fra ladestasjonen hjemme fra 2023.
Bil kjørt ca 16000km, totalt ladet 4000kWh.
Ser man for seg at forbruk er helt likt fra dag til dag, så trenger jeg altså å lade en time pr dag (ved 12kW effekt).

Så er det selvfølgelig ikke slik at forbruket er likt gjennom hele året. Uansett er det for meg helt åpenbart at jeg bør lade mellom 00 og 06. Da bør jeg kunne lade med nok effekt til å holde meg innenfor dette tidsrommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (35 minutter siden):

Forsåvidt et svar til @Tronhjem også.
Jeg tok en kikk på mine data fra ladestasjonen hjemme fra 2023.
Bil kjørt ca 16000km, totalt ladet 4000kWh.
Ser man for seg at forbruk er helt likt fra dag til dag, så trenger jeg altså å lade en time pr dag (ved 12kW effekt).

Så er det selvfølgelig ikke slik at forbruket er likt gjennom hele året. Uansett er det for meg helt åpenbart at jeg bør lade mellom 00 og 06. Da bør jeg kunne lade med nok effekt til å holde meg innenfor dette tidsrommet.

Sjekk datene dine for Elhub og se hvor ekstremt de 12kW timene er du...

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

og hvordan skal en hindre at alle ikke gjør det samtidig? Det er ingen mekanisme for dette. 

Jo det er mye som tyder på at høyt effektforbruk som du foreslår er ett problem. Gjerne se energidagene hvor de tar opp tema... Det er ett problem og vi kan være i deep shit allerede i 2030 og da ser en ikke på nettet engang men forsyningen av kraft. 

La oss si at en trafokiosk forsyner 100 eneboliger. Dimensjonert samlet til ca. 8 kW/enebolig, og det går sånn akkurat med en 800 kVA. Hva tror du skjer når samtlige smeller inn med 12 kW elbillading pluss 2-3 kW til resten samlet 15 kW pga. Tibbers smartlading har sagt at det er det billligst timen å lade? Det medfører en last på 1500 kW og vil gi svært stor overlast på transformatoren, og sannsynligvis strømbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Men en kan fylle opp før en krig og være klar for slike ting. Man kan også tenne bål inne

Jo men drivstoff har en holdbarhetsdato, det vil også være lite effektivt at et aggregat fyrer med 2-3kw ohmsk last for en liter i timen, da er en vedovn mye mer effektiv for oppvarming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Kaplan said:

Ingen av de linkene sa at det er eller blir forbudt å fyre med ved. Det er noen forbud mot spesifikke fyringsmåter eller med utdaterte ovner, og særlig i tettbygde strøk, men utover det tror jeg vi kan konkludere med at du farer med skremselspropaganda.

https://www.faktisk.no/artikler/0vpx2/nei-store-og-eu-vil-ikke-forby-vedfyring

 

18 hours ago, Jarmo said:
  • Ved er en fornybar ressurs, og vedfyring er derfor 100% klimanøytralt. CO2 som frigjøres ved forbrenning, tas opp i trærne – og inngår i det naturlige CO2-kretsløpet.

https://www.nrk.no/viten/vedfyring-verre-enn-olje-pa-kort-sikt-1.13154676

Får håpe det er lovlig med vedfyring i all fremtid, men en vet aldri hva våre uforutsigbare politikere finner på i løpet av det grønne skiftet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (40 minutter siden):

La oss si at en trafokiosk forsyner 100 eneboliger. Dimensjonert samlet til ca. 8 kW/enebolig, og det går sånn akkurat med en 800 kVA. Hva tror du skjer når samtlige smeller inn med 12 kW elbillading pluss 2-3 kW til resten samlet 15 kW pga. Tibbers smartlading har sagt at det er det billligst timen å lade? Det medfører en last på 1500 kW og vil gi svært stor overlast på transformatoren, og sannsynligvis strømbrudd.

Her forutsetter du at alle disse 100 eneboligene har elbil og at alle må lade samtidig.
Ikke så veldig sannsynlig på nåværende tidspunkt.
Og minst sannsynlig at det skjer på natten er nå min påstand.

Lenke til kommentar
fwj__ skrev (På 7.1.2024 den 11:06 AM):

Er vel ikke forbudt, men det blir vel ikke bygget nye leiligheter/boliger med pipe hvis jeg har forstått det riktig? 

Dette har med unntaka å gjere. Krava som gjeld står i TEK17 § 14-4.

Det er ikkje lenger lov å montere varmeinstallasjon for fossilt brensel, i denne samanheng er dette fyringsolje og propan. Det er lov med bio-olje, bio-gass, samt ved.

Alle småhus skal ha skorstein, men det er gitt unntak dersom bueininga har vannbåren varme eller dersom energibehovet er innafor kravet som gjeld for passivhus.
I praksis betyr dette at mange nye hus blir bygd utan skorstein fordi det er ofte billegare å legge vannbåren varme i stova (bad, soverom, og liknande rom kan varmast opp elektrisk), eller fordi ein uansett bygger med mål om å oppnå krava til passivhus (og skulle ein ikkje få til å oppnå kravet så det alt for lett å jukse seg til ein godkjent passivhuskarakter).

Dette gjer at svært mange bustadar i dag er 100% avhengige av elektrisk oppvarming. Sjølv om vannbåren golvvarme kan fungere ei stund ettersom vatnet i varmtvannsberederen held temperaturen ei god stund sjølv om straumen har gått, men samtidig så vil ein ikkje kunne pumpe rundt varmevatnet ved straumbrudd så om straumen blir vekke lenge så får ein eit problem.

 

Når det gjeld trådens eigentlege tema så er det største problemet med overbelasta nett at straumnettet er for dårleg vedlikeholdt og utbygd. Kva vi brukar straumen på er mindre viktig. Innføringa av straumtariff var eit nødgrep for å prøve å bruke straumprisen som incentiv til å heller få straumkundane til å jamne ut straumforbruket sitt i staden for å investere i eit straumnett som taklar moderne straumbruk.

Elbilar er såleis det "nyaste" tilskotet som bidreg til store straumtoppar, men det er eit vel så stort "problem" med induksjonsovnar, kaffetraktere, og liknande elektriske installasjonar som dreg mykje effekt som alle slår på omtrent samtidig om morgonen før jobb og på ettermiddagen etter jobb.

For elbilane sin del så er nok den foretrukne løysinga at ein investerer såpass i infrastruktur til at ein kan tilbydast saktelading omtrent overalt der ein parkerer. Det burde være unødvendig for ein elbileigar som ikkje køyrer veldig langt om gangen å bruke hurtigladar med stor effekt fordi ein ikkje får saktelade heime, på jobben, eller utanfor butikken.
Dette er ikkje eit argument for at slik ladetilgang skal være gratis, tvert i mot så må ein rekne med å måtte betale for ladinga. Men det må etablerast enkle betalingsløysingar som ikkje krever at ein må laste ned nok ein ny app og opprette brukarprofil på denne appen. Betalingsløysinga bør openbart være å "tæppe" kortet eller kanskje til og med myntinnkast om vi skal gå skikkeleg "old school".

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 time siden):

La oss si at en trafokiosk forsyner 100 eneboliger. Dimensjonert samlet til ca. 8 kW/enebolig, og det går sånn akkurat med en 800 kVA. Hva tror du skjer når samtlige smeller inn med 12 kW elbillading pluss 2-3 kW til resten samlet 15 kW pga. Tibbers smartlading har sagt at det er det billligst timen å lade? Det medfører en last på 1500 kW og vil gi svært stor overlast på transformatoren, og sannsynligvis strømbrudd.

Ja? Skjønner ikke hvorfor du siterer meg da det er nettopp dette jeg har sagt. Det er ikke plass til 12kW i nettet til noen timer på døgnet. Om alle skal gjøre det..

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Trulss said:

Det kan hende at den energikrevende kommende indusrien som batterifabrikkene kan styre mye av strømforbruket sitt til natten slik at hele problemstillingen bortfaller?

Lav utnyttelse av en fabrikk med svært store kapitalkostnader og sannsynligvis med verdens dyreste arbeidskraft på nattskiftrater...

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (35 minutter siden):

Her forutsetter du at alle disse 100 eneboligene har elbil og at alle må lade samtidig.
Ikke så veldig sannsynlig på nåværende tidspunkt.
Og minst sannsynlig at det skjer på natten er nå min påstand.

Hele bakgrunnen for samtalen var at alle skal lade og at det ikke er plass. Som sagt, se på forbruket ditt. Det finnes INGEN timer DU har plass til 12kW. Det er mange områder som har stor andel elbiler, da går ikke slik lading om vi skal unngå ny topp på natten. 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 time siden):

Jo men drivstoff har en holdbarhetsdato, det vil også være lite effektivt at et aggregat fyrer med 2-3kw ohmsk last for en liter i timen, da er en vedovn mye mer effektiv for oppvarming.

Åja? Vill dinosaur drivstoffet slutte å virke? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...