Gå til innhold

Elbiler er med å overbelaste strømnettet, vintertid.


Anbefalte innlegg

sk0yern skrev (3 timer siden):

Alle gjør ikke dette. Rett og slett fordi de ikke kjører nok.
Jeg er helt uenig, vi bør unngå helt å lade i de timene i døgnet det er mest etterspørsel etter strøm, og mest mulig i de timene det er lav etterspørsel.

Ja jeg er ikke uenig i det. Men å bruke ekstreme effekter som du nevner er åpenbart ikke en løsning. Det skaper en ny topp på natten. 80% av forbruket er under 4kW om jeg husker rett i fra NVE sine tall. Da er det en ekstrem økning å lade med 22kW. Og helt unødvendig for de aller fleste ift kjøre lengde og tid tilgjengelig for lading som du selv påpeker. 

 

Edit: jeg husket feil. 96% av forbruket er under 4kWh/h

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Hurtiglading går på 300kW+, det er helt åpenbart at elbiler er med på å dra opp effektforbruket.

Kan du fortelle hvor mange biler som kan lade på 300kw+. De aller fleste ladere er 50-150kw som brukes I et par minutt. Noen er oppgradert til 250kw og et par er 300kw

Statnett har et ansvar i sammen med ladeoperatørene i å skalere ladestasjoner ihh til nettet lokalt.

90% lader hjemme på lav effekt med mindre de er på ferie/langtur og det er langt fra alle.

Endret av Saltkorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (Akkurat nå):

Kan du fortelle hvor mange biler som kan lade på 300kw+. De aller fleste ladere er 50-150kw som brukes I et par minutt.

med mindre de er på ferie/langtur og det er langt fra alle.

Har nok ikke tallene for det, men det er åpenbart at elbiler trekker forbruket opp.

Kan du gi tall på dette:

"90% lader hjemme på lav effekt"

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Har nok ikke tallene for det, men det er åpenbart at elbiler trekker forbruket opp.

Kan du gi tall på dette:

"90% lader hjemme på lav effekt"

Spør deg selv, hadde du ladet hjemme til 1.5kr/kwh eller hurtiglading over 4kr/kwh? Eller hos Mer som tar 7,99kr/kwh(halve prisen tilsvarende diesel/mil)

De som lader hjemme prøver og å ikke komme over neste effektleddet

Er det samme som når du kjøper bensin og absolutt skal spare 1kr/L på annen stasjon. 

 

Hvor er dine tall?

 

https://bil24.no/nesten-alle-elbilister-lader-hjemme#:~:text=88 prosent lader altså vanligvis,privat betalt parkering med lading.

"88 prosent lader altså vanligvis hjemme, mens ytterligere 6 prosent lader bilen på jobben. Kun 6 prosent lader dermed vanligvis på hurtigladere, kommunale ladepunkter eller via privat betalt parkering med lading."

 

 

Endret av Saltkorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (4 minutter siden):

Spør deg selv, hadde du ladet hjemme til 1.5kr/kwh eller hurtiglading over 4kr/kwh? Eller hos mer som tar 7,99kr/kwh.

De som lader hjemme prøver og å ikke komme over neste effektleddet

Er det samme som når du kjøper bensin og absolutt skal spare 1kr/L på annen stasjon. 

 

Hvor er dine tall?

 

https://bil24.no/nesten-alle-elbilister-lader-hjemme#:~:text=88 prosent lader altså vanligvis,privat betalt parkering med lading.

"88 prosent lader altså vanligvis hjemme, mens ytterligere 6 prosent lader bilen på jobben. Kun 6 prosent lader dermed vanligvis på hurtigladere, kommunale ladepunkter eller via privat betalt parkering med lading."

 

 

Jeg har ikke kommet med påstand om tall, det er det du som gjør. At de fleste lader hjemme er det vell liten tvil om. Men at de lader med 'lav effekt' råder det mer tvil om. Og hva er egentlig lav effekt i din påstand?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke kommet med påstand om tall, det er det du som gjør. At de fleste lader hjemme er det vell liten tvil om. Men at de lader med 'lav effekt' råder det mer tvil om. Og hva er egentlig lav effekt i din påstand?

De aller fleste jeg kjenner som har elbil har funnet ut at 3kw er mer enn nok til deres daglige bruk. Jeg selv lader med 2kw tre/fire ganger i mnd.

Fåtall som lader hjemme med 11kw bryr seg ikke eller kjører ekstremt mye hver dag

Endret av Saltkorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (Akkurat nå):

De aller fleste jeg kjenner som har elbil har funnet ut at 3kw er mer enn nok til deres daglige bruk. Jeg selv lader med 2kw tre/fire ganger i mnd.

Det svarer ikke på påstanden din om 90%. Forøvrig lader jeg også rundt 2kW, men de aller fleste jeg kjenner peiser på med det de har tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 timer siden):

Joda. For all del. Men sjølv om du ganger det med fire så er det ikkje snakk om veldig mykje energi - 20-30kWh per døgn, eller 1kW snittlast.

Problemet i nettet vinterstid er peaklast, altså toppane. Ikkje produksjonskapasitet eller energimengde per døgn, men momentaneffekt. Dei toppane er t.d. når alle kjem heim og skal lage middag. Elbil, oppvarming og varmtvatn er type laster som kan flyttast til andre tider på døgnet, og elblil kan i tillegg effektregulerast.

Problemet er at vi ikke har kapasitet til toppene. Den beste form for lagring av energi er vann i reservoarene. All smart bruk av strøm vil hjelpe noe, men ikke hovedproblemet.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Det svarer ikke på påstanden din om 90%. Forøvrig lader jeg også rundt 2kW, men de aller fleste jeg kjenner peiser på med det de har tilgjengelig. 

Og det er fornuftig, hvis vi får de til å gjøre dette på natta.
Alt forbruk som kan flyttes til 00-06 er supert.
Lading av bil må være et av de beste eksemplene på dette.
Derfor, bedre å lade mellom 00 og 06 med 12kW, enn mellom 20 og 08 med 6kW.

image.thumb.png.cb55900d1a8d13c897bbe316c240ff1b.png

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (2 minutter siden):

Og det er fornuftig, hvis vi får de til å gjøre dette på natta.
Alt forbruk som kan flyttes til 00-06 er supert.
Lading av bil må være et av de beste eksemplene på dette.
Derfor, bedre å lade mellom 00 og 06 med 12kW, enn mellom 20 og 08 med 6kW.

image.thumb.png.cb55900d1a8d13c897bbe316c240ff1b.png

Ja flytting til tider med mindre forbruk er bra men det fikser ikke hovedproblemet, og det er den enorme effekten. Prioriteringen bør være å enten fjerne de enorme forbrukerene(les 22kW etc) eller straffe de med avgifter som går til styrking av nettet. Altså de som er storforbrukere betaler for den nødvnedige oppgraderingen. 

ingen bør lade med verken 12 eller 6kW uten å betale en formue for det. Jeg har 5 timer siden juni med >5kWh/h og jeg har elbil. De aller fleste timene for folk flest er under 4kW. Lader en på 12 så trippler en normalforbruket. Da nytter det ikke å flytte det til noen timer på døgnet, det er en topp uansett. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (Akkurat nå):

Tilgangen under en fullskala krig kan vel bli dårlig

Ja men det gjelder jo ved også. Så ser ikke helt poenget. Ja det er lettere å finne noe å brenne enn olje til aggregatet. Men en kan fylle godt opp på begge to om en ønsker.

Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (2 timer siden):

Tall basert på hvis "alle" kjørte elbil: 

"Beregninger som NAF har gjort, viser at med rundt tre millioner elbiler på veiene vil hele den elektriske bilparken kreve rundt 6–7 terrawattimer i året. Det tilsvarer under fem prosent av det norske strømforbruket i dag."

https://www.motor.no/aktuelt/mange-tror-norge-ikke-har-strom-nok-til-elbilene/245025

 

Det faktiske forbruket 2022

"Det Elbilforeningen fant ut, er at elbilene forsyner seg med 0,8 prosent av vår nasjonale, fornybare strømproduksjon i løpet av et år."

https://www.e-tv.no/sa-mye-strom-av-det-totale-forbruket-tapper-el-bilene/128664

 

Er det egentlig relevant for oss i Norge. Syntes det misbrukes og feiltolke statistikk og data. 

Tema her her vinter da man har mange ganger høyere energiforbruk. Så kommer selve ladingen av elbiler på toppen av dette. Elbilen bruker også mer energi på vinteren. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Kaplan said:

Når vedfyring blir forbudt? Det er vel ingenting som tyder på at det blir aktuelt i overskuelig fremtid?

https://energinytt24.no/2022/09/eu-har-truffet-vedtak-om-nedtrapping-av-vedfyring/

https://www.nrk.no/stor-oslo/byradet-truer-med-vedovn-forbud-1.12817178

https://www.tu.no/artikler/frankrike-forbyr-fyring-med-ved/225376

https://www.kommunal-rapport.no/miljoe/27-000-vedovner-ikke-skiftet-ett-ar-etter-fyringsforbud/143246!/

Ikke så mye forbud ennå, men regn med flere forbud i fremtiden siden CO2-utslippene skal ned.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (7 minutter siden):

Ingen av de linkene sa at det er eller blir forbudt å fyre med ved. Det er noen forbud mot spesifikke fyringsmåter eller med utdaterte ovner, og særlig i tettbygde strøk, men utover det tror jeg vi kan konkludere med at du farer med skremselspropaganda.

https://www.faktisk.no/artikler/0vpx2/nei-store-og-eu-vil-ikke-forby-vedfyring

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (10 minutter siden):

Ikke så mye forbud ennå, men regn med flere forbud i fremtiden siden CO2-utslippene skal ned.

  • Ved er en fornybar ressurs, og vedfyring er derfor 100% klimanøytralt. CO2 som frigjøres ved forbrenning, tas opp i trærne – og inngår i det naturlige CO2-kretsløpet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Ja flytting til tider med mindre forbruk er bra men det fikser ikke hovedproblemet, og det er den enorme effekten. Prioriteringen bør være å enten fjerne de enorme forbrukerene(les 22kW etc) eller straffe de med avgifter som går til styrking av nettet. Altså de som er storforbrukere betaler for den nødvnedige oppgraderingen. 

ingen bør lade med verken 12 eller 6kW uten å betale en formue for det. Jeg har 5 timer siden juni med >5kWh/h og jeg har elbil. De aller fleste timene for folk flest er under 4kW. Lader en på 12 så trippler en normalforbruket. Da nytter det ikke å flytte det til noen timer på døgnet, det er en topp uansett. 

Men det er jo altså ikke et problem om natten! Det er masse tilgjengelig kapasitet da. Dette er grunnen til at nettleien blir satt lavere på natt/helg. 

Det blir jo som å argumentere for rushtidsavgift på veier midt på natten. 

Hvorfor i alle dager skal det være dyrt å lade med høy effekt på natten, når det er masse kapasitet ledig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (Akkurat nå):

Men det er jo altså ikke et problem om natten! Det er masse tilgjengelig kapasitet da. Dette er grunnen til at nettleien blir satt lavere på natt/helg. 

Det blir jo som å argumentere for rushtidsavgift på veier midt på natten. 

Hvorfor i alle dager skal det være dyrt å lade med høy effekt på natten, når det er masse kapasitet ledig? 

Nei det er ikke masse kapasitet da 96% av forbruket til folk er under 4kW. Det er altså mindre enn 4kW ledig da en alltid forbruker noe. Det er ikke plass til de 12 du snakker om. Det er vanskelig å forstå ser jeg.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...